Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/چهارمحال و بختیاری این روزها قطعی مکرر برق نیز به انبوه مشکلات واحدهای تولیدی در کشور اضافه شده، در شرایط فعلی راهکار اصلی دولت برای جبران کمبود برق در کشور و جلوگیری از خاموشی‌ها در بخش خانگی، قطع برق واحدهای تولیدی و صنایع بزرگ است، به‌گفته مسئولان حوزه صمت خسارت ناشی از قطعی برق واحدهای تولیدی قابل جبران نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، بسیاری از صنایع بزرگ مانند فولاد، سیمان و ذوب‌آهن مواداولیه واحدهای پایین‌دستی و صنایع وابسته به خود را فراهم می‌کند، کاهش و توقف تولید در این واحدها، سایر صنایع وابسته به این واحدها مانند صنعت ساختمان‌سازی، ریخته‌گری و ... را نیز با مشکل مواجه می‌کند.

نکته دیگری که شاید در اعمال خاموشی در بخش صنعت مورد توجه جدی قرار نگرفته است، وضعیت کارگران شاغل در این واحدها است، بسیاری از مشاغل مانند رانندگان سیستم حمل و نقل به‌طور غیرمستقیم با این واحدها در ارتباط هستند، اگر این صنایع بزرگ تعطیل شوند، ناخودآگاه این مشاغل نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

قطعی برق خسارات فراوانی به بخش صنعت وارد کرده است و صنایع بزرگی نظیر فولاد و سیمان در حال نابودی هستند،  اگر توقف تولید در این واحدها ادامه‌دار باشد، قطعا این خسارت جبران‌ناپذیر است.

خاموشی‌های بی‌سابقه در کشور این روزها شرایط نامساعدی را برای آحاد جامعه ایجاد کرده است، اما قطعا تبعات این خاموشی‌ها در برخی بخش‌ها از جمله صنعت آسیب‌های فراوانی دارد، به‌گفته مدیران عامل کارخانجات فصل تابستان اوج تولید در واحدهای آن‌ها است و می‌توان گفت تعطیلات تابستانه معنای چندانی برای صنایع بزرگ نخواهد داشت.

تولید در کارخانه سیمان شهرکرد به صفر رسیده است

رضایی مدیرعامل کارخانه سیمان شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه میزان برق مورد نیاز این واحد حدود ۲۵ مگاوات در شبانه‌روز است، اظهار کرد: در حال حاضر شرکت توزیع نیروی برق در شبانه‌روز تنها دو مگاوات برق به این واحد اختصاص می‌دهد که تنها جوابگوی نیاز روشنایی است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی و باوجود بیماری کرونا تعطیلات تابستانه برای واحدهای تولیدی معنا ندارد، عنوان کرد: در حال حاضر تولید در کارخانه سیمان شهرکرد متوقف شده و به صفر رسیده است و کارگران نیز سرگردان و بلاتکلیف هستند.

رضایی گفت: در چند هفته گذشته از ساعت ۹ شب تا بامداد به‌صورت موقت به کارخانه اختصاص پیدا می‌کرد اما به دستور دولت از چند روز گذشته برق کاملا قطع شد.

مدیرعامل کارخانه سیمان شهرکرد با بیان اینکه موجودی کارخانه سیمان رو به اتمام است، خاطرنشان کرد: اگر در روزهای آینده مشکل تامین برق این واحد حل نشود، مجبور به تعطیلی کامل کارخانه هستیم.

صنایع بزرگی نظیر فولاد و سیمان با قطعی مکرر برق در حال نابودی هستند

محمدکاظم منزوی-معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به قطعی مکرر برق در استان، اظهار کرد: قطعی برق خسارات فراوانی به بخش صنعت وارد کرده است و صنایع بزرگی نظیر فولاد و سیمان در حال نابودی هستند.

وی با بیان اینکه تعطیلی تابستانه برای صنایع معنا ندارد، عنوان کرد: اوج کار صنایعی مانند فولاد و سیمان در فصل تابستان است، این صنایع مواد اولیه صنایع وابسته و پایین دستی خود را تامین می‌کنند، قطعی برق موجب اخلال در تولید این واحدها شده و نارضایتی شدیدی در بین مردم و فعالان این حوزه ایجاد شده است.

منزوی افزود: سیمان به‌صورت روزانه تولید و در بازار و بین صنایع وابسته توزیع می‌شود، در حال حاضر ذخیره سیمان نداریم و تولید سیمان نیز متوقف شده است، صنعت ساختمان‌سازی وابسته به سیمان بوده و اکنون مشکلات بسیاری در این بخش ایجاد شده است.

معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری بیان کرد: واحدهای تولیدی به‌علت قطعی برق مجبور به تعدیل نیروهای خود شده‌اند، حدود ۵۰۰ کارگر در دو واحد صنعتی سیمان و فولاد مشغول به‌کار بودند، قطعی برق این کارگران را بیکار می‌کند، زیرا واحد توان پرداخت حقوق کارگران را ندارد.

وی تاکید کرد: قطعی برق و تعطیلی واحدهای تولیدی ضربه سنگینی را به تولید و بخش خصوصی وارد کرده است، شرکت برق اعلام کرده تنها ۱۰ درصد برق موردنیاز واحد را تامین می‌کند، این میزان تنها جوابگوی روشنایی واحد تولیدی است و دستگاه‌ها نمی‌توانند با این برق اندک کار کنند.

منزوی با اشاره به اینکه تنها یک مزرعه استخراج ارز دارای مجوز در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، گفت: شرکت برق به راحتی می‌تواند مکان‌هایی که به‌صورت غیرمجاز برق مصرف می‌کنند را شناسایی و رصد کند، اما این کار انجام نمی‌شود، مسئولان وزارت نیرو با مردم شفاف باشند.

معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در پایان بیان کرد: دولت نباید برای ایجاد رضایت در بخش خانگی تنها خاموشی را در بخش صنعت اعمال کند، اخراج کارگران به‌علت تعطیلی کارخانه آن‌ها را با چالش مواجه می‌کند.

انتهای پیام