Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-28@10:45:01 GMT

تکرار سرنوشت عراق برای نظامیان آمریکایی در سوریه

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۱۷۶۹۶

تکرار سرنوشت عراق برای نظامیان آمریکایی در سوریه

اولین و مهم‌ترین پیامد روند جدید شکل‌گرفته در حمله موشکی و راکتی به پایگاههای نظامی آمریکا در سوریه را می‌توان از میان رفتن حصار امنیتی برای نظامیان این کشور مورد ارزیابی قرار داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، با نزدیک شدن هر چه بیشتر به زمان پایان بحران سوریه، به نظر می‌رسد عقربه‌های ساعت‌ها بیش از هر زمان دیگری برای خروج نظامیان آمریکایی در حال کوک شدن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال‌های بعد از 2014 نیروهای آمریکایی با بهره‌گیری از شبه نظامیان وابسته به حزب اتحادیه دموکراتیک (PYD) بر بخش‌هایی از شمال سوریه کنترل پیدا کرده و پایگاههای نظامی جدید را در این مناطق تاسیس کردند. در این میان نکته قابل توجه برای آمریکایی‌ها این بود که آنها برای سربازان خود و دیگر نیروهای موسوم به «ائتلاف بین‌المللی ضد داعش» نوعی حصار امنیتی قائل بودند.

هر چند طی سال‌های اخیر، نیروهای نظامی آمریکایی حمایت نیابتی از نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) را ادامه داده‌اند اما روند جدید تحولات در مرزهای سوریه نشانگر آن است که نظامیان این کشور، طی ماه‌های گذشته وضعیتی متفاوت از تهدیدات امنیتی و مقاومت گروههای سوری را تجربه کرده‌اند و احتمالا این روند طی ماههای آینده نیز گسترش بیشتری پیدا خواهد کرد.  در گذشته تصور چنین بود که تحت هر شرایطی نظامیان آمریکایی و ائتلاف از تهدیدات و حملات مصون هستند اما در میانه تحولات جدید، به ویژه بعد از حملات هوایی تروریست‌های آمریکایی به نیروهای مقاومت در منطقه ابوکمال، واقع در مرزهای میان عراق و سوریه، شاهد چرخشی بزرگ در معادلات هستیم.

تنها در فاصله یک روز پس از حملات نظامیان آمریکایی به پایگاه نیروهای مقاومت  در اواخر ماه گذشته میلادی (ژوئن)، پایگاه آمریکا در میدان نفتی العمر در شرق سوریه مورد حمله موشکی قرار گرفت. در چند روز اخیر نیز گزارش‌های حاکی از آن هستند که بارها آژیر خطر در میدان نفتی «العمر» در شرق «دیرالزور» که محل استقرار پایگاه نظامی آمریکایی‌هایی است، به صدا در آمده است.

همچنین، شواهد امر حاکی از آن است که همزمان با این حمله  به نیروهای آمریکایی در دیرالزور در میدان گازی «کونیکو» حمله شده است. با این اوصاف، اکنون استدلال اصلی نوشتار حاضر این است که روند موجود در تغییر معادلات در سوریه نشان‌گر آن است که سرنوشت نظامیان آمریکا در کشور سوریه نیز در مسیر تبدیل شدن به وضعیت آنها در کشور عراق قرار گرفته و این روند در آینده نزدیک دگرگون شدن معادلات میدانی سوریه را در پی خواهد داشت؛ در راستای پرداختن به این استدلال نیز می‌توان سه محور مهم را مطرح کرد.

حمله به پایگاه اشغالگران آمریکایی در سوریهعطوان: فرار خفت باری در انتظار نظامیان آمریکا در عراق و سوریه استمیرابیان: آمریکایی‌ها خفّتِ افغانستان را به‌زودی در عراق و سوریه نیز تجربه می‌کنند

 

از میان رفتن حصار امنیتی نظامیان آمریکایی در سوریه

اولین و مهم‌ترین پیامد روند جدید شکل‌گرفته در حمله موشکی و راکتی به پایگاههای نظامی آمریکا در سوریه را می‌توان از میان رفتن حصار امنیتی برای نظامیان این کشور مورد ارزیابی قرار داد. نظامیان آمریکایی در وضعیت جدید نه تنها توانایی حراست از خود در برابر حملات را ندارند، بلکه در آینده با موضوع مهم ماندن یا رفتن از مرزهای سوریه مواجه خواهند شد. اگر در گذشته مساله خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، صرفا تصمیم داخلی تلقی می‌شد که رئیس‌جمهور مستقر در کاخ سفید می‌بایست پیرامون آن موضع بگیرد؛ در وضعیت جدید خروج واشنگتن از این کشور به یک اجبار تبدیل شده است. بدین معنا که آمریکایی‌ها دیگر در سوریه هیچ حاشیه امنیتی نداشته و باقی ماندن آن‌ها در پایگاههای نظامی خود، همراه با صرف هزینه‌های جانی و مالی قابل توجه خواهد بود. همین امر موجب شده که ناقوس‌ها برای پایان حضور نظامیان آمریکایی از مناطق شمالی سوریه از هم اکنون به صدا در آید.

کم‌رنگ شدن هماهنگی میان روسیه و آمریکا در سوریه

 یکی دیگر از ابعاد مهم در تحلیل حمله نیروهای مقاومت به پایگاه نظامیان آمریکایی کم رنگ شدن سطح هماهنگی میان مسکو و واشنگتن در سوریه است. هر چند آمریکا و روسیه در تمامی سال‌های بعد از آغاز بحران سوریه در 2011 تا کنون، همکاری محسوس و مشترک قابل توجهی نداشته‌اند اما همواره به نوعی احترام متقابل و هماهنگی نانوشته میان دو طرف در ارتباط با رعایت حریم امنیت برای نظامیان یکدیگر وجود داشته است. همین امر همواره عاملی بازدارنده برای عدم هدف قرار گرفتن پایگاه نظامیان آمریکایی در سوریه بوده است اما اکنون در روند جدید تحولات سوریه به نظر می‌رسد این رویکرد از سوی مسکو با دولت بایدن تعدیل شده و اکنون هماهنگی میان دو طرف به حداقل ممکن کاهش پیدا کرده است.

کُردهای سوریه؛ بی‌پناه تر از هر زمان دیگری

کردهای سوریه بدون تردید مهم‌ترین بازیگرانی هستند که از ماندن یا خروج نظامیان آمریکایی در سوریه متاثر خواهند شد. طی سال‌های بعد از 2014 کردها موجودیت خود را در عرصه میدانی تحولات سوریه، به صورت تمام و کمال به آمریکا وابسته کرده‌اند اما در نقاط حساس تاریخی شاهد بوده‌ایم که واشنگتن در برابر حملات ترکیه، هیچگاه از آن‌ها حمایت به عمل نیاورده و به عبارتی به آن‌ها خیانت کرده است اما انگار کردها قصد نداشته و ندارند از تاریخ درس بگیرند و به این نکته پی ببرند که واشنگتن هیچگاه حامی و حافظ آن‌ها نخواهد بود.

اگر در گذشته چنین تصور می‌شد که آمریکایی‌ها می‌توانند از آن‌ها دفاع کنند، اکنون امنیت خود نظامیان آمریکایی نیز تضمین شده نیست. شاید به عبارت روشن‌تر این نکته را بتوان ارائه کرد که اکنون آمریکایی‌ها بیش از کردها نگران امنیت خود هستند. لذا ضروری به نظر می‌رسد که کردهای سوریه در مواضع خود در وابسته کردن امنیت‌شان به واشنگتن تجدیدنظر کنند و همکاری و گفتگو با حکومت مرکزی را پیش بگیرند.

منبع: الوقت

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نظامیان آمریکایی در سوریه پایگاههای نظامی نظامیان آمریکا برای نظامیان نظامی آمریکا آمریکایی ها حصار امنیتی روند جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۱۷۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروج نظامیان آمریکایی از نیجر؛ پیروزی استراتژیک برای روسیه

به نوشته یک روزنامه آمریکایی، نیجر در بحبوحه شکست اتحاد این کشور با ایالات متحده و خروج نظامیان آمریکایی، در حال تقویت همکاری با روسیه است و قصد دارد از مسکو برای آموزش نظامی سربازانش و خرید سلاح کمک بگیرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "فایننشال تایمز" در تحلیلی نوشته است، تصمیم ایالات متحده برای خارج کردن نیروهایش از کشور نیجر یک پیروزی استراتژیک برای روسیه محسوب می‌شود. یک هواپیمای روسی حوالی نیمه شب بدون سر و صدا در فرودگاه بین المللی نیامی، پایتخت نیجر فرود آمده و سامانه‌های پدافند هوایی و نیروهایی را برای کمک به متحد جدید خود رساند.

این نشریه نوشت: حضور 100 سرباز در این ماه آخرین ناقوس مرگ برای حضور نیروهای آمریکایی بود که از سال 2013 در این کشور در غرب قاره آفریقا مستقر بودند. تغییر خط مشی در بحبوحه موجی از وحشت و بی‌ثباتی در منطقه رخ می‌دهد که ارتش قدرت را در نیجر، بورکینافاسو و مالی به دست گرفته است «در حالی که نارضایتی مردم از شکست دولت‌های دموکراتیک و غرب در متوقف کردن خشونت‌ها از سوی داعش، القاعده و سایرین افزایش یافته است. 

ابراهیم یحیی ابراهیم، ​​تحلیلگر ارشد گروه بین المللی بحران ساحل، به این روزنامه گفت که دلیل اصلی نزدیک شدن روابط بین روسیه و نیجر این است که مسکو در حال "حفاظت از رژیم حاکم بر نیامی" است. تنها چیزی که آنها از آن می ترسند حملات هوایی است و کشوری که به آنها سیستم دفاع هوایی می‌کند روسیه است و نقش مسکو اینجاست که پر رنگ می شود.

نیجر قصد دارد از روسیه تسلیحات نظامی خریداری کند

علاوه بر این، محمد تومبا، وزیر امور داخلی نیجر روز چهارشنبه در جریان دوازدهم اجلاس بین المللی نمایندگان عالی رتبه در امور امنیتی که در سن‌پترزبورگ برگزار شد، اعلام کرد که کشورش علاقه مند به آموزش متخصصان نظامی روسی به نیروهای امنیتی محلی است و همچنین مایل است از روسیه تسلیحات نظامی بخرد.

او با اشاره به اینکه همکاری با روسیه در زمینه آموزش نظامی برای مبارزه با تروریسم ضروری است، گفت: رهبری نیجر از ارتش روسیه می‌خواهد تا نیروهای محلی را در جنگ و استفاده از سلاح آموزش دهد.

نیجر در حال تقویت همکاری خود با روسیه در بحبوحه شکست اتحاد این کشور با ایالات متحده است. در این رابطه روز یکشنبه در شمال نیجر در شهر آگادس، صدها نفر از مردم  علیه حضور آمریکایی‌ها که پایگاه نظامی آنها در این شهر قرار دارد، تجمع کردند. ده‌ها پرچم مالی، نیجریه، بورکینافاسو و روسیه در این تظاهرات به اهتزاز درآمد. این راهپیمایی دو روز پس از تصمیم واشنگتن برای خروج نظامیانش از نیجر برگزار شد. 

قرار است طی روزهای آینده یک هیئت آمریکایی برای هماهنگی جزئیات خروج خود وارد کشور شود. توافقنامه نظامی با ایالات متحده توسط شورشیانی که در اواسط ماه مارس قدرت را در نیجر به دست گرفتند، پاره شد. به نظر آنها، هیئت واشنگتن "پروتکل دیپلماتیک را رعایت نکرده است". این توافق به پرسنل نظامی و غیرنظامی آمریکایی اجازه می‌داد در خاک این کشور آفریقایی حضور داشته باشند.

خروج نظامیان آمریکایی از نیجرگسترش روابط نظامی روسیه و نیجر25 کشته در حمله افراد مسلح به جنوب نیجریه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خشونت نظامیان آمریکایی در مقابل دانشجویان + عکس و فیلم
  • مشارکت 240 اثر در جشنواره طوفان القوافی/ اختتامیه در بصره برگزار می شود
  • ارسال ۲۴۰ اثر به جشنواره طوفان القوافی
  • ارسال تجهیزات و نیروهای کمکی به پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی در سوریه
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر «طوفان القوافی»/ اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر«طوفان القوافی»/اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر«طوفان االقوافی»/اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟
  • ایروانی: ادامه حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی منشأ اصلی بی‌ثباتی در سوریه است
  • خروج نظامیان آمریکایی از نیجر؛ پیروزی استراتژیک برای روسیه