Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی نتایج بررسی‌ها نشان داده است که از هر چهار نفر، یک نفر به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارد و به زودی در این زمینه پیشرفتی حاصل نخواهد شد.

به نقل از ویفروم، دسترسی به آب آشامیدنی تمیز، سرویس بهداشتی و شست‌وشوی دست نیازی اساسی است، با این حال، هنوز میلیاردها نفر به این موارد دسترسی ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه کشورها در سال ۲۰۱۵  متعهد شدند که تا سال ۲۰۳۰ به‌عنوان بخشی از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل‌ متحد برای دستیابی جهانی به آب آشامیدنی سالم، سرویس بهداشتی و امکانات اولیه شست‌وشوی دست تلاش کنند و اکنون یک سوم از این دوره ۱۵ ساله گذشته است اما همچنان از دستیابی به دسترسی جهانی فاصله داریم و ۲۶ درصد از افراد به آب آشامیدنی سالم، تقریبا نیمی به سرویس بهداشتی ایمن و یک سوم نیز به آب و مواد شوینده دسترسی ندارند.

روند پیشرفت در جهان، بسیار کند است و اگر بخواهیم اطمینان حاصل کنیم که همه افراد تا سال ۲۰۳۰ به این منابع اساسی دسترسی داشته باشند، پیشرفت در دهه آینده باید بیش از سه برابر شود.

هر ساله میلیون‌ها نفر در اثر بیماری‌های عفونی که از طریق آب آشامیدنی غیر ایمن یا سرویس بهداشتی نامناسب انتقال می‌یابند، جان خود را از دست می‌دهند و بیش از نیم میلیون از آنان را کودکان تشکیل می‌دهند.

در سال ۲۰۲۰، تقریبا سه چهارم (۷۴ درصد) جمعیت جهان به منبع آب با مدیریت ایمن دسترسی داشتند و البته این دسترسی در سال ۲۰۱۵، تنها ۷۰ درصد بود و طی پنج سال، ۴درصد پیشرفت حاصل شده است. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد، در کشورهایی با کمترین درآمد، جنوب صحرای آفریقا، کمتر از یک سوم افراد به آب سالم دسترسی دارند.

بدیهی است که دستیابی به دسترسی جهانی بسیار آهسته است و اگر پیشرفت به همین صورت ادامه یابد، تا سال ۲۰۳۰ تنها ۸۲ درصد از افراد به آب آشامیدنی سالم دسترسی خواهند داشت و اگر بخواهیم به هدف برسیم باید نرخ پیشرفت در دهه آینده را بیش از سه برابر (۳.۲ برابر) افزایش دهیم.

عدم دسترسی نیمی از جمعیت جهان به سرویس بهداشتی ایمن

در سال ۲۰۲۰، کمی بیش از نیمی از جمعیت جهان (۵۴ درصد) به سرویس بهداشتی دسترسی داشتند و حدود ۶ درصد نیز هیچ امکانات بهداشتی نداشتند و این پیشرفت، کم اما اندکی سریع‌تر از پیشرفت در آب آشامیدنی سالم بوده است. نتایج نشان داده است، کمتر از یک پنجم افراد در کشورهای کم درآمد به سرویس بهداشتی دسترسی دارند و این افراد بیشتر در جنوب صحرای آفریقا زندگی می‌کنند.

در سال ۲۰۱۵ تنها ۴۷ درصد از جمعیت جهان به سرویس بهداشتی سالم دسترسی داشتند و طی پنج سال، ۷درصد پیشرفت حاصل شده است. در حال حاضر، اختلاف دسترسی جهانی بسیار زیاد و این پیشرفت برای دستیابی به هدف مورد نظر تا سال ۲۰۳۰ بسیار پایین است و اگر پیشرفت با این سرعت ادامه یابد تا سال ۲۰۳۰ به ۶۸ درصد خواهیم رسید و باید پیشرفت در این زمینه نیز بیش از سه برابر (۳.۳ درصد) افزایش یابد.

عدم دسترسی یک سوم جمعیت جهان به امکانات اولیه شست‌وشوی دست

۶۷ درصد از جمعیت جهان در سال ۲۰۱۵ به امکانات اولیه شست‌وشوی دست دسترسی داشتند و در پنج سال، ۴درصد رشد حاصل شد. با پیشرفت در زمینه آب آشامیدنی و سرویس بهداشتی، همچنان از هدف مورد نظر سال ۲۰۳۰ دور هستیم و اگر پیشرفت با این نرخ ادامه یابد، تا سال ۲۰۳۰ به ۷۹ درصد خواهیم رسید و از هر پنج نفر یک نفر به این امکانات دسترسی نخواهد داشت، بنابراین اگر بخواهیم به هدف مورد نظر دست یابیم، باید در دهه آینده حدود چهار برابر پیشرفت داشته باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی آب آشامیدنی سرویس بهداشتی شست وشوی دست ها آب آشامیدنی سالم سرویس بهداشتی دسترسی داشتند تا سال ۲۰۳۰ جمعیت جهان جمعیت جهان شست وشوی دست سالم دسترسی سال ۲۰۱۵ یک سوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۹۸۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی غزه از آوار و بمب‌، ۱۴ سال طول می‌کشد

  

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما روزنامه گاردین در پایگاه اینترنتی خود در تحلیلی به قلم، اما گراهام هریسون نوشت: یک مقام ارشد امور مین زدایی سازمان ملل گفت: جنگ اسرائیل در غزه ۳۷ میلیون تن آوار ایجاد کرده که بخش زیادی از آن با بمب‌های منفجر نشده همراه است که پاکسازی آنها ممکن است بیش از یک دهه طول بکشد.

پهر لودمار، رئیس سابق سرویس مبارزه با مین گذاری سازمان ملل در عراق در یک کنفرانس خبری گفت: تقریباً هفت ماه از این جنگ می‌گذرد و به طور متوسط ۳۰۰ کیلوگرم آوار در هر متر مربع زمین در غزه ایجاد شده است.

وی گفت: بر اساس [مقدار] فعلی آوار در غزه، برای پاکسازی آنها، با ۱۰۰ کامیون ۱۴ سال کار لازم است. 

او افزود: با ادامه این جنگ، تخمین زدن مدت زمان پاکسازی غیرممکن است.

لودمار گفت: اسرائیل به دلیل شدت بمباران غزه که بخش‌های وسیعی از نوار غزه را به ویرانه تبدیل کرده است، متهم به «غیرقابل سکونت کردن یک منطقه» شده است.

۶۵ درصد از ساختمان‌های ویران شده در غزه مسکونی بودند.

به دلیل خطر وجود خمپاره، موشک یا سایر سلاح‌های مدفون شده در ساختمان‌های فروریخته یا آسیب دیده، روند پاکسازی و بازسازی آهسته و خطرناک خواهد بود. به طور متوسط حدود ۱۰ درصد از سلاح‌ها در زمان شلیک منفجر نشدند و باید توسط تیم‌های مین زدایی از میان برداشته شوند.

دیگر خبرها

  • میزان پیشرفت طرح‌های خدمات بهداشتی و درمانی در دولت سیزدهم ۵۵۰ درصد بوده است
  • بهره‌برداری ۷۱ طرح بهداشتی و درمانی لرستان در دولت سیزدهم
  • ۱۲ طرح نیمه تمام بهداشتی در خراسان رضوی به ثمر نشست
  • اجرای ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر شبکه توزیع آب آشامیدنی در شهرستان درمیان
  • پروژه تعریض جاده اجیرلو ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • پاکسازی غزه از آوار و بمب‌، ۱۴ سال طول می‌کشد
  • تفرجگاه "دربند" صحنه از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار شد
  • بهره مندی روستای «سرپله» آبدانان از آب آشامیدنی سالم و پایدار
  • حداقل چند درصد اقتصاد جهان وابسته به ذخایر ژنتیکی است؟