واکنش پناهیان به اظهارات جنجالی حسین قدیانی درباره آیت الله مصباح
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۰۴۷۵۷
آفتابنیوز :
آیین گرامیداشت آیت الله مصباح یزدی (ره) عصر امروز (دوشنبه ۲۱ تیرماه) از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران برگزار شد.
در این مراسم، حجّت الاسلام علیرضا پناهیان، رئیس حوزه علمیه دارالحکمه با یادآوری جمله مرحوم آیتالله خویی درباره شاگرد خود آیتالله صدر مبنی بر اینکه اگر صدر در غرب بود، بهتر قدر او را میدانستند، گفت: این معضل در جامعه دینی وجود دارد که قدر نعمتهایمان را نمیدانیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه در کشور ما فرهنک تأیید، کمرنگ است، اظهار داشت: صرفاً پس از مگر پس از شهادت یا رحلت افراد از آنها تقدیر میشود، اخیراً هم پس از توهین به آنان.در غرب کسی که نظریهای بدهد فوراً به او فیلسوف میگویند. اما در ایران شخصیتهای کمنظیر علمی داشته و داریم اما به سادگی جامعه علمی و دینی ما حاضر به تقدیر از زحمات علمی کسی نیست. شاید ریشه این موضوع در فرهنگ نقادانه ما باشد. اگر در تأیید کسی توییتی زده شود، معمولاً کمتر لایک میخورد اما اگر در مخالفت کسی توییت زده بشود، ریتوئیت هم میشود.
پناهیان با بیان اینکه دیکتاتوری روانی اجازه نمیدهد حتی از کسی تقدیر بشود، گفت: افکار شهید صدر بسیار برای انقلاب اسلامی ایران مفید بود به نحوی که اوایل انقلاب تا زمانی که ایشان در قید حیات بدوند حضرت امام میفرمودند اگر سوالی درباره نظام اسلامی وجود دارد به عراق بفرستید تا آقای صدر پاسخ دهد. تنها کسی که حضرت امام در شهادت او سه روز عزای عمومی اعلام کرد برای شهید صدر بود، اما امروز جوانان ما با اندیشههای شهید صدر آشنا نیستند.
رئیس حوزه علمیه دارالحکمه، علامه عسکری را یکی دیگر از شخصیتهای ناشناخته دانست و گفت: همواره گفتهام که اگر میخواهید اسلام را بشناسید به آثار علامه عسکری رجوع کنید.
پناهیان با بیان اینکه انگار رسم است که برخی شخصیتها در کشور شناخته نشوند، گفت: یکی از شخصیتهای علمی غریب عصر ما مرحوم آیتالله مصباح یزدی هستند. از لحاظ معنوی هم ایشان غریب بودند. اگر چهل سال بعد تخریبها نسبت به آیتالله مصباح را در کنار ابعاد شخصیت ایشان مطرح کنید کسی باور نمیکند که در جمهوری اسلامی چنین اتفاقی رخ داده باشد.
پناهیان با بیان اینکه من هیچوقت شاگرد آیتالله مصباح نبودهام، امّا برای پرسش برخی سؤالات به ایشان مراجعه میکردم، اظهار داشت: برخی ویژگیها در آیتالله مصباح وجود داشت که به جرأت میتوان گفت در حوزه علمیه کمنظیر بود.
وی با بیان اینکه آیتالله مصباح یزدی در تواضع علمی و انعطاف پذیری علمی تقریباً بینظیر بود، گفت: گاهی بغض گلویم را میگیرد از برداشتهایی که دیگران درباره ایشان انجام میدهند.
رئیس حوزه علمیه دارالحکمه با بیان اینکه بسیاری از شاگران علامه طباطبایی صرفاً انتقال دهنده علم ایشان بودند، اظهار داشت: آیتالله مصباح صرفاً انتقال دهنده علم مرحوم طباطبایی نبود بلکه بر آن میافزود. علامه مصباح در نقد تفکر غرب انقدر منصفانه عمل میکرد که اگر دوعامل عدم تقدیر از شخصیتها و تخریبها نبود، باید ایشان را بهعنوان محبوب ترین شخصیت در دانشگاه میشناختیم.
وی با اشاره به نظریه عقده اُدیب که ریشه بسیاری از مشکلات را در سرکوب میل جنسی در دوران کودکی میداند، اظهار داشت: علامه مصباح آنقدر دقیق در مسائل عملی ورود میکرد و منصفانه نقد میکرد که بخشی از نظریه عقده اُدیب را قبول داشت و میگفت بخش دیگر آن که میگوید چنین عقدهای به شکل پایدار در انسان باقی میماند، غلط است.
پناهیان با طرح این سؤال که چند اندیشمند در حوزه و دانشگاه داریم که مثل آیتالله مصباح به همه رشتههای علوم انسانی اشراف داشته باشد، گفت: آیتالله مصباح با وجود این اشراف علمی، دائماً در گفتوگوهای خود میگفتند البته نمیدانم این حرف درست است یا نه.
وی با اشاره به دوره معارف قرآن آیتالله مصباح گفت: برای هرکسی بخواهد اسلام شناسی را یاد بگیرد مطالعه این دوره ضروری است.
پناهیان با بیان اینکه کار علمی بدون هوای نفس سخت است و کسانی که کار علمی میکنند باید مدام هواگیری شوند، گفت: آیتالله مصباح بدون هوای نفس کار علمی میکرد.
وی، آیتالله مصباح را نزدیکترین شخصیت معنوی به مرحوم آیتالله بهجت دانست و گفت: بسیاری از سخنانی که در این باره وجود دارد، گفتنی نیست و در این باره میتوانید از فرزند آیتالله بهجت سؤال کنید.
کارشناس مسائل دینی در مذمت توهین به دیگران گفت: در روایات داریم که به کسی توهین نکنید ممکن است او از اولیا باشد.
پناهیان با بیان اینکه آیتالله مصباح به شدت کَتوم و غیرمتظاهر بود و حالات عرفانی خود را بروز نمیداند، اظهار داشت: وقتی کتاب «خودشناسی برای خودسازی» ایشان را مطالعه کنید متوجه ابعاد عرفانی شخصیت آیتالله مصباح خواهید شد و مشخص است که آنچه به رشته تحریر درآورده است صرفاً بحثهای علمی نیست بلکه خود ایشان این حالات را تجربه کرده است.
وی با بیان اینکه آیتالله مصباح منتقد مرحوم هاشمی رفسنجانی بود، اظهار داشت: در دیداری که با ایشان داشتم به دنبال پاسخ این سؤال بودم که تفکرات کنونی مرحوم هاشمی رفسنجانی چگونه در قبل از انقلاب ریشه داشته است، که آیتالله مصباح در ۴۰ دقیقهای که سخن گفت، جز خوبی آقای هاشمی چیزی نگفت. با اینکه منتقد ایشان بود امّا بسیار مهذب بود که امتیازی را از آقای هاشمی نادیده نگیرد.
پناهیان با بیان اینکه تفکرات آیتالله مصباح بیش از هر عالم دیگری به درد دانشگاه میخورد، اظهار داشت: به همه دانشگاهیان پیشنهاد میکنم اگر خواستید نقد عالمانه به مسائل علمی را در حوزه پیدا کنید به کتابهای آیتالله مصباح رجوع کنید. البته رجوع کردن بهمعنای تعطیل کردن فکر و اندیشه و تقلید از اندیشه یک عالم دیگر نیست، بلکه باید تفکرات دیگر عالمان دینی را در معرض نقد و نظر قرار داد. مطلق نگری درباره هیچ فردی درست نیست، اما این با تخریب و توهین متفاوت است.
پناهیان با بیان اینکه فرهنگ تخریب و تخطئه از دیکتاتوری رضاخانی بدتر است، اظهار داشت: این فرهنگ را جماعتی در کشور باب کرد که در رأس آنها سعید حجاریان قرار دارد. آنها هر کس سخن علمی مطرح میکرد، به اون برچسب میزدند و توهین و تخریب را باب کردند.
منبع: خبرگزاری فارسمنبع: آفتاب
کلیدواژه: آیت الله مصباح یزدی علیرضا پناهیان آیت الله مصباح حوزه علمیه شخصیت ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۰۴۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پناهیان: رسالت امروز هیئتیها ترویج فرهنگ زندگی تعاونی است
علیرضا پناهیان در همایش سالیانه هیاتهای رزمندگان سراسر کشور گفت: وظیفه هیئت در مواجهه با شعار امسال این است که فرهنگ کار جمعی را در فعالیتهای اقتصادی جا بیندازد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سومین روز از همایش سالیانه مدیران هیئتهای رزمندگان سراسر کشور با سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان در مشهد مقدس دنبال شد.
علیرضا پناهیان با اشاره به نامگذاری سال 1403 از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: موضوعی که در این جلسه میخواهم درباره آن صحبت کنم این است که وظیفه هیئت نسبت به نامگذاری امسال که از سوی رهبر انقلاب انجام شده، چیست و هیئات چه برنامههایی برای تحقق درست این شعار باید داشته باشند؟ همانطور که میدانید شعار امسال مشارکت مردم در اقتصاد و تولید است؛ این نامگذاری باعث میشود که کارهای اقتصادی مردمی شده و از دولتی بودن فاصله بگیرد. این موضوع کمک میکند تا نظام سرمایه داری به مانند کشورهای غربی در اقتصاد ایران حاکم نشود.
وظیفه «هیئت»، مقابله با جنگ شناختی و عملیات روانی دشمن استوی با اشاره به وجود یک مانع در مسیر مشارکت مردم در تولید گفت: با این حال، موضوع مشارکت مردم در تولید یک مانع جدی دارد و آنهم این است که مردم ما خیلی اهل مشارکت نیستند. در این بین، هیئتها نقش مهمی دارند و باید تلاش کنند تا انگیزه مشارکت مردم در اقتصاد را تقویت کنند. اگر یک هیئت بگوید که من فقط سینه زنی میکنم و به شعار سال کاری ندارم، هیئت سکولار است. همانطور که شیعه انگلیسی کسی است که به مهمات جامعه توجه ندارد و فقط در یک گوشه مینشیند و سینه میزند. سوال اساسی این است که آیا هیئت باید کار اقتصادی بکند؟ خیر، منظور من این نیست که هیئت کار اقتصادی بکند، بلکه منظورم چیز دیگری است که در این جلسه آن را شرح خواهم داد.
این خطیب با طرح یک پرسش صحبتهای خود را ادامه داد و گفت: چرا چندین سال است که رهبر انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی صحبت میکنند اما این موضوع شکل نمیگیرد؟ به نظرم، دلیل این موضوع این است که هنوز زندگی جمعی مومنانه مبتنی بر تعاون در بین مردم به وجود نیامده است؛ هیئتها باید این مسئولیت مهم را به دوش بگیرند و نقصهای گذشته را جبران کنند. مسجد نتوانست این نقش را ایفا کند اما هیئت ظرفیت نقش آفرینی در این زمینه را دارد، چرا که محبت اهل بیت را در دل خود دارد و در آن همه به محبت اهل بیت علیهم السلام چنگ میزنند.
پناهیان تاکید کرد: بنده تاکید میکنم که وظیفه هیئت در مواجهه با شعار امسال این است که فرهنگ کار جمعی را در فعالیتهای اقتصادی جا بیندازد. دقت داشته باشید که هیئت فقط محل مناجات با خدا نیست، بلکه محل ارتباط گرفتن با یکدیگر است. باید فرهنگ زندگی مواساتی در هیئتها تمرین شود و آن را ابتدا در بین خودشان و سپس در بین مردم جاری سازند. اگر این اتفاق رخ بدهد، اتفاق خوبی در موضوع مشارکت مردم در اقتصاد رخ خواهد داد.
وی با اشاره به منظومه فکری امامین انقلاب گفت: هنر حضرت امام این بود که مفاهیم مهم را به دل جامعه میآورد. مقام معظم رهبری نیز میفرمایند: مواسات یکی از مفاهیمی است که باید در جامعه بیاید. مواسات، وظیفه هیئت است. دقت داشته باشید که هیئت ستاد برگزاری مراسمات عزاداری و شادی نیست، بلکه محل ایجاد یک زندگی جمعی است. نباید هیئت را به مسجد و نماز جمعه تبدیل کنیم.
جبلی: تحقق شعار سال را دنبال میکنیماو ضمن برشمردن ویژگیهای مدیر هیئت گفت: هیئت باشکوه آنی نیست که 10 هزار جمعیت در آن بیایند، بلکه آن هیئتی است که هزار نفر جمعیت در آن بیاید اما همهشان با هم زندگی کنند و رفیق باشند. مدیر هیئت موفق کسی است که همه را با رفاقت در کنار خود میآورد. مدیر هیئت موفق کسی است که به مانند فرماندهان جنگ عمل میکند؛ با همه رفاقت میکند و نمیگذارد کسی ضعیف شود. مدیر هیئت باید شمع جمع باشد که اگر این چنین نبود، تکبر ورزیده است. هیئت باید بستر رفیق یابی، زندگی رفاقتانه و رفیق بازی جوانان باشد. اگر مدیر هیئتی نتوانست چنین چیزی را در هیئت خود پیاده کند، شکست خورده است. مدیر هیئتی که نتواند با افراد همکارش ارتباط رفاقتی بگیرد، مدیر هیئت نیست و باید جایش را به فرد دیگری بدهد.
وی در پایان گفت: خوشخبتانه هیئت رزمندگان از شبکه سراسری گستردهای در کل کشور برخوردار است و باید از این ظرفیت به نفع جریان انقلاب استفاده کند. اهالی هیئت رزمندگان بیایند و فرهنگ کار تعاونی را در جامعه ایجاد بکنند. حرف من این است که امروز رسالت هیئتیها جا انداختن زندگی تعاونی است.
انتهای پیام/