Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- پیشگیری از بیماری‌ها به معنای آموزش و افزایش دانش تندرستی در بین لایه‌های مختلف جامعه بوده و این در حالی است که رسیدن به نقطه کاهش بیماری‌ها همواره حلقه مفقوده‌ای به شمار می‌رود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، عمده هزینه و وقت دولت در حوزه درمان وسپس حوزه بهداشت است و در عرصه آموزش و اطلاع‌رسانی که اساس کار پیشگیری است با وجود این که حجم عظیمی از رسانه‌ها را دارد اما در حوزه پیشگیری و افزایش دانش سلامت مردم به خوبی و درستی ورود پیدا نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از یک مقطعی خیریه‌ها که به منظور پیشگیری از بیماری‌ها شکل گرفتند به خاطر افزایش بار درمان، از سوی دولتی‌ها و بالاجبار ناخواسته رنگ درمان در آنها نیز پررنگ‌تر شد و امر آموزش و پیشگیری از بیماری‌ها در خیریه‌ها به حاشیه رفت.

انجام غربالگری بیماری‌ها و انجام مطالعات و تحقیقات علمی در حوزه بیماری‌ها دو اصل در انجام پیشگیری از بیماری‌ها است که بدون شک با تکیه بر این دو روش به خوبی می‌توانند در حوزه پیشگیری گام بردارند.

استفاده از توان تمامی دستگاه‌ها و ورود و الزام دستگاه‌ها به حوزه پیشگیری از بیماری‌ها قدم موثری در حوزه پیشگیری برداشته خواهد شد که در این ارتباط عضو هیئت امنای خیریه دیابت اصفهان گفت: دولت در حوزه پیشگیری از بیماری‌ها به خواب رفته و خیریه‌هایی در حد توان خود در امر پیشگیری از بیماری‌های قدم برداشته‌اند و این در حالی است که دولت نقش اول و اصلی را در این حوزه دارد.

جمال ملک نایینی بیان کرد: دولت با توجه به جایگاهی که دارد به راحتی می‌تواند از توان صدا و سیما به عنوان مهم‌ترین ابزار اطلاع‌رسانی استفاده کند اما در این عرصه کوتاهی کرده است در حالی که صدا و سیما پذیرای خیریه‌ها به دلیل وجه خصوصی آنها نیستند و همین مساله مهم‌ترین ابزار اطلاع رسانی را در زمینه پیشگیری از بیماری‌ها گرفته است.  

دولت با ابزارهای اطلاع‌رسانی در حوزه پیشگیری از دیابت قدم بردارد 

ملک نایینی گفت: استفاده از توان رسانه‌ها برای تقویت امر پیشگیری از بیماری‌ها بسیار حائز اهمیت است در صورتی که بخشی از رسانه‌های قدرتمند دیداری، تصویری، شنیداری و غیره صرفا در اختیار ارگان‌های دولتی است.

عضو هیئت امنای موسسه خیریه دیابت اصفهان با اشاره به اینکه دیابت بیماری خطرناکی شناخته شده که در صورت عدم اطلاع رسانی درست، به جهت تغذیه نامناسبی که در خانواده‌ها رواج یافته، در مرز هشدار قرار گرفته است، ادامه داد: تمام سلول‌های بدن با قند تغذیه می‌شوند و از آنجا که تمام اندام‌های بدن از سلول تشکیل شده بنابراین با افزایش قند خون تمامی سلول‌های بدن درگیر می‌شود و روی کلیه اثر می‌گذارد و زمانی که 90 درصد کلیه‌ها را درگیر کرد علائم بیماری ظاهر می‌شود.

وی با بیان اینکه لازم است که دولت از ابزارهای اطلاع رسانی که در اختیار دارد در حوزه پیشگیری از دیابت گام بردارد، اضافه کرد: صدا و سیما باید بیش از پیش در عرصه پیشگیری از بیماری‌ها گام بردارد.

بیماری دیابت 4 سال یکبار دو برابر افزایش می‌یابد 

وی با اعلام اینکه هر 4 سال یکبار بیماری دیابتی دو برابر افزایش می‌یابد، افزود:  خیریه حضرت ابوالفضل بین 10 تا 15 درصد فعالیتش را در امر پیشگیری از دیابت قرار داده، زیرا که 80 درصد بیماران دیالیزی که به این خیریه مراجعه می‌کنند بر اثر پیشروی دیابت بوده است.

ملک نائینی با اشاره به اینکه تمام تمرکز خیریه‌ها در امر پیشگیری از بیماری‌ها و به ویژه دیابت قرار دارد، ادامه داد: اگر دولت یک دهم هزینه‌ای که برای امر درمان بیماری‌ها اختصاص دارد را صرف پیشگیری از آن می‌کرد بدون شک نتایج آن را در جامعه مشاهده می‌کردیم.

وی با اظهار اینکه دانشگاه در حوزه اطلاع‌رسانی و کارهای تبلیغاتی در امر پیشگیری از بیماری دیابت نقش کلیدی می‌تواند ایفا کند، افزود: لازم است که برای امر پیشگیری از بیماری‌ها از ظرفیت‌های تمام دستگاه‌های مردمی و دولتی مثل شهرداری و پتانسیل شهر استفاده کرد.

جدیدترین اخبار کرونا در ایران| ویروس دلتا به پایتخت رسید/ 2 هفته گذشته متوسط روزانه 132 فوتی/ غربالگری و واکسیناسیون کم‌هزینه‌ترین راهکار مدیریت پیک پنجم + نقشه و نموداربسیجیان استان خراسان رضوی در زمان بیماری کرونا پیشگام بودندزنگ خطر گسترش بیماری سالَک در استان سمنان به صدا در آمده است

 غربالگری دیابت، فشارخون و چربی به صورت رایگان برای شهروندان  اصفهانی انجام می‌شود 

مسئول پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت مراکز بهداشت استان اصفهان افزود: طرح غربالگری در مراکز جامع خدمات سلامت در محله‌ها می‌تواند از بروز افراد پیش دیابت به دیابت  پیشگیری کند و اقدامات لازم انجام شود و غربالگری دیابت، فشارخون و چربی به صورت رایگان برای شهروندان  اصفهانی انجام می‌شود.

رامش حسین خانی با بیان اینکه طرح غربالگری برای افراد بالای 30 سال می‌تواند آموزش‌های لازم را به همراه داشته باشد و با هر سه ماه یکبار پیگیری می‌توان عوارض ناشی از این بیماری را کاهش داد، اظهار داشت: با عدم آگاهی و بی‌خبری افرادی که در وضعیت پیش دیابت هستند به سمت دیابت شتاب می‌گیرند اما با شناسایی این افراد و مداخلاتی اعم از کاهش وزن، تغییر در سبک و سیاق زندگی و عدم استعمال دخانیات می‌توان روند ابتلا به دیابت را کاهش داد.

وی با دعوت از تمام سازمان‌های درگیر در حوزه سلامت تاکید کرد: انتظار می‌رود تمام سازمان‌ها در یک بسیج سلامت نسبت به سونامی دیابت که استان اصفهان را در معرض تهدید جدی قرار داده هم‌افزایی کنند؛ آموزش و پرورش باید نسبت به پدیده چاقی کودکان حساس باشد و آگاهی لازم درباره بیماری دیابت به دانش‌آموزان داده شود.  

به گزارش تسنیم؛ دیابت یکی از بیماری‌های شایع در سراسر جهان است و کشورهای در حال توسعه در معرض تهدید این بیماری هستند. فدراسیون بین‌المللی دیابت تلاش خود را بر پیشگیری و غربالگری در جهت حصول از تشخیص زودهنگام و درمان متمرکز کرده است.

این بیماری مهم‌ترین عامل مرگ و میر در ایران است و بسیاری از شهروندان در استان اصفهان با عوارض بیماری دیابت درگیر هستند که با تغییر در سبک زندگی، کاهش وزن، تحرک کافی و عدم استعمال دخانیات می‌توان از این بیماری پیشگیری کرد؛ برای مقابله با سونامی دیابت تمام سازمان‌های درگیر در حوزه سلامت با درایت مدیریت استان می‌توانند در آموزش، کنترل و پیشگیری از این بیماری موثر باشند تا درمان‌های سنگین این بیماری هزینه‌ای کمتر بر روی جامعه تحمیل کند.

انتهای پیام/170/ ت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امر پیشگیری از بیماری ها امر پیشگیری حوزه پیشگیری حوزه پیشگیری بیماری دیابت اطلاع رسانی خیریه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۹۷۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غربالگری شنوایی ۱۱هزار نوزاد در خراسان شمالی

دکتر جواد شاهین‌فر با اشاره به تحت پوشش قرار گرفتن ۱۰ هزار و ۹۷۰ نوزاد متولد شده در برنامه غربالگری شنوایی دانشگاه در سال گذشته، اظهار کرد: با توجه آمارهای جهانی کم شنوایی و پیش بینی افزایش این آمار در کودکان، برنامه های بهداشتی پیشگیری، شامل غربالگری برای تشخیص زودهنگام در این گروه سنی در دانشگاه انجام می‌شود. وی با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده ۵.۲ درصد از کودکان در بدو ورود به مدرسه و ۱۱ تا ۱۵ درصد از کودکان محصل، نشانه هایی از آسیب شنوایی را دارند، اعلام کرد: برای شناسایی این کودکان، برنامه غربالگری شنوایی جزو برنامه نظام مراقبت بیماری های غیرواگیردار گنجانده شده است؛. در حال حاضر برنامه غربالگری شنوایی نوزادان در هنگام ترخیص از بیمارستان‌های استان توسط شنوایی شناسان و غربالگران آموزش دیده با همکاری سازمان بهزیستی انجام می شود. وی تصریح کرد: طبق آمارها در سال گذشته بیش از ۱۰ هزار نوزاد متولد شده تحت پوشش برنامه غربالگری شنوایی قرار گرفته و ۱۶۳ نوزاد به مرحله مداخله و از این تعداد ۳۵ نوزاد برای درمان از سمعک و ۱۴۲ نوزاد نیز با روش های جراحی و طبی تحت پوشش قرار گرفته اند. دکتر شاهین‌فر، افزایش جمعیت سالمندی، افزایش عوامل خطر مانند ابتلا به عفونت های گوش و دیگر عفونت‌ها از جمله بیماری هایی مانند سرخک و سرخجه، استفاده بی رویه و نابجا از داروهای آسیب رسان به شنوایی، قرار گرفتن افراد در معرض اصوات بلند درمحیط های شغلی و نظامی، استفاده بی رویه از تلفن های همراه و دستگاه های صوتی شخصی را از دلایل اصلی افزایش آمار کم شنوایی عنوان کرد. وی یکی از مهم ترین اقدامات برای محافظت از قدرت شنوایی را انجام مراقبت ‌های شنوایی عنوان کرد و گفت: بدین منظور لازم است واکسیناسیون کودکان علیه بیماری‌های عفونی به موقع انجام شود. همچنین در صورت ابتلا به بیماری و عفونت‌های گوش از خود درمانی خودداری کنند و با مراجعه به پزشک، عفونت به طور کامل درمان شود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تاکید کرد: ممانعت از ورود اجسام نوک تیز، استفاده از وسایل محافظت شنوایی در صورت مواجهه شغلی با صداهای بلند و محدود کردن استفاده بی رویه تلفن همراه و وسایلی نظیر هدفون و هدست از جمله مواردی است که برای مراقبت ‌از شنوایی توصیه می شود. وی همچنین توصیه کرد چنانچه فردی در مواجهه با عوامل آسیب‌رسان به گوش و شنوایی قرار دارد باید جهت بررسی وضعیت شنوایی به کارشناسان شنوایی سنجی و یا متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند. وی با اشاره به ضرورت انجام آزمایشات غربالگری شنوایی در نوزادان به عنوان یکی از وظایف والدین برای مراقبت از شنوایی نوزاد، بیان کرد: از هر هزار تولد زنده، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شوند./ خراسان شمالی _خبرنگار جام جم _اسدالله ابراهیمی

دیگر خبرها

  • خزعلی: دشمن در جنگ نرم به دنبال سلب هویت و معنویت ما است
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • ارایه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ابتدایی حاشیه شهر سنندج
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • افزایش مراکز رایگان سلامت روان در کشور
  • تجلیل از ۱۰۰ فعال حوزه سلامت چهارمحال و بختیاری
  • اهمیت تشخیص زودهنگام دیابت
  • غربالگری شنوایی ۱۱هزار نوزاد در خراسان شمالی
  • برگزاری ۳۵۰ برنامه در مناطق شهر به‌مناسبت هفته فرهنگی اصفهان
  • برپایی ایستگاه سلامت در شهرک سلامت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه