Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، لایحه الزام شهرداری تهران به حفاظت از میراث طبیعی توچال در جلسه امروز شورای شهر بررسی شد.

در ابتدا زهرا صدراعظم نوری در توضیح این لایحه گفت: طرح الزام شهرداری به حمایت از میراث طبیعی در رشته کوه توچال پیشتر در شورا تصویب شد. هر آنچه در تهران به عنوان میراث طبیعی داریم با توجه به گستردگی و معضلات محیط زیستی شهر باید حفظ شود و این طرح در همین راستا است تا بتواند از این طبیعت بکر حمایت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر عنوان کرد: یکی دیگر از اهداف این طرح جلوگیری از تصرفات غیر قانونی در محدوده‌های دارای ارزش محیط زیستی است. ارتفاعات اطراف شهر که دارای پوشش‌های گیاهی است و زون بخش یخچال و بخش گردشگری توچال از اهمیت زیادی برخوردار است که به آن توجه شد.

نوری بیان کرد: این طرح شهرداری را موظف کرد که در محدوده‌های مدنظر نسبت به حفاظت از آنها اقدام کند. محدوده حوزه آبریز گلابدره و محدوده بند یخپال ازمجله این مناطق است. براساس این طرح، شهرداری مکلف است ساز و کار نظارتی را با به کار گیری فناوری‌های نوین از این مناطق حفاظت کند.

وی اظهار داشت: ما در ارتفاعات شمال تهران شاهد ساخت و سازهای متعدد و تعرضات مختلف بودیم و اگر این موارد جلوگیری نشود شاهد معضلات محیط زیستی و آسیب‌ها خواهیم بود. به علاوه جاری شدن سیل و غیره می‌تواند خطرات و خسارات فراوانی را به دنبال داشته باشد.

شهرداری توافقی دارد که کلیه زمین‌های متعلق به منابع طبیعی رد اختیار شهرداری قرار می‌گیرد تا شهرداری با رعایت پروتکل‌ها در این زمین‌ها فعالیت و بهره برداری کند. لذا در این قسمت نیز هماهنگی‌ها با منابع طبیعی وجود دارد. به علاوه در حال حاضر شهرداری منطقه یک در حال فعالیت و حفاظت در منطقه توچال است و این مصوبه این امر را تثبیت می‌کند و ساز و کارهای لازم برای تأمین بودجه و اعتبارات را تأمین می‌کند.

در ادامه حسن رسولی در مخالفت با این طرح گفت: به طور مشخص منابع طبیعی، جنگل‌ها، دریاها و سایر اموالی که جزو اموال عمومی است حسب قانون اساسی، چنانچه خارج از محدوده قانونی شهرها باشد، نمایندگی آنها با سازمان جنگل‌ها و وزارت کشاورزی است و در صورت توسعه شهرها به داخل محدوده‌های شهری این وظیفه به وزارت راه و شهرسازی منتقل می‌شود. بر این اساس تصور می‌کنم که شورای شهر نمی‌تواند بدون توجه به مسئولیت‌های منابع طبیعی و وزارت راه تکلیفی را در این زمینه متوجه شهرداری کند.

سپس حجت نظری گفت: ساخت و ساز در ارتفاعات بد است اما کوه خواری بدتر است و ای کاش قدری جدی تر مسئله کوه خواری در کوه بی بی شهر بانو را پیگیری کنیم. در همین صحن مصوب کردیم که این کوه را ثبت کنیم اما وزارت میراث فرهنگی و محیط زیست پاسخ درستی نمی‌دهند و برای استخراج سیمان و فلزات در حال خوردن کوه هستند و عملاً دیواره‌ای بیشتر از کوه نمانده است.

وی افزود: توچال مهم است اما کوه بی بی شهر بانو نیز کم ارزش تر نیست و این دو موضوع با هم وحدت ملاک دارد و برای حفظ میراث طبیعی تهران است. اتفاقاً ساخت و ساز در ارتفاعات توچال در صورت عدم ورود مقام معظم رهبری متوقف نمی‌شد و تقاضا دارم ایشان به این موضوع نیز ورود کنند. نباید میان شمال و جنوب شهر تفاوتی وجود داشته باشد و تقاضا دارم موضوع کوه بی بی شهر بانو را نیز در همین تبصره درج کنیم.

کلیات این لایحه با ۱۸ رأی موافق اعضا به تصویب رسید.

در ادامه حسن خلیل آبادی در موافقت با مشمولیت کوه بی بی شهر بانو در این لایحه گفت: شرایط کوه بی بی شهر بانو و توچال یکی است و تنها تفاوت آنها فاصله جغرافیایی جنوب و شمال کشور است. به علاوه در کوه بی بی شهر بانو میراث تاریخی نیز وجود دارد و تصویب این لایحه این امر را به شهروندان منتقل می‌کند که شورای شهر در حال بی توجهی به جنوب شهر و توجه صرف به شمال شهر است. بنده تعجب می‌کنم که چرا این لایحه تنها درباره کوه توچال نوشته شده است.

رئیس کمیسیون میراث فرهنگی شورای شهر عنوان کرد: اخیراً نیز شهرداری در آن منطقه در حال ساخت پارک و پیاده راه است. در کنار بقعه بی بی شهر بانو یک گودال عمیق حفر شده است. تمام مسئولین منابع طبیعی و سازمان حمیط زیست و میراث فرهنگی از ورود به این مکان ابا دارند چرا که بهره برداری از این کوه که توسط کارخانه سیمان است، با حمایت و پشتیبانی بنیاد مستضعفان در حال انجام است.

وی ادامه داد: وقتی ادعا دارید که ری باید عضو تهران باشد و دارای شورای مستقل نباشد، باید بدانید که این منطقه جزو تهران است و به آن توجه کنید.

خلیل آبادی تاکید کرد: متأسفانه ما در نگاه یکسان به شمال و جنوب شهر هنوز به حقیقت شعارهایی که داده‌ایم نرسیده‌ایم.

سپس زهرا نژاد بهرام عضو هیئت رئیسه شورا شهر در مخالفت با گنجاندن بند حفاظت از کوه بی بی شهربانو در این لایحه گفت: اعلام بی توجهی شورای شهر به ری کم لطفی است و این شورا همواره به ری توجه داشته است. این مصوبه درباره رشته کوهی است که کار کارشناسی برای آن در نظر گرفته شده و اما برای کوه بی بی شهربانو هنوز کار کارشناسی انجام نشده است.

وی افزود: ضمن اینکه اگر دوستان علاقه مند به انجام این کار بودند در جلسات کمیسیون شرکت می‌کردند و پیش تر این موضوع را مطرح می‌کردند.

در ادامه شهربانو امانی خطاب به نژاد بهرام گفت: ما تا به امروز می‌گفتیم که در صحن علنی هر عضو می‌تواند پیشنهاد دهد و وارد بحث شویم و در حال حاضر در حال کار کارشناسی هستیم. پیش تر دغدغه ما ثبت بی بی شهر بانو بود و سپس یک ثبت ملی برای توچال نیز آوردیم. در همین جلسه نیز می‌توان شهرداری را ملزم به رعایت میراث طبیعی کوه بی بی شهر بانو کرد.

سپس اختلاف نظری میان امینی نایب رئیس شورا، نژاد بهرام عضو هیئت رئیسه و نوری رئیس کمیسیون محیط زیست شکل گرفت و نوری گفت: این موضوع چندان پیچیده نیست و شأن جلسه را رعایت کنید.

سپس نوری با اعلام نظر کمیسیون گفت: توچال و بی بی شهر بانو به عنوان ذخایر طبیعی است و شهرداری موظف است با همکاری نهادها به حفاظت از توچال بپردازند و برای دقیق شدن این نهادهای همکار با شهردار پیشنهاد ما بررسی موضوع در جلسه بعد است.

در نهایت بررسی ادامه این لایحه به جلسه بعدی شورای شهر موکول شد.

کد خبر 5256989 ساناز باقری راد

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری کوه بی بی شهربانو شهرداری تهران شهرداری زهرا نژادبهرام میراث طبیعی وزارت راه و شهرسازی تهران شورای شهر تهران شهرری سازمان تامین اجتماعی شهرداری تهران ویروس کرونا شورای شهر تهران ازدواج وزارت آموزش و پرورش قوه قضاییه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران شهردار تهران هلال احمر جمهوری اسلامی ایران پیش بینی وضعیت هوا کیفیت هوای تهران بازنشستگان منابع طبیعی میراث طبیعی محیط زیست شورای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۱۰۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرتاب ۳۰ موشک به پایگاه میرون ارتش رژیم صهیونیستی

ایسنا/خراسان رضوی ۳۰ فروند موشک از جنوب لبنان به سمت پایگاه میرون واقع در شمال فلسطین اشغالی پرتاب شد.

به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره بامداد یکشنبه موشک‌ها از جنوب لبنان به سمت پایگاه نظامی میرون رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی شلیک شدند و آژیرهای هشدار در این منطقه به صدا در آمدند.

رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که صدای انفجارهای شدید در منطقه میرون به گوش می‌رسد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شلیک ۴۰ موشک از جنوب لبنان به فلسطین اشغالی
  • رفع موانع تولید در مسیر تحقق شعار سال با نگاه مسأله محور
  • شروع باران شدید از فردا در ۷ استان
  • پرتاب ۳۰ موشک به پایگاه میرون ارتش رژیم صهیونیستی
  • صدور ۲ هشدار جدید هواشناسی + جزئیات
  • (ویدئو) جدال با میراث شوم جنگ؛ زنی که رهبر مین‌زدایی در لبنان است
  • تهدیدی برای شهر باستانی جیرفت
  • بررسی سیر تحول هنرهای قرآنی/ اهمیت نگاه میراث فرهنگی به هنر قرآنی
  • همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان
  • سرای بانو در مشکین‌دشت احداث می‌شود