Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@11:21:53 GMT

تولید کود بیولوژیک از پشم گوسفند

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۹۷۲۸۲

ایسنا/خراسان شمالی محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی از تولید کود بیولوژیک از پشم گوسفند در این استان خبر داد.

دکتر علمی در گفت و گو با ایسنا، گفت: این مرکز با همکاری موسسه علوم دامی برای اینکه پشم را از حالت سنتی و بازاری خود خارج کند، بر روی زنجیره ارزش پشم در حال بررسی و کار کردن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر پشم رنگی بلااستفاده است، افزود: برای اینکه بازار جدیدی را برای این نوع از پشم ایجاد کنیم در حال تولید کودهای بیولوژیک با استفاده از این نوع پشم ها هستیم.

علمی با اشاره به اینکه به طور میانگین هر راس گوسفند در طول سال یک تا یک کیلو و ۳۰۰ گرم پشم تولید می کند، ادامه داد: اما پشم های تولید شده در شمال شرق کشور، منطقه خراسان و سمنان، به علت ضخامت، رنگی بودن، طوال الیاف کوتاه، زیاد بودن تعداد ژار(خرمو) و شکنندگی الیاف عملا در صنعت نساجی بازار پسندی مناسبی ندارد و باید غیر از بازار نساجی مورد استفاده قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در دنیا پشم ایران، پشم درجه چهار محسوب می شود و نکته مثبت موجود در پشم ایران، مسئله رنگ پذیری آن است و همین امر موجب شفافیت بالای فرش ایران و نازک الیاف بودن آن شده است.

این محقق مرکز تحقیقات در ادامه با تاکید بر اینکه لانونین(چربی پشم) یکی از مهمترین محصولات موجود در پشم است، گفت: بزرگترین برندهای لوازم آرایشی، بهداشتی و دارویی، در صنایع مهمات سازی برای چسباندن باروت ها، تولید لباس های ورزشی و آتش نشانی، تولید داروهای درمان سرطان پستان از لانونین(چربی پشم) استفاده می شود.

وی با توجه به فواید و کاربری های پشم افزود: پشم در ایران تولید می شود اما تنها از این محصول برای تولید لحاط، تشک و فرش استفاده می کنیم.

علمی با تصریح بر اینکه پشم منطقه ما تبدیل به یک پشم دورریز شده است، ادامه داد: در همین راستا با توجه به خاصیت های پشم از جمله جاذب رطوبت بودن، خواص ضدمیکروبی و خاصیت عایق داشتن بر روی تولید کودهای بیولوژیک با استفاده از آن کار کردیم که هنوز این کود به مرحله تجاری نرسیده است.

وی تاکید کرد: این کود تولید شده جاذب رطوبت است و بافت خاک را سست نگه می دارد و بعد از گذشت شش ماه به بافت خاک بازمی گردد و تجزیه می شود.

علمی خاطرنشان کرد: برای استفاده از چربی پشم گوسفند نیز باید صنایع فرآوری مرتبط با آن در کشور ایجاد شود تا بتوان حداکثر بهره وری را از آن داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی کود بیولوژیک پشم گوسفند تولید کود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۹۷۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت مرغ و گوشت امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول

قیمت بعضی اقلام پروتئینی (مرغ، گوشت قرمز شامل گوسفند و گوساله) در بازارهای روز کوثر اصفهان اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، قیمت بعضی اقلام پروتئینی (مرغ، گوشت قرمز شامل گوسفند و گوساله) امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ در بازارهای روز کوثر اصفهان به شرح جدول زیر است:

کد خبر 746280

دیگر خبرها

  • تلف شدن ۵۷ گوسفند در برخورد قطار با گله در قزوین
  • تلف شدن ۵۷ رأس گوسفند در برخورد با قطار
  • تلف شدن ۵۷ راس گوسفند در برخورد با قطار در آبیک
  • تلف شدن ۵۷ رأس گوسفند در برخورد با قطار در قزوین
  • تلف شدن ۵۷ رأس گوسفند در برخورد با قطار در آبیک
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • انتقام باورنکردنی یک گوسفند از چوپان! (فیلم)
  • (ویدئو) انتقام باورنکردنی یک گوسفند از چوپان!
  • مبارزه بیولوژیک با آفات، در مزارع دیم ایلام آغاز شد
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول