Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-30@13:27:49 GMT

رشد ۱۳۷ درصدی صادرات نفت ایران با اجرای برجام

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۰۴۸۵۲

رشد ۱۳۷ درصدی صادرات نفت ایران با اجرای برجام

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، سال ۲۰۱۱، دولت آمریکا تصمیم گرفت تا تحریم‌های گسترده و البته گام به گامی را علیه اقتصاد ایران و بیش از همه بخش نفت کشورمان اعمال کند.

در آن دسته از تحریم‌ها، علاوه بر ممنوعیت فروش بنزین به ایران، محدود کردن صادرات نفت نیز در دستور کار بود. با این حال، این محدودیت گام به گام انجام شد، زیرا آمریکا از ایجاد شوک به بازار نفت با خروج ناگهانی نفت ایران نگران بود؛ بنابراین اگرچه تحریم‌ها از سال ۲۰۱۱ آغاز شد، اما دو سال زمان نیاز داشت تا میانگین صادراتی نفت ایران به زیر یک ملیون بشکه در روز برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این افت تولید و صادرات همزمان با اولین سال روی کار آمدن دولت تدبیر و امید بود. از همان نخستین روزها، مذاکرات برای حل پرونده هسته‌ای و رفع تحریم‌ها آغاز شد.

از یک سو وزارت خارجه با کشور‌های ۵+۱ مذاکرات سیاسی را پیش می‌برد و از سوی دیگر وزارت نفت خوشبین به نتیجه مذاکرات، به دنبال احیای بازار‌هایی بود که به دلیل تحریم نفت ایران توسط رقبا پر شده بود.

ایران پیش از تحریم‌ها، روزانه ۲.۲ میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد. با اعمال تحریم‌ها، صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۳ به روزانه ۹۸۰ هزار بشکه در روز رسید و اگر این روند ادامه پیدا می‌کرد، در سال در سال ۲۰۱۵، صادرات نفت ایران به صفر می‌رسید.

نکته مهم آن بود که ایران در این سال‌ها نفت خود را با قیمتی بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه می‌فروخت، اما درست از سال ۲۰۱۳ روند کاهشی قیمت نفت در بازار‌های جهانی آغاز شد.

از همین رو اگر فکری برای رفع تحریم‌ها صورت نمی‌گرفت، با محدود شدن صادرات و کاهش قیمت نفت، وضعیت اقتصادی تحت فشار قرار می‌گرفت.

در سال ۲۰۱۴، اولین توافق بین ایران و کشور‌های ۵+۱ در ژنو محقق شد. این موضوع کمک کرد تا صادرات نفت ایران که به زیر یک میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده بود، به بالای ۱.۱ میلیون بشکه برسد.



با پایان تحریم‌های نفتی در سال ۲۰۱۶، میانگین صادرات نفت ایران از ۱.۹ میلیون بشکه در روز فراتر رفت و در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه سال ۱۳۹۵) ایران توانست صادرات نفت را به ۲.۳ میلیون بشکه در روز یعنی حتی بیشتر از صادرات پیش از تحریم‌ها، برساند.

در واقع با اجرای برجام از دی ماه سال ۱۳۹۴، ایران صادرات نفت خود را که در شرایط تحریم تا ۹۸۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده بود تا ۱۳۷ درصد بالا برد و به میانگین روزانه ۲.۳ میلیون بشکه در روز افزایش داد.

درست همزمان با افزایش تولید و صادرات نفت ایران، کشور‌های عضو اوپک و غیراوپک، به توافق فریز نفتی رسیدند. این کشور‌ها با نگرانی از بازگشت سریع نفت ایران به بازار‌های جهانی و افت قیمت نفت، تلاش کردند تا با تثبیت تولید نفت خود از افت بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کنند.

در همان زمان، بیژن زنگنه وزیر نفت ایران اعلام کرده بود که از حق ایران در بازار‌های جهانی نفت کوتاه نمی‌آید حتی اگر قیمت نفت پایین‌تر بیاید.

دیپلماسی موفق زنگنه در اوپک توانست ایران را از توافق فریز نفتی معاف کند و همین موضوع کمک کرد تا تولید نفت و میعانات گازی در بالاترین رقم بعد از تحریم‌ها در بهار سال ۱۳۹۶، به ۴.۸ میلیون بشکه در روز بالغ شود.

عربستان در شرایطی مجبور به پذیرش توافق فریز نفتی در نشست الجزایر شد که در دوره تحریم نفتی ایران، ظرفیت تولید خود را به بالای ۱۰.۵ میلیون بشکه در روز رسانده بود.

به گزارش ایرنا، بعد از اجرای برجام اگرچه تمام بخش‌های اقتصادی با رفع تحریم‌ها توانستند تولید خود را افزایش دهند، اما نقش صنعت نفت در این زمینه بسیار بیشتر بود، تا آنجا که در سال ۹۵، بعد از اجرای برجام رشد اقتصادی بدون نفت مثبت شد و به ۳.۳ درصد رسید، اما بزرگ‌ترین اتفاق در نفت رخ داد.

رشد اقتصادی سال ۹۵ با احتساب نفت ۱۲.۵ درصد بود که نشان می‌دهد افزایش صادرات نفت نقش مهمی در افزایش تولید ناخالص داخلی ایران بعد از برجام داشته است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: کرونای دلتا هور العظیم قطعی برق 1400 بحران آب طالبان موج پنجم کرونا رشد اقتصادی برجام صادرات نفت تحریم نفتی کرونای دلتا هور العظیم قطعی برق 1400 بحران آب طالبان موج پنجم کرونا میلیون بشکه در روز صادرات نفت ایران اجرای برجام تحریم ها قیمت نفت کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۰۴۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۶ هزارتن کالای غیرنفتی در بندر جاسک

مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان از افزایش ۶۸ درصدی تخلیه و بارگیری کانتینر یخچالی از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون در بنادر شرق استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، حمیدرضا محمدحسینی تختی با اشاره به افزایش 68 درصدی جابه‌جایی کانتینر یخچالی بنادر شرق استان افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 3 هزار و 604 TEU کانتینر یخچالی در این بنادر تخلیه و بارگیری شده است.

 وی مقصر این کانتینرها را کشورهای حوزه خلیج فارس اعلام کرد که عمدتا شامل میوه و تره بار، حبوبات و کالاهای با شرایط نگه‌داری ویژه است.

مدیر بنادر شرق هرمزگان با اعلام افزایش چهار درصدی تردد شناورها در بنادر شرق خاطر نشان کرد: در این بازه زمانی هشت هزار و 660 فروند انواع شناور در این بنادر تردد کردند.

 محمدحسینی‌تختی گفت: بندر جاسک به عنوان منطقه‌ای راهبردی در توسعه اقتصادی دریاپایه نیز در این مدت با صادرات 6 هزار و 29 تن از انواع کالای غیرنفتی افزایش 32 درصدی را رقم زده است.

بنادر شرق هرمزگان شامل بندر شهید باهنر، شهید حقانی، بندر هرمز، بندر تیاب، بندر سیریک و بندر جاسک جزو بنادر چند منظوره محسوب می‌شوند که در زمینه فعالیت‌های تجاری و مسافرت‌های داخلی و بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای دارند.

انتهای پیام/864/.

دیگر خبرها

  • افزایش ۲۰ درصدی صادرات غیر نفتی خراسان رضوی
  • صادرات ۶ هزارتن کالای غیرنفتی در بندر جاسک
  • رشد ۶۲ درصدی صادرات آبزیان از خوزستان
  • صادرات سیب زمینی مشمول عوارض ۶۰ درصدی شد
  • پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت
  • افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران
  • فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف! | ماده ۴۹ لایحه عفاف و حجاب یعنی پول بده و کشف حجاب کن! | انتقاد تند حسین شریعتمداری
  • فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه حوزه انرژی، توسعه درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم را میسر کرد