Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@11:54:08 GMT

یکه تازی کرونای دلتا/ ابتلای خانوادگی در مازندران

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۰۶۷۲۸

یکه تازی کرونای دلتا/ ابتلای خانوادگی در مازندران

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: سویه هندی کرونا موسوم به (دلتا) پس از درنوردیدن ۸۰ کشور اکنون به ایران رسیده و درحال مغلوب کردن شهرهای کشور است. از همین رو ستاد ملی مقابله با کرونا و مقامات بهداشتی هشدار داده‌اند که این نوع از کرونا، قدرت سرایت بیشتری نسبت به نوع انگلیسی و نوع ووهان دارد.

اوایل اردیبهشت ماه بود که وزارت بهداشت از ورود سویه هندی کرونا به کشور هشداد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا پس از گذشت دوماه به نظر می‌رسد که این سویه ویروس کرونا درحال تبدیل شدن به ویروس غالب در کشور است. به همین خاطر متخصصان علائم و عوامل پیشگیری از این بیماری را ذکر کرده‌اند تا افراد پیش از رخ دادن اتفاقی ناگوار از پیشرفت سویه هندی جلوگیری کنند.

کرونای دلتا چیست؟

سویه هندی کرونا با نام علمی B.۱.۶۱۷.۲ نخستین بار در هند شناسایی شد. این نوع ویروس جهشی در پروتئین شاخکی پیدا کرده و با نام کِی -۴۱۷- اِن موسوم است. وزارت بهداشت هند در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «جهش کِی -۴۱۷- اِن توجه را جلب کرده، چون در سویه بتا (بی-یک -۳۵۱) هم وجود داشت و گزارش شده قابلیت فرار از سیستم ایمنی را دارد.» *علائم سویه هندی کرونا بر اساس نظریه برخی کارشناسان حوزه سلامت، تب در این بیماری معمول بوده و مقدار تکثیر کرونای دلتا در بدن فرد مبتلا بسیار بالاتر از چیزی است که در شروع این همه گیری مشاهده شد. درواقع فرد مبتلا پس از ۳ یا ۴ روز به شدت مریض می‌شود. سرفه، سردرد، گلودرد، آبریزش بینی، تنگی نفس، سردرد، خستگی، از دست دادن حس بویایی یا چشایی از جمله علائمی است که تاکنون گزارش شده است.

سرایت پذیری کرونای دلتا

کارشناسان به این باور رسیده‌اند که قدرت سرایت پذیری کرونای دلتا ۴۰ درصد بیشتر از کرونای آلفا است. براساس بررسی سازمان بهداشت عمومی بریتانیا که روی بیش از ۳۸ هزار نفر مبتلا به کوید ۱۹ انجام شده بود، مشخص شد که کرونای دلتا، ۶۱،۲ درصد بیشتر از کرونای آلفا خطر بستری شدن افراد در بیمارستان را بالا می‌برد.

جوش و خروش مجدد کرونا

سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به روند روبه رشد ابتلای به کرونا در استان، شمار شهرهای قرمز استان را روبه افزایش دانست و گفت: تمام مازندران در منطقه پرخطر کرونایی قرار دارد.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه شهرهای قائمشهر، ساری، آمل، محمودآباد، بابل، چالوس، نوشهر، نور، سوادکوه در وضعیت قرمز قرار دارند، تاکید کرد: عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و کاهش استفاده از ماسک می‌تواند برای استان و مردم شریف مازندران خطرناک باشد.

بیشتر ابتلای بیماری کرونا در مازندران خانوادگی است

وی روند ابتلای به بیماری کرونا را در استان افزایشی ونگران کننده دانست و افزود: متأسفانه پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در استان کاهش یافته است. دکتر موسوی با اظهار اینکه مازندران کاملاً در وضعیت پرخطر قرار گرفته است، افزود: به دلیل آنکه استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر ۷۰ درصد رسیده است، وضعیت خوبی را در آینده نخواهیم داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از مردم خواست تا شرایط و بیماری را مهار و کنترل کنند و ادامه داد: برای حفظ سلامتی راهی نداریم که برخی خواسته‌ها را تعدیل کنیم و نسبت به رعایت بهداشت حساسیت بیشتری داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیشتر موارد بستری و ابتلای بیماری خانوادگی است و بیشتر این افراد در دورهمی ها و سفرهای پایان هفته مبتلا شدند.

موسوی با بیان اینکه تزریق واکسن کهنسالان نمی‌تواند ایمنی در همه افراد ایجاد کند، افزود: قطعاً عمومی شدن واکسن تا پایان بهمن ماه طول می‌کشد از این رو باید رعایت بهداشت را در اولویت قرار دهیم.

مازندران کاملاً در وضعیت پرخطر قرار گرفته است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم دراین باره گفت: شهرستان ساری، قائمشهر، سوادکوه، بابل، محموآباد، آمل، نور، نوشهر، چالوس در وضعیت قرمز و شهرستان گلوگاه، بهشهر، نکا، میاندرود، سیمرغ، جویبار، سوادکوه شمالی، فریدونکنار، بابلسر، عباس آباد، کلاردشت، تنکابن و رامسر در وضعیت نارنجی قرار دارند.

قاسم اویس در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه وضعیت کرونا به دلیل رعایت نکردن شیوه نامه‌ها و ساده انگاری‌ها در مازندران خوب نیست، افزود: استفاده از ماسک به زیر ۷۰ درصد در اکثر استان رسیده است و همین امر سبب شده تا بستری بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها افزایش یافت.

وی با بیان اینکه متأسفانه همچنان شاهد برگزاری مراسم‌های ختم و عروسی در استان هستیم، افزود: رعایت شیوه نامه‌ها باید بالای ۸۵ درصد باشد تا شاهد وضعیت خوب در استان باشیم.

راهکار پیشگیری از کرونای دلتا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران معتقد است: راه‌های پیشگیری از کرونا و تمام گونه‌های جهش یافته یکسان است و هیچ تفاوتی بین راه‌های پیشگیری کرونای آفریقایی و هندی با بریتانیایی و چینی وجود ندارد.

وی گفت شستشوی مکرر دست، فاصله گذاری اجتماعی، پرهیز از شرکت در تجمعات، پرهیز از سفرهای بیرون شهری و درون شهری غیر ضروری و استفاده از ماسک از خانه تا خانه؛ اصول ظاهراً تکراری و ساده، اما مهمی هستند که اگر رعایت شوند، مانع ابتلای افراد به سرسخت‌ترین واریانت ها خواهند شد و در مقابل، اگر این نکات رعایت نشوند به ساده‌ترین سوش ها هم مبتلا خواهیم شد و واکسیناسیون مهمترین راه برای ایمنی در برابر جهش‌های کروناست و بهترین واکسن، در دسترس ترین واکسن است.

تشریح علامت، ویژگی‌های بالینی و بیماری زائی کرونای دلتا

نزدیک یک سال و نیم است کل دنیا درگیر یک بیماری تنفسی ویروسی به نام کووید- ۱۹ است. مهمترین ویژگی این نوع ویروس این است که به سرعت می‌توانند جهش پیدا کنند. آخرین فرزندی که از این خانواده متولد شد ویروس دلتا نامیده شد. سرایت آن نسبت به ویروس‌های قبلی ۶۰ درصد بیشتر و بیماری زایی بیشتری نیز دارد.

فرهنگ بابا محمودی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران معتقد است که جوانان و اطفال در این ویروس بیشتر درمعرض خطر هستند.

این متخصص عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره علائم کرونای دلتا گفت: بیشتر سردرد، آب ریزش بینی و التهاب بینی، گلودرد، تب، درد بدن و اختلال چشایی و بویایی از علائم شایع این ویروس است.

وی یادآور شد که علائم گوارشی مانند اسهال و تهوع استفراغ در جهش‌های قبلی شایع بود و در این نوع عمدتاً سردرد غالب است. دکتر بابا محمودی بر این باور است که علائم دلتا مانند آنفلوآنزا است و داروی خاصی هنوز برای آن درست نشده است و نشانه‌های کلی درگیری ریه با ویروس دلتا نشانه‌های کلی درگیری ریوی همانند ویروس‌های قبلی است. یعنی بعد از اسکن بیماران مبتلا به ویروس دلتا مشاهده می‌کنیم که اطراف ریه و نزدیک به قفسه سینه درگیر شده است و می‌تواند به صورت تکی یا لکه لکه یا کل ریه را در گیر کند.

علت سرایت پذیری بالای کرونای دلتا کرونا یک ویروس تاجدار است وقتی جهش پیدا می‌کند قدرت سرایت به انسان هم بیشتر می‌شود و تاکنون جهش‌هایی که صورت گرفته به سمت کمتر شدن اثر آن نبوده است. افرادی که در طول این یک سال و نیم به کرونا ویروس مبتلا شده‌اند افرادی بودند مشکل‌های زمینه‌ای داشتند یا ریسک فاکتور داشته‌اند مثل کسانی که چاق هستند. از این رو توجه به پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک می‌تواند ریسک ابتلاء به کرونا را کاهش دهد.

کد خبر 5256659

منبع: مهر

کلیدواژه: ویروس کرونا علوم پزشکی مازندران سید عباس موسوی ویروس کرونا آمار کرونا بوشهر کرمانشاه شیوع کرونا گرگان خطبه های نماز جمعه اردبیل واکسن کرونا اراک ایلام سیستان و بلوچستان حجاب و عفاف عکس استانها دانشگاه علوم پزشکی مازندران پروتکل های بهداشتی سویه هندی کرونا استفاده از ماسک کرونای دلتا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۰۶۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟

راز بقا: نقشه راه پیشگیری از بیماری همه گیر، که در ۲۶ مارس در مجله “Nature Communications” منتشر شد، توصیه می‌کند از مکان‌هایی که حیوانات در آن غذا می‌خورند و استراحت می‌کنند، محافظت یا احیا شود و برخورد انسان با حیات وحش در مناطق توسعه‌یافته‌تر به حداقل برسد.

به گزارش راز بقا، شیوع بیماری‌های عفونی ناشناخته قبلی، مانند کووید-۱۹ یا اچ‌آی‌وی، زمانی ایجاد می‌شود که ویروس از حیوانی به انسان منتقل شود. به این انتقال «سرریز مشترک بین انسان و دام» می‌گویند. حیوانات وحشی که به دلیل کمبود غذا یا از دست دادن زیستگاه تحت فشار قرار می‌گیرند، بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های ویروسی می‌شوند و حتی ممکن است ویروس‌های بیشتری را دفع کنند.

حفاظت از جنگل‌ها، رودخانه‌ها و دیگر فضا‌های طبیعی قبلاً به‌عنوان روشی مقرون‌به‌صرفه برای جلوگیری از بیماری‌های همه‌گیر مطرح شده است.

توصیه‌های جدید برای کاهش سرریز‌ها (که توسط یک تیم بین‌المللی متشکل از زیست‌شناسان، بوم‌شناسان و کارشناسان سیاست گردآوری شده) بر اساس مطالعات موردیِ سرریز بیماری مشترک انسان و دام از خفاش‌هاست.

محققان در سال ۲۰۲۲ پس از مطالعه ویروس “Hendra” در نیمه گرمسیری شرق استرالیا، (که چهار نفر از هفت انسان آلوده را کشته است) گزارش دادند که وقتی کمبود غذا در زمستان باعث شد تا خفاش‌های میوه‌خوار به دنبال گیاهان گلدار در باغ‌های شهری یا مناطق کشاورزی باشند، سرریز‌ها روی دادند. در نتیجه این امر ویروس به اسب‌هایی که در مناطقی که خفاش‌های آلوده ادرار یا مدفوع دفع می‌کردند، منتقل شد و سپس اسب‌های بیمار برخی از انسان‌ها را آلوده کردند.

راینا پلورایت (Raina Plowright)، بوم‌شناس بیماری در دانشگاه کرنل که هم پژوهش سال ۲۰۲۲ و هم مقاله جدید را نوشته، می‌گوید: «وقتی متوجه شدید که چگونه سرریز اتفاق می‌افتد، راه‌حل‌ها آشکار می‌شوند. به عنوان مثال، برای جلوگیری از شیوع بیماری هندرا، یک استراتژی که اکنون در جنوب شرقی کوئینزلند آزمایش می‌شود، کاشت مجدد پنج گونه از درختان گلدار است. گاهی‌اوقات تغییرات بسیار کوچک در یک اکوسیستم می‌تواند اثرات واقعاً عمیقی داشته باشد.»

آیرورو تانشی (Iroro Tanshi)، بوم‌شناس دانشگاه واشنگتن در سیاتل، می‌گوید راه دیگری که برای جلوگیری از سرریز وجود دارد، محافظت از مکان‌های وحشی و «واقعاً قطع تماس» با جمعیت حیوانات وحشی است.

نیجریه جایی است که تانشی به مطالعه خفاش‌ها می‌پردازد. او جوامع محلی را در جلوگیری از آتش‌سوزی‌های جنگلی ناشی از انسان و ارائه منابع جایگزین پروتئین به مردم برای کاهش نیاز به شکار خفاش‌ها در غار‌ها مشارکت می‌دهد.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، گونه‌های خفاش میزبان چهار بیماری از نُه بیماری هستند که بیشترین خطر بالقوه را برای سلامت عمومی دارند.

وینیفرد فریک (Winifred Frick)، دانشمند ارشد در سازمان غیرانتفاعیِ “Bat Conservation International” مستقر در آستین، تگزاس، می‌گوید: این تاکتیک‌های می‌توانند «برای حیوانات دیگری که می‌توانند مخازن ویروسی باشند» مانند جوندگان، نخستی‌سانان یا پرندگان هم اعمال شود.

احتمال جهش ویروس‌ها از انسان به حیوان دو برابر بیشتر از بالعکس است. بر اساس مطالعه جداگانه‌ای که در ۲۵ مارس منتشر شد، پس از تجزیه و تحلیل نزدیک به ۵۹۰۰۰ توالی ژن ویروسی مرتبط با انواع میزبان‌های مهره داران، محققان دریافتند که تقریباً دو سوم از انسان‌ها ویروس‌ها را به حیوانات منتقل می‌کنند در حالی که تنها حدود یک سوم از ویورس‌ها از حیوان به انسان می‌رسد.

سدریک تان، ژنومیست میکروبی در مؤسسه ژنتیک دانشگاه کالج لندن که مطالعه توالی ویروسی را رهبری می‌کرد، می‌گوید: «جریان پرش ویروس‌ها بین گونه‌های مختلف جانوری فرآیندی بی‌پایان است.»

محققان امیدوارند که در کنار سرمایه‌گذاری در فناوری زیست پزشکی و اپیدمیولوژیک برای جلوگیری از همه‌گیری‌های آینده، تصمیم گیرندگان همزمان روی حفظ اکوسیستم‌ها سرمایه گذاری کنند تا در وهله اول از سرریز جلوگیری کنند.

آن‌ها همچنین می‌گویند که باید تعداد جاده‌ها را به مکان‌های وحشی کاهش داد. جاده‌ها راه را برای توسعه زیرساخت‌ها هموار می‌کنند که زیستگاه حیات وحش را از بین می‌برد. آن‌ها همچنین به مردم اجازه می‌دهند تا خیلی سریع به حیوانات و یکدیگر دسترسی داشته باشند.

به گزارش راز بقا، محققان دیگر نشان داده‌اند که تراکم بیشتر جاده‌ها خطر ابتلا به ابولا را افزایش می‌دهد و ویروس ابولا در جاده‌های اصلی پخش می‌شود؛ بنابراین سیاست گذاران و مقامات بهداشت عمومی باید مطالعه سرریز‌های مشترک بین انسان و دام را قبل از تبدیل شدن یک ویروس به یک بیماری همه گیر یا همه گیر، به جای اینکه به عنوان «یک فکر بعدی» در نظر بگیرند، در اولویت قرار دهند.

 

منبع: ساینس نیوز

tags # کرونا ، ویروس ، محیط زیست سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!