Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@00:29:42 GMT

امضای تفاهم‌نامه‌ای بین فقه و فرهنگ

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۱۶۶۸۴

امضای تفاهم‌نامه‌ای بین فقه و فرهنگ

ایسنا/اصفهان معاون فرهنگی شهردار اصفهان و هیأت همراه، با حضور در پژوهشگاه فقه معاصر قم، تفاهم‌نامۀ همکاری در حوزۀ پژوهش‌های فقهی مرتبط با حوزه‌های حقوق شهروندی را امضا کردند.

پیرو امضای این تفاهم‌نامه، قائم‌مقام پژوهشگاه فقه معاصر با حضور در اصفهان، علاوه بر بازدید از تعدادی از مراکز سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با رئیس این سازمان، معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی، رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی و مدیر مجموعه تخت فولاد نیز در نشستی دیدار و گفت‌وگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام مصطفی دری، قائم‌مقام پژوهشگاه فقه معاصر در این نشست، با اشاره به تأثیر آموزش غیرمستقیم بر شهروندان در مراکز گوناگون سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: به‌منظور گرایش مردم به خواندن کتاب نباید به آن‌ها کتاب رایگان هدیه داد، بلکه باید کاری کرد که مردم به‌صورت درونی به کتاب‌خوانی و برنامه‌های فرهنگی رو بیاورند و این آموزش غیرمستقیم توسط سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان انجام‌شده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های گستردۀ دانشنامۀ ویکی‌شیعه افزود: ویکی‌شیعه نخستین دانشنامه علمی شیعه با استانداردهای دانشنامه‌نویسی است. دانشنامه‌نویسی از خروجی‌های مهم مدیریت دانش است و باید حتماً در هر رشته‌ای انجام شود و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان نیز می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند.

قائم‌مقام پژوهشگاه فقه معاصر، با اشاره به فقدان پژوهش دربارۀ مکتب فقهی اصفهان تصریح کرد: می‌توانیم در قالب برگزاری نشست‌های علمی و تدوین مقاله و کتاب در این خصوص با یکدیگر همکاری کنیم.

در ادامه محمد عیدی، معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان امضای تفاهم‌نامه میان این سازمان و پژوهشگاه فقه معاصر را نشان از عزم راسخ دو مجموعه برای انجام کار کارشناسی و هدفمند دانست.

وی با اشاره به اهمیت مقوله کتاب‌خوانی افزود: نمایشگاه کتاب فرانکفورت آلمان نمونه زیبایی از انجام کار فرهنگی در حوزه کتاب است و برگزاری آن نکات آموختنی بسیاری دارد. در این نمایشگاه که هیچ تبلیغات گسترده‌ای نیز برای آن انجام نمی‌شود حدود ۳۷۰۰ رویداد در قالب نشست‌ برگزار می‌شود. سه روز این نمایشگاه مخصوص نخبگان و دو روز نیز مخصوص مردم است. این نمایشگاه که رویدادی مدنی است به‌جای هزینه‌بر بودن، بسیار درآمدزا است و به اقتصاد کتاب کمک می‌کند، درحالی‌که متأسفانه در کشورمان از این فضا دور هستیم.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان ادامه داد: ما آمادگی همکاری با پژوهشگاه فقه معاصر در حوزه‌های گوناگون را داریم. برای مثال مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد اصفهان ظرفیت‌های گسترده‌ای دارد که می‌تواند یکی از محورهای این همکاری‌ قرار گیرد.

عیدی گفت: کتب خطی فقهی زیادی در اصفهان وجود دارد که در معرض از بین رفتن است و باید به‌صورت دیجیتال درآمده و حفظ و نگهداری شود. امیدوارم اهتمامی صورت گیرد تا محتوای این کتب در ویکی‌شیعه نیز قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، همچنین سیدعلی معرک‌نژاد، مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد در این نشست، درباره فعالیت‌های این مجموعه توضیح داد: پس از مشورت با مراجع عظام تقلید و اساتید حوزه علمیه قم، سه هدف برای این مجموعه تعریف کردیم. تخت فولاد مجموعه‌ای هویت‌مند و هویت‌بخش است و حفظ این فضای چه از نظر کالبدی و چه از نظر معنوی یکی از اهداف ما قرار گرفت.

وی ادامه داد: تخت فولاد از گذشته‌های دور مرکزی برای دعا، مناجات و راز و نیاز بوده است و تلاش کردیم با تولید برنامه‌های هویت‌بخش و حفظ فضاهای هویت‌مند از این فضا صیانت کنیم. همچنین آگاه‌سازی و افزایش شناخت مردم از مجموعه تخت فولاد و سبک زندگی بزرگان مدفون در آن را در دستور کار قرار دادیم که این کار با نگاه شهری، ملی و بین‌المللی انجام گرفت.

مدیر مجموعۀ تخت فولاد اصفهان با اشاره به انجام مطالعات مخاطب‌شناسی توسط این مجموعه خاطر نشان کرد: ما تولیدات صوتی، تصویری و مکتوب خود را بر اساس نیاز و رده سنی مخاطبان به آن‌ها ارائه می‌دهیم. از طرف دیگر تولیداتی در حوزه نوجوان داشتیم که کتاب‌های داستان‌های کوتاه درباره شخصیت‌های مدفون در تخت فولاد از جمله آن‌هاست.

معرک‌نژاد، با اشاره به حضور فعال در فضای مجازی و رسانه‌ای اظهار کرد: برنامه سحرگاهی ماه مبارک رمضان در سه سال اخیر از مجموعه تخت فولاد پخش می‌شود که در سال ۹۹ به‌عنوان بهترین برنامه سحرگاهی استان‌های کشور انتخاب شد. برنامه فرمول جاذبه نیز به‌زودی از یک شبکه سراسری پخش خواهد شد.

وی خبر داد: زندگی‌نامه شخصیت‌های مدفون در تخت فولاد اصفهان در قالب چهار جلد تدوین‌شده و کتابخانه دیجیتال تخت فولاد نیز آماده بهره‌برداری است.

سپس، حجت‌الاسلام محمدکاظم حقانی فضل، مؤسس و مشاور دانشنامۀ «ویکی‌شیعه» درباره این دانشنامه توضیح داد: این دانشنامه در هر ۲۴ ساعت حداقل ۳۰۰ هزار بازدید دارد که در ایام عاشورا و ماه مبارک رمضان حتی به ۷۰۰ هزار بازدید هم رسیده است.

وی افزود: آمادگی داریم در ویکی شیعه عالمان مدفون در تخت فولاد اصفهان را معرفی کنیم تا هم محتوای ویکی شیعه تقویت شود و هم مردم با تخت فولاد آشنا شوند.

مؤسس دانشنامه ویکی‌شیعه گفت: مسائلی که شهرداری‌ها با آن‌ها سروکار دارند گاهی جنبه فقهی پیدا می‌کند که می‌توان آن‌ها را به پژوهشگاه فقه معاصر ارجاع داد تا درباره آن پژوهش صورت گیرد تا به جواب مورد نیاز شهرداری‌ها و مردم رسید.

حقانی فضل با تأکید بر اینکه فقه شیعه، با سؤال پرورده و پربار می‌شود ابراز امیدواری کرد که زمینه همکاری مشترک با شهرداری اصفهان فراهم باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری تفاهمنامه فقه شهرداری اصفهان فرهنگ سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان تخت فولاد اصفهان ویکی شیعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۱۶۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار کتاب «ماهی جان» در قزوین

به گزارش خبرگزاری مهر «ماهی جان» کتابی شامل مجموعه شعر نوجوان است که به همت واحد کودک و نوجوان انتشارات سایه گستر منتشر شده است.

سرایش آثار این مجموعه را مهدی مردانی کارشناس مسئول فرهنگی، هنری و ادبی و تصویرگری آن را فیروزه ولدآبادی مربی فرهنگی کانون استان قزوین برعهده داشته‌اند.

این کتاب شامل ۲۸ سروده در قالب نیمایی است که انتشارات سایه گستر آن را در اندازه رقعی منتشر کرده است.

کد خبر 6089669

دیگر خبرها

  • اصفهانی‌ها ایده‌های خود را برای معرفی بهتر تخت‌فولاد ارائه دهند
  • انتشار کتاب ماهی جان در قزوین
  • انتشار کتاب «ماهی جان» در قزوین
  • امضای تفاهم نامه طرح فیبر نوری در بیرجند
  • امضای تفاهم‌نامه اجرای طرح فیبر نوری در شهر بیرجند
  • امضای تفاهم نامه اجرای طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب و کار‌ها
  • حمله گسترده انصارالله یمن به کشتی های آمریکایی و اسرائیلی/ واکنش مداخله جویانه آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی/ امضای تفاهم‌نامه امنیتی میان ایران و روسیه/ ادامه مأموریت‌های مستشاران ایرانی در سوریه
  • امضای تفاهم نامه امنیتی میان ایران و روسیه
  • همکاری دانشگاه مراغه و شرکت فولاد تبریز
  • همکاری دانش‌بنیان دانشگاه مراغه و شرکت فولاد تبریز