Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@04:27:06 GMT

سایت دفن مناسب پلاستیک در زنجان وجود ندارد

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۰۸۹۸۵

سایت دفن مناسب پلاستیک در زنجان وجود ندارد

ایسنا/زنجان مجری تفکیک پسماند زنجان و کارآفرین حوزه محیط‌زیست گفت: طبق انجام آزمایش‌های مکرر در دانشگاه زنجان در بدن اکثر آبزیان، میکروپلاست وجود دارد و از آن طریق وارد بدن انسان می‌شود.

سینا دواجی صبح امروز (۲۲ تیرماه) در مراسم بزرگداشت روز جهانی بدون پلاستیک که به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد استان زنجان برگزار شد، با اشاره به اینکه در زمان گذشته خانواده‌ها مصرف‌گرا نبودند ولی با توسعه جامعه به سمت مصرف‌گرایی پیش رفتیم و اکنون به دوره خفقان پلاستیک رسیده‌ایم، اظهار کرد: بدن موجودات زنده اعم از انسان‌ها، حیوانات و گیاهان، فلزات سنگین، سرب و جیوه و پلاستیک را نمی‌توانند دفع کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه طبق انجام آزمایش‌های مکرر در دانشگاه زنجان در بدن اکثر آبزیان، میکروپلاست وجود دارد و از آن طریق وارد بدن انسان شده و خارج نمی‌شود، افزود: وجود میکروپلاست در بدن انسان‌ها سبب نازایی، سقط جنین و ابتلا به انواع سرطان‌ها می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه در ایران سایت دفن زباله مناسبی که اصولی طراحی شده باشد، وجود ندارد، افزود: شیرابه‌ای که این زباله تولید می‌کند، میکروپلاست را با خود وارد آب‌های زیرزمینی کرده و از این طریق با آبیاری محصولات کشاورزی نیز حاوی میکروپلاست می‌شوند.

مجری تفکیک پسماند زنجان و کارآفرین حوزه محیط‌زیست با بیان اینکه در آب‌های بین‌المللی، رودخانه‌های پلاستیک وجود دارد، بنابراین میکروپلاست از نقاط دور کره زمین نیز می‌تواند منتقل شود، تصریح کرد: زباله یک واقعیت است، اگر بتوانیم مدیریت کنیم یک فرصت بوده و در غیر این صورت یک تهدید است.

دواجی با بیان اینکه سایت دفن زباله استان زنجان به دلیل انباشت زباله تر و خشک، گاز متان تولید می‌کند و این گاز در بسیاری از مواقع به دلیل گرمای هوا ناخواسته مشتعل می‌شود، اظهار کرد: مشتعل شدن گاز متان به معنای سوختن سطحی زباله در سایت دفن زباله بوده و بوی بد آن به دلیل گاز دی‌اکسین (یکی از ۲۰ گاز کشنده دنیا) است.

وی با تاکید بر لزوم اطلاع‌رسانی در خصوص استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای، خاطرنشان کرد: دو سال گذشته ۱۱۰۰ نفر به صورت غیررسمی برای امرار معاش در صنعت زباله (زباله‌گردی) فعالیت می‌کردند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی زنجان پلاستيك سایت دفن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۰۸۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آینده‌ای روشن با زمین بدون پلاستیک

 به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکز یزد، محمد علی حاتمی زاده با اشاره به اینکه استفاده بی‌رویه از پلاستیک و عدم مدیریت صحیح آن، باعث آلودگی هوا، آب و خاک شده و به تخریب زمین و حیات وحش منجر می‌شود، تصریح کرد: بحران پلاستیکی به یکی از بزرگترین چالش‌های محیط زیست تبدیل شده است.
 
وی افزود: اولین گام برای رسیدن به یک جهان پلاستیکی کمتر و زمین پاک‌تر، کاهش مصرف پلاستیک یکبار مصرف و ترویج استفاده از جایگزین‌های قابل بازیافت و دوباره پذیر آن است.

حاتمی زاده ضمن بیان اینکه باید به توسعه فناوری‌های جایگزین پلاستیک که قابل تجزیه هستند توجه شود، خاطر نشان کرد: برای شروع پیشنهاد می‌کنم در فروشگاه تعاونی سازمان جهاد کشاورزی به جای پلاستیک از کیسه‌های پارچه‌ای که به همین منظور تهیه شده است، استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه، باید به توسعه سیاست‌ها و قوانین سخت‌گیرانه در خصوص بازیافت و دور انداختن پلاستیک توجه کنیم افزود: آموزش و افزایش آگاهی عمومی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است تا همگان به اهمیت حفظ محیط زیست و کاهش استفاده از پلاستیک آگاه شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان عنوان کرد: تمامی اقشار جامعه به عنوان شهروند، مسئولیت دارند تا با اقدامات کوچک خود، به حفظ زمین و آینده بهتر برای نسل‌های آینده بپردازند.

حاتمی زاده در پایان عنوان کرد: روز زمین پاک با شعار جهانی «سیاره زمین در مقابل پلاستیک» شناخته می‌شود و برای تحقق ان مشارکت مردمی بسیار اهمیت دارد.

دیگر خبرها

  • ردپای کدام شرکت‌ها در تولید پلاستیک بیشتر است؟
  • امسال انجمن جراحان پلاستیک در کنگره جراحان حاضر نمی شود
  • جراحان پلاستیک از کنگره جامعه جراحان ایران انصراف داد
  • ورود مار سمی به کارگاهی در خلازیر تهران
  • اینجا آثار تاریخی را با زباله تزئین می‌کنند!
  • طرح مطالعاتی سایت پسماند شهرداری ساوه انجام‌ شد
  • تقویت مکتب اهل‌بیت(ع) با اجرای مناسب برنامه‌های مذهبی
  • تولید زباله مسافران، نمکی روی زخم بی‌درمان گیلان!/ اقداماتی که گردشگران باید برای بحران پسماند انجام دهند + عکس
  • آینده‌ای روشن با زمین بدون پلاستیک
  • کارزار نجات انجیلسی در مازندران