Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمایت اصلاح‌طلبان از کارگران با تم باز کردن درها به‌سوی بایدن وضعیت قابل‌بحثی است: بانیان وضع موجود در قامت منتقد قرارگرفته و خواهان ادامه وضعیت موجود هستند.

سرویس سیاست مشرق-جبههٔ اصلاحات ایران در بیانیه‌ای شگفت‌انگیز از مطالبات کارگران دفاع کرد. این جریان سیاسی که تا همین چند ماه قبل پرداختن به وضعیت معیشتی مردم را کسر شان خودش می‌دانست؛ حالا پس از شکست در انتخابات و بازنگری در دلایل آن روی مسئله حساس کارگران دست گذاشته و بازی با وضعیت کارگران  را به مذاکره با آمریکایی‌ها ارتباط داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصلاح‌طلبان در این بیانیه نوشته‌اند: «جبههٔ اصلاحات ایران ضمن دفاع از حقوق و مطالباتِ بر حق کارگران، از مجموعهٔ نهادهای حکمرانی می‌خواهد به تجدیدنظر در سیاست خارجی و رفع سریع تحریم‌ها برای مهار بحران اقتصادی و ممکن‌سازی پاسخگویی مطالبات کارگران اولویت دهد» [۱]

پرداختن به مسئله معیشت اقشار مختلف مردم به ویژه افراد آسیب پذیر، از سوی جریان‌های سیاسی مختلف اقدامی قابل تحسین است؛ جا دارد گروه‌های سیاسی، نهادهای صنفی و مدنی برای احیای حقوق عمومی با یکدیگر گفتگو کرده و با حمایت قوه قانون‌گذار و نیز اجرا و نظارت صحیح از ۸ سال پروژه  ویرانی سازی صنایع کشور توسط دولت روحانی آواربرداری کرده تا کرامت و شرافت مردم کشورمان دوباره احیا شود.

اما چرا نمی‌توان به بیانیه جبهه اصلاحات درباره زحمت کشان و کارگران خوش‌بین بود؟ درحالی‌که رسانه‌های دشمن با سناریوسازی و جعل خبر از اعتصابات سراسر در ایران خبر داده و جریان سایبری نفاق برای آن هشتگ سازی می‌کند؛ به‌یک‌باره بخش افراطی اصلاح‌طلبان به صحنه آمده و در چند بند بیانیه از موضع بالا آدرس حل مشکلات کشور را مذاکره با آمریکایی‌ها عنوان می‌کند.

اصلاح‌طلبان تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری رقیب را مورد تمسخر قرار داده و اقدامات جهادی در سرکشی به مناطق محروم در روستا به روستا رفتن و نیز نظارت بر کارخانه‌ها و نشستن پای درد و دل مردم را اقدامی پوپولیستی می‌دانستند؛ یکی از گلایه‌های اقشار مختلف مردم از کارگر تا تولیدکننده و صادرکننده؛ از پایتخت‌نشین تا کپرهای جنوب کشور همین روحیه اشراف گرایی و لیبرال مآبی و بی‌اعتنایی به مردم از سوی اصلاح‌طلبان بود.

خانه کارگر تشکیلات اصلاح‌طلب به جای آن که مدافع کارگران تعدیل شده در اجرای سیاست های نئولیبرالی و واردات محور دولت تدبیر باشد؛ می‌گفت که ما راهی را می‌رویم که روحانی بگوید! اعضای این حزب در مجلس دهم به جای آن که پیگیر امور کارگران باشند، با فراکسیون امید عکس یادگاری گرفته  و برای تائید صلاحیت و افزایش سهم خود دست و پا می زد.

جبهه اصلاحات و رئیس‌جمهور منتخب آن در این ۸ سال چند بار به یک شهرک صنعتی سرزده و پای صحبت‌های کارگران و کارفرماها نشسته‌اند و یا آنکه آقای روحانی آخرین بار چه زمانی با یک کارگر روبرو شده یا حتی در حد یک عکس یادگاری به خودشان زحمت داده‌اند که حالا باروحیه طلب کار و عتاب و خطاب از حل مشکلات صنفی مردم گفته و با بازی روی لبه تیز اعتصابات به بایدن گرا می‌دهند.

سهم کارگران از دولت اصلاح‌طلب روحانی تنها گرفتن یک عکس یادگاری در میتینگ انتخاباتی است؛ پس‌ازآن نه رئیس‌جمهور و نه اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه پاسخ ندادند که تولید مسکن باوجود انبوهی از مهندس و کارگر و نیز تولیدکننده داخلی و تقاضای انباشته برای آن؛ چه ربطی به تحریم‌ها داشت و چرا از این ظرفیت کاملاً داخلی برای مهار نقدینگی؛ ایجاد اشتغال در تیراژ چندمیلیونی و رفع نیاز مردم و مهار تورم استفاده‌نشده و آن را مزخرف نامیدند.

کاتالیزگر بخش‌های دیگر اقتصادی کشور چون بخش کشاورزی؛ صنایع های تک، خودرو؛ لوازم صنعتی و ... نیز با همین وضعیت مشابه روبرو هستند؛ تا جایی که تولید داخلی باید در انبارها خاک بخورد و مردم اقلام زندگی را باقیمت‌های نجومی بخرند.

اگر به سخنان همین اصلاح‌طلبان رجوع کرد به‌خوبی عمق فاجعه را درمی‌یابیم؛ جایی که سعید لیلاز در گفتگو با بخش خبری یورو نیوز گفته بود که اگر جای رئیس‌جمهور اصلاح‌طلبان (حسن روحانی) چوب خشک می‌گذاشتیم؛ کشور بهتر اداره می‌شد!

اصلاح‌طلبان به‌جای شرمندگی از تحمیل یک دولت فشل و بی‌انگیزه در بیانیه خود توقع دارند دولت آینده در کمتر از ۲۴ ساعت با تماس با آمریکایی‌ها مشکلات کشور را حل کند. لحن این اطلاعیه پیغامی سخیف رئیس‌جمهور آمریکا است؛ اگر پوسته اولیه این بیانیه را بشکافیم با یک توصیه به بایدن روبرو می‌شویم که در آن نوشته‌شده است که: فشار را بالا ببرید، هر چه اقتصاد ایران ضعیف‌تر و اعتصابات بیشتر شود؛ ایران زودتر تسلیم خواهد شد.

باید از این افراد پرسید که اگر ارتباط با کانال واشنگتن دوای حل مشکلات کشور بود، چرا در هشت سال گذشته حتی نتوانستید شرکت دست چندم توتال را راضی به همکاری با ایران کنید؟ تا جایی که اگر اقدامات جهادی در ساخت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس نبود باید بنزین را با بهایی تا صد برابر قیمت واقعی از چند کشور قاچاق می‌کردیم.

طنز ماجرا آن است که وزیر خارجه مورد وثوق اصلاح‌طلبان در آخرین گزارش برجامی خود به این نکته اعتراف کرده بود که روزهای سختی را در سراب همکاری با شرکت‌های غربی از دست دادیم؛ اما اصلاح‌طلبان با فاکتور گرفتن از ۸ سال مراجعه به خانه کدخدا بار دیگر همان راه‌حل بی‌نتیجه قبلی را به دولت منتخب پیشنهاد می‌دهند.

در حالی لیبرال‌های داخلی آمریکا را کعبه آمال حل مشکلات کشور می‌دانند که توماس فریدمن تحلیلگر دموکرات‌ها به روزنامه ملیت ترکیه گفته است:

ما دیگر به‌اندازه یک‌بند انگشت؛ توان مداخله در خاورمیانه را نداریم؛ آمریکا وارد دوره‌ای شده است که باید کمی به مشکلات داخلی خودش بپردازد، اکنون بیت لحم پنسیلوانیا، برای مه مهم‌تر از بیت لحم خاورمیانه است.

به نظر می‌رسد استفاده از عنوان کارگران در بیانیه اصلاح‌طلبان تنها بهانه‌ای برای پرداختن به موضوعی دیگر است. اصلاح‌طلبان افراطی تمایل دارند دولت منتخب روی همان ریل‌گذاری برجامی توسط روحانی حرکت کرده و وارد تونل وحشت آمریکایی‌ها شود. بر این اساس برجام را به‌عنوان چالش دولت انقلابی بزرگنمایی کرده، احیای آن و ضرورت لغو تحریم‌ها و نیز همسویی فرا آتلانتیک با دولت بایدن را و نیز تنش‌زدایی را پیش پای دولت مین‌گذاری کنند.

اما اصلاح‌طلبان از کارگران چه می‌خواهند:

نزدیک‌ترین همسویی لیبرال‌ها با کارگران در حمایت از چند اقدام ضد امنیتی از سوی برخی عناصر نفوذی در میان کارگران بوده است. یکی از کانال‌های رسانه‌ای اصلاح‌طلب در ماجرای هفت‌تپه با آتش بیار معرکه شده و سعی می‌کرد حداکثر بهره‌برداری سیاسی را از ماجرا انجام دهد، بعدها مشخص شد که مالک این مجموعه با لیدر اصلاحات رابطه‌ای نزدیک دارد. [۲]

مدتی بعدازآن غائله علوی تبار در یادداشتی پرده از همگرایی خاص میان اصلاح‌طلبان رادیکال با شبکه متصل به خارج از کشور و نفوذی در میان کارگران برداشته و با عنوان «بن‌بست شکنی» می‌نویسد: اصلاح‌طلبان با تصمیمی بن‌بست شکن با مدیریت منسجم و برنامه‌های عملی، مردم را بسیج کرده و با تکیه‌بر تعداد و تشکیلات، توازن قوای موجود را به نفع مردم‌سالاری خواهان تغییر دهند. جنبشی مسالمت‌جویانه و فراگیر و درعین‌حال واقع‌بینانه ایجاد شود و جهان با چهره دیگری از ایران مواجه گردد. [۳]

حمایت اصلاح‌طلبان از کارگران با تم باز کردن درها به‌سوی بایدن وضعیت قابل‌بحثی است: بانیان وضع موجود در قامت منتقد قرارگرفته و خواهان ادامه وضعیت موجود هستند. مذاکرات وین با حمایت تمام و کمال اصلاح‌طلبان از آن و وعده‌های پوچی چون باز کردن جاده تحریم‌ها توسط بایدن حالا با چندین گره کور روبرو شده و دولت آمریکا هیچ تمایلی ندارد دستاوردهای دولت جنایتکار ترامپ را به‌سادگی در سینی بگذارد.

غربی‌ها در وین در اقدامی غیرحرفه‌ای نمی‌خواهند لغو فرمان ۱۳۹۴۹ را اجرایی کنند وبر اساس گزارش وزارت خارجه[۴] همچنان ۵۱۷ مدل تحریم دیگر ازجمله در بحث صنایع موشکی، سایبری و حقوق بشری باقی‌مانده و بایدن به‌هیچ‌عنوان حاضر به لغو آن‌ها نیست، مگر آنکه ایران ۱۱ شرط ضمنی پمپئو در تسلیم‌نامه را پذیرفته و آن را اجرایی کند.

در چنین وضعیتی از نتایج وین، اصلاح‌طلبان همچنان اصرار دارندایران پای میز مذاکره در برابر واشنگتن سر خم کند. البته اگر چنین نشد راه‌حل‌هایی نیز به رئیس‌جمهور آمریکا ارائه‌شده است؛ ازجمله آنکه ضرایب فشار با ایران بالا برود، اخیراً ربیعی عضو خانه کارگر و مهره امنیتی دولت گفته است که حکایت آبان ۹۸ همچنان باقی است! مسیری که ترامپ به آن دست نیافت؛ حالا برای عبور بایدن هموار می‌شود؛ این خط ویژه برای رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای آخر دولت تدبیر در حال ساخت‌وساز است.

[۱] https://www.isna.ir/news/۱۴۰۰۰۴۲۲۱۵۷۵۴

[۲] https://www.mashreghnews.ir/news/۱۱۷۸۱۳۵

[۳] http://mashghenow.com

[۴] https://www.mashreghnews.ir/news/۱۲۴۴۳۵۵

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان حسن روحانی خانه کارگر اصلاح طلبان فراکسیون امید سعید لیلاز برجام اصلاح طلبان رادیکال جبهه اصلاحات ایران اصلاح طلبان مشکلات کشور آمریکایی ها رئیس جمهور اصلاح طلب حل مشکلات تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۲۱۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشتند

ایسنا/مازندران معاون امور حقوقی و مجلس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با تلاش و تسهیلگری دولت سیزدهم بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشتند.

حجت الاسلام صحبت الله رحمانی امروز، ۸ اردیبهشت در سی و پنجمین جشنواره امتنان از نخبگان جامعه، کار و تولید مازندران در ساری با عنوان اینکه دولت سیزدهم، دولت صادق و عمل است، اظهار کرد: با مجموع اقدامات تاثیرگذار دولت سیزدهم، نرخ بیکاری در کشور از ۹.۲ دهم درصد اکنون به کمتر از هفت درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه در این دولت اقدامات مطلوبی نیز در راستای رفاه بیش از پیش جامعه کارگری انجام شده است، افزود: منویات رهبر معظم انقلاب در امر تولید باید سرلوحه و اولویت کاری مردم و مسئولان قرار گیرد.

رحمانی با اشاره به نام‌گذاری امسال از سوی رهبر فرزانه انقلاب با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» تصریح کرد: تحقق منویات رهبری نیازمند اتحاد و همدلی مردم و مسئولان و استفاده بهینه از امکانات و ظرفیت‌های موجود است.

معاون امور حقوقی و مجلس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: همسو با تحقق منویات رهبری، بانک‌های عامل به ویژه بانک‌های خصوصی نیز باید منابع خود را به سمت رونق تولید سوق دهند.

حجت الاسلام رحمانی با اشاره به جایگاه والای کارگران در دین مبین اسلام و نظام اسلامی، گفت: جامعه کارگری همانند گذشته پای نظام اسلامی ایستاده‌اند و از هیچ تلاش و کوششی برای به حرکت درآوردن چرخ‌های اقتصاد کشور دریغ نمی‌کنند.

معاون وزیر تعاون در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نظام اسلامی هم اکنون در جنگ اقتصادی با دشمنان است، اعلام کرد: دشمنان برای ضربه زدن به این انقلاب و نظام با بسیج تمام امکانات و ظرفیت‌های موجود، جنگ سخت اقتصادی را علیه نظام اسلامی راه اندازی کردند.

حجت الاسلام رحمانی افزود: همه باید به این باور برسند که کشورمان در جنگ نابرابر اقتصادی است و باید همه با هم منسجم شویم در این صورت می‌توانیم در برابر توطئه‌های سازمان یافته بدخواهان نظام اسلامی به پیروزی برسیم.

وی با عنوان اینکه در جنگ تحمیلی با مشارکت مردم به پیروزی رسیدیم، گفت: اکنون در این جنگ نوین دشمن، امور اقتصادی باید به مردم واگذار شود.

دولت سیزدهم پیگیر رفع مشکلات کارگری و تسهیل در تولید است

استاندار مازندران با بیان اینکه در دولت سیزدهم اقدامات قابل توجهی در راستای بهبود وضعیت معیشت کارگران صورت گرفته است، گفت: دولت مردمی سیزدهم بدنبال  رفع مشکلات جامعه کارگری و تسهیل‌گری در تولید است.

یوسف نوری نیز با بیان اینکه بی‌شک با رفع مشکلات کارگران و تسهیل‌گری در تولید که دولت سیزدهم مصمم به انجام آن است و افق روشنی برای نظام اسلامی ترسیم خواهد شد، اظهار کرد: دولت سیزدهم با افزایش حقوق و مستمری، گام موثری را در راستای بهبود وضع معیشتی جامعه کارگری برداشته است.

وی افزود: جامعه کارگری هم اکنون از مزایای طرح طبقه‌بندی مشاغل بی‌بهره است؛ این مشکل باید با اهتمام بیشتر مسئولان و دولتمردان رفع شود.

نماینده عالی دولت در مازندران با اشاره به شعار سال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم»، اعلام  کرد: باید از تمام امکانات و ظرفیت‌های موجود در راستای تحقق منویات معظم رهبری به خوبی استفاده شود.

نوری توضیح داد: نرخ بیکاری در کشور با کمتر از هفت درصد در اختیار مازندران است که این مهم در راستای همگرایی، وحدت و اتحاد مردم و مسئولان این خطه امکان پذیر شد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه کارگران در خط مقدم تولید و عامل مهم برای توسعه و پیشرفت هستند، افزود: در نظام اسلامی کارگران از شان و منزلت والایی برخوردار هستند.

استاندار مازندران از کار به عنوان عمل صالح نام برد و بیان کرد: پیامبر اکرم حضرت محمد(ص) بر دستان پینه بسته کارگران بوسه می‌زدند و این افتخار بزرگی برای جامعه کارگری است.

این مسئول با بیان اینکه ظرفیت‌های نخبگانی زیادی در مازندران وجود دارد باید برای توسعه استان از این ظرفیت استفاده شود، خاطرنشان کرد: در استانی که از ظرفیت بالایی برخوردار است، زیبنده نظام اسلامی نیست که بیکار داشته باشد.

وضعیت مسکن در استان مازندران خوب نیست

علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی نیز ناامنی شغلی را از دغدغه‌های مهم کارگران دانست و اظهار کرد: کارگران مازندران نسبت به کاری که انجام می‌دهند مزد ناچیزی دریافت می‌کنند؛ نسبت دریافت مزد درآمد کارگر نسبت به تمام استان‌های دیگر کمتر است.

وی با اشاره به اینکه کارگران یکی از شاخص‌های توسعه پایدار در جامعه هستند، افزود: مسکن کارگران از دیگر دغدغه جامعه کارگری است، وضعیت مسکن در استان مازندران خوب نیست و در جامعه کارگری سخت‌تر است.

بابایی کارنامی تصریح کرد: استان مازندران علاوه بر کشاورزی از صنعت خرد برخوردار است که کارگران در آن نقش‌آفرین هستند.

وی یادآور شد: در فراکسیون کارگری مجلس تلاش می‌کنیم تا بخشی از مشکلات جامعه کارگری و بازنشستگان را مرتفع کنیم.

در پایان این آیین از ۲۰ نفر از نخبگان جامعه کار و تولید مازندران با اهدای هدایایی تجلیل شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بوتسوانا درخواست انگلیس برای توافق ضد مهاجرتی را رد کرد
  • بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشتند
  • فشار نظامی به حماس شکست خورده است
  • اسرای اسرائیلی خطاب به نتانیاهو: هر چه زودتر برای آزادی ما توافق کن!
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!
  • این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • این که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • حماس: تحت فشار آمریکا توافق نمی‌کنیم
  • علیرضابیگی: دولت رئیسی ناکارآمدی و مشکلاتش را به سفره مردم منتقل کرده
  • درخواست مشترک ۱۸ کشور از حماس برای توافق آتش‌بس