Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-02@02:40:10 GMT

کشت نخود به روش انتظاری در شهرستان سراب

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۰۶۲۰۹

کشت نخود به روش انتظاری در شهرستان سراب

به گزارش خبرگزاری فارس از سراب،  نادر زارع تالی در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: سالیانه بطور متوسط حدود ۴۰۰ هکتار از اراضی دیم شهرستان سراب بصورت بهاره زیر کشت نخود دیم می رود و امسال برای اولین بار و با توجه به مزایای کشت انتظاری و با توصیه های انجام گرفته به کشاورزان دیم کار مقدار ۹۳ هکتار از اراضی بصورت انتظاری کشت گردید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه سطح کشت نخود در سال زراعی جاری ۵۲۳ هکتار بوده که نسبت به سال زراعی قبل که ۳۹۸ هکتار بوده افزایش ۱۲۵ هکتاری داشته است ادامه داد: برای اولین بار از این میزان ۶۰ هکتار بصورت مکانیزه با دستگاه حبوبات کار ودستگاه کشت مستقیم کشت گردیده است و همچنین مقدار ۵۰ هکتار از اراضی تحت کشت نخود با هد مخصوص برداشت حبوبات برداشت گردیده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان سراب گفت: با توجه به مزایای برداشت با کمباین مجهز به هد برداشت مخصوص حبوبات نسبت به برداشت دستی و حفظ ریشه در خاک و همچنین مزایای کشت انتظاری نسبت به کشت بهاره وکاشت مکانیزه محصولات امید می رود در سالهای آتی شاهد افزایش چشمگیر کشت و برداشت انتظاری و مکانیزه باشیم.

برداشت نخود با استفاده از کمباین مجهز  به هد مخصوص در شهرستان کلیبـر

مدیر جهادکشاورزی شهرستان کلیبر از برداشت نخود با استفاده از کمباین مجهز به هد مخصوص برای اولین بار در سطح استان و این شهرستان خبر داد .

سیاوش حضوری گفت: امسال برای اولین بار در سطح استان آذربایجان شرقی و در قالب طرح جهش تولید از ۲ دستگاه کمباین مجهز به هد مخصوص برداشت نخود استفاده شده که کار برداشت این محصول را تسهیل می‌کند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان کلیبر افزود: ۱۵۰۰ هکتار از زمین‌ های کشاورزی شهرستان کلیبر زیر کشت نخود رفته که پیش‌ بینی می‌ شود بیش از ۱۲۰۰ تن محصول از این اراضی برداشت شود انتظار داریم عملیات برداشت در بیش از ۳۰۰ هکتار از مزارع نخود شهرستان کلیبـر به صورت مکانیزه انجام شود به این ترتیب، برداشت دستی محصول نخود که پیش از این یکی از موانع اصلی توسعه کشت این محصول بود، برطرف شده است.

حضوری ادامه داد: امیدواریم از سال زراعی آینده با مکانیزه شدن عملیات برداشت، کشت و تولید نخود در شهرستان کلیبر افزایش بیش‌ تری نسبت به سال‌ های گذشته داشته باشد.

 

انتهای پیام/60001

 

 

           

منبع: فارس

کلیدواژه: نخود شهرستان سراب اراضی دیم دیم خبرگزاری فارس فارس تبریز کمباین برای اولین بار شهرستان کلیبر کشت نخود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۰۶۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سطح زیرکشت کلزا در آذربایجان‌غربی ۲ برابر شد/پیش‌بینی برداشت حدود ۱۲ هزار تنی

لیلا مودت کارشناس مسئول نباتات صنعتی جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: امسال سهمیه ابلاغی استان برای کشت دانه روغنی کلزا ۵ هزار هکتار بوده که تاکنون حدود ۴ هزار و ۳۵۰ هکتار آن در سطح این استان محقق شده است.

وی اضافه کرد: میزان کشت محصول کلزا امسال نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار بیشتر است.

کارشناس مسئول نباتات صنعتی جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه دانه روغنی کاملینا از قابلیت بسیار خوبی برای کشت در مزارع دیم برخوردار است، ادامه داد: این محصول از جمله گیاهان دانه روغنی مقاوم به خشکی و سرما است که در برابر آفات و بیماری‌ها مقاومت قابل توجهی دارد.

مودت با اشاره به امکان کاشت و برداشت مکانیزه این محصول گفت: کاملینا می‌تواند محصول مناسبی در چرخه تناوب زراعی غلات دیم باشد و بازده و سودآوری مناسبی در این اراضی داشته باشد.

کلزا معمولا اواخر خرداد یا اوایل تیر در آذربایجان‌غربی برداشت می‌شود.

کشت دانه روغنی کلزا در تناوب با گندم موجب تقویت خاک و پایداری تولید گندم در کشور می‌شود و ترویج آن طی سال‌های اخیر تدبیری از سوی مسئولان برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • بیش از ۲۱ هزار گندم در سیستان و بلوچستان خریداری شد
  • اجرای سایت الگویی عدس دیم در منطقه مرگور و سیلوانا شهرستان ارومیه 
  • برداشت گیاهان دارویی از رویشگاه‌های هرمزگان
  • ۴۷ هزار هکتار شالیزار‌ در مازندران مکانیزه کشت شد
  • سطح زیرکشت کلزا در آذربایجان‌غربی ۲ برابر شد/پیش‌بینی برداشت حدود ۱۲ هزار تنی
  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • آغاز برداشت بیش از ۸۰۰ تن گل محمدی از مزارع قم
  • خزانه گیری ۱۷۷ هزار هکتار از اراضی گیلان
  • چشم انتظاری شالیکاران برای رهاسازی آب سد
  • پیش بینی برداشت بیش از سه هزار تن انگور امسال از تاکستانهای مهاباد