Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@23:14:53 GMT

حلقه سود ده دخانیات کشور در اختیار شرکت های خارجی

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۱۲۵۱۹

حلقه سود ده دخانیات کشور در اختیار شرکت های خارجی

ایسنا/گیلان مدیرعامل شرکت دخانیات ایران گفت: حلقه سود ده صنعت دخانیات ایران در اختیار شرکت های خارجی است.

سیاوش افضلی در نشست خبری این شرکت گفت: دخانیات هویت بیش از صد ساله دارد و باید سیاست ها در جهت حمایت این صنعت تغییر کند و نیاز به نگاه در این خصوص داریم زیرا اختیاراتی از دخانیات گرفته شده است این در حالیست که وظایف حاکمیتی را از آن نگرفته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بزرگترین مجمتع دخانیات خاورمیانه در گیلان قرار دارد و ۹۵ درصد از محصولات دخانیات از اصلی ترین و خرمن ها تولید می شود.

افضلی ادامه داد: در حال حاضر ۷۰ درصد از بازار ۴۰ هزار میلیارد تومانی دخانیات ایران در اختیار شرکت های خارجی است.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران از بورسی شدن شرکت دخانیات ایران در سال ۱۴۰۰ خبر داد و  خاطرنشان کرد: هم اکنون بیش از ۹۵ درصد مدیران این شرکت از داخل دخانیات انتخاب شده و برای گرفتن سهم واقعی بازار با تمام قوا در تلاش هستند.

وی ادامه داد: سیاست هایی در سطح کلان و نبود مدیریت هوشمند باعث شده که سهم دخانیات در بازار کم شود. حمایت دولت در پیشرفت و پایداری این صنعت بسیار موثر است.

افضلی تصریح کرد: کیفیت سیگارهای تولید داخل نه تنها بسیار بالا رفته بلکه قیمت و رقابت پذیری آن اثر مثبتی بر این صنعت دارد و چهار عامل کیفیت محصولات، اصلاح سیستم فروش، اعتمادسازی و عرضه منظم کالا باعث رشد قابل توجهی در شرکت دخانیات شده است.

وی با بیان اینکه دخانیات بورسی می شود، گفت: مرحله اول واگذاری سهام شرکت دخانیات به بورس به زودی انجام می شود و در مرحله اول ۱۰ درصد عرضه خواهد داشت تا قیمت مناسب به دست بیاید.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران افزود: نمودار صورت های مالی این شرکت نشان می دهد که دخانیات در روند سود دهی در حال حرکت است.

وی خاطرنشان کرد: سهم بزرگ بازار دخانیات ایران در اختیار خارجی ها است که نیاز به تحقیق و تفحص دارد.

وی افزود: در حال حاضر عمده محصولات شرکت های خارجی هم رده محصولات داخلی است اما شرکت های خارجی حلقه سود ده زنجیره صنعت دخانیات را در دست گرفته اند، در حالیکه هیچ گونه مسولیتی را در زمینه کشاورزی و اشتغال نمی پذیرند.

افضلی گفت: شرکت های خارجی از خرمن و توتون های داخلی استفاده نمی کنند و ما ۳۵ درصد از توتون های داخلی استفاده می کنیم.

وی گفت: در مجموع ۹۵ درصد محصولات شرکت دخانیات از اصلی ترین محصولات خرمن و توتون تولید می شود و به زودی هشت محصول جدید وارد بازار می شود.

وی افزود: برند جدید به دو دلیل وارد بازار می شود، اول اینکه احتمال می رود مصرف کننده با ذائقه جدید وجود داشته باشد و دوم اینکه هر محصول بالاخره به نقطه پایدار می رسد و رشد آن متوقف می شود و باید برند جدید با ویژگی متفاوت تولید شود.

افضلی تصریح کرد: این شرکت در تلاش است تا نقدینگی را برای خرید ماشین آلات جدید و هم برای تأمین مواد اولیه افزایش دهد که با این اقدامات آینده بسیار درخشانی پیش روی شرکت خواهد بود و بر این اساس دو خط ماشین آلات جدید در حال راه اندازی است که باعث بالارفتن قدرت رقابت و بالا رفتن ظرفیت سهم بازار خواهد شد.

وی افزود: شرکت دخانیات سرمایه ملی است و در کل کشور شعبه و نیرو دارد و اگر اصلاح سیاست ها صورت گیرد به جذب نیروی بیشتر و اشتغالزایی بیشتر پیش خواهیم رفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی سيگار دخانيات شرکت دخانیات ایران دخانیات ایران شرکت های خارجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۱۲۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲

به گزارش خبرآنلاین از اصفهان، محمدیاسر طیب‌نیا، در ارتباط با میزان صادرات این شرکت در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه اصفهان با تغییر رویکرد در حوزه فروش و بازاریابی و حضور موثر در بازارهای جدید توانست ضمن تامین نیاز مصرف کنندگان داخلی در سال ۱۴۰۲ بالغ بر یک میلیون و ۴۰۹ هزار تن محصولات فولادی به ارزش بیش از ۷۰۷ میلیون دلار صادر کرده که از نظر وزنی ۱۶.۶۱ درصد و از نظر دلاری ۱۴.۶۸ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ رشد داشته است و این رشد صادرات در شرایطی رقم خورده است که در سال ۱۴۰۲ با محدودیت‌های شدیدی در حوزه برق و گاز مواجه بودیم.

وی افزود: نکته حائز اهمیت در رشد صادرات محصولات فولاد مبارکه، افزایش هم‌زمان وزن و ارزش دلاری صادرات است؛ این مسئله بیانگر نگاه ویژه فولاد مبارکه برای گذر از خام‌فروشی و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: فولاد مبارکه با کسب سهم ۱.۴۳ درصدی ارزش دلاری صادرات در بین کل صادرکنندگان در جایگاه پنجم قرار گرفته است و این در شرایطی است که رتبه اول به شرکت ملی گاز و سه رتبه دیگر به شرکت‌های حوزه پتروشیمی باز می‌گردد و این مهم، اهمیت رتبه فولاد مبارکه را به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی و پتروشیمی دو چندان می‌کند.

وی با اشاره به جزئیات صادرات محصولات فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه بزرگترین تولیدکننده محصولات تخت در منطقه منا به شمار می‌رود و ۸۴ درصد تولیدات ما در سال ۲۰۲۳ راهی بازارهای داخلی و ۱۶ درصد راهی بازار صادراتی شده است.

چالش های صادراتی

طیب‌نیا افزود: البته در بخش صادرات چالش‌هایی نیز وجود دارد که امیدواریم در سال‌های آتی رفع شود. نخست آن که برای فروش و ارائه محصولات متنوع به بازار جهانی محدودیت داریم. همچنین چالش اصلی صادرات در شرایط کنونی کشور عدم امکان برنامه‌ریزی بلندمدت با توجه به باثبات نبودن پیش‌بینی‌ها بر شرایط ارزی و تغییرات احتمالی قوانین و تعرفه‌ها و معافیت‌های صادراتی و ... است. به عنوان نمونه حذف معافیت‌های مالیاتی صادرات به واسطه محدودیت گذاشتن بر سقف معافیت‌ها در قانون بودجه سال جاری از مواردی است که با توجه به الزام به عرضه ارز با قیمت نیما توجیه صادرات را برای بسیاری شرکت‌ها از بین خواهد برد.

وی ادامه داد: همچنین زیرساخت‌های کشور برای صادرات باید تقویت شود؛ در بخش لجستیک و حمل و نقل نیاز به بهبود داریم، اسکله‌ها در بنادر باید تقویت شود تا بتوانیم محصولات را با تناژهای بیشتر صادر کنیم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه با صادرات ۱.۴ میلیون تن محصولات فولادی به ارزش بیش از ۷۰۰ میلیون دلار، عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی-پتروشیمی کشور را به خود تخصیص داد؛ این در حالی است که در صورت تجمیع میزان صادرات صورت گرفته در گروه فولادمبارکه، این گروه در میان صادرکنندگان نفتی و غیرنفتی کشور، رتبه دوم را کسب خواهد کرد.

گفتنی است گمرک ایران آمار عملکرد ۱۰۰ صادرکننده اول کشور در حوزه تجارت خارجی را در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد. از مجموع صادرات غیر نفتی کشور در سال گذشته، بالغ بر ۱۳۶ میلیون تن به ارزش بیش از ۴۹ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی انجام شده است که از این میزان، ۶۹ میلیون و ۷۳۹ هزار تن به ارزش ۲۸ میلیارد و ۹۵۵ میلیون دلار توسط ۱۰۰ صادرکننده برتر انجام گرفته است.

افزایش هم‌زمان وزن و ارزش دلاری صادرات

این میزان صادرات توسط ۱۰۰ صادرکننده برتر، بیانگر افت ۱.۴۷ درصدی از نظر وزن و افت ۱۸.۹ درصدی از نظر ارزش دلاری نسبت به سال ۱۴۰۱ است. با این حال فولاد مبارکه توانسته است در سال ۱۴۰۲ هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزش دلاری، رشد قابل توجهی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته باشد؛ نکته حائز اهمیت در رشد صادرات محصولات فولاد مبارکه، افزایش هم‌زمان وزن و ارزش دلاری صادرات است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903174

دیگر خبرها

  • فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
  • طی یک سال؛ صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • قیمت محصولات ایران‌خودرو یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳/ کدام خودرو امروز گران شد؟
  • مکمل خارجی و وارداتی نداریم | بیشترین تقلب در این مکمل‌هاست | روش‌ های تشخیص مکمل اصل از تقلبی 
  • صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • تعیین تکلیف هزار حلقه چاه در بزرگ‌ترین دشت برنج کشور
  • دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات: مالیات مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات است
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است
  • مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات
  • قطع واردات ورق‌های گالوانیزه خودرو به کشور