Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اردبیل رئیس مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی از تولید انبوه بذر هسته سیب زمینی(مینی تیوبر) با استفاده از تکنولوژی کشت بافت گیاهی در مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری این دانشگاه خبر داد.

برومند صلاحی 22 تیر در جمع خبرنگاران گفت: شرکت آرتا زرینه کشت آریا مستقر در مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی، با استفاده از تکنولوژی کشت بافت گیاهی موفق به تکثیر انبوه گیاهچه­های ارقام مختلف سیب زمینی و تولید بذر هسته سیب زمینی(مینی­تیوبر) شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: آزمایشگاه کشت بافت گیاهی این شرکت در ساختمان مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی قرار دارد و به صورت روزانه به تکثیر گیاهچه ارقام مختلف سیب زمینی می‌­پردازد.

صلاحی با بیان اینکه گیاهچه‌های تکثیر شده در این آزمایشگاه، به منظور تولید مینی‌­تیوبر، به گلخانه‌­های اصفهان و اردبیل ارسال می­‌گردد، تصریح کرد: علاوه بر تولید مینی­‌تیوبر، سایر کلاس­‌های بذری سیب‌زمینی نیز در مزارع مختلف توسط این شرکت تولید می‌­شود و غده بذری تولید شده توسط این شرکت در اختیار کشاورزان سیب زمینی ­کار استان‌های مختلف کشور قرار گرفته که بازدهی بسیار مناسبی داشته است.

رئیس مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استان اردبیل یکی از قطب‌­های اصلی تولید سیب زمینی در کشور می‌­باشد و از لحاظ اقلیمی برای تولید سیب زمینی با کیفیت مناسب می‌باشد، ارائه بذر سیب زمینیِ با کیفیت و بازدهی بالا، گامی موثر در رونق صنعت کشت سیب زمینی در این استان و نیز در سطح کشور خواهد بود.

محسن گلناری مدیر آزمایشگاه شرکت آرتا زرینه کشت آریا گفت: گیاهچه‌­های سیب زمینی موجود در آزمایشگاه این شرکت، در شرایط استریل و عاری از هرگونه عوامل پاتوژن از جمله ویروس، قارچ و باکتری تکثیر می­ شوند و به همین دلیل، از بازدهی کشت بسیار خوبی برخوردار هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت تولید غده بذری مینی ­تیوبر این شرکت سالانه در حدود 280 هزار غده می ­باشد و این مقدار تا آخر سال 1400 به 400 هزار غده و در سال 1401 به 600 هزار غده خواهد رسید.

گلناری تصریح کرد: امید است با حمایت­ های مسئولان دانشگاهی و استانی، زمینه توسعه آزمایشگاه و گلخانه­ این شرکت و افزایش ظرفیت تولید و اشتغال افراد بیشتری در سطح استان اردبیل فراهم گردد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی منطقه اردبیل مینی تیوبر دانشگاه محقق اردبيلي رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری کشت بافت گیاهی سیب زمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۰۷۰۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پارک فناوری پردیس، حمزه کازرونی مدیرعامل شرکت دانش بنیان توسعه دانش و فناوری ایلیا در خصوص فعالیت‌های این شرکت گفت: حوزه فعالیت این شرکت در تولید کاتالیست ها و مواد نانوساختار است که از سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را آغاز کرده است. مأموریت شرکت، ورود در فناوری‌های سطح بالا در نانوفناوری است.

وی افزود: عمده محصولات تولیدی و فناوری‌های توسعه یافته در شرکت دانش بنیان توسعه دانش و فناوری ایلیا در اختیار چند شرکت محدود در جهان بوده که توسط متخصصان این شرکت بومی سازی شده است. به عنوان نمونه در حوزه کاتالیست ها، این شرکت بر روی کاتالیست های ریفرمینگ نفتا فعالیت داشته است که در تولید بنزین کاربرد دارد.

کازرونی ادامه داد: از دیگر محصولات جدید این شرکت می‌توان به نانوافزودنی سوخت دیزل اشاره کرد که جزو آخرین فناوری‌های افزودنی سوخت می‌باشد و در اختیار یک شرکت آمریکایی بوده است که در داخل بومی سازی شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در پایان از تولید لیسانس بر اساس فناوری ODH خبر داد که برای اولین بار در جهان توسط این شرکت ایجاد شده است و برنامه ریزی جهت توسعه فناوری آن در مقیاس صنعتی در جریان است.

بر اساس این گزارش، شرکت دانش‌بنیان توسعه دانش و فناوری ایلیا از سال ۱۳۸۹ در پارک فناوری پردیس مستقر است و درزمینه تولید مواد نانو ساختار فعالیت دارد. این شرکت در بیست و یکمین اجلاس سالانه پارک فناوری پردیس توانست به عنوان شرکت برتر در حوزه توسعه فناوری و خلق نوآوری معرفی و مورد تقدیر قرار گرفت.

کد خبر 6091160 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود
  • نخستین سمپوزیوم تکنولوژی درطراحی و بازطراحی برگزار شد
  • آشنایی با برترین سازندگان جرثقیل سقفی در جهان
  • اپراتور اختصاصی هوش مصنوعی راه‌اندازی می‌‎شود
  • کرمانشاه صاحب «سرزمین اقتصاد دیجیتال» می‌شود
  • ممنوعیت هرگونه خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی قبل از اخذ پایان کار و اتمام سالن تولید
  • بر مدار تراشه؛ ریز اما قلب تکنولوژی
  • تشخیص سرطان و بافت‌های بیماری‌زا با مواد رادیواکتیو توسط محققان کشور
  • ایجاد مراکز نوآوری در حوزه اقتصاد دیجیتال/راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری تولید بازی‌های رایانه‌ای
  • شگفتی بزرگ صداوسیما برای مردم ایران؛ صبح بخیر مسئولین!