Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-01@13:49:43 GMT

کارآفرینی به سبک بـانوان کهف

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۹۸۸۷۴

کارآفرینی به سبک بـانوان کهف

همشهری آنلاین _  مهدی اسماعیل پور:  کاری که گروه جهادی «بانوان کهف» در محله «وردآورد» انجام می‌دهند. این گروه جهادی کاملاً زنانه، علاوه بر ایجاد اشتغال و کمک به راه‌اندازی کسب و کار از طریق اعطای وام، در زمینه آموزش نیز فعال است و تلاش می‌کند تا با مهارت‌آموزی به بانوان محله، شانس آنها را برای حضور در بازار کسب و کار و پیدا کردن یک شغل مناسب، افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه با این گروه فعال محلی و فعالیت‌هایش بیشتر آشنا می‌شویم.

اشتغالزایی برای ۵۰ بانوی وردآوردی

گروه جهادی کهف در محله وردآورد سال‌ها است که در زمینه اشتغالزایی برای بانوان فعالیت می‌کند و تاکنون برای ده‌ها نفر از محله ایجاد شغل کرده است. هم‌چنین این گروه جهادی برای اعطای راه‌اندازی کسب‌وکار و ایجاد شغل وام‌هایی به افراد متقاضی می‌دهد. «فاطمه دولابی»، فرمانده پایگاه بسیج «شهید یزدی» ورد آورد، مدیریت گروه جهادی بانوان کهف را برعهده دارد و این گروه را تشکیل داده است. دولابی متولد سال ۱۳۶۷ در محله وردآورد است. او درباره گروه جهادی به همشهری محله می‌گوید: «گروه جهادی کهف حدود ۳۰ سال قدمت و سابقه دارد، اما از ۴ سال پیش که آن را ثبت کرده‌ایم به‌صورت رسمی فعالیت می‌کند. تعداد اعضای اصلی و ثابت گروه ۲۵ نفر است، همچنین افراد دیگری نیز با ما همکاری دارند.

علاوه بر این خیّرانی هم در تهران و کرج و شهرهای دیگر هستند که در زمینه‌های مختلف مانند اشتغالزایی، اعطای وام اشتغال و تهیه جهیزیه و هزینه درمان به گروه جهادی کهف کمک می‌کنند. ۵ تولیدی لباس و البسه در زمینه اشتغالزایی با گروه جهادی ما همکاری دارند و روی هم برای بیش از ۵۰ نفر از بانوان وردآوردی به‌صورت مستقیم در این مراکز شغل ایجاد کرده‌ایم. علاوه بر تولید لباس در زمینه «نمدبافی» و «چرم‌دوزی» و دیگر شاخه‌های صنایع‌دستی نیز کارآفرینی شده است.» مدیر گروه جهادی کهف تأکید می‌کند بانوانی که برای آنها اشتغالزایی شده است لزوماً سرپرست خانوار نیستند: «برای ایجاد اشتغال حتماً نباید بانوان، سرپرست خانوار باشند. در بین آنها، زنان خانه‌دار یا مجردی هم هستند که مشکل مالی دارند یا به دنبال یک فضای کار سالم و مناسب می‌گشتند تا به اقتصاد خانواده کمک کنند.»

دوره‌های آموزشی رایگان

این گروه جهادی علاوه بر موضوع اشتغالزایی در زمینه آموزش و مهارت‌آموزی نیز فعالیت‌هایی دارد. در واقع شرایطی فراهم شده است تا این بانوان به جای گرفتن ماهی، خودشان ماهیگیری کنند. فاطمه دولابی در این‌باره می‌گوید: «علاوه بر ایجاد اشتغال، یکی دیگر از برنامه‌های ما آموزش و مهارت‌آموزی برای بانوان است. با مهارت‌آموزی و یاد گرفتن هنرها و مهارت‌هایی چون خیاطی و چرم‌دوزی هم شانس بانوان برای پیدا کردن کار افزایش پیدا می‌کند و هم می‌توانند درآمد بیشتری کسب کنند. علاوه بر این، با مهارت‌آموزی و یاد گرفتن یک حرفه، این فرصت و شرایط برای آنها فراهم می‌شود که برای خود کسب وکاری راه‌اندازی کنند. کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی ما با هزینه و شهریه‌ای بسیار اندک برگزار می‌شود. البته برای کسانی که مشکل مالی دارند و توانایی پرداخت همین مقدار شهریه را هم ندارند، گذراندن این دوره کاملاً رایگان است. در این زمینه چند کارگاه و آموزشگاه خیاطی با گروه جهادی کهف همکاری دارند. بانوانی که آموزش می‌بینند هم می‌توانند برای خودشان کار کنند و هم این فرصت برای آنها فراهم می‌شود که با این تولیدی‌ها و آموزشگاه‌ها همکاری داشته باشند.»

اعطای وام برای راه‌اندازی کسب و کار

سومین بخش از فعالیت گروه جهادی در زمینه اشتغالزایی، اعطای وام به کسانی است که قصد راه‌اندازی کسب وکاری را دارند. این بخش دیگر تنها شامل بانوان نمی‌شود و آقایان هم می‌توانند از صندوق «مرد یار» وام ایجاد اشتغال دریافت کنند. دولابی درباره پرداخت وام برای ایجاد اشتغال هم می‌گوید: «در این صندوق ۶۰ عضو داریم که هرکدام ماهانه ۱۵۰ هزار تومان پرداخت می‌کنند که جمع مبلغ دریافتی ۹ میلیون تومان می‌شود. این مبلغ هر ماه بین ۳ نفر از اعضا تقسیم می‌شود.

کسانی که عضو این صندوق هستند، علاوه بر این صاحب امتیاز نیز می‌شوند. کسانی که این امتیاز را کسب می‌کنند می‌توانند از امتیاز وام اشتغالزایی هم استفاده کنند. مبلغ این وام با توجه به نوع کسب وکاری که می‌خواهند راه‌اندازی کنند، از ۱۵ میلیون تومان آغاز می‌شود. با توجه به تعداد بالای متقاضیان، اختصاص این وام بر اساس اولویت و طرحی است که افراد ارائه می‌کنند. برای مثال، یک نفر وامی می‌خواست تا «تراکتور» بخرد و با آن کار کند. دیگری می‌خواست تولیدی لباس راه‌اندازی کند و نفر دیگر قصد داشت مغازه اگزوزسازی به راه بیندازد. علاوه بر اینها یک وام اشتغالزایی و راه‌اندازی کسب و کار نیز در روستاها داریم. در این بخش به کسانی که می‌خواهند در روستاها کارهایی مانند پرورش «قارچ» و یا پرورش «شترمرغ» راه‌اندازی کنند، پس از بررسی طرح، مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان وام داده می‌شود. البته تاکنون تنها یک نفر برای پرورش قارچ در روستا درخواست دریافت این وام را داشته است.»

رقیه‌السادات موسوی/ مربی خیاطی  آموزش خیاطی  به ۱۰۰ نفر

«رقیه‌السادات موسوی» که در زمینه آموزش و کارآفرینی با گروه جهادی بانوان کهف همکاری می‌کند درباره شیوه آشنایی و همکاری‌اش با این گروه جهادی محله می‌گوید: «از سال ۱۳۷۱ ساکن محله وردآورد هستم و در رفت و آمدهایی که با همسایه‌ها و دوستان داشتم با گروه جهادی کهف آشنا شدم. به من پیشنهاد همکاری دادند و با توجه به علاقه‌ای که به این فعالیت‌ها داشتم این پیشنهاد را با کمال میل پذیرفتم و تا امروز حدود ۸ سال است که از همکاری ما می‌گذرد. در این چند سال به ۱۰۰ نفر از بانوان، خیاطی آموزش دادم که بعضی از آنها برای خودشان کسب و کارهایی راه انداختند و بعضی هم در کارگاه ماندند و در انجام سفارش‌هایی که برای دوخت ودوز لباس می‌گیرم، به من کمک کردند. اکنون حدود ۲۰ نفر از بانوان در کارگاه خیاطی من مشغول به کار هستند.»

او بر این باور است که خانم‌ها همین که خیاطی یاد بگیرند، حتی اگر در بیرون از خانه هم کار نکنند، باز می‌توانند به اقتصاد خانواده کمک کنند: «بخشی از هزینه‌های خانواده به خرید یا تعمیر لباس و وسایل پارچه‌ای مربوط می‌شود. اکنون اگر خانمی خیاطی یاد بگیرد می‌تواند لباس‌های مورد نیاز خود و اعضای خانواده را بدوزد و تعمیرات آنها را انجام دهد و مبلغ قابل توجهی در هزینه خانواده صرفه‌جویی کند و حتماً لازم نیست تا برای دیگران لباس بدوزد و کار انجام دهد. علاقه زیادی دارم تا به خانم‌ها آموزش خیاطی بدهم و همواره مشتری‌های خود را تشویق می‌کنم که خیاطی یاد بگیرند. یادگیری خیاطی به تحصیلات یا داشتن نیاز مالی ربطی ندارد. در بین شاگردانم خانم‌های تحصیلکرده بسیاری وجود دارند.»

کد خبر 613605 برچسب‌ها اشتغال همشهری محله کارآفرینی زنان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: اشتغال همشهری محله کارآفرینی زنان راه اندازی کسب گروه جهادی گروه جهادی ایجاد اشتغال مهارت آموزی اعطای وام کسب و کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۹۸۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش‌آفرینی گروه‌های جهادی در جهش تولید با مشارکت مردم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، نشست فعالان جهادی و مردمی عرصه آبادانی و پیشرفت به همت دفتر مردمی‌سازی معاونت علمی و با حضور مدیران ۵۰ گروه‌ جهادی و مردمی برگزار شد. حمیدرضا شکری، دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در امر مردمی سازی و مدیر برنامه ملی آبادیران در ابتدای این نشست به نقش آفرینی گروه‌های جهادی و مردمی در جهش تولید با مشارکت مردم پرداخت.

وی ظرفیت عظیم گروه‌های جهادی و مردمی را در جهش تولید دارای اهمیت مضاعف دانست و اشاره کرد: این گروه ها با توجه به تعددشان و پوشش دهی مناسب مناطق کمتر برخوردار به عنوان حلقه های میانی می توانند نقش آفرینی جدی برای مشارکت مردم در تولید با توجه به ظرفیت های بومی داشته باشند.

شکری، همچنین به توانمندی های شرکت های دانش بنیان به عنوان پشتیبانی کننده در جهش تولید و ایجاد اشتغال پایدار تاکید و بیان کرد: تعامل دو گروه بزرگ مردمی یعنی شرکت های دانش بنیان و گروه های جهادی امر مهم و ضروری برای جهش تولید است.

مدیر برنامه ملی آبادیران همچنین «معرفی شرکت‌های دانش بنیان به گروه‌های جهادی و مردمی»، «تعامل با گروه‌های جهادی و مردمی و کمک به احصای ظرفیت‌های بومی» و «بسترسازی به همرسانی شرکت های دانش بنیان و گروه های مردمی» را نقش برنامه ملی آبادیران در جهش تولید با مشارکت مردم دانست.

وی در ادامه بر سهم و جایگاه گروه های جهادی در دومین دوره نمایشگاه ملی آبادیران متمرکز شد و گفت: در این نمایشگاه، دو طرف عرضه و تقاضا وجود دارد که طرف عرضه ظرفیت شرکت های دانش بنیان، خلاق و فناور و طرف تقاضا نیازمندی‌ها و ظرفیت مناطق کمتر برخوردار هدف گروه های جهادی و مردمی است.

از این رو، به گفته او، حضور گروه های جهادی و مردمی در نمایشگاه ملی آبادیران بستر مناسبی را برای اعلام و رفع نیاز مناطق کمتر برخوردار فراهم آورده است.

شکری در ادامه به شرایط ثبت‌نام و حضور گروه‌های جهادی در دومین نمایشگاه ملی آبادیران پرداخت و افزود: گروه‌های جهادی و مردمی به شرط احصاء و اعلام دقیق چالش‌ها و ظرفیت‌های دقیق مناطق کمتربرخوردار می‌توانند به صورت رایگان در نمایشگاه غرفه داشته باشند.

مدیر برنامه ملی آبادیران در پایان به نمونه هایی از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان، خلاق و فناور اشاره کرد که از آن جمله می توان به تصفیه و سالم سازی آب شرب روستاها و مناطق کمتر برخوردار با دستگاه تصفیه آب پرتابل، الگوهای تدوین اسناد پیشرفت منطقه ای مبتنی بر ظرفیت گروه‌های جهادی و مردمی، ایجاد اشتغال پایدار و کوچک مقیاس و ایجاد اقامتگاه‌های سریع در بحران‌های طبیعی، ساخت سریع و ارزان سکونت‌گاه و ساخت مدارس مناطق روستایی اشاره کرد.

همچنین رضا غلامزاده، جانشین معاونت سازندگی سازمان بسیج دانشجویی ضمن بیان اهمیت بهم‌رسانی گروه های جهادی و مردمی و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: ایجاد بستر مناسب و تخصصی که از ظرفیت و توانمندی گروه‌های جهادی و شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور به صورت همزمان آگاهی و اطلاع دارد در محقق شدن اهداف برنامه ملی آبادیران نقش اساسی ایفا می کند.

وی در پایان آمادگی خود را برای ارائه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های سازمان بسیج دانشجویی برای تسهیل و هموارسازی این مسیر اعلام کرد.

کد خبر 6094090 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • نقش‌آفرینی گروه‌های جهادی در جهش تولید با مشارکت مردم 
  • ایجاد اشتغال برای ۲۵۶۰ نفر توسط بسیج سازندگی گیلان
  • رفع مشکلات ثبتی ۳۰ ساله به همت ۲۰ گروه جهادی در استان یزد
  • گروه‌های جهادی تحریم‌ها را بی‌اثر کرده‌اند
  • بسیج سازندگی اردبیل ۵۰۸ میلیارد تومان پروژه اجرا کرد
  • نقش‌آفرینی گروه‌های جهادی در جهش تولید با مشارکت مردم
  • سال گذشته ۱۱ هزار گروه جهادی به بسیج پیوستند
  • سردار زهرایی: سال گذشته ۱۱ هزار گروه جهادی به بسیج پیوستند
  • مقام نخست طرح عهد خدمت از آن گروه‌های جهادی خوزستان
  • ویزیت رایگان بیماران خوی توسط گروه‌های جهادی + تصاویر