Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه در مجلس سنای آمریکا قصد دارند از تلاش‌ها برای کاهش اختیارات نظامی «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا جلوگیری کنند.

پایگاه خبری-تحلیلی «پولیتیکو» این رویداد را «تحولی عجیب» برای اعضای کنگره دانسته که از مدت‌ها پیش، از نادیده گرفته شدن نقش سنتی کنگره در صدور دستور اقدامات نظامی توسط روسای جمهور هر دو حزب آمریکا شاکی بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رسانه نوشته حدود ۲۰ سال بعد از اتفاقات وحشتناک ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، قانونگذاران جمهوری‌خواه آمریکایی با تقلا برای حفظ اختیارات نظامی رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا جهت انجام اقدامات نظامی بدون نیاز به کسب مجوز از کنگره، خودشان را در وضعیتی عجیب قرار داده‌اند.

مطابق این گزارش، این موضع‌گیری سناتورهای جمهوری‌خواه تا حد زیادی از دغدغه آنها برای ضرورت مقابله با گروه‌های عراقی و همچنین نگرانی‌ها از احتمال بی‌ثبات شدن سریع اوضاع در افغانستان نشأت می‌گیرد. 

«مارک روبیو»، عضو ارشد کمیته اطلاعاتی مجلس سنا گفت: «رئیس‌جمهورها باید اجازه داشته باشند تروریست‌ها یا سایر گروه‌های مسلحی را که قصد آسیب زدن به ایالات متحده یا پرسنل ما در هر نقطه دنیا دارند، هدف قرار دهند و تمامی اقدامات لازم را جهت تضعیف توانایی حمله آنها به ما را انجام دهند.»

این بحث‌ها در شرایطی در کنگره مطرح می‌شوند که مجلس سنای آمریکا در هفته‌های آتی باید به طرحی که خواستار لغو دو مجوز جنگی رئیس‌جمهور این کشور است رأی دهد.  

تصویب ۳ طرح موازی در مجلس نمایندگان

حدود دو هفته پیش، اعضای مجلس نمایندگان آمریکا دو طرح را به تصویب رساندند که خواستار لغو برخی امتیازات جنگی قدیمی رئیس‌جمهوری ایالات متحده است. 

یکی از آن دو طرح که در جلسه مورخ نهم تیرماه در مجلس نمایندگان به تصویب رسید خواستار لغو پاره‌ای اختیارات نظامی است که به موجب مصوبه‌ای در سال ۱۹۹۱ به رئیس‌جمهور اعطا شده بود.

آن مصوبه که «قطعنامه مشترک برای صدور مجوز استفاده از نیروهای مسلح ایالات متحده متعاقب قطعنامه ۶۷۸ شورای امنیت سازمان ملل» نام گرفته بود ۱۴ ژانویه ۱۹۹۱ و در پی حمله رژیم صدام به کویت به تصویب کنگره آمریکا رسید و به رئیس‌جمهور اختیار می‌داد بدون مشورت با کنگره نظامیان کشورش را به جنگ خلیج فارس اعزام کند.

طرح دومی که به تصویب اعضای مجلس نمایندگان رسید خواستار لغو قطعنامه کمتر شناخته شده دیگری است که در سال ۱۹۵۷ به تصویب رسید. این مصوبه کنگره خواستار اعطای پاره‌ای اختیارات به رئیس‌جمهور برای اقدام نظامی در منطقه غرب آسیا جهت محافظت از آمریکا در برابر آنچه «ستیزه‌جویی مسلحانه از سوی هر کشور تحت کنترل کمونیسم بین‌المللی» خوانده می‌شد بود. 

مجلس نمایندگان آمریکا علاوه بر این روز ۲۷ خردادماه هم به ابطال قانون دیگری مصوب سال ۲۰۰۲ رأی مثبت داد. «مجوز استفاده از نیروی نظامی علیه عراق، مصوب سال ۲۰۰۲» قانونی است که قانونگذاران آمریکایی قبل از حمله نظامی به عراق به تصویب رسانده بودند و به رئیس‌جمهور آمریکا اجازه می‌داد در برخی شرایط معین بدون کسب تأیید کنگره دستور اقدامات نظامی در منطقه غرب آسیا را صادر کند.

جلسه محرمانه سنا درباره ابطال اختیارات نظامی

طبق گزارش پولیتیکو، کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا دیروز (دوشنبه) میزبان نشستی محرمانه با حضور مقام‌های ارشد دولت بایدن درباره همین موضوع بود.

دو منبع مطلع به پولیتیکو گفته‌اند مقام‌های دولت بایدن در آن جلسه گفته‌اند که مصوبه سال ۲۰۰۲ عملاً منسوخ شده است. این مقام‌ها گفته‌اند که دولت آمریکا برای انجام عملیات‌های فعلی به این مصوبه‌ها استناد نمی‌کند و ابطال آن نیز الزامی برای متوقف شدن اقدامات نظامی جاری ایجاد نخواهد کرد. 

عملیات‌های نظامی بایدن در خاورمیانه

دولت بایدن تا کنون دو بار دستور اقدام نظامی علیه گروه‌های مقاومت در منطقه غرب آسیا را صادر کرده است. او اسفندماه سال گذشته بدون مشورت با کنگره دستور یک عملیات نظامی در شرق سوریه علیه گروه‌های مقاومت را صادر کرده بود که با انتقادهای قانونگذاران آمریکایی مواجه شد.

بایدن چند هفته پیش هم دستوری برای حمله به مواضع گروههای مقاومت در مرز عراق و سوریه صادر کرد که این اقدام هم با انتقاد قانونگذاران آمریکایی رو به رو شد.

با این حال، او هنگام ارائه توجیه درباره انجام این دو عملیات به اختیاراتش ذیل مصوبه سال ۲۰۰۲ اشاره نکرده است. بایدن، در عوض مدعی شده از اختیاراتش ذیل بند دوم قانون اساسی آمریکا استفاده کرده که به رئیس‌جمهور اجازه می‌دهد از نظامیان آمریکا و منافع ملی کلیدی این کشور دفاع کند.

مدافعان حفظ اختیارات نظامی بایدن چه می‌گویند؟

«دن سالیوان»، نماینده جمهوری‌خواه ایالت آلاسکا که عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا است مدعی شده لغو اختیارات نظامی رئیس‌جمهور ایالات متحده باعث جسور شدن «گروه‌های تروریستی» خواهد شد.

سالیوان، به عنوان مثال به جسور شدن گروه تروریستی القاعده اشاره کرده. پولیتیکو هم نوشته قانونگذاران آمریکایی نگرانند که این گروه بعد از خروج نظامیان آمریکا در افغانستان تجدید قوا کرده و مجدداً فعال شود.

قانونگذاران جمهوری‌خواه خواستار آن هستند که بایدن راهبرد مشخصی برای مقابله با این گروه‌ها داشته باشد و حتی با استناد به اختیاراتش اقدام به حملات پیش‌دستانه کند.

مارکو روبیو گفت: «اینکه دولت بایدن بسیار زورمندانه عمل کند شروع قدرتمندی برای او خواهد بود و این پیام را منتقل خواهد کرد که ما معتقد نیستیم قادر به انجام حملات لازم برای محافظت از نیروهایمان در برابر شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران یا سایر شبه‌نظامیان نیستیم.»

«ران جانسون» از دیگر حامیان حفظ اختیارات نظامی رئیس‌جمهور می‌گوید مصوبه سال ۲۰۰۲ برای محافظت از نظامیان آمریکا در عراق ضروری است. او گفت: «قرار نیست فقط وقتی که به ما حمله شد به آن واکنش نشان دهیم.»

«تد کروز»، نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس که عضو کمیته روابط خارجی به پولیتیکو گفت قصد دارد متممی به طرحی که قصد ابطال مصوبه سال ۲۰۰۲ دارد اضافه کند. به گفته او، آن متمم «صراحت خواهد داشت که رئیس‌جمهور برای محافظت از نظامیان و آمریکایی‌ها از ستیزه‌جویی‌های نظامی ایران اختیارات کامل خواهد داشت.»

منبع: الف

کلیدواژه: قانونگذاران آمریکایی مجلس نمایندگان اختیارات نظامی اقدامات نظامی رئیس جمهور ایالات متحده خواستار لغو جمهوری خواه دولت بایدن گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۱۶۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش های تهران چقدر کاهش داشته است؟ | برنامه های آبفا برای جلوگیری از هدررفت آب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محسن اردکانی در گردهمایی مدیران روابط‌عمومی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای استان تهران افزود: متوسط بارندگی‌های تهران سالانه ۲۸۰ میلیمتر است، اما در چهار سال اخیر این میزان بین ۱۹۰ تا ۲۱۰ میلیمتر در نوسان بوده است.

مدیرعامل آبفای استان تهران ادامه داد: سالانه بین ۱.۵ تا ۴ درصد نیز به شمار مشترکان شرکت آبفای استان تهران افزوده می‌شود و در چنین شرایطی، چاره‌ای جز مدیریت مصرف وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: البته تنش آبی موجب غفلت شرکت آبفای استان از انجام برنامه‌ها و پروژه‌های زیربنایی و اثرگذار نشده است و همان‌طور که در ابتدای امسال بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان پروژه در این استان به مرحله بهره‌برداری رسید، تلاش خواهیم کرد تا پایان امسال نیز شهروندان و ساکنان استان تهران از مزایا و خدمات ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان پروژه جدید برخوردار شوند.

اردکانی گفت: خادمان مردم در شرکت آب و فاضلاب استان تهران همه توان و تلاش خود را برای تأمین و توزیع مناسب آب به کار گرفته‌اند؛ اما آنچه که در نهایت موجب ثمردهی این تلاش‌ها خواهد شد، همراهی و مشارکت مردم در مدیریت مصرف است.

تهرانی‌ها چقدر از آب شرب کشور را مصرف می‌کنند؟ | نمای مصرف آب در پایتخت

مدیرعامل آبفای استان تهران آب را حیاتی‌ترین کالای زندگی دانست و با اشاره به تنش آبی و خشکسالی‌های چند سال اخیر، پیشنهاد داد: پویش هر کارمند یک سفیر و حامی آب در دستگاه‌های اجرایی راه‌اندازی شود.

وی ادامه داد: کمبود منابع آبی چالشی‌ترین موضوع کشور و مدیریت مصرف آب اولویت نخست شرکت‌های آب و فاضلاب برای گذر از این چالش محسوب می‌شود که یکی از مولفه‌های اثربخش در مدیریت مصرف، اقدام‌های فرهنگی است.

اردکانی با بیان اینکه قوانین و مقررات و قیمت‌گذاری آب و استفاده از تجهیزات و ابزار کاهنده مصرف سایر مولفه‌های مدیریت مصرف را شامل می‌شوند، گفت: در این زمینه باتوجه‌به قوانین و امکانات موجود، اقدام‌های لازم صورت می‌گیرد؛ اما در حوزه فرهنگی به فعالیت‌ها و اقدام‌های فراگیری نیاز است که همکاری و کمک روابط‌عمومی دستگاه‌ها و رسانه‌ها در این زمینه بسیار مؤثر خواهد بود.

به گفته وی، وزارت نیرو و شرکت‌های آب و فاضلاب در چهار سال اخیر که خشکسالی بر کشور سایه انداخته است، تلاش‌های زیادی را برای تأمین آب انجام داده‌اند و اگرچه سقایی مردم وظیفه و افتخار شرکت‌های آب و فاضلاب است؛ اما همکاری‌های فرابخشی برای انجام این وظیفه از روی اخلاص است و این تلاش چنانچه با کار مضاعف و مشارکت جمعی همراه شود، توفیق و برکت فراوانی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران به اشاره به شمار بالای کارمندان دستگاه‌های اجرایی و نهادها، افزود: روابط‌عمومی این دستگاه‌ها می‌توانند در کمک به مدیریت مصرف آب، پویش هر کارمند یک سفیر و حامی آب را در بین کارمندان و خانواده‌های آنان راه‌اندازی کنند و همچنین به مدیران ارشد دستگاه‌های خود پیشنهاد دهند تا یک شهردار آب برای پایش و مراقبت از تأسیسات و جلوگیری از هدررفت آب انتخاب کنند.

تامین آب تهران در چه شرایطی به مشکل می خورد؟

وی همچنین با اشاره به فعالیت‌های گسترده روابط‌عمومی شرکت آبفای استان تهران در سال گذشته و به‌ویژه راه‌اندازی پویش‌های آب بهتر است یا ثروت و تهران، شهر حساس به آب، افزود: این فعالیت‌ها در مدت کوتاهی موردتوجه مخاطبان قرار گرفته و دامنه آن از استان تهران فراتر رفته و به سایر استان‌ها نیز تسری یافته است.

کد خبر 848697 برچسب‌ها وزارت نیرو خبر مهم آبفا - آب و فاضلاب تهران

دیگر خبرها

  • افشاگری رسانه آمریکایی درباره انبوه گاف‌های بایدن در ۲۰۲۴
  • بارش های تهران چقدر کاهش داشته است؟ | برنامه های آبفا برای جلوگیری از هدررفت آب
  • ادعای بایدن: حماس تنها مانع آتش بس فوری در غزه است
  • بایدن: آمریکا، مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد
  • بایدن: آمریکا٬ مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد
  • گفت‌وگوی تلفنی بایدن با امیر قطر و السیسی درباره آتش‌بس در غزه
  • رایزنی تلفنی بایدن با امیر قطر؛ تحولات غزه محور گفتگو‌ها
  • کنگره آمريکا دیوان بین‌المللی کیفری را تهدید کرد
  • آمریکا: ۵ واحد نظامی اسرائیل مرتکب نقض قوانین شده‌اند
  • اسکله نظامی آمریکا در غزه ۳۲۰ میلیون دلار هزینه دارد