Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمانشاه رییس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه تاکید کرد: در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در استان تخلفی گزارش نشده است.

حجت الاسلام محسن مفید امروز (22 تیر) در نشستی خبری به مناسبت روز شورای نگهبان از این نهاد به عنوان یک نهاد ارزشمند در نظام جمهوری اسلامی یاد کرد وافزود: مانایی انقلاب و نظام بسته به دو اصل اسلامیت و جمهوریت است و در این بین نهاد شورای نگهبان هم پاسداری و صیانت از اسلامیت و هم نظارت و مراقبت از فرآیند جمهوریت نظام که در انتخابات تبلور و ظهور می یابد را برعهده دارد و همین دو وظیفه مهم به خوبی گویای جایگاه مهم شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، مفید در تشریح وظایف شورای نگهبان، مهمترین وظیفه این شورا را صیانت از اسلامی بودن قوانین و مقررات جاری در نظام جمهوری اسلامی عنوان کرد و افزود: وظیفه دیگر این شورا تفسیر قانون اساسی است، چرا که برخی قوانین نیازمند تفسیر بوده و بر اساس قانون اساسی با تصویب سه چهارم اعضای شورای نگهبان اصول قانون اساسی تفسیر می شود.

مفید وظیفه مهم دیگر شورای نگهبان را نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات مجلس شورای اسلامی عنوان کردو افزود: علاوه بر این شورای نگهبان بر مراجعه به آرای عمومی و همه پرسی ها هم نظارت دارد.

وی به نقش آفرینی دیگر شورای نگهبان هم اشاره کرد وافزود: شورای نگهبان عضو شورای بازنگری قانون اساسی هم است و علاوه بر این هر زمان که رهبر جامعه به هر دلیل قادر به انجام وظایف خود نباشد، شورای موقت رهبری شکل گرفته که شورای نگهبان از اعضای این شورا خواهد بود.

مفید افزود: با توجه به وظایف محوله همواره شورای نگهبان رکن اساسی در نظام و انقلاب بوده است و در کلام امام بزرگوار و نیز رهبر معظم انقلاب جایگاه والای این شورا بارها مورد تاکید قرار گرفته و هر زمان که هجمه ای علیه شورای نگهبان صورت گرفته امام راحل و رهبر معظم انقلاب قاطعانه در برابر آن ایستاده اند.

در انتخابات اخیر ریاست جمهوری در استان تخلفی نداشتیم/ تاخیر در بازگشایی برخی شعب انتخاباتی

وی در ادامه به انتخابات اخیر ریاست جمهوری اشاره کرد وافزود: در این انتخابات بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا، یک هیات اجرایی برای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در نظر گرفته شد و با توجه به آغاز فرآیند انتخابات شورای های شهر و روستا از دی ماه سال گذشته، فعالیت ما هم از همان زمان شروع شد و از آن زمان جلسات متعددی با نهادها، سازمان ها و عوامل اجرایی انتخابات برگزار کردیم.

مفید افزود: در حوزه برخورد با تخلفات انتخاباتی هم جلسات متعددی با نهادهای نظامی و امنیتی برگزار کردیم و جلسه ای هم با ستاد برخورد با تخلفات و جرائم انتخاباتی که ریاست آن برعهده رییس دادگستری استان است، داشتیم.

رییس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه تاکید کرد: خوشبختانه با همکاری خوب عوامل اجرایی و نظارتی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری در سطح استان تخلف یا جرمی را شاهد نبودیم، اما بعضا مشکلات حادث شد که با پیگیری های صورت گرفته در کمترین زمان رفع شد.

مفید تاخیر در بازگشایی برخی شعب انتخاباتی را از جمله این مشکلات عنوان کرد و افزود: بر اساس مصوبه ستاد کرونا فرآیند رای گیری در انتخابات امسال از ساعت هفت صبح آغاز شد، اما در برخی شعب به دلیل بروز مشکلاتی شاهد تاخیر در بازگشایی آنها بودیم که با پیگیری های صورت گرفته عمده آنها تا 7:30 و نهایتا برخی شعب تا ساعت 8:30 دقیقه بازگشایی شدند.

وی یادآور شد: در خصوص انتخابات شوراهای شهر و روستا هیچ مسئولیتی برعهده شورای نگهبان نیست و نظارت در این زمینه برعهده مجلس شورای اسلامی می باشد.

دلایل "عدم احراز صلاحیت" به کاندیداها اعلام می‌شود/ وظیفه قانونی برای "اعلان عمومی" نداریم

مفید در ادامه در خصوص عدم احراز صلاحیت برخی کاندیداهای ریاست جمهوری در انتخابات اخیر گفت: در انتخابات ریاست جمهوری چیزی به اسم رد صلاحیت نداریم و آنچه هست بحث تایید صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت کاندیداهاست.

وی افزود: در بحث عدم احراز صلاحیت مردم باید به این نکته توجه داشته باشند که کاندیدا شدن برای انتخابات ریاست جمهوری شرایط خاصی دارد و اگر کسی در این زمینه احراز صلاحیت نشد به معنی اینکه صلاحیت ندارد نیست و تنها برای کسب این پست و رقابت در این انتخابات صلاحیت او احراز نشده است.

مفید تاکید کرد: دلایل عدم احراز صلاحیت در صورت درخواست کتبی کاندیداها به آنها اعلام می شود، اما شورای نگهبان در قبال اعلان عمومی آن وظیفه قانونی ندارد و کاندیدایی که تمایل دارد می تواند دلایل عدم احراز صلاحیت خود را منتشر کند.

این مسئول با انتقاد از جوسازی‌های منفی علیه کاندیداهایی که صلاحیت آنها احراز نشده، گفت: متاسفانه کاندیدایی که صلاحیت او احراز نشده با موجی از جو سازی های منفی علیه زندگی شخصی و اجتماعی اش مواجه می شود که غلط و اشتباه و خلاف اخلاق و به دور از واقعیت است.

وی یادآور شد: باز هم تکرار می کنم شرایط ریاست جمهوری شرایط خاصی است و اینکه کسی عدم احراز صلاحیت شود، به معنی اینکه مطلقا صلاحیت ندارد نیست.

مفید در پایان در خصوص ورود شورای نگهبان به بحث تایید یا رد صلاحیت کاندیداهای شوراهای شهر و روستا گفت: این پیشنهاد مطرح شد که یا تایید صلاحیت ها در این زمینه به شورای نگهبان واگذار شود و یا حداقل شورای نگهبان به عضویت هیات نظارت بر این انتخابات درآید که به دلایلی تاکنون تبدیل به قانون نشده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی كرمانشاه منطقه کرمانشاه شوراي نگهبان انتخابات رياست جمهوري انتخابات ریاست جمهوری تاخیر در بازگشایی عدم احراز صلاحیت ریاست جمهوری شورای نگهبان شهر و روستا انتخابات اخیر قانون اساسی برخی شعب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۰۹۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مفتخر به بهره‌گیری از مشارکت معلمان در نظارت بر انتخابات هستیم

به گزارش قدس آنلاین، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

«شورای نگهبان مفتخر است که نظارت بر انتخابات را با بهره گیری از مشارکت اقشار مختلف مردم، خصوصا فرهنگیان عزیز به انجام می رساند.

ضمن تبریک روز معلم به تمام معلمان عزیز از معلمانی که در فرایند نظارت بر انتخابات، شورای نگهبان را یاری می‌کنند، قدردانی می‌کنم.»

روز گذشته نیز معلمان و فرهنگیان در آستانه روز معلم و سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری، در دیدار با سخنگوی شورای نگهبان به بیان مهمترین مسائل و مشکلات در حوزه آموزش و پرورش پرداختند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • مشورت با آیت الله برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری /به محسن رضایی گفتم پیروز نمی شود و دو سه میلیون رأی خواهد داشت
  • عدم مشارکت جبهه نجات ملی تونس در انتخابات
  • مفتخر به بهره‌گیری از مشارکت معلمان در نظارت بر انتخابات هستیم
  • افشای دلایل رد صلاحیت حسن روحانی از سوی شورای نگهبان
  • سخنگوی شورای نگهبان: مفتخر به بهره‌گیری از مشارکت معلمان در نظارت بر انتخابات هستیم
  • حسن روحانی دلایل رد صلاحیت خود را اعلام کرد
  • افشای دلایل رد صلاحیت حسن روحانی
  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟