Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@02:41:43 GMT

عطش قزل اوزن طارم فروکش کرد

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۰۷۳۱۸

عطش قزل اوزن طارم فروکش کرد

به گزارش ایرنا، شهرستان طارم به لحاظ برخورداری از شریان حیاتی رودخانه قزل اوزن، مهمترین منطقه کشاورزی استان زنجان محسوب می شود و کیفیت محصولات زراعی و باغی آن زبانزد عام و خاص است و استقبال قابل توجهی میان مصرف کنندگان دارد.

با توجه به شرایط اقلیمی متفاوت طارم، تنوع محصولات کشاورزی آن بسیار زیاد است، به طوریکه سالانه بیش از ۶۰ نوع محصول زراعی و باغی در زمین های این شهرستان کشت و وارد بازار مصرف داخلی و کشورهای حاشیه خلیج فارس می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاهش چشمگیر بارندگی ها در سال زراعی آبی و وجود خشکسالی گسترده در سطح کشور و استان زنجان، قزل اوزن امسال بیشتر از هر سال تشنه بود که این مساله موجب نگرانی و ناامیدی کشاورزان طارم از کاشت محصولات شد.

برای جلوگیری از خسارات ناشی از خشکسالی به محصولات کشاورزی شهرستان طارم با تدبیر مسئولان استان زنجان امسال در چهارمین سال آب سد آیدوغموش آذربایجان شرقی برای استفاده کشاورزان طارمی در رودخانه قزل اوزن رهاسازی شد.

رهاسازی آب در قزل اوزن برای حفظ باغات زیتون است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان گفت: رها سازی آب از سد آیدوغموش برای کشت محصول برنج نیست چرا که برنج نیاز بیشتری به آب دارد.

اسماعیل افشاری تاکید کرد: رهاسازی آب برای سیراب کردن باغات زیتون شهرستان طارم است تا در دل تابستان این محصولات از بین نرود و کشاورزی به جهت نبود آب دچار خسارت نشود.

وی یادآوری کرد: از طرفی نیز حجم آب محدودی از سد آیدوغموش سهم طارم است و این سد نیز حجم آبی بالایی ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان گفت: رها سازی آب این سد در رودخانه قزل اوزن شهرستان طارم به لحاظ زمانی در مناسبت ترین زمان انجام شد که باید آب آن نیز مدیریت شود.

افشاری اظهارداشت: سالانه به دلیل وجود بارندگی از نیمه دوم مرداد ماه رهاسازی آب در رودخانه قزل اوزن انجام می شد که امسال به دلیل خشکسالی این روند زودتر از موعد مقرر انجام شد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سال گذشته با بارش های چشمگیر وضعیت روان آبها رضایتبخش بود سال گذشته آبی از سد آیدوغموش نگرفتیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان گفت: با رهاسازی آب به مسیر قزل اوزن در استان مردم شاهد دوباره زنده شدن رودخانه قزل اوزن شدند.
افشاری تاکید کرد: از کشاورزانی که زمین های کشاورزی آنها در مسیر این رود قرار دارد، انتظار تعامل و همکاری در مورد مصرف آب از قزل اوزن را داریم.

۵۰ درصد طارم سیراب شده است

رئیس جهادکشاورزی شهرستان طارم افزود: در حال حاضر آب قزل اوزن به ۵۰ درصد طارم یعنی تا کوهکن رسیده که طی روزهای آینده این مایع نجات بخش به بخش های دیگر نیز می رسد.

مجتبی اسکندری یادآوری کرد: در حال حاضر در تلاش برای مدیریت مصرف آب رهاسازی شده در شهرستان طارم هستیم.

وی اظهارداشت: با رهاسازی آب از سد آیدوغموش به قزل اوزن محصولات کشاورزی طارم از خسارت ناشی از خشکسالی نجات یافتند.

کشاورزان دلگرم به تولید شدند

محمدجعفر حیدری از کشاورزان شهرستان طارم اظهار داشت: رهاسازی آب در رودخانه قزل اوزن موجب خوشحالی کشاورزان این منطقه شده است.

وی تاکید کرد: کشاورزان و باغداران طارم نگران از دست دادن محصولات زراعی و باغی خود در نتیجه خشکسالی بودند که با تدبیر مسئولان استانی این نگرانی رفع و موجب قوت قلب کشاورزان شد.

یکی دیگر از کشاورزان طارمی ادامه داد: انتظار داریم دولت و مسئولان در سطح استان زنجان با برنامه ریزی های جدی مانع خسارت ناشی از کم آبی به محصولات کشاورزی طارم باشند.

حسین شفیعی تاکید کرد: در حال حاضر طارم قطب کشاورزی استان زنجان به شمار می رود که کمترین نرخ بیکاری را در سطح استان داریم.

وی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر با کشت محصولات زراعی و باغی موجب اشتغال تعداد بیشتری از کارگران از دیگر استان ها نیز شده ایم که این مهم بسیار مهم و حائز اهمیت است.

این کشاورز طارمی یادآوری کرد: نباید با چنین ظرفیت هایی شهرستان طارم بدون آب بماند و یا کشاورزان با کمبود آن خسارت ببینند و از ادامه تولید ناامید شوند.

به گزارش ایرنا، شهرستان طارم با ۴۷ هزار نفر جمعیت با در برداشتن حدود پنج درصد جمعیت و ۱۰ درصد مساحت استان زنجان در ۹۰ کیلومتری شمال شرقی زنجان قراردارد و با استان های قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.
سد آیدوقموش به فاصله تقریبی ۲۰ کیلومتر در جنوب غربی شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی، قرار دارد.
تابستان سال ۹۶ ، ۹۷، ۹۸ و امسال هم رهاسازی آب این سد موجب شد محصولات کشاورزان از خشکسالی و بی آبی نجات پیدا کند.

به گزارش ایرنا، رهاسازی آب سد آیدوغموش به رودخانه قزل اوزن آغاز شده و با سیراب شدن مناطق بالادست بر اساس پیش بینی های انجام شده، طی روزهای  آینده به کل منطقه طارم و پس از آن به گیلوان انتهای حوزه این منطقه خواهد رسید.
با رسیدن آب به موقع به مزارع کشت برنج و باغ های زیتون کشاورزان هیچ خسارت ناشی از بی آبی متحمل نخواهند شد.
قزل اوزن از طولانی ترین رودخانه‌های ایران است که از ارتفاعات کردستان سرچشمه می‌گیرد و در ناحیه جنوب غربی وارد خاک استان زنجان شده از جنوب بصورت مارپیچ، خدابنده، ماهنشان و شمال غرب را دور زده وارد محدوده میانه و خلخال می‌شود و با گردش به سمت شرق در منطقه طارم علیا (آب‌بر) دوباره وارد خاک استان زنجان و شهرستان طارم می‌شود سپس در شهرستان طارم دهستان گیلوان از استان زنجان خارج شده و با دریافت شاخه شاهرود در شهر منجیل، با نام سفید رود به سمت شمال جریان یافته و به دریای خزر می ریزد.

برچسب‌ها طارم اراضی کشاورزی شرکت آب منطقه ای زنجان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: طارم اراضی کشاورزی شرکت آب منطقه ای زنجان طارم اراضی کشاورزی شرکت آب منطقه ای زنجان رودخانه قزل اوزن محصولات کشاورزی شرکت آب منطقه ای سد آیدوغموش شهرستان طارم زراعی و باغی استان زنجان رهاسازی آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۰۷۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بالغ‌بر ۵۰ درصد چاه‌های عمیق جوین متقاضی مجهز شدن به پنل‌های خورشیدی هستند

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین گفت: بالغ‌بر ۵۰ درصد چاه‌های عمیق جوین متقاضی مجهز شدن به پنل‌های خورشیدی هستند.

 قاسمعلی نیک‌پسند در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: محققین توانسته‌اند با جایگزین کردن منابع و تولید برق از انرژی خورشید به نفع خود و برای تولید برق استفاده کنند.

وی در همین خصوص خاطرنشان کرد: شهرستان جوین دارای ۳۶۰ حلقه چاه عمیق می‌باشد که از این میزان در اولین کمیته فنی بالغ‌بر ۱۷۰ حلقه از آن متقاضی مجهز شدن به پنل خورشیدی شدند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین با اشاره به اینکه شهرستان جوین دارای تعداد ۳۶۰ حلقه چاه است، اذعان کرد: در چرخه تولید محصولات کشاورزی نیز مکانیزه کردن روند تولید از کاشت، داشت و برداشت با آمدن برق سر چاه توسط پنل‌های خورشیدی، بهره‌وری سیستم‌های آبیاری نوین را فراهم افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه بدون شک کشاورزی را باید به سمت و سوی نوین‌سازی و کاهش هزینه‌های تولید پیش ببریم، افزود: طرح تجهیز چاه‌های عمیق به پنل‌های خورشیدی با هدف جلوگیری از خسارت قطعی برق در تابستان با توجه به افت عملکرد محصولات و سوختگی پمپ‌ها و ریزش میل چاه‌ها در حال ترویج است که با استقبال خوبی مواجه شده است.

نیک‌پسند اذعان کرد: در چرخه تولید محصولات کشاورزی نیز مکانیزه کردن روند تولید از کاشت، داشت و برداشت با آمدن برق سر چاه توسط پنل‌های خورشیدی، بهره‌وری سیستم‌های آبیاری نوین را فراهم افزایش می‌دهد.

وی در ادامه با اعلام اینکه شهرستان جوین به عنوان قطب تولید محصولات کشاورزی، نقش عمده‌ای در تأمین امنیت غذایی منطقه دارد، گفت: وسعت زمین‌های باغی و زراعی جوین ۳۵ هزار هکتار و محصولات عمده آن گندم، جو، چغندر قند، پیاز، انگور و پسته است.

جوین ۱۲ هزار بهره‌بردار در بخش‌های کشاورزی، باغداری، دام‌پروری و طیور دارد و کارخانه قند و مجتمع کشت و صنعت جوین از صنایع مهم مرتبط با بخش کشاورزی در این شهرستان هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بالغ‌بر ۵۰ درصد چاه‌های عمیق جوین متقاضی مجهز شدن به پنل‌های خورشیدی هستند
  • انعقاد ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار قرارداد نقشه‌برداری اراضی کشاورزی در جیرفت
  • پیش‌بینی ۴۹۱ شعبه ثابت و سیار در دو حوزه انتخابیه زنجان
  • بیش از یک میلیون نفر روستایی و کشاورز در این دولت بیمه شدند
  • پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی
  • کدهای انتخاباتی کاندیداهای راه یافته به مرحله دوم اعلام شد
  • زنجان چه ظرفیت‌های صادراتی دارد؟ + فیلم
  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند
  • پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین
  • موقوفات زنجان صاحب درآمد پایدار می‌شوند