تحکیم بنیان خانواده با ترویج ازدواج آسان
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۹۸۲۴۳
ازدواج ابزاری برای رشد و کمال، تامین سلامت و بقای نسل به شمار می رود که در مکتب اسلام از آن به عنوان تنها راه تشکیل خانواده، آرامش دهنده روح و روان زن و مرد یاد شده است. از منظر جمعیت شناختی، ازدواج منشأ وقوع ولادت و عامل بسیار موثر بر ساختار سنی و جنسی و اندازه و حجم جمعیت محسوب می شود. تغییرات الگوی ازدواج، تاثیر عمیقی در ابعاد مختلف جامعه به وجود می آورد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نخستین روز از ماه ذیحجه، یادآور پیوند آسمانی ترین زوج عالم حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) است؛ میثاقی که ثمره آن درخشش ۱۱ پیشوا در آسمان هدایت و روشنگری مسلمانان بود تا آیین اسلام را با نسل خویش تداوم و استمرار بخشند. اوج سادگی در میثاق این زوج به عنوان الگویی مناسب برای جوانان مطرح است تا در پرتو سیره و روش این بزرگان و به دور از تجمل گرایی، زندگی مشترک خویش را آغاز کنند و خانه بی آلایش خود را به مکانی برای پرورش فرزندان صالح بدل سازند. اهمیت الگوگیری از ازدواج علی(ع) و فاطمه(س) با هدف تحکیم کانون خانواده سبب شد تا سالروز ازدواج آنها را به عنوان «روز ازدواج» نامگذاری کنند.
پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت سالروز پیوند آسمانی حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) و به منظور بررسی راهکارهای نهادینه سازی ازدواج آسان با «مهران خودکامه» روانشناس و پژوهشگر مسایل خانواده به گفت وگو پرداخت.
ازدواج عامل موثر بر تعریف و ساختار جمعیتی کشور
مهران خودکامه با اشاره به این موضوع که پدیده ازدواج منشأ وقوع ولادت و باروری و به عنوان عامل بسیار موثر بر ساخت سنی و جنسی جمعیت و افزایش آن محسوب می شود، گفت: ازدواج در سال های گذشته به دلیل دگرگونی هایی در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه چون افزایش شهرنشینی و ارتقای سواد به ویژه تحصیلات زنان و تمایل به کسب درآمد و شغل مناسب پیش از ازدواج که از نشانه های حرکت جامعه به مدرنیزه شدن به شمار می رود، این رخداد را دستخوش تحولات بسیار قابل توجهی کرده است. افزایش سن ازدواج جوانان در کشور به نگرانی جامعه شناسان و مسوولان در خصوص آسیب های اجتماعی دامن می زند. اهمیت رویداد اجتماعی ازدواج در تغییرات و جریان فرایند نوسازی و توسعه جوامع مختلف همیشه مورد توجه بوده است زیرا تغییر در زندگی و نیازهای جدیدی که در طول زمان در جامعه ایجاد می شود، موجب تحول در کیفیت رفتارهای انسانی نیز می شود که به نوبه خود تغییراتی را در جنبه های مختلف زندگی خانوادگی نظیر زمان ازدواج و تداوم زندگی زناشویی به وجود می آورد و این مهم ضرورت مطالعه مستمر و دقیق این واقعه حیاتی را در هر دوره زمانی و جوامع متفاوت با بهره گیری از روش های مطالعاتی خاص ایجاد می کند.
ازدواج، مهمترین انتخاب انسان در گستره حیات
این پژوهشگر مسایل خانواده با تاکید بر امر ازدواج آسان و ماندگار، بیان داشت: ازدواج، مهمترین انتخاب انسان در گستره حیات است و امری والاتر از این در زندگی او وجود ندارد. بهطور حتم ازدواج نیاز فطری و اجتماعی انسان به شمار می رود که مسیر ادامه زندگی او را رقم میزند. بنابراین فردی که از ازدواج امتناع کند در درازمدت دچار مشکلات جسمی، روحی و روانی خواهد شد. برای هر کشوری جمعیت هوشمند و سالم یک سرمایه اجتماعی محسوب می شود. ازدواج ماندگار به عنوان بهترین شیوه گسترش جمعیت و نگرش مثبت در فرزندآوری و فرزند پروری حاصل ازدواج ماندگار است. بنابراین ضرورت دارد تا دولت با ارایه تسهیلات لازم، مردم را به این امر تشویق کند. غایت ازدواج، رسیدن به آرامش است و انتخاب فردی که بتواند در تمام دوره زندگی مایه و بستر آرامش را برای همسر خود فراهم آورد، کار آسانی نیست، بنابراین انتخاب درست در این زمینه، ضرورت بسیاری دارد. به استناد آمار رسمی در چند سال گذشته از هر پنج ازدواج، ۲ ازدواج به طلاق کشیده، یک ازدواج در آستانه طلاق، یک ازدواج در مرز سردی و بیتفاوتی و تنها یک ازدواج به قوت قبل خود باقیمانده است. بنابراین طلاق گسترشیافته و این درحالی است که هیچ انسانی بافکر جدایی، ازدواج نمیکند. ریشه طلاق، حاکمیت رفتارهای بد روانی و جنسی است و چنانچه آرامش که غایت ازدواج است، کمرنگ شود، ریشههای طلاق شکل میگیرند و زوج به عدم امکان زندگی مشترک میرسند.
اقتصاد عاملی برای تاخیر در ازدواج آسان
این روانشناس با بیان علل افزایش سن ازدواج اظهار داشت: عوامل اقتصادی یکی از عمده ترین دلایلی است که جوانان برای تأخیر ازدواج خود مطرح می کنند. برای اینکه این عامل مهم را کاهش دهیم، باید هزینه ها را کاهش داده و منابع اقتصادی و تولید ثروت را برای جوانان فراهم کنیم. جوانان یا خانواده هایشان نباید این تصور را داشته باشند که در ابتدای زندگی، باید از همه یا بیشتر امکانات مادی برخوردار باشند و در برگزاری مراسم عقد و عروسی، هزینه های سنگینی بر یکدیگر تحمیل کنند، زیرا این کار نتیجه ای جز فرار جوانان از ازدواج نخواهد داشت. یکی از روش های دیگر برای افزایش رغبت جوانان به امر ازدواج، پرداخت وام های قرض الحسنه برای ازدواج است که باید وام های طولانی مدت و کم بهره به جوانان برای ازدواج و تهیه وسایل زندگی اختصاص داده شود. با توجه به آثار جسمانی، روانی، اجتماعی و فرهنگی ازدواج، باید موانع پیش روی جوانان را برطرف و تمام تلاش خود را صرف کرد تا این سنت الهی در اوایل جوانی به انجام برسد و جوانان از فواید بی شمار آن برخوردار شوند و در یک زندگی بالنده و بانشاط و به دور از دغدغه و انحراف، قرار گیرند. ازدواج های موفق با همت آحاد مردم، خانواده ها و مسوولان فرهنگی و اقتصادی کشور از طریق فرهنگ سازی، مبارزه با اعتقادات غلط، کاهش تجمل گرایی، احساس مسوولیت بیشتر در ارتباط با جوانان، کمک مالی و معنوی به فرزندان، پیروی از دستورات دینی و تشویق و ترغیب به ازدواج حاصل می شود. یکی از علل اختلاف و طلاق در میان خانوادهها که در دادگاه ها مشاهده میشود، این است که زوجین بدون شناخت از یکدیگر و مشاوره وارد زندگی مشترک میشوند و این امر کاملاً اشتباه است.
همسان بودن، توصیه ای اسلامی برای همسرگزینی
خودکامه در پایان با اشاره به اینکه هم کُف بودن از توصیههای دین اسلام برای همسرگزینی است، گفت: یکی از راهها برای ضمانت پایداری زندگی چند جلسه مشاوره و آزمون های شخصیتی است و با توجه به این موارد، اهمیت مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده دو چندان احساس می شود. مشاوره پیش از ازدواج و تطبیق تناسب های لازم میان ۲ فرد برای تشکیل زندگی مشترک باید حتماً قبل از ازدواج انجام شود و در مشاوره پیش از ازدواج، مشاور هیچ وقت به طرفین نمیگوید که این کار را بکنید یا نکنید بلکه وظیفه مشاور، آگاه کردن است. مراکز تخصصی ازدواج و خانواده به زوجین جوان کمک می کنند که انتخاب آگاهانه داشته باشند و به زوجینی که زندگی مشترک خود را شروع کرده اند نیز مهارت های حل مسأله آموزش می دهند تا از مشکلات پیچیده مانند طلاق پیشگیری شود.
برچسبها کلینیک مشاوره و روانشناسی خانواده اشتغال زایی ازدواج ساده امام علیمنبع: ایرنا
کلیدواژه: اشتغال زایی ازدواج ساده اشتغال زایی ازدواج ساده امام علی زندگی مشترک ازدواج آسان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۹۸۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی از وجوه مهم سلامت
به گزارش خبرگزاری مهر، سردار سعید منتظرالمهدی در یادداشتی به مناسبت هفته سلامت آورده است: یکی از ارکان اصلی خوشبختی و بهروزی، «سلامت» است. چه، با برخورداری از تراز بالای صحت و سلامت است که میتوان برای تحقق اهداف ریز و درشت زندگی و بیشینه سازی شادابی و موفقیت، گام فراسو نهاد و جهد و جد روزافزون نمود. لیکن، نباید از یاد برد که قلمرو و حیطه سلامت هرگز در سطح «سلامت جسم» محدود نمیماند بلکه حیطههای پر اهمیت دیگری را نیز در بر میگیرد که از آن میان سه حیطه دیگر سلامت، یعنی «سلامت روان»، «سلامت اخلاق» و «سلامت اجتماعی» درخور توجه فزونتری هستند (نیازی به یادآوری نیست که این چهار حیطه سلامت پیوند وثیق و جدایی ناپذیری با یکدیگر دارند و لاجرم زوال یا نقصان هریک قادر است آن سه دیگر را دستخوش کژکارکردی کند).
چنانچه از حیث یادآوری و بیش و کم از منظر امروزی بخواهیم تعریفی بس مختصر از این چهار حیطه سلامت به دست دهیم چنین میتوان گفت که جسم آنگاه سالم است که بتوان بی هیچ محدودیتی از همه ظرفیت و توان آن برای «نیکو زیستن» بهره جست، روان نیز زمانی در سلامت است که نه تنها در دام هیچ «تعارض» آشفته ساز و نشانگان ملال انگیز و تنیدگی آشوبناکی گرفتار نشده باشد بلکه لبریز سُرور و وجد و خرسندی و پیوسته در تعالی و پویایی باشد. به همین قیاس سلامت اخلاقی نیز به حالتی اطلاق میشود که ذهن و ضمیر فرد عاری از «احساس گناه» باشد؛ آشکار است که لازمه فراچنگ زدن چنین خلق و حالتی آن است که فرد در کنش و منش و بینش خود، «فضایل اخلاقی» (نظیر صداقت، عدالت، اصالت، امانت و جز آن) را فرو نگذارد و برای بیشینه سازی آنها پیوسته بکوشد. سر انجام، مراد از «سلامت اجتماعی» آلوده نشدن به آسیبهای مختلف از یک سو و داشتن ارتباط و تعامل «شفابخش» با جمع و جامعه از دیگر سو است.
ناگفته پیداست که یک دوجین عامل را میتوان نشان کرد و نشان داد که بر هر یک از این چهار حیطه سترگ سلامت تأثیر میگذارند. اما، تردیدی نمیتوان کرد که در این میان سهم و نقش خانواده برجستهتر است. چون همانگونه که میدانیم در خانواده است که «اندیشه» شکل میگیرد، «شخصیت» فرا می بالد، «منش» نضج مییابد، «نگرش به خویشتن» پایهریزی میشود و «نحوه رفتار» در برابر پدیدهها و در شرایط مختلف، سمت و سو داده میشود.
حال این پرسش در برابر ما عرض اندام میکند که کدام خانواده قادر است تراز و میزان هر یک از چهار نوع سلامت را ارتقا دهد و مانع از فرو شدن در «بیماری» و نقصان سلامت شود؟ در پاسخ به این پرسش میتوان انبوهی شاخص و ملاک را برای «خانواده سلامت محور» و «سالم پرور» فهرست کرد. لیکن به باور من از آن میان شاخصهای زیر اهمیت بیشتری دارند:
۱. سبک زندگی برخوردار از تحرک بهینه (۶۰ دقیقه در روز)، بهداشت مطلوب، چک آپ دورهای، تفریح به موقع و تغذیه مناسب. چنین سبکی نه تنها به سلامت جسم یاری میرساند بلکه سلامت ذهن و روان را نیز مضاعف میکند.
۲. پیروی از الگوی گفت و گوی سازنده برای از میان راندن تعارضات ناگزیر زندگی. در چنین خانوادهای کمتر مشاجره و منازعه و مجادله دیده میشود. چه، اینگونه خانوادهها زبان و کلام را در جهت «مفاهمه» و مصالحه به کار میگیرند و با گفت و شنود به موقع مانع از سایه انداختن تعارضات و مسائل حل نشده بر ساحت جان و روان میشوند.
۳. افزایش مستمر ذخیره شناختی. در خانواده سلامت محور مطالعه و یادگیری رفتاری رایج و مستمر است و لاجرم اعضای اینگونه خانوادهها پیوسته دانایی خود را افزایش میدهند و اندیشه خود را زیبا و غنی میسازند. آنان همچنین میکوشند تا «دانش» خود را به «خِرد» تبدیل سازند و آن را در کنش و عمل خود به کار بندند. ناگفته پیداست که پیامد دانایی، خردمندی و «اندیشه زیبا» خوشامدگویی مستمر به زیباییهای بیکران زندگی و شادابی و شورمندی جسم و روان است.
۴. فضیلت مند زیستن. در خانواده سالم پرور و سلامت محور به فضائل اخلاقی نه تنها در «گفتار» بلکه در «کردار» ارج نهاده میشود. به همین سبب اینگونه خانوادهها اغلب با خود و دیگران «در صلح» و آرامش هستند.
۴. برخورداری از روابط و پیوندهای اجتماعی خرسند ساز. چنین پیوندی نوعی «حمایت اجتماعی» است که همچون «سپری نیرومند» از اعضای خانواده در برابر سختیها و رنجهای ناگزیر زندگی حفاظت میکند (یادمان باشد که در جهان بودن یعنی با دیگران بودن).
خلاصه آنکه، خانواده سلامت محور «زندگی زیسته» سالمی دارد و لاجرم احساس خوشبختی و بهروزی و شادابی آن پیوسته در حال افزایش است.
کد خبر 6090072