Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روزنامه همشهری، همزمان با آماده‌ شدن انگلیس برای برداشتن آخرین محدودیت‌های دوران کرونا، ‌بسیاری در این کشور از اینکه دوباره به محیط‌های کاری، اتوبوس‌ها و متروهای شلوغ برمی‌گردند، واهمه دارند.

این حس، به‌صورت عمومی در سراسر جامعه احساس می‌شود و بسیاری به سبک زندگی در انزوا و محدودیت‌های اجتماعی خو گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها، وقتی که اعلام شد محدودیت‌ها برداشته می‌شود، ذوق کردند و خود را برای وقت گذراندن با دوستانشان در رستوران‌ها و بارها آماده می‌کردند اما حالا که وقت بازگشایی‌های سراسری نزدیک می‌شود، اضطراب بازگشت به محیطی غریبه به سراغ آنها آمده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، انگلیس قرار بود ۲۱ ژوئن (انتهای خرداد ماه) «روز آزادی» را شروع کند و تمامی محدودیت‌ها را بردارد، اما دولت به‌خاطر نگرانی‌ها درباره گونه دلتای ویروس کرونا که نخستین‌بار در هند شناسایی شد، زمان بازگشایی‌ها را عقب انداخت.

بسیاری از مردم که از قرنطینه طولانی به‌شدت خسته و عصبانی بودند، ‌از این تصمیم دولت به‌شدت انتقاد کردند و هشتگ «دیگر تحمل ندارم» در توییتر ترند شد و رسانه‌های زردی مانند «سان» با آب و تاب زیاد به آن پرداختند. همزمان با استقبال بسیاری از مردم از بازگشت به رستوران‌ها، سالن‌ها و مغازه‌ها که ۳‌ ماه قبل باز شدند، افرادی هم بودند که از این هجوم به فضاهای عمومی ترسیده‌ بودند.

کاوانا، روانشناس، به سی‌ان‌ان گفته است: «ما در ۱۸‌ ماه گذشته یاد گرفته‌ایم که رفتن در میان مردم و بیرون از خانه بودن یک تهدید است. مغز ما با این وضعیت سازگار شده، بنابرای وقتی که دوباره خودمان را در معرض آن شرایط قرار دهیم، واکنشی استرسی به آن خواهیم داشت.»

خود او، بهار سال پیش، یعنی وقتی که قرنطینه در انگلیس شروع شد و تست کرونای خودش مثبت شد، تجربه‌های سختی داشته است؛ «من حالتی هیستریک داشتم. فکر می‌کردم نمی‌توانم از پس این میزان استرس بربیابم. نمی‌توانستم تمرکز کنم؛ دائم فکر می‌کردم در حال مردن هستم.»

بیان تجربیات روانی او از این دوره، در توییتر با استقبال بسیار زیادی مواجه شد و او همین بیان تجربه را مبنای کتابی پرمخاطب قرار داده است. کاوانا برای آنهایی که فکر می‌کنند نمی‌توانند به زندگی عادی برگردند یک توصیه دارد و آن این است که باید به‌ خودشان وقت بدهند.

دکتر ویوک مرفی بالاترین مقام پزشکی در دولت آمریکا هم هشدار داده که سطح بی‌سابقه استرس ناشی از وضعیت کرونا و قرنطینه، می‌تواند به بحرانی اجتماعی منجر شود و اثراتی بلندمدت بر سلامت، سطح شادی و میزان خلاقیت افراد داشته باشد. هرچند اثرات بلندمدت این دوره مشخص نیست، اما محققان ابراز نگرانی کرده‌اند که رفتارهایی که در دوران قرنطینه شکل گرفته است، بازگشت دوباره مردم به زندگی اجتماعی را سخت خواهد کرد. این رفتارها ترس از فضاهای عمومی، رفتارهای وسواس‌گونه و پیگیری همیشگی نشانه‌های کرونا هستند.

در انگلیس، که یکی از طولانی‌ترین قرنطینه‌های دنیا را داشته است، تحقیقات نشان داده که اشتیاق در میان مردم برای بازگشت به زندگی نرمال و ترس از حضور دوباره در جامعه، تقریبا یکسان است.

بنیاد سلامت روانی انگلیس که این تحقیق را انجام داده، در گزارش خود نوشته است که در سومین قرنطینه سراسری انگلیس که از ابتدای زمستان پیش شروع شده، میزان اضطراب مردم کم شده اما احساس تنهایی در میان آنها به‌شدت بیشتر شده است.

کاترین سیمور، رئیس بخش تحقیقات این بنیاد گفته است که گروه‌های خاصی مانند جوانان، افراد بیکار، والدان تنها و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، در مقایسه با بزرگسالان، استرس و ناراحتی‌های روانی بیشتری را تجربه می‌کنند.

او گفته است: «هرچه بیشتر تنها باشید، احساس تنهایی هم مزمن‌تر می‌شود و ازسرگیری فعالیت‌های روزمره و عادی را سخت‌تر می‌کند. برای افرادی که از دوری از جامعه استقبال می‌کنند، بازگشت به جامعه بسیار سخت‌تر خواهد بود.» در میان گروه‌های حساس، جوانان وضعیت حادتری دارند؛ آنها با تعطیلی مدارس مواجه شدند، زندگی اجتماعی‌شان را در برهه خاصی از دست دادند و در صف دریافت واکسن هم آخرین نفرات هستند. آنها همچنین باید رفتارهای فداکارانه‌ای از خود نشان می‌دادند و در میانه همه‌گیری کرونا، مراقب افراد مسن‌تر می‌بودند.

حالا این مسئله محققان را به‌ خود مشغول کرده است که این گروه از مردم، چطور به زندگی عادی بازخواهندگشت. ایمی کلمنت، ۲۶ ساله و ساکن لندن درباره بازگشت به شرایط عادی گفته است: «برای من سخت است که تصور کنم اوضاع چطور مثل قبل خواهد بود. در نیمه اول همه‌گیری اینطور احساس می‌کردم که می‌توانم با شرایط کنار بیایم و زندگی را بعد از یک وقفه ادامه بدهم. اما حالا قرنطینه اینقدر طولانی شده که احساس می‌کنم وقتی که تمام شود، باید زندگی را از نو بسازم.»
 

 ۴ میلیون قربانی کرونا

هفته گذشته، براساس اعلام دانشگاه جان هاپکینز در آمریکا، تعداد قربانیان کرونا در سراسر جهان، از مرز ۴ میلیون نفر گذشت. به گزارش نیویورک تایمز، ۹‌ ماه طول کشید تا تعداد قربانیان کرونا در سراسر جهان به یک‌میلیون نفر برسد و از آن زمان، سرعت مرگ‌ومیر به‌خاطر کرونا افزایش یافته است. یک‌میلیون بعدی در سه‌ماه‌ونیم و یک‌میلیون بعدی در ۳‌ماه جانشان را از دست دادند.

یک‌میلیون قربانی آخر کرونا هم جانشان را تنها در دوماه‌ونیم از دست داده‌اند. البته تعداد مرگ‌ومیر روزانه اخیرا کاهش یافته است. آمار اعلام‌شده، براساس آمارهای رسمی اعلام‌شده توسط کشورهای دنیا جمع‌آوری شده است. در سراسر دنیا، تعداد مرگ‌ومیرهای کرونا، پایین‌تر از میزان واقعی آن گزارش می‌شود.

دکتر آدهانون گبریسیوس، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی ۴ میلیون مرگ را یک تراژدی خوانده و گفته به‌خاطر بروز گونه‌های جدید ویروس و نابرابری در توزیع جهانی واکسن، ‌تعداد قربانیان همچنان بالا خواهد بود. با وجود این، ‌به‌کارگیری واکسن در برخی کشورها به‌شدت کارایی داشته و مرگ‌ومیرهای مربوط به کرونا کاهش پیدا کرده است.

یکی از این کشورها آمریکاست که واکسیناسیون در آن، در سطح وسیعی انجام شده است. با این حال در مناطقی مانند آفریقا که سطح واکسیناسیون پایین است، مرگ‌ومیر در حال بالارفتن است. در یک مورد عجیب، ‌در انگلیس، جایی که میزان واکسیناسیون بالا بوده هم تعداد مبتلایان، به‌خاطر انتشار وسیع گونه‌های جدید، ‌در حال رشد است.

کد خبر 613759 برچسب‌ها كروناويروس كرونا در ايران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس كرونا در ايران محدودیت ها یک میلیون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۹۷۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت

مورد تاسف‌بار مرد هلندی که بیش از یک سال‌ونیم به کووید-۱۹ مبتلا بود، در گزارش جدیدی مستند شده است. این مورد با ۶۱۳ روز ابتلا، طولانی‌ترین عفونت کووید است که از آن اطلاع داریم. درواقع این عفونت به‌قدری طولانی بود که ویروس فرصت داشت تا در بدن این مرد به واریانت جدیدی تبدیل شود.

به گزارش خبرآنلاین، مرد ۷۲ ساله‌ی هلندی سابقه‌ی سلامتی پیچیده‌ای داشت. او قبلا برای درمان نوعی سرطان خون، پیوند سلول‌های بنیادی انجام داده بود؛ اما بعد‌ها سرطان دیگری به‌نام لنفوم بزرگ سلول بی منتشر (DLBL) در او تشخیص داده شد. این مرد در نتیجه‌ی دارو‌هایی که برای درمان بیماری خود مصرف می‌کرد به‌شدت دچار نقص سیستم ایمنی شد؛ به این معنی که مورد جدی ابتلا به کووید-۱۹ همیشه برای او به عنوان خطری بالقوه به‌شمار می‌رفت.

مرد هلندی در فوریه‌ی ۲۰۲۲ به کووید مبتلا شد و با ترکیبی از آنتی‌بادی‌های مونوکلونال و استروئید‌ها تحت درمان قرار گرفت؛ اما متاسفانه دارو‌ها اثر نکردند و عفونت او ماندگار شد. اگرچه این مرد پیش از ابتلا به بیماری چندین دوز واکسن کووید دریافت کرده بود، هیچ شواهدی مبنی‌بر پاسخ آنتی‌بادی در بدن او مشاهده نشد.

بیمار برای بیش‌از ۶۰۰ روز آلوده به ویروس باقی ماند و مجبور شد چندین‌بار در بیمارستان بستری شود؛ اما خیلی زود و تنها ۲۱ روز پس از نخستین درمان، علائم جهش ویروس در او مشاهده شد. در ابتدا تعیین توالی نشان داد که ویروس در بدن مرد جهشی پیدا کرده که با سوتروویماب (یکی از دارو‌هایی که بیمار با آن تحت درمان قرار گرفته بود) مرتبط است.

ویروس در بدن بیمار بیش از ۵۰ بار جهش داشت

تجزیه‌وتحلیل‌های بیشتر ۲۷ سواب بینی جمع‌آوری‌شده بین فوریه‌ی ۲۰۲۲ تا سپتامبر ۲۰۲۳ حکایت از این داشت که ویروس در بدن این مرد بیش از ۵۰ بار جهش داشته است. برخی از این جهش‌ها در پروتئین اسپایک رخ داده بود؛ اتفاقی که نشان می‌دهد ویروس درحال سازگاری برای فرار از سیستم ایمنی بدن انسان است.

مشکلات سلامتی اساسی در مورد مرد هلندی به این معنی بود که سیستم ایمنی بدن او درواقع هرگز فرصتی برای پاکسازی ویروس نداشت. بستری‌شدن طولانی مدت در بیمارستان، همراه با نیاز به انجام اقدامات احتیاطی بیشتر برای جلوگیری از آلوده‌شدن دیگران، کیفیت زندگی مرد را تحت‌تاثیر قرار داده بود. به‌گفته‌ی تیم پزشکی، هیچ مدرکی وجود ندارد که واریانت جهش‌یافته در بدن این مرد، افراد دیگری را در جامعه آلوده کرده باشد.

بیمار در ماه اکتبر ۲۰۲۳ و در نتیجه‌ی عود بیماری زمینه‌ای خود از دنیا رفت. تاکنون هیچ موردی مشاهده نشده که تا این حد طولانی‌مدت دوام آورده باشد و از طرفی عفونت‌های پایدار پدیده‌ی شناخته‌شده‌ای هستند که با ویروس کرونای عامل کووید ۱۹ ارتباط دارند. برخی از تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که از هر ۱۰۰ عفونت، تنها سه مورد ممکن است بیش از یک ماه باقی بماند.

مشکل این است که هرچه ویروس به‌مدت طولانی‌تری در بدن انسان تکثیر شود و تکامل یابد، شانس بیشتری برای ایجاد جهش‌های فرار ایمنی وجود دارد. این یکی از تئوری‌های مطرح‌شده در مورد چگونگی پیدایش اومیکرون است. باید توجه داشت که هر گونه‌ی جهش‌یافته به واریانتی نگران‌کننده تبدیل نمی‌شود؛ اما همچنان مهم است که عفونت‌های مداوم تحت نظر قرار گیرند و بیمارانی که از قبل با سایر مسایل پزشکی درگیر بوده‌اند، بهترین مراقبت‌های ممکن را دریافت کنند.

نویسندگان مقاله در بیانیه‌ای می‌گویند: «مدت زمان عفونت کووید در مورد مرد هلندی بسیار زیاد بود؛ اما عفونت‌های طولانی‌مدت در بیماران دارای نقص ایمنی در مقایسه با عموم افراد جامعه شایع‌تر است. کار بیشتر تیم ما شامل توصیف گروهی از عفونت‌های طولانی‌مدت بین یک ماه تا دوسال در بیماران نقص ایمنی بستری در بیمارستان بود. بااین‌حال به‌طور کلی عفونت‌های طولانی‌مدت اتفاق نادری است؛ چراکه افراد دارای نقص ایمنی تنها درصد بسیار کمی از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند.»

مورد مرد هلندی در کنفرانس جهانی ESCMID ارائه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • ۲ هزار قطعه ماهی زینتی از مرز مهران به عراق صادر شد
  • بیش از ۱۰ هزار نفر زیر آوارهای غزه مفقود هستند
  • تورم بیشتر برای انگلیسی‌ها در سایه کنترل‌های جدید برگزیتی
  • معرفی بهترین مستندهای جهان
  • مستندی درباره مادری که دو بازیگر نقش دو دختر گمشده اش را بازی می کنند
  • مالیات بر سوداگری، صیاد دلالان نه مردم عادی
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • اعتراضات دانشجویی در آمریکا می‌تواند به «مردم عادی» هم منتقل شود
  • بهترین وام خرد سال ۱۴۰۳: راهنمای کامل دریافت وام برای مردم عادی
  • فیلم| هفت تیر کشی وزیر امنیت اسرائیل به روی مردم عادی برای جای پارک