Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گناباد از برگزاری مراسم بزرگداشت ملامظفر گنابادی از منجمان دوره صفوی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: ارج‌گذاری به میراث گذشتگان و مشاهیر باعث همگرایی منطقه‌ای و همبستگی محلی می‌شود.

حمیدرضا مهدوی مقدم در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: شهرستان گناباد در حوزه‌های مختلف علمی، هنری، ادبی و ورزشی مشاهیر زیادی دارد ولی متاسفانه تاکنون برای بزرگداشت این مشاهیر برنامه خاصی در شهرستان برگزار نشده‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدوی مقدم اظهار کرد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گناباد در سال‌های اخیر بزرگداشت مشاهیر و نامداران گذشته‌ شهرستان را در دستور کار خود قرار داده‌ است؛ چراکه ارج‌گذاری به میراث گذشتگان و مشاهیر باعث همگرایی منطقه‌ای و همبستگی محلی می‌شود همچنین اهمیت دادن به تاریخ و بزرگان، شهرستان را به عنوان یک شهرستان دارای پیشینه و پشتوانه در مجامع علمی کشور مطرح می‌کند.

وی افزود: به منظور زنده‌کردن یاد مشاهیر، در سال ۱۳۹۷ کنگره ملی بزرگداشت خواجه اختیار منشی گنابادی از خوشنویسان خط تعلیق را برگزار کردیم و برای اولین بار تمام آثار خط تعلیق ایشان را از موزه‌های بزرگ کشور جمع‌آوری کرده و نخستین نمایشگاه خط تعلیق ایران را در آن سال برگزار کردیم همچنین در این مراسم از مجسمه خواجه اختیار منشی گنابادی رونمایی شد.

مهدوی مقدم گفت: در سال ۱۳۹۸ نیز مراسم بزرگداشت ادیب محمد قاسم قاسمی گنابادی، از شاعران عهد صفوی که مثنوی‌سرا بوده‌ است را برگزار کردیم و سال جاری نیز بزرگداشت ملامظفر گنابادی از چهره‌های شناخته‌ شده علم نجوم را در دستور کار داریم.

وی با اشاره به پیشینه تاریخی شهرستان گناباد در علم نجوم گفت: یکی از مستشرقان فرانسوی در کتاب خود نوشته‌ است که اکثر منجمان دوره صفوی اهل خراسان بوده و از قریه کوچک گناباد برخاسته‌اند.

وی ادامه داد: ملا محمد قاسم معروف به ملامظفر گنابادی یکی از منجمان و علمای دوره صفویه است و با استناد به تاریخ وی در دربار شاه عباس صفوی در رابطه با مسائل مهم روز طرف مشورت شاه بوده‌ است و علاوه بر ریاضی و نجوم، طبع شعر هم داشته و از فرهیختگان عصر خود بوده‌ است و خانواده ملامظفر هم در علم نجوم فعال بودند و در زمینه نجوم از جمله اسطرلاب، تقویم و ... فعالیت‌هایی داشته‌اند.

مهدوی خاطرنشان کرد: چنانچه محدودیت‌های مربوط به گسترش شیوع ویروس کرونا در برنامه‌های ما تغییری ایجاد نکند مراسم بزرگداشت ملامظفر گنابادی تا پایان تیر ماه در شهرستان گناباد برگزار خواهد شد و در حال حاضر به کمک شهرداری در حال انتخاب مکانی برای جانمایی مجسمه هستیم.

وی برگزاری مراسم در فضای باز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نشست علمی با سخنران علمی و رونمایی از مجسمه ملامظفر گنابادی را از مهمترین برنامه‌های این مراسم برشمرد.

ملامظفر گنابادی در زمینه نجوم تألیفاتی نیز داشته‌ است که از جمله مهمترین این آثار می‌توان به "اختیارات نجوم" یا "اختیارات مظفری"؛ "تنبیهات‌المنجمین" یا "تنبیهات مظفری"، به فارسی، "منتخب التنبیهات"، در نجوم؛ که ملخص "تبیهات‌المنجمین" است؛ "الحاتمیهٔ"، در بیان خط نصف النهار و معرفت سمت قبله که به‌ همین جهت آن را "قبله‌الافاق" نیز نامید، اشاره کرد.

ابومنصور ریابی، محمد تقی منجم، میرزا شفیع منجم باشی، محمد پروین گنابادی، میرزا بیک مورخ، شمس الدین محمد کاخکی، مظفر بن محمد قاسم مظفر گنابادی، شیخ علی روشناوندی، ملاشیخ ذبیح الله بیلندی، ملاعبدالصمد بیلندی، ملا عبدالعلی بیلندی و ملا محمد شهری نیز از جمله سایر مشاهیر و نامداران شهرستان گناباد هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها مشاهير گناباد شهرستان گناباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۰۷۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید مستمر از مراکز خدمات دامپزشکی شهرستان گناباد

 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،رئیس شبکه دامپزشکی گنابادگفت: سازمان دامپزشکی در قالب اصل ۴۴ قانون اساسی بیشترین واگذاری خدمات به بخش خصوصی را داشته است.

دکتر محمدرضا متقی افزود:۲ درمانگاه دامپزشکی، ۵ مرکز اشتغال به امور درمان دامپزشکی، ۶ داروخانه دامپزشکی، ۳ مرکز واکسیناسیون دامپزشکی و ۱ مجتمع درمانی دامپزشکی در گناباد وجوددارد.

او گفت: به منظور بهبود عملکرد و ایجاد شرایط حداکثری رضایتمندی مراجعین، نظارت و بازرسی مستمر مراکز دامپزشکی شهرستان در حال اجرا است.

دیگر خبرها

  • باغ مشاهیر ابر پروژه‌ای برای تمام مردم شهر است
  • بازدید مستمر از مراکز خدمات دامپزشکی شهرستان گناباد
  • شهرستان بشرویه معطر به عطر شهید تازه تفحص شده
  • اجرای عملیات عمرانی پارک ۲۲ هکتاری مشاهیر در اصفهان
  • راه اندازی تاکسی هوایی بین گناباد-مشهد
  • ستاره کره ای تاتنهام در راه عربستان
  • جزئیات راه‌اندازی تاکسی هوایی بین گناباد-مشهد
  • کم‌توجهی به روستاها موجب حاشیه‌نشینی در شهرها می‌شود
  • تاکسی هوایی بین گناباد-مشهد راه‌اندازی می‌شود
  • رونمایی ازکتاب شعر پشت پنجره سکوت درگناباد