Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از nature، استفاده از واکسن اسپوتنیک وی از سال گذشته در روسیه مجاز شد اما همواره بحث هایی هم در رابطه با آن وجود داشته است.

اکنون شواهد مختلف نشان می دهد که این واکسن کرونا کاملا ایمن و موثر است.

واکسن اسپوتنیک وی با نام «گام-کووید-وک» هم شناخته می شود. اسپوتنیک نخستین واکسنی در جهان به شمار می رود که استفاده از آن در یک کشور دوم تایید شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هم اکنون بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران، برزیل، مجارستان، هند، فیلیپین و ... از آن استفاده می کنند.

با این حال واکسن اسپوتنیک هنوز مجوز استفاده اضطراری را از آژانس داروهای اروپا و یا سازمان جهانی بهداشت نگرفته است.

این واکسن توسط دانشمندان در مرکز تحقیقات ملی اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی گامالیا در مسکو تهیه شده است.

آزمایشات تکمیلی در رابطه با اسپوتنیک نشان داد که این واکسن بالای 91.6 درصد برای تزریق کنندگان ایمنی علیه ویروس کرونا ایجاد می کند. برای جلوگیری از بیماری شدید نیز تا 100 درصد موثر است.

با این حال ، برخی از دانشمندان از نویسندگان به دلیل عدم دسترسی به داده های خام کامل از آزمایشات اولیه انتقاد کردند و همچنین نگرانی ها را در مورد تغییر در پروتکل تجویز واکسن و ناهماهنگی در داده ها ابراز داشتند.

هم اکنون چند کشور از جمله ایران، کره جنوبی، آرژانتین و هند خط تولید اسپوتنیک روسیه را راه اندازی کرده اند.

اسپوتنیک به بخشی از برنامه تسریع واکسیناسیون در کشورهای مختلف جهان تبدیل شده است.

 

واکسنی از نوع آدنوویروس

اسپوتنیک یک واکسن آدنو ویروس است ، به این معنی که در آن از آدنو ویروس مهندسی شده به عنوان مکانیزم تحویل برای درج کد ژنتیکی پروتئین سنبله سارس-کوو-2  در سلول های انسانی استفاده می شود.

آدونوویروس ها خانواده ای از ویروس ها هستند که معمولاً فقط بیماری خفیف ایجاد می کنند.

این واکسن مانند واکسن های آکسفورد - آسترا زنکا و جانسون و جانسون است. اما به جای استفاده از یک آدنو ویروس مهندسی شده ، به ترتیب برای دوزهای اول و دوم از آدنو ویروس های مختلف به نام rAd26 و rAd5 استفاده می کند.

دیمیتری کولیش ، محقق بیوتکنولوژی در انستیتوی علم و فناوری اسکولکوو در مسکو ، که در توسعه این واکسن نقش ندارد می گوید این استدلال علمی برای افزایش کارایی است. به گفته وی ، دو آدنو ویروس روش های کمی متفاوتی برای ورود مواد ژنتیکی خود به سلول میزبان دارند که از نظر تئوری میزان موفقیت در بدست آوردن ماده ژنتیکی ویروسی را در مکان مورد نیاز بهبود می بخشد.

در مطالعه مقدماتی مشخص شد همه شرکت کنندگان آنتی بادی هایی را برای پروتئین سنبله تولید کردند و عوارض جانبی گزارش شده عمدتا درد خفیف در محل تزریق ، تب ، سردرد ، خستگی و دردهای عضلانی بود. این عوارض جانبی در دیگر واکسن های کرونا نیز دیده می شود.

همچنین بر اساس بیانیه مطبوعاتی آوریل از موسسه گامالیا ، داده های منتشر نشده از 3.8 میلیون روس واکسینه شده با دو دوز نیز به 97.6٪ اثربخشی اشاره دارد. ارقام منتشر شده توسط وزارت بهداشت امارات متحده عربی ، در مورد حدود 81 هزار فردی که دو دوز واکسن دریافت کرده اند ، 97.8 درصد اثر در جلوگیری از کووید علامت دار و 100 درصد اثربخشی در پیشگیری از بیماری شدید را نشان می دهد.

مطالعه مرحله III روسیه همچنین نشان داد که حتی یک دوز به میزان 73.6 درصد در جلوگیری از بیماری متوسط ​​تا شدید موثر است.  

عوارض جانبی اسپوتنیک نیز واضح هستند. مطالعات تاکنون نشان داده که این عوارض مشابه واکسن های دیگر آدنوویروس هستند ، به استثنای موارد نادر لخته شدن خون. برخلاف واکسن های آکسفورد - آسترا زنکا و جانسون و جانسون ، هیچ گزارشی از این اختلالات در واکسن روس ها گزارش نشده است.

به هر حال این واکسن در سطح جهانی در حال استفاده گسترده است ، به این معنی که  یکی از بهترین و موثرترین واکسن های موجود در جهان به شمار می رود.

مترجم: هیلدا حسینی خواه

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: واکسن اسپوتنیک کرونا آدنو ویروس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۹۹۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انسان چه زمانی برای اولین بار سرما خورد؟

آفتاب‌‌نیوز :

 براساس گزارش لایوساینس، اکثر مردم حداقل یک بار در سال سرما می‌خورند، اما انسان خردمند چه زمانی برای اولین بار سرماخورد؟ 

پاسخ به این سوال دشوار است، تا حدی به این دلیل که بسیاری از ویروس‌ها باعث سرماخوردگی می‌شوند و تعداد کمی از آن‌ها در بقایای انسان باقی می‌مانند. اما این امکان وجود دارد که برخی از انسان‌های خردمند حداقل ۳۰۰ هزار سال پیش سرما خورده باشند.

سرماخوردگی معمولی یک اصطلاح کلی برای گروهی از عفونت‌های تنفسی است. راینوویروس‌ها، کروناویروس‌ها و ویروس سنسیشیال تنفسی اغلب باعث این بیماری می‌شوند. اما قبل از اینکه این پاتوژن‌ها بین مردم پخش شوند، احتمالاً انسان آن‌ها را از مهره داران دیگر گرفته‌است.

جوئل ورتهایم، ویروس شناس تکاملی در دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو، گفت زندگی در نزدیکی حیوانات باعث ابتلا به ویروس جدید و تبدیل شدن آن به بیماری بومی بین انسان‌ها می‌شود.

معمولاً وقتی یک ویروس حیوانی به درون بدن انسان می‌رود، نمی‌تواند عفونت ایجاد کند، زیرا با میزبان جدید خود سازگار نیست. با این حال، یک ویروس گه گاه دارای مجموعه‌ای از ژن‌های مناسب برای جهش موفقیت آمیز و حتی انتشار در بین انسان‌ها می‌شود. به عنوان مثال، ویروس‌های کووید-۱۹ و آنفولانزای خوکی اینگونه پدید آمدند.

دانشمندان فرضیه‌های متفاوتی درباره زمان اولین ابتلای انسان به ویروس‌های سرماخوردگی دارند. برخی از محققان بر این باورند که ویروس‌ها می‌توانستند از حیوانات به انسان‌ها در طلوع تمدن بشری (تقریباً ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ سال پیش) شروع به انتشار کنند. آن زمان انسان‌ها شروع به زندگی در محل‌هایی کردند که پاتوژن‌ها می‌توانستند به راحتی پخش شوند و سپس شروع به پرورش حیوانات پر از ویروس کردند.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • ستاره سیتی بازیکن سال فوتبال انگلیس شد
  • لیدر سابق پرسپولیس موثرترین بازیکن این فصل استقلال!
  • گارداسیل اولین واکسن مورد تایید به‌منظور پیش‌گیری از بروز سرطان دهانۀ رحم است
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • اتهامات آمریکا علیه روسیه نفرت‌انگیز و بی‌اساس است
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید
  • پیشگیری از دومیلیون مرگ کودکان با استفاده واکسن‌های موجود
  • انسان چه زمانی برای اولین بار سرما خورد؟
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید!
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟