Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی محسنی اژِیه‌ای

با نگاه به منابع قرآنی و روایی و تاکید برشناخت انسان از خود و اینکه از کجا آمده است و در کجا زندگی می کند و به کجا خواهد رفت و سرانجامِ او چیست به معنای هویت می رسیم. هویت در اصل، شناخت خود و سر انجام خود است و انسانِ با هویت، کسی است که در مرحله اول خود را بشناسد و در ادامه سرانجام مسیر خود را بداند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از ابر مسائلی که در بین دانش آموزان روستاها وجود  دارد،  بحث هویت روستایی است.

یکی از ابر مسائلی که در بین دانش آموزان روستاها وجود  دارد،  بحث هویت روستایی است.

 


 امروزه، دانش آموزان روستایی در معرض از دست دادن هویت روستایی خود هستند و با تهاجم گسترده زندگی شهری و با تبلیغات رسانه ای اعم از صدا و سیما، شبکه های اجتماعی، ماهواره و...، زندگی روستایی کارکرد خود را کم کم از دست داده و تبدیل به روستای ِشهری شده است.

دانش آموزان روستایی در معرض از دست دادن هویت روستایی خود هستند.

 

تعلق خاطر دانش آموزان نسبت به روستای خود پایین است و زندگی روستایی علی­رغم تمام مزیت­ها برای دانش آموز شیرین نیست، زیرا از سویی مزیت های این زندگی را درک نکرده اند و از سوی دیگر مسئولیتی در روستا نپذیرفته اند و هویتِ قابل اتکایی برای خود کسب نکرده اند.

 

دانش آموز مستعد روستایی که می توانست یک تولید کننده شود و با آن تولیدات امرار معاش نماید و زندگی شیرینی در روستا داشته باشد، با مهاجرت به شهر به شغلهای کاذب، با در آمد اندک روی آورده که علاوه بر درآمد اندک آن کرامت انسانی  و عزت نفس او هم از بین رفته و باعث شده به یک انسان  بی هویت تبدیل شود که بعضا استعداد تبدیل شدن به یک انسان بزهکار در شهر را دارد.

نوجوان و جوان روستایی تعلق خاطری به روستای خود نداشته و دنبال راهی برای خلاصی از روستا و زندگی در شهر می باشد. برای ایجاد تعلق خاطر در نوجوان و جوان روستایی باید مؤلفه های زندگی شیرین روستایی را برای او برشمرد تا با دیدن این مؤلفه ها و تفکر بر روی آنها، به زندگی در روستا دل گرم شده و در روستا ماندگار شود.

از جمله مؤلفه های زندگی شیرین روستایی، می توان به آرامش روحی و روانی در زندگی، همچنین همدلی ، محبت ، رحمت و مهربانی  و در کنار هم بودن را بر شمرد.

 

از جمله مؤلفه های زندگی شیرین روستایی، می توان به آرامش روحی و روانی در زندگی، همچنین همدلی ، محبت ، رحمت و مهربانی  و در کنار هم بودن را بر شمرد. خانواده های روستایی دارای نوعی احساس دلبستگی، عواطف و علائق مشترک هستند. همچنین دانش آموزان روستایی با توجه به نیازهای روز، توقع دارند تا انتظارات آن ها در حوزه های مختلف در دل روستا برآورده شود.

 

در واقع زندگی زمانی برای دانش آموزان روستایی شیرین خواهد شد و آنها زمانی احساس هویت خواهند نمود که آموزش هایی متناسب با نیازهای واقعی زندگی خود و همچنینی منطبق با بوم روستا را فرابگیرند. در بسیاری از اوقات زمینه جهت ادامه تحصیل دانش آموزان در رشته های مورد علاقه خود در روستا وجود ندارد و همین امر سبب می شود که آن ها ترک تحصیل کنند یا اینکه از روستا مهاجرت نمایند.

آنها زمانی احساس هویت خواهند نمود که آموزش هایی متناسب با نیازهای واقعی زندگی خود و همچنینی منطبق با بوم روستا را فرابگیرند.

 

فراهم شدن امکانات اولیه زندگی، دانش آموزان را نسبت به برنامه ریزی برای زندگی در روستا ترغیب می کند. و از سوی دیگر معلمان روستایی در آموزش های خود باید نسبت به جایگاه بالای روستا در پیشرفت وآبادانی کشور با آن ها گفت و گو کنند و به شبهات ذهنی آن ها پاسخ دهد.

 معلمان روستایی می توانند از ظرفیت طرح بوم (برنامه ویژه مدرسه) استفاده کرده و با توجه به فرهنگ و بوم منطقه، دانش آموزان را برای زندگی شیرین در روستا آموزش دهند. این طرح به آن ها اجازه می دهد تا حدود 100 ساعت از کلاس های درس را به مباحثی اختصاص دهند که با نیازهای واقعی دانش آموزان نسبت به منطقه ای که در آن زندگی می کنند مطابقت دارد و همین امر سبب می شود آن ها پس از پایان تحصیل، برای زندگی شیرین در روستا آماده شده و احساس بی هویتی نکنند.

 

از سوی دیگر باتوجه به پیشرفت های صورت گرفته، نیاز است تا دانش اموزان روستایی با مباحث ابتدایی حوزه سواد رسانه نیز آشنا شوند تا زیبایی های توخالی که توسط رسانه ها به آن ها نشان داده می شود، آن ها را نسبت به زندگی در روستا ناامید نکند. از آنجائیکه بیش تر ارتباط دانش آموزان در فضای خارج از مدرسه صورت می گیرد، آموزش والدین در این زمینه بسیار کارساز خواهد بود. البته نباید فراموش کرد که معلمان نیز با توجه به علمی که دارند می توانند آن ها را با واقعیت های جامعه بهتر و بیش تر آشنا کنند.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: زندگی روستایی مدارس روستایی هویت روستایی روستای شهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۹۹۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستایی که سهم لک‌لک‌ها شد

به گزارش خبرآنلاین ،رئیس شورای روستا در اینستاگرامش قصه لک‌لک جدید را منتشر می‌کند و از سراسر ایران، دوستداران محیط‌زیست چند نفری هزینه ساخت خانه جدید را برعهده می‌گیرند و برایش به اندازه نیاز خرید مواداولیه پول می‌ریزند. چند روز بعد آهنگر روستا که برادر رئیس شورای روستاست، سفارش جدید را تحویل می‌دهد. او نیز فقط پول آهن آشیانه لک‌لک را می‌گیرد و دستمزدش حال خوب لک‌لک‌هاست. از میان روستاهای اطراف تالاب، لک‌لک‌ها در ‌ روستای کپرجودکی لانه می‌سازند؛ چرا که این سهم از زمین‌های تالابی با اراده اهالی همین روستا تالابی مانده است. جعفر کرمی‌پور، رئیس شورای روستای کپرجودکی در گفت‌وگو با همشهری از ترجیح عمده جوانان روستا می‌گوید ‌که « می‌خواهیم ‌تالاب را برای لک‌لک‌ها حفظ کنیم.»

چه شد که به فکر ساختن لانه برای لک‌لک‌ها افتادید؟

به گزارش همشهری، سیل سال۱۳۹۸ برای روستای ما برکت آورد. تالاب پرآب شد و ۲سال بعد از آن هم به لطف خدا، بارندگی خوب بود. از آن سال زادآوری لک‌لک‌ها خیلی خوب شد. هرکدام ۳تا جوجه را بزرگ کردند. لک‌لک‌ها تمام سال اینجا ماندند و فقط بچه‌هایشان لانه را ترک کردند. سال بعد لک‌لک‌های بالغ به روستا برگشتند.

عید۱۴۰۱ ‌ناگهان، تمام تیرهای برق پر از لک‌لک شد. نمی‌دانستیم چطور به لک لک‌ها کمک کنیم. از دوستان محیط‌زیستی پرسیدیم آنها گفتند برخی لاستیک کهنه به سر تیر می‌اندازند. آنها ده‌ها بار چوب سرلاستیک‌ها آوردند و باد زد و لانه را خراب کرد. یکی از فعالان محیط‌زیست اراک پیشنهاد داد که برایشان سبد آهنی بسازیم ولی برای این کار اداره برق باید همکاری کند و سیم‌های برق را از بالای دکل، کمی پایین‌تر بیاورد.

عید۱۴۰۱ نخستین آشیانه‌های آهنی را نصب کردیم. یک روز صبح دیدم که در تمام لانه‌ها لک لک نشسته است. اما خشکسالی همان سال باعث شد لک‌لک‌ها جوجه‌هایشان را از لانه بیرون بیندازند. بحمدالله در سال۱۴۰۲ لک‌لک‌ها ۲۳لانه درست کردند و همه جوجه‌هایشان را نگه داشتند. هیچ تلفاتی هم نداشتیم چون تالاب خشک نبود. از ابتدای امسال تا الان با کمک خیرین و دوستداران محیط‌زیست ۶لانه ساخته ایم.
مردم چطور کمک می‌کنند؟
وقتی در پیج اینستاگرام اعلام می‌کنم که می‌خواهیم برای لک‌لکی آشیانه بسازیم، مردم به‌صورت مشارکتی هزینه ساخت لانه را پرداخت می‌کنند. افراد با نیت خیرات برای اموات پول ساخت را به دهیاری روستا می‌دهند.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901044

دیگر خبرها

  • عشق معلمی دَربیابان
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش آموزان
  • جهادگرانی که درس زندگی می‌دهند/ معلمان باید در قله کوه باشند
  • روایتی از معلمی در مناطق محروم؛ از زندگی در کانکس تا حسرت نیاموخته‌ها
  • از زندگی در کانکس تا حسرت نیاموخته‌ها / معلمان بجنوردی از سختی‌های شغل‌شان می‌گویند
  • حفر و تجهیز ۳۷ حلقه چاه آب شرب طی سال گذشته در همدان
  • (ویدئو) روش خطرناک دانش آموزان یک روستا برای رفتن به مدرسه
  • روستایی که سهم لک‌لک‌ها شد
  • آیا خوردن جوش شیرین خطرناک است؟
  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود