Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-30@14:32:29 GMT

برخورد قاطعانه با مفسدین در سیره رضوی

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۱۸۳۳۹

برخورد قاطعانه با مفسدین در سیره رضوی

ایستادگی امام رضا(ع) در مقابل انواع فسادها و سوءاستفاده ها که بدون درنظر گرفتن پست و مقام و یا نسبت های خویشاوندی بود، باعث شد که مفسدان سیاسی و اقتصادی در رسیدن به امیال دنیوی خود و رسیدن به ثروت ها و قدرت های بادآورده ناکام بمانند.

حجت السلام والمسلمین عبدالکریم پاک نیای تبریزی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین درخصوص سیره سیاسی امام رضا(ع) و مبارزه با مفسدان عنوان کرد: حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) در مقابل ناهنجاری و مفاسد حاکمان عصر خود به هیچ عنوان بی تفاوت نبوده و باآنها برخورد می کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مواردی که لازم بود اصلاح شود را اصلاح و زمانی که امکان اصلاح وجود نداشته است، حضرت رضا(ع) به شیوه های مختلف به این مساله اعتراض می کرده اند.

وی اظهار کرد: یکی از نمونه های بارز این ادعا، واقعه نماز عید فطر امام رضا(ع) است. حضرت برای ادای نماز عید فطر، به شیوه پیامبر گرامی اسلام(ص) اقتدا کرده و با این کار، غلط بودن شیوه های مرسوم آن زمان را اعلام نمودند.  

وی با اشاره به این نکته که یکی دیگر از ابعاد مقابله امام(ع) با انحرافات، برخورد امام(ع) با افراد مفسدی بود که در دستگاه حکومت عباسی حضور داشتند، تصریح کرد: برخورد امام با فضل بن سهل یکی از این موارد است. براساس نقل شیخ صدوق در کتاب عیون اخبار الرضا(ع)، روزی فضل بن سهل که وزیر و یکی از نظریه پردازان و تصمیم گیرندگان اصلی مسایل حکومتی بود، به محضر امام رضا(ع) رسید و با غرور فراوان در مقابل حضرت ایستاد. امام مدتی او را معطل کرد و اجازه نشستن به او نداد تا کمی از غرور او کاسته شود.  

این پژوهشگر تاریخ ادامه داد: پس از مدتی امام(ع) از فضل بن سهل پرسید بامن چه کاری داشتی؟ فضل گفت نامه ای از طرف مامون به من نوشته شده و عطایایی به من داده شده است. شایسته است که شما هم به عنوان ولیعهد هدایایی به من بدهید. سپس همانطور در حالت ایستاده نامه را قرائت کرد. امام پس از اتمام قرائت نامه به وزیر مامون گفت ما هم می توانیم همانند این عطایا و هدایا به تو بدهیم اما به شرط اینکه از معصیت خداوند بپرهیزی و تقوا پیشه کنی. با این کار تلاش فضل بن سهل برای کسب امتیازات دنیوی بیش از استحقاق خود، بی نتیجه ماند.

وی با بیان این موضوع که برخورد امام تنها با افراد خطاکار حاضر در حکومت نبوده است و ایشان حتی با نزدیکان خود که دارای انحراف بوده اند برخورد می کرده اند، خاطرنشان ساخت: زیدالنار یکی از برادران امام رضا(ع) بود که مدتی رفتاری از خود نشان می داد که شایسته او و جامعه نبود. مامون براو غضب داشت اما به خاطر حرمت و حشمت امام رضا(ع) با او برخورد نمی کرد. روزی در یک مجلس عمومی که حضرت رضا(ع) مشغول گفتگو بودند متوجه شدند که زیدالنار برخی از مردم را در گوشه ای جمع کرده و از فضایل خاندان و نوادگان پیامبر اسلام(ص) برای آنها صحبت می کند و می گوید که ما فرزندان فاطمه زهرا(س)، ویژگی ها و موهبت های زیاد و خاص داریم.

حجت الاسلام پاک نیا افرود: امام(ع) متوجه این موضوع شد و با صدای بلند که مردم نیز می شنیدند زید را مورد خطاب قرار داد و گفت: ای زید صحبت نقالان کوفی را باور کرده ای؟ اگر خداوند فرموده که جهنم را بر فرزندان فاطمه(س) حرام می کند، منظور فرزندان بلافصل او یعنی حسنین و زینبین علیهم السلام هستند. اگر قرار باشد که تمام فرزندان حضرت فاطمه(س) اهل نجات و سعادت و رهایی از دوزخ باشند، تو از پدرت موسی بن جعفر(ع) سود و بهره بیشتری برده ای. چون او اهل تقوا و نماز شب و انجام کار خیر بود و سختی های این راه را به جان می خرید و تو اهل نافرمانی و خوش گذرانی هستی. پس در صورت نجات از دوزخ، تو بهره بیشتری برده ای چون لذت حرام های دنیایی را هم چشیده ای.

این تاریخ نگار مدعی شد: امام(ع) بااین کار در عمل به مردم نشان دادند که جلوی سوءاستفاده از مقام و منصب و سودجویی های فردی و... را خواهند گرفت، حتی اگر سوءاستفاده کننده برادر امام باشد.

وی متذکر شد: این ایستادگی امام رضا(ع) در مقابل انواع فسادها و سوءاستفاده ها که بدون درنظر گرفتن پست و مقام و یا نسبت های خویشاوندی بود، باعث شد که مفسدان سیاسی و اقتصادی در رسیدن به امیال دنیوی خود و رسیدن به ثروت ها و قدرت های بادآورده ناکام بمانند.

استاد سطوح عالی حوزه ابراز داشت: یکی دیگر از دستاوردهای چنین برخوردهایی از امام(ع) با مفسدان این بود که افرادی مانند یونس بن عبدالرحمان و دعبل خزائی تربیت شده و پرورش یابند که برخورد با فسادها را وظیفه خود دانسته و در این مسیر گام بردارند. دعبل یک شاعر سیاسی بود و در اشعار خود با مفاسد حکومتی و افراد صاحب قدرت مقابله می کرد.

 انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: سیره رضوی برخورد با مفسدین زیدالنار امام رضا ع امام ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۱۸۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، حجت الاسلام والمسلمین  نواب در بازدید از نمایشگاه «درآستان بقیع» در حرم مطهر رضوی، با اشاره به مظلومیت بقیع و شناخت ناکافی جامعه از این گنجینه بزرگ جهان اسلام، گفت: مظلومیت بقیع در این است که نگذاشته‌اند بقیع به درستی به جامعه معرفی شود و ما باید  بقیع را آن‌گونهکه هست به جامعه بشناسانیم..

وی افزود: تخریب قبور بقیع ظلمی بزرگتر از نشناختن شخصیت‌های مدفون در آن است.

تماینده ولی فقیه در حج و زیارت با بیان اینکه شخصیت‌های بزرگی در بقیع مدفون هستند که در هیچ جای دیگر عالم یافت نمی‌شوند، افزود: «چهار امام معصوم، فاطمه بنت اسد، دختران پیامبر، همسران پیامبر، مادر علی علیه السلام، مادر جناب عباس، اصحاب ائمه، فرزندان امام‌ان و همسران ائمه همگی در بقیع آرمیده‌اند.»

حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به برخی از شخصیت‌های برجسته مدفون در بقیع گفت: «حسین اصغر، یکی از فرزندان امام سجاد (ع)، محمد حنفیه، اسماعیل عباس عموی پیامبر، اسماعیل فرزند امام صادق (ع) و تعدادی از شهدای احد در بقیع مدفون هستند.»

وی در ادامه با اشاره به نمایشگاه «در آستان بقیع» در حرم مطهر رضوی گفت: «این نمایشگاه در نوع خود کار بسیار خوبی است و باید در کار‌هایی که انجام می‌دهیم، جنبه‌ها و تاثیر واقعی مدنظر باشد.»

رئیس بعثه مقام معظم رهبری با بیان اینکه هدف از برگزاری این نمایشگاه مظلوم‌نمایی نیست، افزود: «ما به دنبال این هستیم که شخصیت‌های بزرگ مدفون در بقیع را به جامعه بشناسانیم و از آنها الهام بگیریم.»

حجت الاسلام نواب از آستان قدس رضوی، بعثه خراسان، روایتگران، و همه کسانی که در برگزاری این نمایشگاه نقش داشتند، قدردانی کرد.

این نمایشگاه تا پایان ماه شوال مصادف با بیستم اردیبهشت  در صحن غدیر حرم مطهر رضوی برپا خواهد بود.

دیگر خبرها

  • لزوم توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی
  • رونمایی از کتاب «جنبش علوی، هجرت رضوی» در مشهد
  • برنامه «اطعام رضوی» در استان سمنان اجرا می‌شود
  • توزیع ۴۰۰ بسته معیشتی در بین ایتام خراسان شمالی
  • برخورد با اتباع غیرمجاز در خراسان رضوی
  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • ساخت فیلم «عشق آباد» با محوریت امام رضا (ع) و فرهنگ رضوی
  • فرهاد قائمیان تکلیف ساخت فیلم درباره امام رضا(ع) را روشن کرد
  • پلمب ۱۳ مرکز مداخله‌گر دندانپزشکی در خراسان رضوی
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام