Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایرج گلابتونچی دبیر و عضو هیئت مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه توسعه پایدار در کشور‌های توسعه یافته از طریق اجرای سیاست خصوصی سازی محقق می‌شود، گفت: این موضوع در تمامی برنامه‌های توسعه‌ای و مصوب در کشور به وضوح مطرح شده، اما در عمل تحقق نیافته و برنامه‌ها با تغییرات اساسی و حتی در خلاف جهت مسیر تعریف و تصویب شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: بسیاری از برنامه‌ها با تغییرات اساسی در خلاف جهت مسیر تعریف و تصویب شده در قوانین توسعه فرهنگی – اجتماعی – اقتصادی کشور اجرا شده‌اند که نتیجه آن رشد شرکت‌های دولتی و خصولتی و تضعیف بخش خصوصی و اختلال اساسی در مسیر توسعه بوده است.

گلابتونچی اظهار کرد: به طور قطع حرکت در مسیر برنامه‌های مصوب و جلوگیری از انحراف در آن‌ها از ارکان اصلی موفقیت در طی مسیر توسعه است که انتظار دارد مورد توجه خاص دولت آینده قرار گیرد.

عضو هیئت مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران با بیان اینکه حرکت در مسیر توسعه و دنبال کردن تفکر توسعه‌ای خود ایجاد اشتغال را موجب می‌شود، افزود: ساخت زیربنا‌های کشور با حفظ محیط زیست بسترساز طی مسیر توسعه است و در همه جای دنیا ساخت زیربنا‌ها به معنای توجه به صنعت احداث و هدایت سرمایه‌ها به این سمت و سو عملاً راه اندازی لکوموتیو اشتغال بوده است.

راه میانبر برای صنعتی شدن  تحقق اقتصاد مقاومتی است 

گلابتونچی تاکید کرد:راه میانبر برای صنعتی شدن  نحقق اقتصاد مقاومتی است که با توجه به پتانسیل‌های موجود در کشور امکان پذیر است و باید رئیس جمهور در دولت سیزدهم به این موضوع توجه کند چراکه تولید انرژی به ویژه انرژی بی‌ضرر و کم هزینه و پاک، بسترساز و عامل حیاتی توسعه صنعت در هر کشور است.

عضو هیئت مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی توضیح داد: ایران یکی از کشور‌هایی است که از نور خورشید به حد کفایت برخوردار است و به راحتی می‌تواند انرژی نور خورشید را به برق تبدیل کند.

او با بیان اینکه ایران قادر خواهد بود بزرگترین تولید کننده برق باشد و می‌تواند به تمامی همسایگان نیز برق صادر کند. با داشتن برق کافی با توجه به وجود دریا در شمال و جنوب ایران می‌توان آب را شیرین وبه تولید کننده بیشترین آب تبدیل شود افزود: بنابراین برای کوتاهترین راه صنعتی شدن تولید برق و از آن طریق تولید آب ضرورت دارد، به ساخت نیروگاه‌های گازی بیشترتوجه کنیم.

گلابتونچی با اشاره به اینکه رئیس جمور دوت سیزدهم توجه به بخش خصوصی و رشد آن‌ها مطرح کرده است افزود: نباید اجازه داده شود نیرو‌های سازنده‌ای که از امکانات دولتی به صورت بی‌حد و حصر بهره می‌برند به رقابت با بخش خصوصی ادامه دهند، زیرا این رقابت نابرابر موجبات تضعیف و سرخوردگی بخش خصوصی را موجب شده و می‌شود. به عبارت دیگر باید به صورت یک اصل در کشور قانونی و نهادینه شود که در هر فعالیتی که بخش خصوصی انگیزه و توان، حضوری فعال و مولد را دارد، بخش دولتی و خصولتی از ورود به آن حوزه همواره خودداری می‌کند.

عضو هیئت مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران با اشاره به اینکه حوزه صنعت احداث کشور از ظرفیت بسیار بالایی از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برخوردار است افزود: وجود بیش از ۵۰ هزار ۵۹۱ شرکت پیمانکار و ۳ هزار ۴۲۸ شرکت مهندسی مشاور تائید صلاحیت شده توسط سازمان برنامه و بودجه (تا خرداد سال ۱۴۰۰) از یک‌سو و داشتن سالیانه بیش از ۲۳۳ هزار فارغ‌التحصیل رشته‌های مرتبط مهندسی در سطح کشور نشان می‌دهد که توجه به این حوزه و فراهم کردن بازار‌های مناسب برای فعالیت آن‌ها یک ضرورت اساسی و انکارناپذیر ملی است.

استفاده از ظرفیت شرکت های مهندسی ۱۳۰ میلیارد دلار سرمایه می خواهد 

گلابتونچی بیان کرد: برای استفاده از تمام ظرفیت این شرکت‌ها و فعال نگه‌داشتن همه آن‌ها حداقل نیاز به تأمین بودجه و تعریف پروژه‌های مختلف به ارزش حداقل ۲۶ تریلیارد ریال (حدود ۱۳۰ میلیارد دلار) است که به طور قطع در شرایط اقتصادی فعلی کشور، حصول آن امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین توجه به حضور در بازار‌های بین‌المللی خدمات فنی و مهندسی می‌تواند کمک شایانی به توسعه اقتصادی کشور و رونق بیشتر تولید کند.

عضو هیئت مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران تصریح کرد: موقعیت بی‌بدیل و استراتژیک جمهوری اسلامی ایران و قرارگیری در همسایگی کشور‌های حوزه CIS، عراق، پاکستان، افغانستان و دسترسی مناسب به کشور‌های عربی، آفریقایی، هند و حتی شرق آسیا که مستعد و نیازمند توسعه زیرساخت‌ها و اجرایی  کردن پروژه‌های مختلف مهندسی هستند، نشان می‌دهد توجه به این حوزه باید بیش از گذشته موردتوجه مسئولان قرار گیرد.

حضور شرکت‌های مهندسی ایرانی در بازار‌های بین‌المللی بدون تردید نمادی از قدرت ایران است

او با تاکید بر اینکه حضور شرکت‌های مهندسی ایرانی در بازار‌های بین‌المللی بدون تردید نمادی از قدرت و عزت جمهوری اسلامی ایران و کمک به قطع وابستگی اقتصادی به نفت است، افزود: حضور در بازار‌های بین‌المللی می‌تواند از ایجاد موج بیکاری قشر کارگری تا تحصیل‌کردگان مهندسی کشور جلوگیری کرده و از ایجاد آثار مخرب اجتماعی و اقتصادی آن کاسته شود.

او اظهار کرد: ایران می‌تواند چرخه عظیمی از اقتصاد کشور مرتبط با فعالیت‌های صادراتی تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان مصالح، تجهیزات، ماشین‌آلات و کالا در حوزه ساخت‌وساز را با نرخ بالا و بسیار مناسبی فعال کند؛ بنابراین با وجود یک نهاد یا سازمان متمرکز در دولت برای مراجعه و پیگیری مسائل مربوط به این حوزه در نتیجه عدم اتخاذ تصمیمات مناسب برای رفع این موانع، دستیابی به بازار‌های صادراتی را با مشکل مواجه می‌کند.

عضو هیئت مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران به مسئله احداث مسکن روستایی و شهری اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مسکن مناسب و عموماً ارزان قیمت و زودساخت برای اقشار مردم به ویژه اقشار کم‌درآمد و همچنین اصلاح و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری و روستایی کشور از محور‌های اصلی مدنظر دولت است که باید با کمک شرکت‌های بخش خصوصی اجرایی شود، افزود: بنابراین سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران همواره توصیه می‌کند دو مقوله مهم، از جمله نوسازی و احداث مسکن روستایی به منظور جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه به شهرها، در کنار ایجاد اشتغال روستایی توجه ویژه کند.

او گفت: در مسکن روستایی باید از نظر برآورده کردن، نیاز‌های اسکان مردم هر ناحیه به دقت بررسی و طراحی شده تا بتواند به بهترین شکل اجرا  و باعث به روز شدن بافت روستایی کشور شود؛ بنابراین احداث ساختمان‌های روستایی و نوسازی و اصلاح بافت‌های فرسوده روستایی و همچنین ایجاد روستا‌های جدید براساس یک طرح جامع و متناسب با اقلیم آب و هوایی و فرهنگی هر ناحیه از کشور باید در برنامه‌های دولت جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بازار مسکن بخش خصوصی بازار های بین المللی مسیر توسعه برنامه ها بخش خصوصی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۹۷۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور پررنگ چری در نمایشگاه خودرو پکن (فیلم)

عصر ایران؛ مسعود طاهری - حضور پررنگ چری، یکی از بزرگترین خودروسازان چینی، در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو پکن که با شعار "عصر جدید، خودروهای جدید" برگزار شد، بار دیگر بر جایگاه این شرکت به عنوان یکی از بازیگران اصلی در صنعت خودرو جهان تأکید کرد.

چری در این نمایشگاه از جدیدترین دستاوردها، نوآوری‌ها و برنامه‌های آینده خود برای بازارهای داخلی و جهانی رونمایی کرد و گام بلندی در مسیر تبدیل شدن به برندی جهانی برداشت.

در میان انبوه خودروهای رونمایی شده در نمایشگاه پکن 2024، غرفه چری به وضوح خودنمایی می‌کرد. این شرکت با تمرکز بر عرضه خودروهای نوآورانه و پاک، توجه بازدیدکنندگان و کارشناسان را به خود جلب کرد.

از جمله محصولات شاخص چری در این نمایشگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تیگو 9: بر روی پلتفرم جدید T2X چری ساخته شده است. این پلتفرم با تمرکز بر هوش و اتصال به اینترنت، تحولات جدیدی را در صنعت خودرو رقم می‌زند. T2X با ادغام فناوری‌های پیشرفته در بخش‌های مختلف، از جمله سیستم تعلیق، شاسی، سیستم چهار چرخ متحرک و فرمان، هندلینگ و پایداری خودرو را به طور قابل توجهی ارتقا می‌دهد.

اکسید EXLANTiX: کانسپت لوکس و برقی چری که نمایانگر تعهد این شرکت به ارائه تجربه‌ای منحصر به فرد از رانندگی لوکس و پایدار به مشتریان است. این خودرو با بهره‌گیری از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا، به عنوان پرچمدار برند اکسید، لوکس و پایداری را به طور همزمان به ارمغان می‌آورد.

امودا C7: کراس‌اوور جدید چری با طراحی اسپرت و جوان‌پسند که به دنبال جذب مشتریان در این رده سنی است. این خودرو با ظاهری عامه‌پسند و امکانات رفاهی مناسب، می‌تواند سهم بازار چری را در میان جوانان افزایش دهد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تأمین ۴۰ درصدی نیاز داخلی به دستگاه نوار قلب با محصول ایران‌ساخت
  • حضور پررنگ چری در نمایشگاه خودرو پکن (فیلم)
  • ۲۳ هکتار زمین به شهر ملک‌آباد الحاق شده است
  • ساخت هزار و ۵۰۰ مسکن برای خانواده های کم درآمد مشهدی
  • توجه ویژه برای توسعه راه های آذربایجان غربی
  • ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در سه نوع متفاوت
  • رشد قابل توجه صنعت فیلم عربستان
  • لزوم توجه به سلیقه مردم در امور مختلف
  • توسعه میادین نفت و گاز به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد
  • گامی نو در صنعت راهسازی/توسعه فناوری‌های قیر و آسفالت با مشارکت دانش‌بنیان‌ها