Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد حسینی باغسنگانی تهیه کننده برنامه رادیویی «چراغداران»، در گفت و گو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره این برنامه گفت: بی‌شک آشنایی با هویت تاریخی ایران و شناخت مفاخر این مرز و بوم راهی مناسب برای ایجاد عزت و اعتماد به نفس ملی و تعلق خاطر جوانان ایرانی نسبت به ارزش‌های اسلامی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این برنامه تلاش شده تا به این مهم توجه ویژه‌ای داشته باشیم. به همین منظور امروز چهارشنبه ۲۳ تیرماه شنوندگان رادیو فرهنگ در برنامه «چراغداران» مستندی از زندگی زنده یاد دکتر محمدجعفر محجوب نویسنده کشورمان را می‌شنوند.

باغسنگانی با توضیح اینکه این برنامه در زمانی اندک و با شگردی هنرمندانه شنوندگان را با زندگی و آثار یکی از نامداران فکر و ادب و هنر ایران زمین آشنا می‌کند، گفت: «چراغداران» از ورای متن، موسیقی و صدای شخصیت مورد نظر و نیز افکت‌ها و جلوه‌های رادیویی که هر برنامه را جلوه‌ای تماشایی داده است، تاریخ ایران را با محوریت مفاخر فرهنگ و ادب و موسیقی روایت می‌کند.

گفتنی است؛ محمد جعفر محجوب، ادیب و محقق و فرهنگ‌پژوه‌نامدار کشورمان در سال ۱۳۰۳ در تهران زاده شد و تحصیل کرد. در سال ۱۳۲۶ در رشته علوم سیاسی و در سال ۱۳۳۳ در رشته زبان و ادبیات فارسی لیسانس خود را از دانشکده حقوق و ادبیات دانشگاه تهران دریافت کرد و در سال ۱۳۴۲ موفق به دریافت درجه دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران شد. از سال ۱۳۳۶ به بعد سمت‌های مدرس، دانشیار و استاد زبان و ادب فارسی را در دانشگاه تربیت معلم و دانشگاه تهران به عهده داشت.

در سال‌های ۱۳۵۰ و ۱۳۵۱ به عنوان استاد میهمان در دانشگاه آکسفورد انگلستان و دو دوره در سال‌های ۱۳۵۳ تا ۵۵ و ۱۳۶۱ تا ۶۳ در دانشگاه استراسبورگ فرانسه به آموزش زبان و ادبیات فارسی پرداخت.

او مدت ۲۳ سال عضو انجمن ایرانی فلسفه و علوم انسانی وابسته به یونسکو بود. دکتر محجوب از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۵۹ ریاست فرهنگستان زبان و ادب و هنر ایران را به عهده داشت و از سال ۱۳۷۰ تا هنگام وفاتش در ۱۳۷۴ ، در دانشگاه برکلی در کالیفرنیا به تدریس ادبیات فارسی مشغول بود.

بیان گرم و شیرین و شیوه تفسیری جذاب او نقشی مهم در آشنا ساختن علاقه‌مندان با ادبیات فارسی داشته است.

برنامه «چراغداران» کاری از گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ است و بر اساس تقویم فرهنگی ایران زمین پیش رفته و زندگی و آثار هنرمندان و مشاهیر ایران زمین را مورد کنکاش و بازسازی قرار می‌دهد. تهیه کننده و مولف این مجموعه مستند رادیویی محمدحسینی باغسنگانی و راوی این قصه ها بهروز رضوی است. این برنامه را هر روز بجز جمعه ها، ساعت ۱۲:۴۰ از رادیو فرهنگ بشنوید. 

 

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: برنامه های رادیویی رادیو فرهنگ زندگینامه مشاهیر ادبیات فارسی رادیو فرهنگ زبان و ادب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۱۷۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسعود اسکویی تا آخرین نفس در رادیو ورزش به عشق مخاطبان زندگی کرد

معاون صدا در پی درگذشت مسعود اسکویی گفت: مسعود اسکویی، شاگردان بسیاری را برای صدا تربیت کرد و عمر پربرکت خود را وقف خدمت به مردم و انعکاس شور و هیجان رویدادهای ورزشی به مخاطبان رادیو کرد.

به گزارش ایسنا، پیام تسلیت علی بخشی‌زاده، معاون صدا در پی درگذشت مسعود اسکویی گوینده پیشکسوت رادیو به شرح زیر است:

«هوالباقی

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
با نهایت تأسف و تأثر درگذشت شادروان «استاد مسعود اسکویی» پیشکسوت گرانقدر عرصه رادیو و گوینده نام آشنا و صدای ماندگار رادیو ورزش را به جامعه رسانه و ورزش کشور تسلیت عرض می‌کنم.

مرحوم مسعود اسکویی عزیز که عمر پربرکت خود را وقف خدمت به مردم و انعکاس شور و هیجان رویدادهای ورزشی به مخاطبان رادیو کرد، با صدایی گرم و گیرا و لحنی صمیمی و به‌یادماندنی، خاطرات ماندگاری را در اذهان شنوندگان به یادگار گذاشت.

تعهد، اخلاق حرفه‌ای، شور و اشتیاق وصف‌ناپذیر ایشان به ورزش و عشق بی‌حد و مرز به رادیو، الگویی ارزشمند برای نسل‌های آینده گویندگان و اهالی رسانه خواهد بود.
درگذشت این گوینده پیشکسوت و پرتلاش ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر برای جامعه رسانه و ورزش کشور است. از خداوند متعال برای ایشان رحمت واسعه و علو درجات و برای خانواده محترم، صبر و شکیبایی آرزومندیم.

او تا آخرین نفس در رادیو ورزش به عشق مخاطبان زندگی کرد و یاد و خاطره او همواره در قلب‌هایمان زنده خواهد ماند.

علی بخشی زاده
معاون صدای رسانه ملی»

در این زمینه بخوانید:

صدای مسعود اسکویی را بشنوید/ گزارشگری که امروز درگذشت

به گزارش ایسنا، مسعود اسکویی، گوینده و مجری کارشناس پیشکسوت شبکه رادیویی ورزش که چندی پیش به دلیل شکستگی ناحیه لگن و پا در بیمارستان بستری بود، صبح امروز (١٢ اردیبهشت) در بیمارستان دار فانی را وداع گفت.

انتهای پیام  

دیگر خبرها

  • یک برنامه رادیویی مرا به زندگی برگرداند
  • انعکاس مظلومیت کودکان غزه در ادبیات مقاومت
  • مسعود اسکویی تا آخرین نفس در رادیو ورزش به عشق مخاطبان زندگی کرد
  • مردم تخلفات مربوط به صیانت از زبان پارسی را گزارش بدهند
  • شعر فارسی فلسطین به دست عرب زبانان نمی‌رسد
  • آن ها که در ایران می مانند و می خواهند آن را بسازند این مقاله را بخوانند / ۱۰۰۰ سال حکومت ایلیاتی و ۸۰۰ سال تعطیلی عقل و اندیشه و علم
  • مرکز رصد فرهنگی کشور: ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند
  • آغاز رویداد دختران ایران زمین
  • از مفاخر قرآنی استان گیلان تقدیر شد
  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد