Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، در ۲ سال اخیر نوسانات ارز، مشکلات حمل و نقل و در پی آن ماندگاری نهاده‌های دام و طیور در بندر‌های جنوبی، تحریم و تبعات ناشی از آن و تاثیر منفی در واردات نهاده‌های دامی با توجه به وابستگی بالا در این زمینه، واردات ۱۰۰ درصدی کنجاله سویا از خارج از کشور و وابستگی کمتر در سایر اقلام نهاده‌ها، در کنار دیگر عواملی از جمله افزایش هزینه‌های تولید و نیز گرانی نهاده‌ها در کشور و البته در خراسان رضوی به عنوان یکی از استان‌های موثر در پرورش دام و تولید محصولات پروتئینی و لبنی در کشور، نشیب و فراز‌های فراوانی را برای صنعت پرورش دام و طیور رقم زده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در ادامه این فرود و فراز‌ها وقوع پدیده خشکسالی در شرایطی که هیچ هشداری نسبت به احتمال وقوع آن داده نشده بود و به گونه‌ای وقوع آن خارج از پیش‌بینی‌ها بود، بار دیگر در کنار انبوه مشکلات و مسائل در زمینه تامین و توزیع خوراک دام و طیور، موجب آسیب و وارد آوردن تنش و معضلات جدیدی در این زمینه شد.

کارشناسان و صاحبنظران حوزه اقتصادی بر این عقیده‌اند که همان اهمیتی را که ۲ محصول برنج و گندم در کشور دارد نهاده‌های دامی هم دارند بنابراین باید در زمینه تامین آن‌ها اقدام کرد ضمن این که امسال به سال رونق تولید، مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها نام گرفته است و رونق تولید در بخش گوشت قرمز، تخم مرغ، گوشت مرغ و سایر محصولات دامی در گرو تامین نهاده مورد نیاز است.

بیشتر بخوانید

زخم گرانی نهاده های دامی برتن دامداران خراسان رضوی


خراسان رضوی با جمعیت دامی ۱۵.۸ میلیون واحد سالانه بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول در حوزه دام و طیور تولید می‌کند که از این نظر رتبه برتر در کشور را دارد و دارنده رتبه‌های متعدد در زیر مجموعه‌های این بخش از تولید و تامین مواد غذایی است.

از خشکسالی تا گرانی نهاده های دامی

فرشید صراف رئیس اتحادیه گاوداران خراسان رضوی گفت: از بهار گذشته تا بهار امسال قیمت جو ۲۴۰ درصد، ذرت حدود ۶۵ درصد، سبوس گندم حدود ۹۵ درصد، سویا ۴۱ درصد، یونجه و کاه حدود ۱۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است، دستمزد کارگری و هزینه‌های کارگری نیز به شدت افزایش بالا رفته است. همچنین در زمینه درمان و واکسن دام هزینه‌ها سه تا چهار برابر نسبت به چند سال گذشته و افزایش حدود ۲۵درصدی فقط در سال گذشته داشته است.

او افزود: زمانی که با افزایش قیمت در هزینه‌های جانبی مواجه باشیم، دیگر تولید در این زمینه به صرفه نیست. از این اتفاق هم گاوداران و هم صنعت لبنیات ضربه خورده‌اند. اما تولید کننده اولیه، یعنی گاودار، خسارات بیشتری را متحمل می‌شود چرا که قدرت نگهداری تولیداتی مانند گوشت و شیر خام را ندارد.

رئیس اتحادیه گاوداران خراسان رضوی، رابطه قیمت شیر با قیمت گوشت را معکوس دانست و ادامه داد: این بدان معناست که اگر قیمت گوشت کاهش یابد، قیمت تمام شده شیر خام افزایش پیدا می‌کند. با این روند تولید کننده به شدت ضربه خورده و ضرر می‌کند. آمار‌ها نیز این مساله را تایید می‌کند.

صراف با اشاره به قطعی نبودن دلیل افزایش قیمت لبنیات بیان کرد: در این زمینه بحث افزایش ۴۰ درصدی دستمزد کارگر، افزایش قیمت حمل و نقل و ... مطرح است، چیزی که برای تولید کننده مهم است این است که آن میزان شیری که برای تولید محصولات استفاده می‌شود با همان قیمت مصوب قبل و حتی کمتر از آن است.

او میزان قیمت تعیین شده برای شیر نسبت به بهای تمام شده آن را به صرفه ندانست و تصریح کرد: در حال حاضر تولید کنندگان با این مشکل مواجه هستند که بهای تمام شده تولید شیر نسبت به سال گذشته هر روز افزایش پیدا می‌کند.

تخصیص ۲ مرحله سهمیه نهاده ویژه خشکسالی

محمدرضا اورانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم در این خصوص گفت: از ابتدای امسال ۲ مرحله سهمیه نهاده دامی ویژه خشکسالی به استان تخصیص یافته است که شامل ۱۶ هزار و ۷۰۰ تن جو در اردیبهشت ماه و ۴۶ هزار تن جوی یارانه‌دار در خرداد ماه امسال می‌شود.

او با بیان این که توزیع سهمیه‌های یاد شده با اولویت در اختیار فعالان حوزه دام سبک و دام سنگین غیرصنعتی شیری و روستایی قرار گرفت افزود: این استان با دارا بودن بیش از هفت میلیون راس دام سبک در کشور رتبه نخست جمعیت دام سبک و تولید گوشت قرمز را داراست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: در سال زراعی امسال کاهش ۶۰ درصدی بارندگی نسبت به سال زراعی گذشته باعث کاهش تولید علوفه و محصولات زراعی شده است.

اورانی بیان کرد: کمبود علوفه و افزایش قیمت آن از مشکلات جدی بخش دامداری استان خراسان رضوی است.

کاهش تولید در پی مشکلات

سید حسین موسوی‌نژاد مدیرعامل اتحادیه مرغ تخمگذار خراسان رضوی هم با اشاره به این که مشکلاتی که امروز صنعت طیور تخمگذار با آن دست و پنجه نرم می‌کند به دلیل عدم انجام وظایف دولت به صورت کامل است گفت: از ابتدای سال ۹۹ انگیزه تولید در این بخش کم شده است به طوری که کاهش تخم مرغ در استان در همان سال کاملا محسوس بود.

او با بیان این که تولید روزانه ۶۰۰ تن تخم مرغ در سال ۹۸ به حدود ۴۵۰ تن در سال ۹۹ کاهش یافت افزود: مشکلات سامانه بازارگاه برای ثبت و ارسال نهاده، عدم افزایش قیمت تخم مرغ همزمان با افزایش هزینه‌های تولید، دخالت‌های دستوری و فرمایشی از بالا، عدم توجه به نگاه کارشناسانه نسبت به هزینه‌های تمام شده موجب انگیزه سوزی در این بخش تولید شده است.

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخمگذار خراسان رضوی ادامه داد: ابتدای امسال هم هشدار داده‌ایم که کاهش قیمت محصول تمام شده و عدم پیش‌بینی و تصمیم گیری در این خصوص موجب تبعات در آینده نزدیک می‌شود و شرکت پشتیبانی امور دام به رغم وظیفه قانونی برای خرید محصول اقدامی در این زمینه نکرده است.

موسوی نژاد بیان کرد: تخم مرغی که هر کیلوگرم آن ۱۸۰ هزار ریال برای تولیدکننده تمام می‌شود هم اکنون به قیمت ۱۰۰ هزار ریال به فروش می‌رود، اما با خرید آن توسط دولت چهار ماه دیگر می‌توان تخم مرغ خریداری شده را در بخش صنعتی مورد استفاده قرار داد و از هر گونه نابسامانی در تولید و حتی قیمت تمام شده در آینده جلوگیری کرد.


او تصریح کرد: با افزایش قیمت تخم مرغ که در پی کاهش تولید رخ داده است، شاهد متضرر شدن دو جانبه مردم و تولیدکنندگان هستیم.

افزایش ۴۰ درصدی توزیع نهاده دام در خراسان رضوی

سعادت علی‌نیا  مدیرکل پشتیبانی امور دام خراسان رضوی گفت: توزیع نهاده دام به نرخ دولتی در این استان طی سه ماه گذشته نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۰ درصد افزایش یافته است.

او افزود: از ابتدای امسال تا پایان خرداد ماه ۱۵۷ هزار تن نهاده بین دامداران، مرغداران و گاوداران استان توزیع شده است که این میزان معادل حدود ۵۰ درصد کل نهاده وارداتی به استان است.

مدیرکل پشتیبانی امور دام خراسان رضوی ادامه داد: کل نهاده دام توزیع شده توسط این اداره کل در سال گذشته حدود ۲۶۷ هزار تن بود که نسبت به سال قبل از آن حدود ۶۰ هزار تن افزایش داشت.

علی نیا بیان کرد: توزیع نهاده به نرخ دولتی در بین دامداران و مرغداران استان با هدف حمایت از تولید و پشتیبانی از سرمایه‌های آنان صورت می‌گیرد.


او تصریح کرد: توزیع نهاده شامل اقلام ذرت، جو، سبوس و کنجاله سویاست و این اداره کل به لحاظ قانونی باید ۱۰ تا ۱۵ درصد نیاز دام استان را در این زمینه تامین کند.


تیغ خشکسالی و گرانی بر گلوی دامداران

احمد داوطلب مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم گفت: در کنار تورم و گرانی که تا کنون دامنگیر تولیدکنندگان بوده است امسال پدیده خشکسالی نیز به گونه دیگری بر این قشر فشار آورده است.

او افزود: امسال هشت میلیون راس گوسفند استان خراسان رضوی سهمی از علوفه مراتع ندارند و باید به صورت دستی تغذیه شوند که این مساله دامداران سنتی را بیشتر دچار مشکل و مجبور به هزینه کردن در این بخش کرده است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: البته باید گفت که خشکسالی و گرانی علوفه هر دو دامداران سنتی و صنعتی را بیچاره کرده است یعنی کمبود علوفه، دامداران سنتی و افزایش قیمت نهاده به دلیل افزایش نیاز و البته کمبود آن موجب تحت فشار قراردادن تولیدکنندگان در هر دو بخش شده است.

داوطلب با اشاره به اینکه دولت امکان تامین ۵۰ درصد جو مورد نیاز را دارد بیان کرد: ظرفیت‌های تامین در حوزه ناوگان حملی، بنادر و ارضی در حد همین ۵۰ درصد نیاز است.

او تصریح کرد: باید توجه داشت که بخشی از نهاده مورد نیاز خراسان رضوی تا پیش از این از منابع داخلی تامین می‌شد که متاسفانه به دلیل خشکسالی این بخش آسیب جدی دیده است به طوری که کاهش علوفه در مراتع، کاهش حدود ۵۰ درصدی جو آبی و البته کاهش فراوان جو دیم همه و همه در تولید و تامین نهاده مشکل آفرین شده است.


منبع؛ ایرنا

انتهای پیام//م.ج

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تامین خوراک دام کمبود نهاده ها خشکسالی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خراسان رضوی ادامه نهاده های دامی گرانی نهاده ها نهاده های دام توزیع نهاده افزایش قیمت دام و طیور نهاده دام سال گذشته تمام شده هزینه ها امور دام ۵۰ درصد تخم مرغ هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۱۸۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی، مدیر کل بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهادکشاورزی در حاشیه بازدیدی که از شرکت دامداران شهرستان نیشابور با اشاره به  استفاده از  بقایای بخش کشاورزی و حتی خانگی در کارخانجاتی تبدیل به خوراک دام گفت:پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است و اکنون جنگ علوفه بصورت نرم در کنار جنگ آب شروع شده است و کشت گیاهان کم آب طلب مانند سورگوم بجای ذرت علوفه‌ای اهمیتی بالاتر از بقایا وبازماند‌های این بخش دارد.

سید احمد رضا سید علیان افزود: در کشور ۸ سایت تبدیل بقایا به خوراک دام وجود دارد که مجموعه نیشابور تنها کارخانه شرق کشور است.

 معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور درهم دراین بازدید با بیان اینکه شهرستان نیشابور از شهرستان‌های پیشرو در زمینه دام در خراسان رضوی است گفت: این شهرستان با بیش از ۶۱ هزار راس دام سنگین و تولید شیری حدود ۲۶ هزار تن در سال در استان در رتبه اول و در تولید گوشت با ۷ هزار و ۵۰۰ تن در سال، رتبه دوم استانی را دارد.

علی مبارکی افزود: در بخش کشاورزی بیش از ۳۰ درصد بقایا داریم و قسمت عمده آن یا سوزانده ویا به دور ریخته می‌شود که باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی می‌شود و از طرفی نیاز شدید به واردات نهاده‌های خام دامی از خارج کشور صدور مجوز‌ها و تسهیلات لازم برای بازگرداندن این پسماند‌ها به چرخه خوراک دامضروری است.

وی گفت: شرکت تعاونی دامداران با داشتن زنجیره‌ای کامل از شیر خام، کارخانه تولید خوراک دام و تاسیس کارخانه تولید خوراک دام از بقایا و پسماند‌های بخش کشاورزی و ارائه مشاوره‌های آموزشی به دامداران، از شرکت‌های نمونه کشوری و استانی در شهرستان می‌باشد.

دیگر خبرها

  • علم‌الهدی: دستاورد‌های دولت برای مردم ملموس نیست
  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • انتشار دومین فراخوان حمایت از تولید فیلم ۱۰۰
  • توزیع ۷۰۰ تن نهاده دامی در مناطق عشایری شهرستان ارومیه
  • استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • اطمینان خاطر دامداران یزدی از تامین به موقع نهاده دامی
  • ۱۸ میلیون راس دام سبک آماده کشتار است
  • آبراهه‌های چند صدساله خراسان‌شمالی تشنه برف و باران
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر