Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-30@15:44:24 GMT

هم‌کفوی در ازدواج به چه معنا است؟

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۱۷۰۹۹

امام صادق علیه‌السلام فرمود اگر خدا امیرمؤمنان را برای فاطمه خلق نکرده بود، برای او کفو و مانند روی زمین یافت نمی‌شد. ناطقان: از رویداد‌های مهم در روز اول ذی‌الحجة، ازدواج با برکتِ امیرالمؤمنین علیه‌السلام با فاطمه زهرا سلام‌الله علی‌ها است. در اهمیت این پیوند آسمانی همین بس که امام صادق فرمود «لَوْ لَا أَنَّ اللَّهَ خَلَقَ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ لِفَاطِمَةَ مَا کانَ لَهَا کفْوٌ عَلَی الْأَرْض؛ اگر خدا امیرمؤمنان را برای فاطمه خلق نکرده بود، برای او کفو و مانند روی زمین یافت نمی‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» این روایت تأکیدی بر هم‌کفوی در مسئله ازدواج است که امروزه در علم روانشناسی بر آن تأکید دارند. هم‌کفوی به معنی مِثل و شبیه هم بودن نیست بلکه به معنی متناسب بودن است و ممکن است گاهی این تناسب در شبیه بودن باشد یا گاهی در هم‌جهت بودن یا در مکمل بودن نهفته باشد و مهم‌ترین موضوع در کفویت، ایمان است.

در احادیث معیار کُفویت ایمان شمرده شده است. رسول خدا صلی الله علیه و آله در روایتی فرمود «مرد مؤمن، شایسته و همتای زن مؤمن است و مرد مسلمان، شایسته و همتای زن مسلمان است؛ الْمُؤْمِنُ‏ کُفْوٌ لِلْمُؤْمِنَةِ وَ الْمُسْلِمُ کُفْوٌ لِلْمُسْلِمَة» (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏۵، ص ۳۴۱) یا در دیگر روایت فرمود «اَنْکِحُوا الاَْکْفاءَ وَ انْکِحُوا مِنْهُمْ وَ اخْتارُوا لِنُطَفِکُمْ؛ زمینه ازدواج هم‌کفو‌ها را فراهم کنید و با هم‌کفو ازدواج کنید و آنان را براى به وجود آمدن فرزندان شایسته به عقد خود درآورید.» بنابراین هم قبیله بودن، همشهرى بودن، به اندازه هم ثروت داشتن، موجب هم‌کفوى نیست.

دو زوجی که بناست با یکدیگر یک عمر زندگی مشترک داشته باشند و در همه کار‌ها شریک هم باشند و فرزندانی را به دنیا آورند، تربیت کنند و به سعادت برسانند، حتماً باید هماهنگ و هم‌سنخ و کفو یکدیگر باشند. متأسفانه معمولاً در انتخاب همسر، به خوب بودن بسنده می‌کنیم و به هم‌کفوی کمتر بها می‌دهیم در حالی که محور معیار‌های انتخاب همسر، کفویت است.

با این توضیحات، ملاک کُفویت در بعد فردی، ایمانیات و اعتقادات زوجین و در مسائل خانوادگی شامل ارزش‌ها، گرایش‌های عقیدتی، فرهنگی و سیاسی، نوع تربیت خانوادگی، عادات و آداب گروهی و گاهی در سطح ثروت و درآمد است.
منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: هم کفوی ، ازدواج ، مانند

منبع: ناطقان

کلیدواژه: ازدواج مانند هم کفو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۱۷۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نعیمه نظام‌دوست: دوست دارم با مهران مدیری ازدواج کنم؛ واکنش مدیری را ببینید | ویدئو

دریافت 733 KB

به گزارش همشهری آنلاین، نعیمه نظام‌دوست بازیگر در پاسخ به سوال مجری که پرسید دوست داری با کدام بازیگر ازدواج کنی گفت با مهران مدیری.

کد خبر 848162 برچسب‌ها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران مهران مدیری

دیگر خبرها

  • چرا نرخ طلاق در استان البرز بالاست؟
  • افشای راز زن دوم مرد میانسال بعد از مرگش
  • افشای راز ازدواج دوم مرد میانسال بعد از مرگ
  • ذوق خانم بازیگر برای ازدواج با مهران مدیری!
  • ذوق خانم بازیگر برای ازدواج به مهران مدیری!
  • باخت برایم بی‌معنا است/هندبال گیتی‌پسند در آسیا حرف خواهد زد
  • (ویدئو) نعیمه نظام‌دوست: دوست دارم با مهران مدیری ازدواج کنم
  • نعیمه نظام‌دوست: دوست دارم با مهران مدیری ازدواج کنم؛ واکنش مدیری را ببینید | ویدئو
  • فراخوان ثبت نام جشن ازدواج نخبگان منتشر شد
  • جزئیات تسیهلات ازدواج و فرزندآوری