Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-02@00:26:11 GMT

کشف گور دخمه دوره اشکانی در بهشهر+ فیلم

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۰۷۳۸۲

کشف گور دخمه دوره اشکانی در بهشهر+ فیلم

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، در جریان خاک‌برداری حین عملیات راه‌سازی و پل‌سازی در مجاورت روستای ولم و در محدوده سد گلورد توسط پیمانکاران شرکت آب منطقه‌ای مازندران و سد گلورد نکا، این محوطه باستانی پدیدار شد.

رحمت عباس‌نژاد عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران در این ارتباط اظهار کرد: بررسی‌های اولیه نشان داده است که این محوطه مربوط به دوره آهن متأخر۸۰۰ تا ۵۵۰ ق.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

م و دوره اشکانیان۲۵۰ ق.م تا ۲۲۵ م است.

وی گفت: پس از توقف کار پروژه راه‌سازی برنامه کاوش نجات‌بخشی محوطه از طریق اداره کل میراث ‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران به پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ارائه و کاوش اضطراری این محوطه با مجوز ریاست پژوهشگاه پیگیری شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران افزود: در کاوش‌های باستان‌شناسی شواهد دوره‌های مختلفی شامل قطعات سفال‌ها و ابزارهای سنگی از دوره‌های مس‌ و سنگ، مفرغ و آهن به‌دست آمده که در میان این مواد فرهنگی، سفال‌های دوره چشمه علی قابل توجه بوده و بیانگر ارتباطات فرهنگی این منطقه با بخش‌های جنوبی البرز در فلات مرکزی ایران، دست‌کم از هزاره پنجم قبل از میلاد هستند.

عباس‌نژاد در ادامه به کشف تدفین‌های دوره آهن به ویژه آهن ۳ و ۴ و گور دخمه‌های دوران اشکانی اشاره و اظهار کرد: تدفین‌های دوره اشکانی که نسبت به دوره آهن، بیش‌ترین تعداد را شامل می‌شوند، دارای ساختار دخمه‌ای و اغلب دارای یک فضای مستطیلی نامنظم با کارکرد راهرو است که به سنگ‌چین قسمت ورودی دخمه و محل قرارگیری جسد ختم می‌شود.

وی ادامه داد: فضای داخلی دخمه‌ها مدور بوده و از دو بخش اعم از سکوی تدفین و چاله هدایا تشکیل می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران خاطر نشان کرد: در گور دخمه‌های اشکانی، هدایای زیادی در کنار متوفیان نهاده شده که می‌توان به ظروف سفالی در فرم‌ها، اندازه‌ها و رنگ‌های گوناگون، مهره‌هایی از جنس لاجورد، عقیق، خمیر شیشه و خمیر سنگ، اشیای زینتی مفرغی، آهنی و نقره‌ای نظیر دستبند، آویز، گوشواره، انگشتر مهر و پلاک، پلاک‌های مدور تزیینی و منقوش از جنس استخوان و بقایای جنگ‌افزار اشاره کرد. 

وی با اعلام اینکه در پایان این پروژه باستان‌شناسی، مجموعه فاخری از هدایای تدفینی دوره را به دست می‌آوریم، افزود: یکی از گور دخمه‌های جالب توجه این محوطه، بقایای تدفین و هدایای بانویی ۲۵ تا ۳۰ ساله است که ۴۵ هدیه در کنار او نهاده شده است.

 

 

 

دانشیار گروه باستان‌شناسی دانشگاه مازندران با اشاره به این‌که پژوهش‌های انسان‌شناسی نیز هم‌راستا با سایر مطالعات باستان‌شناسی در محوطه ولم بهشهر آغاز شده، افزود: تعداد یافته‌های استخوانی،کیفیت و سلامت بقایا با وجود رطوبت و ماهیت رسیِ خاک منطقه به گونه‌ای است که زمینه مطلوبی را برای تحقیقات انسان‌شناسی فیزیولوژیک در منطقه شمال کشور فراهم  می‌کند.

به گزارش فارس،روستای وِلِم از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر در بخش هزارجریب در شرق استان مازندران و در ارتفاع ۸۴۰ متری از سطح آب‌های آزاد قرار گرفته است.

انتهای پیام/۸۶۰۰۴/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: کشف گور دخمه اشکانیان عباس نژاد عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران بهشهر دانشگاه مازندران باستان شناسی گور دخمه دخمه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۰۷۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور کودکان در تظاهرات حمایت از فلسطین در آمریکا

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛  کودکان آمریکایی نیز با حضور در تظاهرات حمایت از فلسطین و شعار علیه اشغالگران اعتراض خود را به جنایات رژیم صهیونیستی نشان دادند . 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دانشجویان دانشگاه کلمبیا با برافراشتن پرچم فلسطین، شعار «انتفاضه» سر دادند   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی تصاویر دستگیری خشونت آمیز دانشجویان در سوربن پاریس دانشجوی فرانسوی با انتشار تصاویری در شبکه ایکس از برچیدن خشونت آمیز اردوگاه دانشجویان حامی فلسطینی ها را در دانشگاه سوربون پاریس خبر داد و نوشت: «در همین حال، در پاریس، پلیس مکرون دانشجویان دانشگاه سوربن را مورد ضرب و شتم قرار می دهد تا به آنها بیاموزد که با قربانیان یک قتل عام همدردی کنند.
این کار یک بار دیگر باعث درخشش فرانسه در سراسر جهان خواهد شد. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  ۱۵ دانشجوی دانشگاه ایالتی آریزونا از حضور در محوطه دانشگاه و دانشگاه منع شدند‌ به گزارش شبکه‌ی تلویزیونی‌ای بی سی ۱۵، دانشگاه دولتی آریزونا در آمریکا، دانشجویان بازدداشت شده در جریان تظاهرات در حمایت از فلسطین را از حضور در دانشگاه منع کرد.
امروز اینجا در دانشگاه دولتی آریزونا (ای اس یو) شاهد تظاهرات دانشجویان هوادار فلسطین هستیم. تصاویر ویدیویی را که مشاهده می‌کنید ده‌ها معترض را در محوطه‌ی دانشگاه نشان می‌دهد. همچنین امشب پیامد‌های تظاهرات در حمایت از فلسطینی‌ها را در دانشگاه‌ای اس یو پیگیری می‌کنیم. پس از آنکه گروهی متشکل از برخی دانشجویان‌ای اس یو و مردم عادی در پایان هفته در محوطه‌ی دانشگاه اردو زدند پلیس ده‌ها تن از آنان را بازداشت کرد.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی       دانشجویان ضرب الاجل دانشگاه کلمبیا را به چالش می کشند دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه کلمبیا ضرب الاجل تعیین شده از سوی دانشگاه برای تخلیه محوطه را به چالش می کشند.
دانشجوی دانشگاه کلمبیا : با عقل جور در نمی آید. هر روز به ما مهلت می دهند. و به ما می گویند، امشب می آییم، امروز می آییم، فردا می آییم. ما را خسته می کنند. ما را تهدید به تعلیق یا رفتن کردند. بدیهی است که هیچ کس اینجا نرفته است و همه اینجا حاضرند همه چیز را برای این کار کنار بگذارند. علاوه بر این تعداد زیادی هستند که مار را تماشا و از ما حمایت می کنند و ما امیدواریم دانشگاه سر عقل بیاید. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی       تظاهرات حمایت از فلسطین در دانشگاه آمریکایی بیروت شبکه خبری قدس تصاویری از تظاهرات در دانشگاه آمریکایی در بیروت در حمایت از فلسطین و مقاومت منتشر کرد.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   تجمع اعتراض آمیز حامیان فلسطین در دانشگاه تگزاس در شهر آستین اعتراض آرام دانشجویان در مخالفت با نحوه واکنش مقامات دانشگاه به تجمع حامیان فلسطین ،به رویارویی آنها با نیروهای پلیس انجامید. پلیس آمریکا با حمله به دانشجویان تعدادی از آنها را بازداشت کرد . اعتراضات دانشجویی همچنان سراسر امریکا را فرا گرفته است . 
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   بیرون راندن سفیر آلمان از دانشگاه بیرزیت شبکه خبری قدس تصاویری از لحظه بیدون راندن سفیر آلمان از موزه فلسطین در منطقه نزدیک به دانشگاه بیرزیت به سبب حمایت دولت آلمان از جنگ کشتار جمعی در نوار غزه منتشر کرد. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

 

 

دیگر خبرها

  • جزئیات جایزه ملی جوانی جمعیت تشریح شد؛ ضرورت افزایش ظرفیت دکتری جمعیت شناسی در دانشگاه‌ها
  • پلیس نیویورک وارد دانشگاه کلمبیا شد؛ ماموران ده‌ها نفر را بازداشت کردند
  • لشکرکشی پلیس آمریکا به دانشگاه کلمبیا
  • لشکرکشی پلیس آمریکا به دانشگاه کلمبیا/ دانشجویان بازداشت شدند
  • دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
  • حضور کودکان در تظاهرات حمایت از فلسطین در آمریکا
  • اهتمام به مسائل سیاسی جامعه و بندگی از ویژگی‌های استاد مطهری بود
  • تعلیق دانشجویان معترض دانشگاه کلمبیا
  • دانشگاه کلمبیا تعلیق دانشجویان معترض را آغاز کرد
  • اراضی محوطه ربع رشیدی بسیار مهم و حساس از نظر باستان شناسی است