Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@16:28:26 GMT

جان‌نویسی‌ها و جهان‌نویسی‌ها

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۰۵۳۹۵

جان‌نویسی‌ها و جهان‌نویسی‌ها

نخستین معارفه شاعر با جمعیت مخاطب خویش می‌تواند سرنوشت‌آفرین باشد. شناخت دورادور شاعر که گاه بواسطه استقبال از یک اثر دست می‌دهد، با انتشار مجموعه مستقل، شکلی دیگر پیدا می‌کند و مخاطب پیوسته به‌دنبال شاعری چشم می‌چرخاند که در شعری از او زیسته است و به آنچه اقناع ادبی و التذاذ هنری نام دارد؛ دست پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 انتشار مجموعه غزل «و چای دغدغه عاشقانه خوبی است» نخستین مجموعه شعرِ «حسن صادقی‌پناه» حکایتِ همین دورآشنایی با شاعر و توقع استمرار تخاطب با اوست. صادقی‌پناه از پیشنهاد دهندگان غزل دهه هفتاد است. پیشنهادی که پای بهره‌مندی شعر از دیگر هنرها را به غزل باز کرد و مؤلفه‌های زیست مدرن انسان، متهورانه در متن این کهن‌شکل شعر فارسی به کار گرفته شد. طرح خرده‌روایت‌های شاعرانه از جهان فردی و جامعه معاصر از مؤلفه‌های متمایز این پیشنهاد محسوب می‌شود. این پیشنهاد، آگاهانه دگردیسی غزل را که از پس شاعرانی همچون سیمین بهبهانی و حسین منزوی، نوذر پرنگ و منوچهر نیستانی شروع شده بود ادامه داد و عنوان غزل دهه هفتاد را برای خود برگزید. این تمایز به مانند هر تغییر دیگری موافقان و مخالفانی داشت اما آنچه به فراگیری و تعمیم آن در بدنه شعر امروز کمک کرد؛ هم اشراف شاعرانی همچون حسن صادقی‌پناه از زیست غزل و پرمایگی در حوزه ادبیات کلاسیک است و هم متأثر از هم‌افزایی هنری جمعی است که به حلقه غزل کرج مشهور شد و شاعرانی همچون محمدرضا حاج‌رستم‌بگلو، مجید معارف‌وند، محمدسعید میرزایی، سیدرضا محمدی و هادی خوانساری در تکمیل این پیشنهاد کوشا بودند. در این مجموعه؛ که با عنوان «ماه بلند و همیشه غزل» به «حسین منزوی» تقدیم شده؛ مؤلف با جان‌نویسی‌های عاشقانه از بلیه‌های انسان در عصر نوشدگی‌ها و رهاشدگی‌ها روایت کرده است. صادقی‌پناه در این مجموعه، بشدت از وجه نیمایی شعر سود برده و کوشیده است که مغلوب حرکت فورانی مؤلفه‌های نامنطبق تئوری‌های وارداتی با ادبیات فارسی نشود. استقبال از این اثر و تجدید چاپ‌های آن گواه انتخاب درست مؤلف و استمرار چشمداشت مخاطبان به غزل فارسی است. با مرور غزلی از این دفتر، مخاطب را به مطالعه آن تعارف می‌کنم:
برقص عطر تنت را بریز در گل‌ها/ که باز خون بچکد از گلوی بلبل‌ها/ دلم گرفت ز نظم جهان، برقص برقص/ برقص تا که بریزد به هم تعادل‌ها/ خبر ز سوختن من در آتش تن توست/ نمی‌دهند خبر غیر از این تفأل/ دو تا شلال – مصاریع مثنوی در باد-/ دو قوس ابرو – سرچشمه تغزل‌ها-/ دو چشم قهوه‌ای – آمیزه مخدرها-/ شکسته روی دو لب شیشه‌ شیشه الکل‌ها/ بهشت پیرهنت بود و آتش دو انار/ دو گونه بود – دو خورشید- زیر کاکل‌ها/ شکفته رو به روی من دو تا دو تا دوزخ/ شکسته پشت سر من یکی‌یکی پل‌ها

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: صادقی پناه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۰۵۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین مسابقه «روایت‌نویسی نمایشگاه کتاب» برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین دوره مسابقه «روایت‌نویسی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» به‌زودی و همزمان با برپایی سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توسط خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می‌شود.

بر اساس فراخوان این مسابقه، محور موضوعی اثر ارسالی، مرتبط با ادوار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است و آثاری در این مسابقه داوری می‌شوند که در قالب «روایت داستانی» نوشته شده باشند. روایت‌های ارسالی به این مسابقه باید بین ۲ تا ۵ هزار واژه باشد. از صاحبان آثار برگزیده در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تقدیر می‌شود.

شرکت در این‌مسابقه برای عموم آزاد است و علاقه‌مندان می‌توانند روایت‌های خود را تا ۲۵ اردیبهشت از طریق سامانه revayat.ketab.ir ارسال کنند.

کد خبر 6090822 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • غربالگری و تشخیص زودهنگام ۶ نوع سرطان با محصول ایرانی جدید
  • حال فوتبال خوب است اما باور نکنید!
  • مطالبه ۳۵ میلیارد تومانی شهرداری قوچان در پروژه مجتمع فرهنگی هنری
  • قلم قرمز روی شاه ماهی نقل و انتقالات پرسپولیس
  • عیادت مدیرعامل باشگاه استقلال از مهدی مهدی پور
  • ستاره پرسپولیس در لیست سیاه اوسمار
  • نخستین مسابقه «روایت‌نویسی نمایشگاه کتاب» برگزار می‌شود
  • بازگشت سعید صادقی از بیماری
  • پناه عجیب اریک تن هاخ به تاریخ؛ وقتی تیم‌سازی مفهومش را از دست می‌دهد
  • محمد صادقی بازیگر جنجالی کجا به سر می‌برد؟