Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/گیلان معاون فرهنگی دانشگاه آزاد گیلان، از حاکمیت خواست از طراحان مد و لباس جهت طراحی پوشاک ایرانی - اسلامی متناسب با نیازهای روز نسل جدید حمایت کند و گفت: یکی از آسیب های بازار فقدان پوشاک مناسب برای بانوان است.

حجت الاسلام والمسلمین قاسم قاسمی در گفت وگو با ایسنا، مسئله حجاب را صرفا یک امر فردی ندانست و اظهار کرد: حجاب در فقه سیاسی اسلام یک امر حاکمیتی محسوب می شود، یعنی ضرورت دارد شهروندان در جامعه اسلامی نسبت به حجاب الزام داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با استناد به آیات و روایات اسلامی، وجوب حجاب را یادآور شد و افزود: آحاد جامعه اسلامی اعم از زن و مرد مکلف به عملیاتی کردن الزامات عفاف و حجاب به عنوان یک امر اجتناب ناپذیر هستند؛ از حیث فقه سیاسی نیز حکومت اسلامی باید برای ترویج عفاف و حجاب تلاش و زمینه های آن را فراهم کند.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد گیلان، تهاجم فرهنگی را از جمله مهمترین عواملی دانست که عفاف و حجاب را به حاشیه برده است و تصریح کرد: فرهنگ غرب با ابزارهای رسانه ای و اینترنتی تمامیت ارضی و دینی ما را مورد هجوم قرار داده، در حالی که حضور و نقش آفرینی ما جهت ترویج فرهنگ ایرانی - اسلامی در فضای مجازی بسیار اندک است.

حجت الاسلام قاسمی، با بیان اینکه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب تنها با برگزاری همایش و سمینار و وبینار اتفاق نمی افتد، خاطرنشان کرد: حاکمیت باید در مقوله عفاف و حجاب یک نگاه انگیزشی ایجاد کند؛ نه مقطعی، یعنی ابتدا نیازهای نسل جوان را شناسایی کند و از طریق گفتمان سازی به حل این نیازها به ویژه در زمینه مد و لباس منطبق با فرهنگ ایرانی - اسلامی بپردازد.

وی پرداختن به مقوله عفاف و حجاب را نیازمند برگزاری نشست های تبیینی و بصیرتی در طول سال و معرفی و تشویق الگوهای موفق آن دانست و اضافه کرد: حجاب یکی از ضرورت های دینی است و اسلام اجازه نمی دهد که افراد بدون پوشش مناسب در جامعه حضور داشته باشند و به حریم یکدیگر ورود کنند. در واقع حریم خصوصی افراد باید در چارچوب خانواده حفظ شود و اسلام هرگز با ورود به حریم خصوصی افراد موافق نیست.

این مدرس دانشگاه، عفاف و حجاب برای صیانت از حریم خصوصی خانواده را یک امر عقلانی دانست و یادآور شد: عقلانیت ورود بدون اجازه افراد به حریم خصوصی را نمی پذیرد و لذا بسیاری از مکاتب فکری و دینی جهان بر این باور هستند که امنیت روانی در گرو امنیت جنسی است که حجاب این امنیت جنسی را تضمین می کند.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد گیلان، بسیاری از نابسامانی ها و ولنگاری های اجتماعی و فرهنگی و اخلاقی در جامعه را پیامد غفلت از حجاب دانست و اضافه کرد: عفاف و حجاب رابطه مستقیم با میزان ازدواج دارد، یعنی در صورت بی توجهی به امر حجاب شاهد کاهش ازدواج ها هستیم، زیرا ورود افراد به حریم های خصوصی نوعی بی نیازی از خانواده را ایجاد می کند و افراد کمتر به سراغ ازدواج می روند.

وی با اشاره به نقش عفاف و حجاب در تثبیت، تحکیم و تقویت بنیان خانواده، تصریح کرد: یکی از عوامل تهدیدکننده خانواده تنوع طلبی است که ارمغان بی حجابی ها محسوب می شود. در واقع عده ای به خودشان اجازه می دهند وارد حریم مردان و زنان متاهل شوند که در نتیجه یک گسست خانوادگی و بی اعتمادی بین زوجین ایجاد می کند.

حجت الاسلام قاسمی، با بیان اینکه نگاه فقهی اسلام به مقوله حجاب پشتوانه عقلی دارد، خاطرنشان کرد: قرآن کریم حجاب را برای زن یک مصونیت معرفی می کند.

وی با اشاره به نقش مدگرایی در پوشش زنان و مردان، عنوان کرد: مد و مدگرایی امری بد و مذموم نیست، بلکه انسان ها آزاد هستند یک پوشش متعارف براساس ذوق و سلیقه و روحیه و علاقه خود داشته باشند، اما حاکمیت در این زمینه وظایفی دارد که یکی از آنها تشویق طراحان اثرگذار برای ورود به عرصه پوشاک ایرانی - اسلامی است. متاسفانه برخی از مسئولان به نام دین لباس هایی را در جامعه ترویج می کنند که نسل جوان نسبت به آن هیچگونه اقبالی ندارد؛ این در حالی است که آموزه های غنی اسلامی برای همه زمان ها و مکان ها الگو دارد.

این مدرس دانشگاه، از حاکمیت خواست از طراحان مد و لباس جهت طراحی پوشاک ایرانی - اسلامی متناسب با نیازهای روز نسل جدید حمایت کند و گفت: یکی از آسیب های بازار فقدان پوشاک مناسب برای بانوان است که نشان می دهد فضا برای ترویج مدهای غربی و غیر اسلامی مهیا شده است، زیرا پارچه چادری و لباس پوشیده متعارف بسیار کم و گران بوده، اما لباس های متضاد با شرع و عرف بسیار فراوان و در دسترس و ارزان قیمت است.

حجت الاسلام قاسمی، با اشاره به گله مندی جوانان از غیر دسترس بودن لباس های موقر با قیمت مناسب، خاطرنشان کرد: حاکمیت باید برای ترویج لباس های ایرانی - اسلامی یارانه قائل شود و در این زمینه تسهیل گری کند.

وی همچنین به نقش خانواده ها در نهادینه کردن مفهوم عفاف و حجاب در روح و جان فرزندان اشاره کرد و متذکر شد: خانواده ها قطب اثرگذار جامعه در تربیت ایرانی - اسلامی هستند و باید این نقش آفرینی را برای ترویج حجاب داشته باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی عفاف و حجاب صنعت پوشاک پوشاک ایرانی داشته باشند عفاف و حجاب حریم خصوصی برای ترویج یک امر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۲۱۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایتخت معنوی ایران هم صدا در حمایت از طرح حجاب و عفاف

دریافت 45 MB

تصویربردار: مهدیه غفوریان

کد خبر 6094733

دیگر خبرها

  • پایتخت معنوی ایران هم صدا در حمایت از طرح حجاب و عفاف
  • کسادی بازار لباس زنانه به دلیل گشت ارشاد
  • نیروی انتظامی یک نیروی خستگی ناپذیر است
  • حجاب و عفاف یک مقوله فرهنگی و سیاسی است
  • کشف ۲۴ میلیارد پوشاک قاچاق در رودبار
  • انصاری نیک: «خلیج فارس» هویت ایران و یکی از پایه های قدرت تمدنی کشور است/ غرب نمی خواهد در منطقه امنیت برقرار باشد، زیرا امنیت ضامن توسعه است
  • ممنوعیت فروش لباس‌های نامتعارف در واحد‌های تجاری
  • سردار رادان از نمایندگان مجلس برای حمایت از «طرح نور» تشکر کرد
  • قدردانی «سردار رادان» از نمایندگان مجلس برای حمایت از طرح نور
  • طرح ملی درس عفاف و حجاب در طراحی پارچه و لباس دانشگاه های هنر