Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها- عصمت اسماعیلی: دریا و دریانوردی و تجارت دریایی با زندگی مردم ساحل نشین گره خورده است و معیشت اکثر مردم این دیار به طور مستقیم یا غیر مستقیم به دریا و سفرهای دریایی وابسته است.

قرار گرفتن در کنار دریا و داشتن مرز آبی گسترده با ویژگی‌های منحصر به فرد، شهرستان گناوه را در موقعیت خاص قرار داده است که می‌طلبد تا از این موقعیت بهترین بهره برده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بندر گناوه یکی از مهمترین و زیباترین بنادر در جنوب کشور است که در زمینه‌های مختلف از جمله تجارت، داد و ستد و گردشگری دارای ظرفیت‌های فراوانی است.

این بندر همواره و به خصوص در سال‌های اخیر نقش کلیدی در واردات و صادرات کالا و رونق تجارت در کشور داشته است.

زندگی آبا و اجدادی مردم در این منطقه از طریق دریا و سفر بر روی شناورها صیادی و تجاری گذشته است و مردم دریادل با این نوع زندگی خو گرفته‌اند.

دریا و دریانوردی، تجارت و صیادی منبع درآمد مردم این دیار است و در شرایطی که در این منطقه سرشار از ظرفیت‌ها و نعمت‌های خدادادی زیرساخت شغلی‌های دیگری فراهم نیست جوانان نیز به ناچار در همین مشاغل مشغول می‌شوند تا بتوانند لقمه نانی برای خانواده خود فراهم کنند.

سفرهای تجاری و دریایی برای ساحل نشینان و کسانی که زندگی خود را از این طریق می‌گذرانند بسیار با اهمیت است و معیشت خانواده‌های بسیاری وابسته به این نوع سفرها است تا کالایی داد و ستد شود و لقمه نانی با مشقت بسیار به دست آورند.

زندگی بندر نشینان همواره در پیچ و خم مصوبات دولتی دست خوش تغییرات متعدد می‌شود و هر بار به نوعی با مصوبه‌ای جدید تغییراتی می‌یابد و تا کنون قانون کامل و جامعی برای این رنج و زحمت‌ها به تصویب نرسیده و چشمان خسته این دریادلان به مرکز نشینان است تا باز با مصوبه‌ای چه بر سرنوشتشان خواهد آمد.

با شیوع ویروس کرونا زندگی ساحل نشینان با سخت گیری هایی از داخل کشور و کشورهای مقصد سفر در حوزه خلیج خلیج فارس سخت‌تر شد و سفرهای دریایی در ابتدای شیوع این ویروس قطع شد ولی با گذشت زمان و تلاش‌های صورت گرفته، سفرها از سر گرفته شد اما تعداد این سفرها که اکنون سه سفر در سال برای هر لنج است که به گفته بازاریان و لنج داران بسیار کم است.

اکنون لنج داران و بازاریان گناوه به منظور رونق دوباره این بازار و تجارت این بندر خواستار افزایش سفرهای دریایی هستند.

لزوم افزایش تعداد سفرها

یکی از بازاریان گناوه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: باید تعداد سفرهای دریایی برای شناورهای سفاری افزایش یابد تا صرفه اقتصادی برای لنج دار و بازاری فراهم شود.

ناصر عربزاده افزود: از آنجا که تنها راه درآمد و معیشت مردم محروم بنادر سفرهای دریایی لنج‌های سفاری و محدود فعالیت‌های صیادی است توجه به افزایش تعداد این سفرها می‌تواند در زندگی مردم نقش مهمی داشته باشد.

وی ادامه داد: کاهش سفرهای دریایی باعث افزایش کرایه بار برای بازاریان شده است و لنج‌ها تمایلی برای حمل بار در مقدار کم برای بازاریان را ندارند که اگر تعداد سفرها بیشتر باشد کرایه‌ها نیز کاهش خواهد یافت.

وی افزود: از مسئولان درخواست می‌کنیم که نسبت به تصویب افزایش تعداد خروجی‌های لنج‌های سفاری در طول سال موافقت کنند.

رونق بندر با افزایش سفرها

یکی دیگر از بازاریان گناوه گفت: شیوع کرونا، تعطیلی بازار، کاهش سفرهای دریایی فشار اقتصادی را بر مردمی که بیشتر زندگی آنها از این طریق تأمین می‌شود بیشتر کرده است.

سید عبدالعزیز هاشمی افزود: هزینه‌های زندگی زیاد شده است و مردمی که زندگی آنها وابسته به دریا و دریانوردی است در این مدت دچار مشکلاتی شده‌اند که امیدواریم با رونق دوباره سفرهای دریایی بازار و تجارت رونق بیشتری بگیرد.

منافع ساحل‌نشینان تأمین شود

مهدی رضایی از بازاریان نیز گفت: افزایش سفرهای دریایی باید به گونه‌ای باشد که منافع آن برای ساحل نشینان و مردم منطقه فراهم شود نه اینکه مردم منطقه از این سفرها و حمل بار هیچ نفعی نبرند و فقط بارهای کانتینری سایر مناطق حمل شود.

وی افزود: باید تعداد سفرهای دریایی شناورهای سفاری افزایش یابد تا بار ارزان‌تر و با کرایه کمتر به دست بازاریان و مصرف کنندگان برسد.

یکی دیگر بازاریان گناوه اظهار داشت: افزایش سفرهای دریایی برای شناورهای سفاری مانند گذشته باعث نظم و تعادل در نرخ کرایه و فروش بیشتر در بازاراست.

یکی از لنج داران نیز گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی و به منظور رونق دوباره بازار، از سرگیری دوباره ۶ سفر در سال برای هر شناور مناسب است که امیدواریم مسئولان این موارد را پیگیری کنند.

تعاونی لنج داران دخالتی در زمان و تعداد سفرها ندارد

مدیرعامل تعاونی لنج داران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: زمان و تعداد سفر لنج‌های باری از طریق مسئولین و استاندار تعیین و ابلاغ می‌شود.

سید علی موسوی گمارونی افزود: تعاونی لنج داران هیچ دخالتی در زمان و تعداد سفرهای دریایی لنج داران نداشته و ندارد.

مدیرعامل تعاونی لنج داران بیان کرد: متولی امر ورود و خروج و مانیفست لنج‌ها، اداره بندر و دریانوردی، گمرک و دریابانی است و ما دخالتی در این امر نداریم.

وی ادامه داد: کرایه از قدیم تا به امروز، بین لنج دار و بازاری طبق عرضه و تقاضا نرخ‌گذاری می‌شده و بازهم تعاونی لنج داران هیچ دخالتی در این کار نداشته است.

موسوی گمارونی تصریح کرد: در پایان هر راه‌کار و پیشنهادی جهت پیشبرد اهداف طرفین (بازاریان و لنج داران) باشد، ما می‌پذیریم و امید داریم این اتحاد بین لنج دار و بازاری کمرنگ نشود.

وی گفت: در مورد کرایه و هزینه حمل بار، تعاونی لنج داران تا به امروز، هیچ هزینه‌ای را از لنج داران نگرفته‌ایم.

مدیرعامل تعاونی لنج داران یادآور شد: در مورد سفرهای دریایی لنج‌ها، رایزنی‌های زیادی با مسئولان رتبه بالای استانی و کشوری داشته‌ایم و امیدواریم با روی کار آمدن دولت جدید، موانع حمل و نقل دریایی و محدودیت سفر دریایی لنج‌ها برای همیشه مرتفع شود.

مجوز سفر جدید لنج‌ها صادر شد

استاندار بوشهر در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی از سفر جدید ملوانان لنج‌های تجاری استان بوشهر خبر داد و تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده مجوز سفر جدید لنج‌های تجاری استان بوشهر صادر شده و سفر لنج‌های سفاری از بنادر استان بوشهر به بنادر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به‌زودی ابلاغ می‌شود.

عبدالکریم گراوند بیان کرد: تا اصلاح ضوابط و مقررات در حوزه ته لنجی تلاش می‌شود معیشت فعالان بخش لنج‌های سفاری و تجاری دچار مشکل نشود.

وی با تأکید بر توجه نظام بانکی به حوزه بازرگانی و تجارت خارجی اظهار داشت: برای تقویت بخش بازرگانی، تجارت و فعالان اقتصادی از هیچ کوششی نباید فروگذاری شود و حمایت از این حوزه امری مهم و ضروری است.

استاندار بوشهر با قدردانی از همدلی و تعامل بخش‌های مختلف اقتصادی، بازرگانی و تجارت خارجی افزود: برنامه‌ها و طرح‌های مهم کارشناسی در این حوزه انجام شده که نتیجه همدلی و هم‌افزایی بخش دولتی و خصوصی است.

یکی از مهمترین خواسته‌های بازاریان در شهرستان گناوه افزایش تعداد سفرهای دریایی است و انتظار می‌رود مسئولان نگاه بهتری به این خواسته و مطالبه بحق مردم داشته باشند.

کد خبر 5256389

منبع: مهر

کلیدواژه: گناوه شناور باری بندر گناوه عبدالکریم گراوند ویروس کرونا سید علی موسوی ویروس کرونا آمار کرونا بوشهر کرمانشاه شیوع کرونا گرگان خطبه های نماز جمعه اردبیل واکسن کرونا اراک ایلام سیستان و بلوچستان حجاب و عفاف عکس استانها تعاونی لنج داران بازاریان گناوه لنج های سفاری افزایش تعداد افزایش سفرها تعداد سفرها ساحل نشینان دریایی لنج تعداد سفر لنج ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۰۶۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت دریایی در کشور هند و پروژه عظیم ساگارمالا

تین نیوز

 اقتصاد دریایی در کشور هند نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی و اشتغالزایی دارد. هند با دارا بودن سواحل طولانی و منابع غنی دریایی، از ظرفیت بالقوه ای برای توسعه اقتصاد دریایی برخوردار است. بنابراین، حوزه هایی مانند حمل ونقل دریایی، صنایع مرتبط با دریا، پرورش ماهی و توریسم ساحلی از جمله زمینه هایی هستند که می توانند به توسعه اقتصاد دریایی کشور هند کمک کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از کانال تلگرامی اندیشکده پیشرفت دریایی، با توجه به اهمیت رو به افزایش اقتصاد دریایی در کشور هند، دولت این کشور برنامه ها و استراتژی هایی را برای توسعه این حوزه به کار گرفته است. ایجاد بنادر و انجمن های تجاری دریایی، تشویق به سرمایه گذاری در صنایع مرتبط با دریا، توسعه فناوری های دریایی و ایجاد شرایط ملایم برای تجارت بین المللی از جمله اقداماتی هستند که دولت هند در راستای توسعه اقتصاد دریایی انجام داده است. این تدابیر منجر به ایجاد فرصت های شغلی، افزایش تولید، و ارتقاء رفاه اجتماعی در نواحی ساحلی و دریایی کشور هند خواهد شد.

 در این راستا، برنامه ساگارمالا یک برنامه توسعه بندری است که توسط دولت هند در سال ۲۰۱۵ با هدف تسریع رشد و توسعه اقتصادی با استفاده از پتانسیل ساحل های گسترده و آبراه های هند راه اندازی شد. این برنامه بر توسعه بنادر، تقویت اتصال بنادربه یکدیگر، بهبود زیرساخت های بندر و صنعتی سازی بندری تمرکز دارد. هدف این برنامه توسعه بخش دریایی کشور با استفاده از خط ساحلی هند به طول بیش از ۷۵۰۰ کیلومتر و شبکه گسترده بنادر و آبراه های داخلی است. این برنامه همچنین ترویج کشتیرانی به عنوان روش جایگزین حمل و نقل جاده ای، کاهش هزینه های لجستیک و افزایش رقابت پذیری بخش تولید کشور را در دستور کار خود دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • بررسی مزیت‌های راهبردی اصلاح سهمیه بندی بنزین؛ از خانوادگی شدن سفرها تا استفاده از وسایل نقلیه اشتراکی
  • سالفه دریانوردان، دورهمی اهل دریا با داستان‌هایی از قشم تا هند و آفریقا
  • تولید مسکن با اخذ مالیات از اراضی بایر و رها شده رونق می گیرد/ممانعت قیمت گذاری های کاذب مسکن در سکوهای آنلاین بازار مسکن
  • ترابری ۱۷۵ هزار مسافر دریایی از بنادر غرب هرمزگان
  • پیشرفت دریایی در کشور هند و پروژه عظیم ساگارمالا
  • همه کارهایی که باید قبل از پرواز انجام داد
  • گران شدن ورزش به معنای تحمیل هزینه های بیشتر درمانی در آینده است
  • مجلس یازدهم با افزایش نمایندگان به ۳۳۰ نفر مخالفت کرد
  • مخالفت مجلس با افزایش تعداد نمایندگان
  • مخالفت مجلس با افزایش ۴۰ نفر به تعداد نمایندگان مجلس