Web Analytics Made Easy - Statcounter

تعیین مقاومت واقعی بتن در سازه از اهمیت خاصی برخوردار است که تا کنون روشهای متعددی اعم از روش های غیرمخرب (NDT)، نیمه مخرب و مخرب (DT) تحت عنوان تست تخصصی بتن به طور مستقیم یا غیر مستقیم در ارزیابی مقاومت بتن به کار گرفته شده اند. تا چند سال پیش رایج ترین آزمایشی که بر روی بتن انجام می گرفت، آزمایش تعیین مقاومت فشاری بتن بر روی نمونه های استاندارد استوانه ای و مکعبی شکل بتن بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام تکنوپل، در میان مهندسین سازه این آگاهی رو به افزایش است که نمونه ای مکعبی یا استوانه ای نمی توانند به طور واقعی بیانگر مقاومت بتن به کار برده شده در سازه باشد، به همین دلیل تمایل به انجام تست بتن و آزمایش بتن در محل با استفاده از روش هایی که غیر مخرب و یا باعث خرابی محدودی می شوند روز به روز بیشتر می شود.

در بعضی موارد نیز ممکن است اطلاعات لازم در مورد یک سازه ساخته شده موجود نباشد یا اینکه اطلاعات موجود بنا بر دلایلی مورد تردید واقع شوند و یا برای بررسی علل خرابی یک ساختمان بعد از خرابی آن نیاز به اندازه گیری مقاومت بتن باشد. در همه ی این موارد آزمایش های در محل مورد نیاز می باشد.

از خدمات شرکت مقاوم سازی تکنوپل، انجام تست های تخصصی روی بتن در محل یا آزمایشگاه می باشد که در ادامه بدان اشاره می گردد.

تعیین محل آرماتور و ضخامت پوشش بتن با تست اسکن آرماتور

اجرای اسکن میلگرد می تواند ارائه دهنده اطلاعاتی مانند قطر میلگرد، محل و کاور میلگرد های مدفون در بتن باشد. آزمایش اسکن میلگرد بتن می تواند وضعیت میلگردها در اعضاء مختلف سازه بتنی مانند فونداسیون، ستون، دیوار، تیر و دال را نمایش دهد. اما باید دقت داشت که دستگاه های اسکن میلگرد بتن در موقعیت یابی و اسکن آماتور دارای محدودیت هایی نیز می باشد. عمده این محدودیت ها شامل عمق اسکن میلگرد و خطای ناشی از تراکم شبکه میلگرد می باشد.

روش های مختلفی جهت اسکن آرماتور در بتن وجود دارد که روش رادار نفوذ زمینی (GPR) و روش اشعه X (X Ray) جز مرسوم ترین روش ها می باشد.

تعیین مقاومت فشاری بتن به روش تست چکش اشمیت

آزمایش چکش اشمیت به عنوان یکی از انواع تست های درجا و غیر مخرب بتن است که برای بررسی کیفیت بتن سطح در سازه‌های بتنی و ارزیابی مقاومت سازه به کار می‌رود. در این روش با استفاده از چکش اشمیت و تعیین عدد برجهندگی می توان مقدار مقاومت فشاری بتن را با تقریب قابل قبول بدست آورد. به هنگام استفاده از این روش محدودیت های آن باید شناخته شده باشد و به هنگام کاربرد باید مدنظر قرار گیرد. این روش را نمی توان به عنوان جایگزین آزمایش فشاری استاندارد استفاده نمود، بلکه روشی در جهت تعیین یکنواختی بتن در سازه و یا مقایسه تغییر کیفیت بتن در نقاط مختلف یک سازه است.

ارزیابی کیفیت و یکنواختی بتن با تست التراسونیک

تست التراسونیک بتن موسوم به تست UPV است. این تست به عنوان یکی از روش های غیرمخرب تست بتن به حساب می آید. این روش شامل پخش قسمتی از امواج ماورای صوت است که با سرعت متوسط ۳ تا ۵ کیلومتر بر ثانیه از میان بتن عبور می کند. از جمله کاربردهای این تست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

· کیفیت و همگنی بتن را ارزیابی می کند.

· مقاومت فشاری بتن را پیش بینی می کند.

· مدول الاستیسیته بتن را ارزیابی می کند.

· عمق ترک های بتن را تخمین می زند.

· نواقص داخلی، ترک و وصله های ضعیف را تشخیص می دهد.

تست Pull off یا مقاومت چسبندگی بتن

تست Pull Off یا مقاومت چسبندگی بتن یک تست کارگاهی بوده و جهت تخمین مقاومت بتن مورد استفاده قرار می گیرد. در این تست در ابتدا یک دیسک فلزی یا به اصطلاح دالی با استفاده از رزین اپوکسی بر سطح بتن چسبانده می شود. بعد از گیرش کامل چسب با استفاده از دستگاه Pull Off نیروی کششی لازم جهت جداسازی دالی از سطح بتن اعمال می گردد. با استفاده از مقدار نیروی کششی بدست آمده جهت جدایش دالی می توان مقاومت فشاری بتن را تخمین زد.

تست Pull out یا بیرون کشیدگی بتن

تست Pull out یا بیرون کشیدگی بتن می تواند به عنوان یکی از روش های تخمین مقاومت بتن به کار رود. تست Pull out بر مبنای اندازه‌گیری حداکثر نیروی لازم برای بیرون کشیدن یک پیچ فولادی کار گذاشته شده در بتن می باشد. در ادامه و با استفاده از نیروی بیرون کشیدگی بدست آماده از دستگاه و منحنی کالیبراسیون که کارخانه سازنده دستگاه در اختیار می گذارد می توان مقدار مقاومت فشاری بتن را تخمین زد.

چگونه درخواست انجام تست تخصصی بتن  بدهیم؟

مقاوم سازی تکنوپل به عنوان یکی از بزرگترین تامین کنندگان مصالح مورد نیاز جهت ترمیم و مقاوم سازی همچون کامپوزیت FRP، انواع ملات های ترمیم کننده بتن، گروت ها، چسب کاشت میلگرد و... در کشور فعالیت دارد. همچنین این شرکت با دارا بودن انواع تجهیزات استاندارد مورد نیاز آزمایش بتن، خدمات آزمایشگاهی و تست های تخصصی مربوط به بتن را به مشتریان خود ارائه می دهد. پیمانکاران و مجریان محترم می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از خدمات تخصصی آزمایشگاهی شرکت مقاوم سازی تکنوپل، به آدرس www.technopol.ir مراجعه فرمایید.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عنوان یکی مقاومت بتن مقاوم سازی تست Pull

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۲۰۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۲۷ سازه آبخیزداری در استان اردبیل

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، محمود قلی‌زاده با بیان اینکه این طرح‌ها بر اساس قرارداد منعقده با قرار گاه امام حسن مجتبی (ع) با اعتباری بالغ بر سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات این قرارگاه و همچنین از محل اعتبارات استانی در ۱۱ شهرستان اجرا خواهد شد، افزود: پیش‌بینی می‌شود در سفر دوم رئیس‌جمهور به استان اردبیل هم سه هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای و تکمیل طرح‌های آبخیزداری این استان اختصاص داده شود که در صورت تحقق، این اعتبارات با پراکنش استانی توزیع خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه تاکنون در استان اردبیل ۹۲۷ طرح آبخیزداری اجرا شده است، افزود: سال گذشته در منطقه ارشق مشگین‌شهر سازه آبخیزداری با هدف تامین آب زراعی و توسعه آبیاری مدرن اجرا شد که این طرح منجر به توسعه کشت پسته، گردو و گل محمدی و همچنین مهاجرت معکوس روستاییان این منطقه شده است.
مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان اردبیل گفت: اجرای سازه‌های آبخیز علاوه بر ذخیره‌سازی آب منجر به مهار سیلاب و فرسایش خاک در استان شده و تلاش می‌کنیم با تامین اعتبارات لازم سازه‌های آبخیز را در نقاط سیل‌خیز استان احداث کنیم.
قلی‌زاده با بیان اینکه در ۲ سال اخیر بیش از ۲۰ میلیون متر مکعب آب در سازه‌های آبخیزداری این استان ذخیره‌سازی شده است، افزود: طرح‌های توسعه آبخیز استان با هدف حفظ و پایداری آب، افزایش ذخیره آب در حوضه آبخیز، جلوگیری از فرسایش خاک، تاخیر در روان آب‌ها و جلوگیری از سیل و تخریب مرتع و پوشش گیاهی در اولویت اجرا قرار گرفته است.
وی ذخیره نزولات آسمانی، کنترل سیلاب و فرسایش خاک، افزایش پوشش گیاهی و تغذیه آبخوان‌ها را از دیگر اهداف اجرای طرح‌های آبخیزداری ذکر کرد و گفت: احداث سازه‌های سنگی گابیونی، بند‌های زیرزمینی و دو منظوره پخش سیلاب و کنتور فارو از جمله اقدامات انجام گرفته در حوزه آبخیز استان است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل از افتتاح ۲۶ سازه آبخیزداری و آبخوان‌داری با اعتبار بیش از ۲۰۹ میلیارد ریال در سال گذشته خبر داد و گفت: این طرح‌ها شامل اجرای عملیات آبخیزداری، مدیریت روان آب‌های سطحی و کنترل سیلاب بوده که در شهرستان‌های سرعین، کوثر، گرمی، اصلاندوز، اردبیل، خلخال، نیر و انگوت اجرا شد.
قلی‌زاده با اشاره به اینکه با افتتاح این طرح‌ها ۹۵۰ خانوار از مزایای آن در ۱۶ روستای استان بهره‌مند شدند، افزود: این اداره کل به منظور مدیریت و مهار سیلاب‌های احتمالی، اجرای طرح آبخیزداری در ۱۳ هزار هکتار در حوضه زیوه شهرستان گرمی را پیشنهاد کرد که برای مطالعه آن یک میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته و برای تکمیل مطالعات طرح، اعتبار مورد نیاز باید تامین شود.
وی همچنین با اشاره به تخصیص اعتبار از محل منابع محرومیت‌زدایی گفت: از محل منابع محرومیت‌زدایی تخصیص اعتبار به میزان ۲۶۶ میلیارد ریال برای اجرای سازه‌ها در شمال و جنوب استان پیگیری خواهد شد.

دیگر خبرها

  • جزئیات پنجمین آتش‌سوزی در شهرک امامزاده ابراهیم شفت
  • کار آلگری در یوونتوس را تمام شده بدانید!
  • ۱۰ حقیقت حیرت‌انگیز درباره عنکبوت‌ها که باید بدانید
  • آموزش: نکات مهمی که قبل از خرید دستگاه‌های الکترونیکی دست دوم باید بدانید
  • ارگ زیبای بم، نمادی از قدمت ایران زمین+ فیلم
  • آزمون تخصصی حافظان قرآن در بوشهر و کنگان برگزار می‌شود
  • تفاوت میلگرد A2 و A3 + نحوه تشخیص آن‌ها
  • سازه‌های آبخیزداری سمنان ۶ میلیون مترمکعب رواناب بارش‌ها را ذخیره کرد
  • ۵ مورد از معایب بی‌خوابی و شب‌بیداری را بدانید
  • اجرای ۲۷ سازه آبخیزداری در استان اردبیل