Web Analytics Made Easy - Statcounter

هنوز هم افراد با وجدان در داخل حزب عدالت و توسعه وجود دارند و از این روند خشنود و نیستند. معتقدند که شایسته نیست ترکیه در چنین وضعیتی قرار بگیرد. آنها نگران این هستند که چرا دنیای سیاست و نهاد سیاست تا این اندازه آلوده شود. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه جمهوریت ترکیه، با اصلی ترین چهره سیاسی مخالف رئیس جمهور این کشور، مصاحبه مفصلی انجام داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمال کیلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق (CHP)، همراه با خانم مرال آکشنر رهبر حزب  خوب، ائتلافی به نام ملت تشکیل داده و پیش بینی می شود که در انتخابات آتی، اردوغان و باغچلی را از صحنه قدرت کنار بزند.

رهبر ج.ه.پ (حزب جمهوری خلق) در این مصاحبه، انتقادات سیاسی مهمی در مورد وضعیت کنونی ترکیه، بیان کرده است.

ارتباط مافیا و دولت

شما چندی پیش، به دنبال اظهارات افشاگرانه سدات پکر (رئیس فراری گروه جرایم سازمان یافته)، گفتید که فاضلاب منفجر شد. آیا از شنیدن این سخنان پکر، احساس تعجب می کنید و فکر می کنید  این همه ماجرا نیست؟

می دانید چرا من گفتم  فاضلاب منفجر شد؟ زیرا برای اولین بار در تاریخ جمهوری ترکیه، ما دیدیم که سیاستمدار و مافیا به هم گره خورده اند و مافیا با استفاده از قدرت پول خود، عملاً سیاست را هدایت می کند.

البته در مقاطع پیشین و در  دهه 90 هم چنین چیزی دیدیم.(اشاره به واقعه سوسورلوگ و کشته شدن یک قاضی، یک پلیس و یک قاچاقچی مواد مخدر در یک خودرو/مترجم)

بله. اما با رویداد کنونی قابل مقایسه نبود. متاسفانه رابطه کنونی مافیا و سیاست بر اساس منافع متقابل بنا شده است. ما با ساختاری روبرو هستیم که تقریباً در هر زمینه سیاسی تسلط دارد و منجر به انباشت پول های سیاه جدی شده و در داخل و خارج از کشور فعال است. بنابراین ما هرگز چنین چیزی را تجربه نکرده ایم.

به عنوان مثال، به خاطر بیاوریم، همان دادستانی که به نفع سزگین باران کورکماز (مجرم مالی دستگیر شده در اتریش) رای داد، به عنوان معاون وزیر در وزارت دادگستری منصوب شد و بعد قاضی ارشد دادگاه قانون اساسی شد. من از این روند انتقاد کردم. این رویداد فراتر از یک موضوع عادی است. خود اردوغان هم در این موارد سکوت می کند. او خوب می داند که در این مسائل، وزرا فقط تابع دستور هستند.

نمایندگان حزب شما بارها در مورد این مسائل، در پارلمان، سوال ارائه دادند. اما متاسفانه حتی مردم هم توجه نکردند. اما وقتی رئیس مافیا شروع به افشاگری کرد، مورد توجه همگان قرار گرفت.

بله. همین طور است. همه به حرف او توجه کردند. چرا؟ چون داستان را از قلب واقعه و داخل ماجرا روایت می کند. با دادن مکان، زمان و دادن نام افراد، نشان می دهد که خود او هم در جرایم دخیل بوده است.

این در واقع رمزگشایی از روابط بین سیاستمدار و جهان پنهانی زیرزمین است. اگر به خاطر داشته باشید، در ایتالیا هم، عملیات «دستان پاک» به این ترتیب آغاز شد. (کمپین دستان پاک باعث شد که پارلمان ایتالیا در مبارزه با فساد موفق شود. در جریان یک تحقیق قضایی در سراسر ایتالیا در مورد فساد سیاسی در دهه 1990 میلادی، بسیاری از سیاستمداران و نمایندگان احزاب، به خاطر ارتباط با فساد و مافیا، از گردونه سیاست کنار گذاشته شدند. بیش از 5 هزار نفر از شخصیت‌ها مورد سوءظن قرار گرفتند و بیش از نیمی از اعضای پارلمان مجلس تحت کیفر خواست قرار گرفتند./ مترجم)

تضعیف ارزشهای اخلاقی ترکیه در 19 سال

البته ما در ترکیه دادستانی نداریم که بتواند مانند دادستان های ایتالیایی، عملیات دستان پاک را رهبری کند.

در اینجا وضعیت متفاوتی از ایتالیا وجود دارد. اول این که سیاستمدار می خواهد قدرت خود را به هر قیمتی تحکیم کند. دوم، جهان زیرزمین (مافیا) به دنبال آن است که به خاطر همکاری با سیاستمدار، حوزه حاکمیت خود را گسترش دهد. در ترکیه، مافیا و سیاستمدار دست به دست هم دادند زیرا منافع آنها با یکدیگر همپوشانی داشت. یک مشکل اساسی دیگر نیز وجود دارد که ما در ترکیه به تلخی شاهد آن هستیم: از میان رفتن اصل  تفکیک قوا.

الان ما در شرایطی هستیم که  سیاستمداران قوه مجریه، قوه قضاییه را هر طور که می خواهند کنترل می کنند و آن را در راستای خواسته های خود به کار می گیرند. بازیگران دنیای زیرزمینی می توانند از خارج به راحتی کوکائین را به ترکیه بیاورند. حتی اگر آنها هم گرفتار شوند اشکالی ندارد، زیرا تحقیق و تفحصی در میان نخواهد بود.

رابطه اعتماد متقابل برقرار شده است. در دادگستری، بازیگران مهمی وجود دارند که از این دنیای زیرزمینی حمایت می کنند. آنها با دستورالعمل و دستمزد کار می کنند. رمزگشایی از چنین ساختاری به خودی خود اتفاق بزرگی است.

شاید مهمترین موضوعی که باید روی آن متمرکز شویم فساد در تضعیف ارزش های اخلاقی ترکیه در 19 سال گذشته است. افراد متدین باید در برابر این فساد بایستند. زیرا همه ادیان دارای یک پایه اخلاقی قوی هستند.

حزب عدالت و توسعه با سوءاستفاده از دین، اعتقادات و هویت، بین مردم نفاق و چنددستگی انداخت. چرا که  سعی در محافظت از قدرت خود داشت. در نتیجه ضمن حفظ قدرت خود، همه ارزشهای اخلاقی را از بین برد. آنها در این سالها، همواره گفتند: «نهاد خانواده بسیار مهم است». اما بزرگترین شوک در نهاد خانواده در دوران حکومت آنها رخ داده است.

وقتی فساد موجود، از بالا تا پایین را آلوده می کند، این یک مشکل بسیار جدی است. این به معنی تباهی و پوسیدگی است. به قول معروف، گندیدگی ماهی از کله آغاز می شود. اگر شخصی که در بالاست صداقت داشته باشد و اجازه فساد و بی اخلاقی ندهد، این عزم در لایه های زیرین هم نشان داده می شود. اما اگر پوسیدگی از بالا شروع شود، تا انتها پایین می رود. متأسفانه امروز با فهمی روبرو هستیم که فساد در لایه های خاصی از جامعه و بوروکراسی را می پذیرد و با آن مشکلی ندارد، تا جایی که حتی برخی روحانیون در مورد فساد فتوا دادند و مواردی تعریف کردند که در آنها، فساد ایرادی ندارد! من نمی توانم زمانی را به یاد بیاورم که اعتقادات و مبانی اخلاقی تا این اندازه مورد سوءاستفاده واقع شده و فرسوده شده باشد.

چرا وزیر کشور برکنار نشد؟

قرار بود سلیمان سویلو وزیر کشور که در مظان اتهامات رئیس فراری مافیا قرار گرفته بود، برکنار شود. اما دولت باغچلی رهبر حزب حرکت ملی (شریک اردوغان در ائتلاف جمهور) به طور تمام قد از او حمایت کرد. ارزیابی شما چیست؟ آیا شما با این نظر موافق هستید که باغچلی با این اقدام، پیام معنی داری به اردوغان داد؟

بله موافقم. یک دلیل روشن دارد. سلیمان سویلو وزیر کشور، اردوغان را تحت تسلط خود درآورده و عملاً او را اسیر گرفته است. چرا؟

چون وزیر کشور است و یک مجرای اطلاعاتی بسیار مهم را در اختیار دارد و هر اطلاعات ذیقیمتی که به دست آورده، آن را با دولت باغچلی در میان می گذارد. سویلو در این برنامه تلویزیونی اخیر جمله ای داشت که به زعم من بسیار مهم بود. او گفت: «از کم، کم می رود و از بیش، بیش می رود» (Azdan az, çoktan çok gider).

یعنی من کم و کوچک هستم و چیز زیادی را از دست نمی دهم. اما اگر به من فشار بیاورند، بالایی ها و بیش ها، خیلی چیزها را از دست خواهند داد. این در واقع یک تهدید روشن و صریح بود. طرف مقابل هم، تهدید را به خوبی درک کرد و پذیرفت. چون می داند اطرافیانش تا چه اندازه آلوده شده اند.

در نتیجه آنها نتوانستند چیزی به وزیر کشور بگویند. باغچلی، با استفاده از این اهرم، به راحتی کلیه کادرهایش را در نهادها، مستقر می کند  و با حمایت از وزیر کشور، اردوغان را در موقعیت سختی قرار می دهد. البته ما نمی دانیم این وضعیت، تا چه اندازه نمایندگان حزب عدالت و توسعه را نگران و ناراحت می کند.

آیا فکر می کنید ناراحتی جدی وجود دارد؟

بله. به باور من، افراد با وجدان در داخل حزب عدالت و توسعه وجود دارند، آنها از این روند خشنود و آسوده خاطر نیستند. افرادی هستند که می گویند شایسته نیست ترکیه در چنین وضعیتی قرار بگیرد. آنها نگران این هستند که چرا دنیای سیاست و نهاد سیاست تا این اندازه آلوده شود. اما وزیر کشور کار خودش را می کند و با استفاده از نهادهای امنیتی، پلیس و ژاندارمری و استانداران و فرمانداران، همه را کنترل می کند و درعین حال، از تمام اسرار اردوغان آگاه است.

آیا به همین دلیل نمی تواند او را برکنار کند؟

اردوغان نمی تواند سلیمان سویلو را برکنار کند. تا زمانی که نتواند باغچلی را اقناع کند، قادر به برکناری وزیر کشور نخواهد بود.

یکی از افشاگری های تکان دهنده سدات پکر، این بود که وزیر کشور، ده ها هزار سلاح ثبت نشده را در اختیار مردم گذاشته و برخی از جوانان و افراد عادی را مسلح کرده است. ارزیابی شما چیست؟

بارها در پارلمان، در این مورد سوال رسمی ارائه دادیم و توضیح خواستیم. هیچ توضیحی ندادند. حقیقتاً بسیار مساله سهمناک و وخیمی است. سیاست و ساختار دولتی در حال فروپاشی است. باید بپرسیم: آیا بقای کشور به مافیا سپرده شده است؟ چطور شخصی که حتی نمی تواند از ثبت و ضبط اسلحه داخل کشورش آگاه باشد، می تواند کشورش را اداره کند؟

ساکت کردن رسانه مخالف

می دانید که روزنامه ما (جمهوریت) در مورد این مسائل چند مطلب منتشر کرد. حالا وزیر کشور از ما شاکی شده و یک میلیون لیره خسارت می خواهد.

طبیعی است. او بسیار ترسیده و از افشاگری ها و اطلاعات دقیقی که روزنامه نگاران محقق روزنامه جمهوریت منتشر می کنند، هراس دارد. می دانید که دو تاکتیک مرسوم و نخ نما دارند: 1.شکایت از روزنامه مخالف دولت و طلب خسارات بسیار سنگین. (بر اساس رویه قضایی ترکیه، می توان از فرد یا رسانه به اتهام آبروریزی شکایت کرد و طلب خسارات بسیار سنگین کرد و در بسیاری از موارد، این شکایات به نتیجه می رسند و فرد یا رسانه، مجبور به پرداخت است./مترجم) 2.ممنوع کردن نشر خبر در مورد یک موضوع خاص با حکم دادستانی.

ادامه دارد...

وعده‌های اردوغان برای ترکیه 2023 چقدر محقق شده است؟

 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ترکیه ترکیه حزب عدالت و توسعه وزیر کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۹۹۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخست وزیر اسپانیا: استعفا نخواهم کرد

پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا پنج روز پس از کنار گذاشتن وظایف عمومی خود بمنظور تامل در مورد ادامه کار در این سمت، گفت که استعفا نخواهد کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سانچز امروز دوشنبه گفت که پنج روز پس از لغو وظایف عمومی خود برای «تأمل» در مورد ادامه این شغل، به علت تحقیقات یک دادگاه اسپانیا علیه همسرش بگونیا گومز، استعفا نمی‌دهد.

پس از شکایت فساد مالی علیه گومز توسط «مانوس لیمپیاس» (دست‌های پاک)، سازمانی که با راست افراطی مرتبط است، سانچز چند روزی را برای تصمیم گیری در مورد ادامه کارش فرصت خواست.

نخست وزیر 52 ساله اسپانیا در یک سخنرانی تلویزیونی از محل اقامت رسمی خود، گفت: «تصمیم گرفتم در صورت امکان با قدرت بیشتری به عنوان رئیس دولت ادامه دهم.»

نخست‌وزیر اسپانیا در فکر کناره‌گیری از قدرت

سانچز گفت که مبارزه خود را در برابر حملات «بی اساس»، مانند حمله علیه همسرش توسط نیروهای محافظه‌کار و راست افراطی را افزایش خواهد داد.

دادگاه مادرید پیشتر اعلام کرده بود که بگونیا گومز به "اعمال نفوذ و فساد در تجارت" در ارتباط با کمک‌های مالی کرونا متهم شده است. تحقیقات علیه گومز بر اساس شکایت سازمان مبارزه با فساد مانوس لیمپیاس شکل گرفته است. گفته می‌شود که این سازمان به محافل راست افراطی در اسپانیا نزدیک است.

سیاستمداران حزب محافظه‌کار خلق PP در واکنش‌های اولیه خود استعفای سانچز را رد کردند. خاویر ماروتو، سیاستمدار این حزب و معاون رئیس مجلس سنا، گفت: این نمایش جدیدی است که سانچز را کنار بزنند. سانچز می‌خواهد به هر قیمتی در قدرت بماند. او همیشه مرد خوبی است، بقیه بد هستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • با موافقت رهبر انقلاب؛ حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد
  • چرا مافیا جلوی واردات خودوی برقی را گرفته است؟+فیلم
  • توسعه تجارت و مراودات مرزی از سیاست‌های دولت سیزدهم است
  • کناره گیری وزیر اول مسلمان اسکاتلند
  • نخست وزیر اسپانیا: استعفا نخواهم کرد
  • دستگیری اعضای یک باند وابسته به داعش در ترکیه
  • بازداشت چند داعشی در استانبول
  • ترکیه از نخست‌وزیر هلند برای دبیرکلی ناتو حمایت می‌کند
  • بازداشت ۳۸ نفر به ظن همکاری با داعش در ترکیه
  • حل مشکلات در گرو ارتباط تنگاتنگ مجلس و دولت است/ هرگونه اختلاف افکنی بازی در پازل دشمن است