Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام محمد احمدزاده روز دوشنبه در نشست آغاز فعالیت قرارگاه ازدواج آسان و فرزندآوری در خراسان رضوی، اشتغال بانوان در برخی بخش‌ها را ضروری و حضور آنان در برخی مشاغل را غیرضروری دانست و افزود: مقصر نخست استنکاف بانوان از فرزندآوری، مسوولان هستند زیرا کعبه آمال بانوان را شاغل شدن و ایجاد شغل برای بانوان دانسته‌اند در حالی که باید مادری و مدیریت خانواده به عنوان یک ارزش برای بانوان تبیین، ترویج و تبلیغ شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اگر بخواهیم مشکل جمعیت در کشور حل شود باید مادر بودن به عنوان یک ارزش در جایگاهی که دین برای آن تعریف کرده قرار بگیرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: اگر بخواهیم عفاف و حجاب در جامعه برقرار شود باید پاسخ طبیعی و فطری به غرایض جوانان را در قالب ازدواج شرعی پاسخ دهیم.

رشد نرخ ازدواج پس از ۱۷ سال

وی افزود: بعد از ۱۷ سال با رشد پنج درصدی ازدواج مواجه شدیم که علت تحقق آن، رفع تشریفات زائد ازدواج و ممنوعیت فعالیت مجالس و تالارهای عروسی در دوران شیوع کرونا بود، تشریفاتی که ما را ملزم به برپایی مجالس آنچنانی و تعیین شرایط سخت برای برگزاری مراسم ازدواج می کرد، اینها محدویتهای خودساخته ای بود که خودمان برای ازدواج جوانان ایجاد کرده بودیم.

حجت الاسلام احمدزاده به اقدامات فرهنگی در ترغیب جوانان به ازدواج و فرزندآوری تاکید کرد و ادامه داد: ۲۰ سال قبل شعار "فرزند کمتر، زندگی بهتر" دادیم  و امروز عواقب آن را دیدیم، اگر امروز برای فرزندآوری اقدام کنیم در آینده نتایج این فرهنگ سازی  را خواهیم دید.

وی گفت: تشکیل ستاد هماهنگی امور خیریه در این اداره برای هماهنگی کمکهای مردمی است که تشکیل قرارگاه ازدواج آسان یکی از اقدامات شایسته در قالب این ستاد و طرح احسان بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: به علت محدودیتهای مالی دولتی، اقدامات مرتبط با ازدواج با طرح های وابسته به دولت توفیق چندانی نخواهد داشت لذا باید از ظرفیتهای مردمی در امر ازدواج بهره گرفت.

بسترسازی برای مقبولیت اجتماعی تعدد زوجات

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مشهد  نیز در این نشست گفت: ۱۳ میلیون زن و مرد مجرد در کشور زندگی می کنند و این بحران و سیاه چاله واقعی در جامعه است و باید فکر اساسی برای مساله ازدواج و تجرد در جامعه کرد.

حجت الاسلام علی کریم‌پور افزود: در حال حاضر بستر تعدد زوجات در جامعه آماده نیست و باید برای تببین این موضوع، علما، فقها و بزرگان حوزه علمیه بحث تفصیلی را مورد توجه قرار دهند.

وی ادامه داد: اگر با تبیین درست موضوع در جامعه طی یک یا دو دهه آینده نیز تعدد زوجات به یک فرهنگ تبدیل شود و مانند جوامع عرب به یک پدیده مقبول اجتماعی تبدیل گردد، مشکلات ازدواج و تجرد رفع خواهد شد.   

وی گفت: تعدد زوجات در اسلام با استناد به قرآن، سنت، اجماع فقیهان مذاهب اسلامی و سیرۀ قطعی مسلمانان، امری پذیرفته شده است. در آیاتی از قرآن کریم از جمله در آیه اول سوره تحریم، آیات ۳۲ و ۵۰ سوره احزاب و آیه سوم سوره نسا به آن اشاره شده است و بر این اساس مطابق نظر مفسران، تعدد زوجات تا چهار همسر با رعایت شرایط آن در اسلام مجاز شمرده شده و در احادیث متعدد از منابع شیعه و سنی نیز این مسئله مطرح شده است.

برچسب‌ها سازمان اوقاف و امور خیریه تعدد زوجات نرخ رشد جمعیت ازدواج ساده

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان اوقاف و امور خیریه تعدد زوجات نرخ رشد جمعیت سازمان اوقاف و امور خیریه تعدد زوجات نرخ رشد جمعیت ازدواج ساده امور خیریه تعدد زوجات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۰۲۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیروی جوان جامعه عامل پیشرفت های آتی خواهند بود/ شرایط وام فرزندآوری تسهیل شود

مهران رجبی بازیگر سینما و تلویزیون درباره اهمیت توجه به بحث جوانی جمعیت گفت: جمعیت را باید جوان نگه داشت هر چند که نوع این جوان نگه داشتن کار کارشناسی می‌طلبد و در تمام دنیا کارشناسان و جمعیت شناسان شرایط جمعیتشان را بررسی می‌کنند و براساس شرایط جامعه سیاست گذاری صحیح انجام می‌دهند. الان شاهد هستیم که خیلی کشور‌های اسکاندیناوی و حتی کشوری مثل ژاپن نیروی کار جوان ندارد و از دیگر کشور‌ها وارد می‌کند.

وی با اشاره به تهدیدات میانسالی جمعیت گفت: شما خود صندوق‌های بازنشستگی را در نظر بگیرید، چقدرجوان باید کار کنند تا درآمدزایی برای این صندوق‌ها شود، البته قطعا دوستان کارشناس بهتر و شیواتر دراین زمینه صحبت می‌کنند، اما ما هم باید در نظر داشته باشیم که جامعه را به سمت فرزندآوری ترغیب کنیم.

رجبی با اشاره به سیاست‌های تشویقی فرزندآوری گفت: سالهاست سیاست‌هایی مثل امکانات برای ازدواج از وام تا دیگر کمک‌ها و اعطای زمین و خودرو و دیگر وام‌ها برای فرزندآوری شروع شده که البته اینها هم باید شرایطش تسهیل شود، وگرنه همه می‌دانند که فرزندآوری درسنین بالا شیرینی جوانی را ندارد و آدم کسل و سندار دیگر حوصله بچه داری ندارد.

وی با تأکید بر اهمیت مسکن برای جوانان گفت: شاید بتوانم بگویم که مسکن حتی از کار هم واجب تر است، چون زوجی که خیالشان از مسکن راحت باشد با هر کاری هم که شده زندگی شان را نگه می‌دارند و چرخش را می‌چرخانند و فرزنددار می‌شوند.

وی با بیان اینکه ازدواج و فرزندآوری به افراد تشخص اجتماعی و حتی بین خانواده و اقوام عزت می‌دهد، گفت: ضروری است که کشورمان را جوان نگه داریم، مثل الان که جامعه جوانی داریم و همین جوان‌ها باعث پیشرفت‌های علمی بزرگ ما در ایران و سطح دنیا شده اند.

رجبی در ادامه اظهار داشت: توجه به فعالیت‌های هنری برای ترغیب جوانان به فرزندآوری از فیلم و مستند و سریال تا ایجاد شعار‌های مختلف می‌تواند گرایش آنها را افزایش دهد، فرزندآوری یک عمل خداپسندانه و در دین هم سفارش بسیار شده است. امیدواریم شرایط هر سال نسبت به قبل راحتتر باشد بهرحال هر نسلی نسبت به نسل قبلی راحتتر زندگی کرده و این تجربه به ما ثابت شده است.

دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگا‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری با شعار سهم من از جوانی ایران برگزار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی ازدواج و خانواده

دیگر خبرها

  • زنان عالِم جایگاه ویژه‌ای در خودسازی و جامعه‌پردازی دارند
  • نیروی جوان جامعه عامل پیشرفت های آتی خواهند بود/ شرایط وام فرزندآوری تسهیل شود
  • اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی از حقوق متقابل کارگر و کارفرما
  • آسیب‌های موجود در جامعه به واسطه فقدان اقامه نماز است
  • دلجویی معاون استاندار کردستان از کارگران آسیب‌دیده سنندج
  • کارگروه ویژه پیشگیری از طلاق در راور تشکیل شد
  • علت عمده «سقط جنین» چیست؟
  • لزوم اتحاد کشورهای اسلامی در برابر ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی
  • علت عمده سقط جنین مسایل فرهنگی و اقتصادی است
  • شناسایی مسائل خانواده در قالب هسته‌های فکری/ شورای رابطین امور بانوان و خانواده چه رسالتی دارد؟