Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کالاخبر، حسن هراتی اظهار کرد: بورس کالا، بازاری شفاف است و با فضایی که برای معاملات فراهم می‌کند، زمینه انجام معاملات منطقی بر پایه قیمت‌های واقعی را در اقتصاد میسر می کند؛ این اتفاق برای سیمان به عنوان محصولی که سال ها قیمت‌گذاری دولتی داشته، رویدادی بسیار اثرگذار و مثبت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون مالی و اقتصادی سیمان هرمزگان افزود: شرکت‌های سیمانی طی سال های گذشته به دلیل نظارت کامل دولت، ناگزیر بودند قیمت محصول تولیدی خود را مطابق قیمت اعلامی دولت به بازار عرضه کنند. اما مشکل آنجاست که یک قیمت واحد برای کارخانه های مختلف با هزینه‌های تمام‌شده مختلف، منطقی نیست. 

او تصریح کرد: بازار باید در رقابت باشد و شرکت‌ها بر اساس هزینه تمام‌شده خود، قیمت پایه محصولاتشان را تعیین کنند و نهایتاً بر مبنای عرضه و تقاضای موجود در بازار محصول کشف قیمت شده و به فروش برسد که بستر ایجاد این تحول، بورس کالاست. 

دلیل استقبال از عرضه سیمان در بورس

او با بیان اینکه تعیین قیمت دستوری، مشکلات بسیاری را برای صنایع ایجاد می‌کند توضیح داد: در عمل زیان‌های وارده ناشی از قیمت‌گذاری دستوری بر میزان تولید و کیفیت آن اثرگذار است از این رو عرضه سیمان در بورس کالا، به دلیل قیمت‌گذاری واقعی و رقابتی، مورد استقبال فعالان این صنعت قرار گرفته است.

به گفته او این اتفاق علاوه بر حفظ منافع تولیدکننده، منجر به حفظ منافع مصرف‌کننده نیز خواهد شد، چراکه در یک بازار دستوری، یارانه در نظر گرفته ‌شده عموماً به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد و تمام نفع نظام قیمت‌گذاری به‌واسطه هایی می‌رسد که نقشی در تولید ندارند. به این ترتیب عرضه سیمان در بورس اگرچه ممکن است در ابتدا با رشد قیمت همراه شود اما درنهایت، بازار پس از مدت کوتاهی به تعادل می‌رسد و در طرف مقابل مصرف کنندگان نیز با قیمت‌های واقعی و حتی کمتر از نرخ بازار سنتی که در اختیار واسطه ها بود اقدام به خرید و تامین نیاز می کنند.  

متقاضیان هم به بورس بیایند

هراتی در ادامه گفت: تنها مشکل امروز عرضه های پرحجم سیمان در بورس کالا، کمبود تقاضا در برخی مواقع است که اگر همه تولیدکنندگان به طور مستمر محصولاتشان را در بورس عرضه کنند و مصرف کنندگان نیز راهی بورس شوند، یک بازار با عمق بالا مانند مبادلات فولادی در بورس کالای ایران شکل می گیرد. 

او اشاره کرد: در این میان باید تمهیدی اندیشیده شود تا ورود خریداران به بورس کالا نیز با سهولت کامل صورت گرفته تا تولیدکنندگان نیز برای پیدا کردن مشتری ناگزیر به عرضه تولیداتشان خارج از بورس نشوند.

این فعال بازار سیمان در پایان گفت: چند ماهی است که تقاضای سیمان بالا رفته و کشش بازار بالاست اما مشخص نیست در ماه‌های آینده، شرکت‌هایی که مازاد عرضه دارند چه شرایطی خواهند داشت و با چه قیمت‌هایی محصولاتشان را می‌توانند به فروش برسانند. لذا شرایطی باید فراهم شود که شرکت‌ها حجم بالایی از محصولات خود را بتوانند در بورس عرضه کرده و به فروش برسانند و مازاد آن را نیز صادر کنند.

پربیننده ترین چرا سود سهام عدالت کم واریز شد؟ نمای پایانی بورس (۲۰تیر۱۴۰۰) / شاخص کل با رشد ۱۴هزار واحدی همراه شد بیشترین تغییر مالکیت حقیقی و حقوقی در بورس(۲۰تیر) / فلزات اساسی در صدر ورود پول حقیقی ها ارزش سهام عدالت من (۲۰ تیرماه) نقشه بورس (۲۰تیر) / رشد پنج هزار واحدی شاخص کل

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بورس کالا سیمان در بورس قیمت گذاری بورس کالا شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۰۱۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد قاطع با عرضه خارج از شبکه لاستیک خودروی یارانه‌ای

به گزارش خبرگزاری مهر، شهرام محسنی مدیرکل روابط عمومی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: پرونده عرضه خارج از شبکه ۹ هزار و ۴۷۱ حلقه لاستیک یارانه‌ای به ارزش ۶۱۹ میلیارد و ۴۹۵ میلیون ریال در شعبه ششم ویژه رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز تعزیرات حکومتی کرمانشاه رسیدگی شد.

مدیرکل روابط عمومی سازمان تعزیرات حکومتی افزود: شعبه با توجه به مدارک موجود در پرونده، اتهام انتسابی را محرز و متهم را به پرداخت ۶۱۹ میلیارد و ۴۹۵ میلیون ریال جزای نقدی برابر ارزش تخلف محکوم کرد.

محسنی گفت: شعبه همچنین متهم را به پرداخت ۶۱۹ میلیارد و ۴۹۵ میلیون ریال جریمه برای برای بهای مال از دست رفته و در مجموع به پرداخت هزار و ۲۳۸ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم کرد.

مدیرکل روابط عمومی سازمان تعزیرات حکومتی افزود: بازرسان صنعت، معدن و تجارت در بازرسی از انبار لاستیک فروشی، این تخلف را کشف و پرونده آن را برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارسال کردند.

کد خبر 6096945

دیگر خبرها

  • چرا بورس درجا می‌زند؟!
  • افزایش سرمایه بیش از ۴ هزار درصدی یک نماد بورسی
  • محکومیت هزار و ۲۳۹ میلیارد ریالی برای عرضه خارج از شبکه لاستیک خودرو
  • بورس انرژی دسترسی نیروگاه ها به منابع مالی را سریع تر می کند
  • برخورد سازمان تعزیرات با عرضه خارج از شبکه لاستیک
  • وضعیت تجارت سیمان در ایران و جهان
  • برخورد قاطع با عرضه خارج از شبکه لاستیک خودروی یارانه‌ای
  • برخورد قاطع با عرضه خارج از شبکه لاستیک
  • محکومیت هزار میلیاردی برای عرضه خارج از شبکه لاستیک یارانه‌ای
  • ضرورت توسعه صاردات سیمان