Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@14:15:12 GMT

۲ هزار و ۲۵۰ هکتار اراضی بیابانی لارستان احیا شد

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۰۹۱۸۸

۲ هزار و ۲۵۰ هکتار اراضی بیابانی لارستان احیا شد

 مسعود لادنی سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت:حدود ۵۰ هزار و ۵۰۰ هکتار از عرصه های طبیعی در این شهرستان بیابانی و شوره‌ زار است و مابقی عرصه ها نیز در خطر بیابانی شدن قرار دارد.

وی ادامه داد:‌مساحت عرصه‌های ملی و طبیعی لارستان افزون بر یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار است که به لحاظ وسعت اراضی بیابانی این شهرستان در بین شهرستان‌های استان فارس دارای بیشترین میزان بیابانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لادنی موضوع خشکسالی را مهم‌ترین چالش‌ فراروی منابع طبیعی لارستان دانست و گفت: با توجه به دام مازاد موجود در مراتع، حضور عشایر، چرای خارج از فصل دام‌های روستاییان و کاهش بارندگی سالانه بیشتر مراتع موجود در لارستان در وضعیت فقر محسوس پوشش گیاهی و مرتعی قرار دارند. همچنین بادهای موسمی در فصل تابستان روند حرکت به سمت بیابانی شدن عرصه های طبیعی را تشدید کرده است.

او بیان کرد: خشکسالی و آبیاری زمین با آب شور، کشاورزی غیراصولی، کم پوشش بودن گیاهان طبیعی در سطح زمین از مهم‌ترین دلایل پدید آمدن بیابان زایی در منطقه است و عرصه های طبیعی را به شدت در معرض فرسایش بادی قرار داده است.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری لارستان گفت: اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری برای مقابله با پدیده خشکسالی و همچنین نهال کاری وبهره مندی از توان جوامع محلی برای افزاییش میزان پوشش جنگلی و مرتعی از جمله برنامه ها و اولویت های مهم این نهاد است و گسترش کشت گونه‌های مقاوم به شوری همچون گَز شاهی در دیمزارها و زمین های کشاورزی برای مقابله با بیابان‌زایی بسیار اثربخش است.

لادنی اضافه کرد: گونه‌های گیاهی شاخص شهرستان لارستان به لحاظ شرایط اقلیمی و رویشگاه‌های طبیعی گیاهی شامل کُنار، گَزشاهی، گَون، قیچ، بادام کوهی، بنه، ارس یا سرو کوهی است.

وی بیان کرد:‌ از مجموع بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی این شهرستان حدود ۹۰ درصد آنها منابع ملی است.

شهرستان لارستان به مرکزیت لار در فاصله ۳۷۸ کیلومتری جنوب شیراز واقع شده است.

برچسب‌ها بیابان زایی بیابان زدایی لارستان منابع طبیعی فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بیابان زایی بیابان زدایی لارستان بیابان زایی بیابان زدایی لارستان منابع طبیعی فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۰۹۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشایی و رفع تصرف ۹۱ هکتار از اراضی رودخانه‌ای

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر امور منابع آب مشهد گفت: در راستای اطلاع رسانی و فرهنگسازی صیانت و حفاظت از منابع آبی، در سال گذشته گروه‌های گشت و بازرسی امور آب مشهد در محدوده تحت پوشش پس از طی مراحل قانونی و با همکاری نیروی انتظامی  ۹۱ هکتار از اراضی بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها را بازگشایی و رفع تصرف کرد.

محمد برزویی افزود: در همین مدت ۶۹ هزار و ۳۸۸ متر بستر رودخانه‌ها هم لایروبی شد.

دیگر خبرها

  • بیش از ۱۵۰۰ مترمربع از اراضی ملی عنبرآباد رفع تصرف شد
  • هفت خان مشکلات پیش روی اراضی هفت آسیاب سنندج
  • بازگشایی و رفع تصرف ۹۱ هکتار از اراضی رودخانه‌ای
  • رفع تصرف ۴۶۰۰ هکتار از اراضی ملی سیستان و بلوچستان
  • رفع تصرف بیش از ۲ هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • جلوگیری از تخریب اراضی ملی در بم
  • رفع تصرف بیش از دو هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی، در سال ۱۴۰۲ با ورود دستگاه قضایی آذربایجان غربی
  • رفع تصرف و بازپس گیری ۳هکتار از اراضی ملی اشنویه