Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-28@14:55:21 GMT

شایع ترین عوامل بروز دیسک گردن + عکس

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۹۸۱۶۶

شایع ترین عوامل بروز دیسک گردن + عکس

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران ، ذبیح الله حسن زاده، متخصص بیماری‌های استخوان و جراح ارتوپد  اظهار کرد: ستون فقرات ما از تعدادی مهره تشکیل شده است و در بین هر دو مهره یک دیسک وجود دارد که وظیفه جذب شوک و یا ضربات وارده به استخوان‌ها، با آنهاست.

او افزود: ستون فقرات ما چهار انحنا دارد؛ انحنای گردنی، انحنای پشتی، انحنای کمری و انحنای لگنی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این چهار انحنا نقش بسیار موثری دارند و اگر نباشند راه رفتن افراد موزون نیست، اما بعضاً به دلیل فعالیت‌های سخت، داشتن شغل‌های سنگین، وزن زیاد و یا بروز ضربات و ایجاد حوادث؛ دیسک‌های ما دچار فشار و ضربه مکانیکی و در نتیجه و در نتیجه آسیب شوند.

حسن زاده ادامه داد:  دیسک های بدن به ویژه دیسک ناحیه کمر شایع هستند و ۸۵ درصد بیماران معمولاً یک بار در طول زندگی، درد کمر را تجربه می‌کنند.

او گفت: به طور کلی درد‌های ناحیه کمری چهار علت عمده دارد؛ شایع‌ترین دلیل، علت مکانیکی است. بروز عفونت‌ها، بیماری‌های التهابی و روماتیسمی مثل آرتریت روماتوئید یا بیماری‌هایی مثل لوپوس و تومور‌ها از دیگر دلایل شایع کمردرد است.

این متخصص بیماری‌های استخوان و جراح ارتوپد بیان کرد: هر کدام از این دلایل می‌تواند علت‌های متفرقه دیگری را نیز به همراه داشته باشند که پزشک با معاینه و تصویربرداری‌های مناسب، به تشخیص قطعی می رسد و برای درمان اقدام لازم صورت می‌گیرد.

او ادامه داد: به طور کلی دیسک‌های کمری بیماری‌های شایعی هستند که مردم ما در طول زندگی آن را تجربه می‌کنند و برای اینکه دچار این مشکلات نشوند، نیاز به مراقبت ویژه و تشخیص به موقع دارند. وقتی دیسک در ناحیه ای از بدن ایجاد می شود باید جدی گرفته شود. یکی از شایعترین موارد، دیسک در ناحیه کمر و سپس گردن است، به طور نادر در قفسه سینه نیز به دلیل کم تحرکی بروز می‌کند و این درد‌ها زمانی که  بیش از دو هفته طول بکشند و یا منشا عصبی داشته باشند باید حتما جدی گرفته شوند.

حسن زاده گفت: در موارد طولانی شدن درد، بیمار در اندام تحتانی احساس گزگز و مورمور می‌کند و این احساس در اندام‌هایی مثل انگشت‌ها و یا پاشنه پا منتشر می‌شود.

او در مورد راه‌های پیشگیری از بروز دیسک کمر و گردن گفت: درست نشستن و به اندازه نشستن می‌تواند در جلوگیری از بروز دیسک کمر بسیار موثر باشد. توصیه ما این است که افراد بیشتر از ۲۰ دقیقه در جایی ننشیند. همچنین از رانندگی و یا مسافرت‌های طولانی که نیاز به نشستن‌های طولانی مدت دارد، پرهیز کنند. توصیه دیگر این است که اجسام سنگین را بلند نکنند و به  طور خاص ، خانم‌ها نحوه صحیح برداشتن وسیله‌های سنگین از زمین را رعایت کنند. همچنین افراد باید سعی کنند با مراجعه به موقع به پزشکان و متخصصان ارتوپد و مغز و اعصاب و طب فیزیکی و فیزیوتراپیست ها، بتوانند با تشخیص زودرس و به موقع، درمان مناسب را انجام دهند.

درمان دارویی برای دیسک کمر تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد موثر است

او تصریح کرد: همه این درمان‌ها با همکاری بیمار و با رعایت جزء به جزء توصیه های پزشک معالج، قابل حل است. در مورد درمان دیسک‌ها بخش دارویی تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد می‌تواند موثر باشد اما فیزیوتراپی و ورزش‌های تقویت کننده ناحیه کمر و هم چنین کاهش وزن ، می‌تواند بسیار موثر و پیشگیرانه باشد.

این جراح ارتوپد گفت: دیسک گردن به تنهایی می‌تواند چند وضعیت را شامل شود و در ۴ درجه بروز پیدا کند؛  ابتدا مهره گردن، آبی که در درون خود دارد را از دست می‌دهد و یک برجستگی در آن ایجاد می‌شود. در مرحله دوم شاهد بروز فتق در مهره و پارگی دیسک و بیرون زدگی هستیم. در مرحله سوم بخشی از دیسک کنده می شود و داخل فضای نخاعی یا روی ریشه عصب قرار می‌گیرد و در مرحله چهارم قطعاتی از دیسک در فضای کانال نخاعی قرار می‌گیرند که درمان را بسیار سخت می‌کنند. معولاً اغلب بیماران، مرحله ۱ و ۲ را تجربه می‌کنند و اگر به موقع مراجعه کنند و درمان‌های خودسر و سنتی را انجام ندهند و به پزشک مراجعه کنند، می‌توانند جلوی بروز درد در مراحل سوم و چهارم را بگیرند اما در صورت سهل انگاری و استفاده از برخی روش‌های سنتی غیر استاندارد و غیر علمی، ممکن است تبعات بسیار جبران‌ناپذیری را تجربه کند.

حسن زاده گفت: هر گونه ماساژ، تزریق و نرمش که توسط افراد غیرمتخصص و غیرعلمی برای بیمار، انجام می‌گیرد، بسیار خطرناک و آسیب زننده خواهد بود. یکی از توصیه‌های مهم ما این است که درد کمر در اطفال را جدی بگیریم اگر بچه‌ها، بیش از دو هفته از کمردرد رنج می‌بردند و یا بی دلیل تب کردند، سریعا به پزشک مراجعه کنیم تا فورا جلوی بروزاحتمالی یک بیماری بدخیم مثل لوسمی را بگیریم. 

او گفت: درد کمر می‌تواند در سنین بالا، با پوکی استخوان و در نتیجه شکستگی بی‌سروصدا، خودش را نشان دهد. با مراجعه به موقع تشخیص دقیق و همکاری با پزشک متخصص و رعایت بعضی از اصول می‌توان در درمان و سلامتی بیمار نقش بسیار موثری داشت. 

پربیننده ترین ثبت نام واکسن کرونا ( لینک و شرایط ) معجزه پوست انبه کودک هوش را از چه کسی به ارث می برد؟ ۸ عامل عجیب ابتلا به یبوست +عکس هشدار! این ماده سمی را با کباب نخورید

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: دیسک گردن بسیار موثر ناحیه کمر حسن زاده دیسک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۹۸۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدال برنز بر گردن تیرانداز آذربایجان شرقی

 مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ آقایان در سال ۱۴۰۳ در سه رده سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در مجموعه تیراندازی آزادی تهران برگزار شد.

در پایان رقابت‌های تفنگ در رده سنی بزرگسالان رضا عباس‌پور از آذربایجان شرقی دررده سوم ایستاد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • (ویدئو) حضور شترمرغ گردن قرمز پس از ۱۰۰ سال در عربستان
  • مراقب باشید بیماری ترانه علیدوستی را نگیرید | این افراد در معرض «سندرم DREES» هستند
  • شایع ترین نوع سرطان در استان
  • مدال برنز بر گردن تیرانداز آذربایجان شرقی
  • اعزام شبانه اکیپ عملیاتی توزیع برق خوی برای تعمیر تیر شکسته و پیشگیری از بروز خاموشی 
  • درباره بیماری مرموز ترانه علیدوستی؛ چه کسانی در معرض آن هستند؟ | فیلم
  • چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • کنه‌های تار عنکبوتی از آفات نخیلات
  • در قم مطرح شد: ضرورت توجه به عوامل کاهش‌دهنده جمعیت
  • پیش‌بینی ایلان ماسک از بروز جنگ داخلی در غرب