Web Analytics Made Easy - Statcounter

ویدئوی درگیری بین نوجوانان و قمه کشی دختری به نام هلیا علاوه بر فعال سازی هشتگ برای هلیا، کاربران و فعالان اجتماعی را به بحث درباره آن وا داشته است.

به گزارش ایمنا، چند روزی است ویدئویی از دعوای چند دختر نوجوان منتشر می‌شود که در آن دختران کم سن وسال با یکدیگر درگیر می‌شوند و در درگیری علاوه بر اینکه فحش‌های رکیک و ناسزا به یکدیگر می‌گویند، یکی از دختران ظاهراً نامش «هیا» است قمه‌ای را از لباسش بیرون می‌آورد و برای دیگران خط و نشان می‌کشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ویدئو بازتاب وسیعی داشته است و فعالان و مددکاران اجتماعی به آن واکنش نشان دادند.

پس از بازتاب وسیع ویدئو علی اصفهانی دادستان عمومی و انقلاب اصفهان در واکنش به انتشار اصفهانی ضمن اشاره به صدور دستور جهت شناسایی و تشکیل پرونده شخصیت و مددکاری اجتماعی برای افراد خاطی بر ضرورت بررسی روان شناسی و جامعه‌شناختی برخی رفتارهای هنجارشکنانه تاکید کرد.

او گفت: «ناهنجاری‌های اجتماعی در غفلت خانواده‌ها و نهادهای متولی فرهنگی به صورت جدی نوجوانان را در معرض تهدید قرار داده است.»

اصفهانی در عین حال از خانواده‌ها نیز خواست تا به این نکته مهم نیز توجه کنند که عواقب ناشی از عدم نظارت و تقلید برخی حرکات یا دسترسی به سلاح سرد می‌تواند جبران ناپذیر باشد و خشونت و حتی قتل را به کانون خانواده‌ها بکشاند.

چرا هلیا قمه کشید؟

در همین رابطه سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی و مدرس دانشگاه در گفتگویی درباره ریشه‌های این رفتار توضیحاتی ارائه کرد. او گفت: «اگرچه حتماً لازم است که وضعیت خانوادگی، سلامت روان و وابستگی این فرد به مواد مخدر بررسی شود، ولی در کل نتیجه‌ای که می‌توان گرفت این است که ظهور و بروز این رفتارها یک «نشانه» است؛ نشانه و پیامی که این کلیپ به ما می‌دهد این است که حال بچه‌های ما خوب نیست. مختص این اتفاق هم نیست، چون هر از چند گاهی شاهد چنین حوادث و اتفاقاتی هستیم و این بار اول نیست، بار آخر هم نیست.»

پرسش اصلی رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران این است که ما چقدر روی سواد سلامت روانی و مهارت‌های تاب آوری و ارتباطی کار کردیم؟ او تاکید کرد: «بخشی از این رفتارها ناشی از ضعف در این حوزه‌هاست که در قالب خشونت خودش را نشان می‌دهد. نکته دیگر که سالهاست درباره آن کار نکردیم، نادیده گرفتن سواد اجتماعی در برنامه‌ریزی آموزشی ماست.»

به اعتقاد موسوی چلک، "چنین اتفاقاتی مدت‌ها قبل در زیرپوست زیر افتاده بوده و الان عیان شده است"، او ادامه داد: «ما مدت‌های مدیدی بود که نمی‌خواستیم واقعیت‌هایی از این دست را بپذیریم. نمایش چنین اتفاقاتی نشان می‌دهد که باید آن‌ها را بپذیریم و جدی شأن بگیریم.»

این مددکار اجتماعی در پایان اضافه کرد: «بحث جرایم اجتماعی در میان نوجوانان زیر ۱۸ سال و همچنین در میان زنان موضوعاتی هستند که باید جدی شأن بگیریم و به آن‌ها بیشتر توجه کنیم. شرایط اقتصادی و فشاری که روی خانواده هاست، اطلاعاتی که شبکه‌های اجتماعی بدون هیچ حریمی به افراد می‌دهند و فاصله عاطفی میان افراد خانواده همگی باعث شده که افراد به شکل‌های دیگری به فکر ابراز وجود کنند. ضمن اینکه در دوران کرونا فرصت تخلیه هیجانات برای نوجوانان کمتر شده است بنابراین تخلیه هیجانات به شکل دیگری در جامعه اتفاق می‌افتد.»

واکنش کاربران

قمه کشی آن هم توسط نوجوانی که درک درستی از خشونت ندارد، باعث شده تا کاربران با فعال سازی هشتگ هلیا (نام دختر قمه کش) در توئیتر، نظرات خود را در این باره مطرح کنند.

یک پژوهشگر اجتماعی در واکنش به قمه کشی هلیا در توئیتر نوشت: «نسل بعد از انقلاب شده‌ایم پدران و مادران # هلیا و امثال هلیا. نسل محافظت شده‌ای که کمتر می‌شناسیمش. نسل ما نسل آرزوهای بزرگ والدینمان بود. فرزندان انقلابی که باید تک تک اجزایمان با ارمان‌های ویژه روز و روزگارش ساخته می‌شد. هر آنچه ارزش مادی ضدارزش بود و هرچه فرامادی بود ارزشمند.»

وحید یامین پور مجری صداوسیما هم در توئیتی با اشاره به ماجرا نوشته است»: «بخواب هلیا، دیر است. دود، دیدگانت را آزار می‌دهد. دیگر نگاه هیچ‌کس بخار پنجره‌ات را پاک نخواهدکرد. " هلیا، معشوقه‌ی راوی رمان "بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم" اثر نادر ابراهیمی است. نقل است که نادر " هلیا" را از به‌هم ریختن حروف کلمه "الهی" ساخته. از دیدن کلیپ هنوز وحشت‌زده‌ام.»

در این میان برخی از کاربران تربیت والدین را مقصر دانسته و گفته اند «واقعا تربیت و خانواده مهمترین بخش زندگیه. هلیا رو خودمون قمه دادیم دستش وقتی به جای تحصیل، عشق سالم و ازدواج، گفتیم هرجا دوست داری برو هرکاری دلت میخواد بکن جوونی کن آزاد باش.»

عده‌ای از فعالان اجتماعی هم خواستار پاک کردن ویدئوی وایرال شده از هلیا هستند. این دسته کاربران معتقدند که هلیا در سنی با روحیه‌ای شکننده قرار دارد که با دست به دست شدن دعوایش ممکن است به آینده و افکار او لطمه وارد شود.

به گزارش سلام نو تعدادی از کاربران هم گفته اند با انتشار این نوع کلیپ‌ها، برای نوجوانان دیگر هم الگو سازی می‌شود و این افراد کم سن وسال هم پا در مسیر هلیا گذاشته و هزاران هلیای قمه کش ساخته خواهد شد.

کد خبر 506871

منبع: ایمنا

کلیدواژه: قمه کشی در اصفهان قمه کشی دختران قمه کشی هلیا شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق خانواده ها قمه کشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۰۶۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی مخاطبان اسناد بی‌بی‌سی درباره قتل نیکا شاکرمی و تجاوز به او را مسخره کردند+ تصاویر | واکنش رسانه انگلیسی

به گزارش همشهری آنلاین، صبح دیروز بی‌بی‌سی مدعی شد به اسناد فوق‌محرمانه‌ای درباره خانم نیکا شاکرمی دست پیدا کرده است؛ این شبکه در ابتدا اعلام نکرده بود که اسناد باسازی شده است و خبر منتشره به نحوی بود که گویا خودِ اسناد را در معرض دید عموم قرار داده است! اسنادی که با ادعاهای پرطمطراقی مثل «اختصاصی» و «فوق‌محرمانه»! منتشر می‌شد.

از همان ابتدای انتشار این اسناد، کاربران بسیاری با کمی بررسی آنها، به بی‌بی‌سی یادآوری کردند که حتی فونت نوشته‌های این سند هم کاملاً آشکارا ساختگی و غیرواقعی است و با فونتهایی که در ایران و در مکاتبات استفاده می‌شود تفاوت دارد.

بدون تاریخ و بدون شماره بودن سندی، آنهم فوق‌محرمانه، یکی دیگر از نشانه‌های جعلی بودن این اسناد بود. ضمن اینکه بی‌بی‌سی تلاش بسیاری کرده بود تا از طریق فوتوشاپ، برخی خط‌های این سند ادعایی را کم‌رنگ کند که مثلاً موضوع اسکن‌بودن آنها را تداعی کند، اما حتی همین فوتوشاپهای مبتدی هم از دید کاربران دور نماند.

پس از چند ساعت تمسخر این اسناد توسط تعداد زیادی از کاربران فضای مجازی، بی‌بی‌سی نهایتاً نوشت که اسناد را خودش بازسازی کرده است!

و البته این نکته باز هم با تمسخر مضاعف روبرو شد؛ چه آنکه همچنانکه بسیاری نوشته‌اند، اگر قرار باشد چنین ادعایی را باور کنیم، به نحو بسیار ساده‌ای هر کسی می‌تواند اسنادی را با فوتوشاپ، و البته حرفه‌ای‌تر از بی‌بی‌سی، جعل کند و بگوید که برای حفظ امنیت افرادی که اسناد را به دستش رسانده‌اند آنها را بازسازی کرده است!

کد خبر 848576 منبع: تسنیم برچسب‌ها تلویزیون بی بی سی خبر ویژه

دیگر خبرها

  • وقتی مخاطبان اسناد بی‌بی‌سی درباره قتل نیکا شاکرمی و تجاوز به او را مسخره کردند+ تصاویر | واکنش رسانه انگلیسی
  • در «اندرونی»؛ از جمع گرم حرمسرا تا عکس اینستاگرامی فخرالتاج!
  • جدال پدر و دختر بر سر خواستگار آمریکایی | رضایت نمی‌دهم مگر به شرط...
  • واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به کاهش قیمت دلار در روز‌های اخیر
  • فیلتر شکست خورد / حضور بیش از 40 میلیون ایرانی در اینستاگرام
  • مقاومت کسب و کارهای کوچک اینستاگرامی در مقابل فیلترینگ
  • کانون خانواده‌ با خودمحوری‌ها آسیب می‌بیند
  • تقدیر استاندار کرمان از اقدام مدیریت شهری رفسنجان/ دهه هشتادی‌ها مدیران فردای جامعه هستند
  • واکنش کاربران شبکه های اجتماعی به ابراز ندامت اشکان خطیبی | کاش شرایطی فراهم شود تا ...
  • عکس| استوری غم انگیز حامد بهداد برای یک دختر