هویت زن مسلمان ایرانی با ترویج فرهنگ عفاف و حجاب احیا میشود
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۲۲۲۶۶
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، مرضیه ابراهیم آبادی مسئول بسیج جامعه زنان قم گفت:هدف ملی برنامههای هفته حجاب و عفاف با شعار «نجابت ایرانی» مخصوص همه اقشار پسران، مردان، زنان و دختران و نیز ترویج حیا و عفت و همچنین احیای هویت زن مسلمان ایرانی برنامهریزی شدهاست.
مسئول بسیج جامعه زنان قم با توجه به آئین بزرگداشت سالروز شهادت شهدای مسجد گوهرشاد اعلام کرد: همیشه نگاهها در خصوص بحث حجاب و عفاف به سمت خانمها بوده، اما امسال، آقایان نیز در مساله عفاف و حیا، با عنوان غیرت مرد ایرانی، در این آیین سهیم بودند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ابراهیم آبادی در تشریح برنامههای این هفته از برگزاری کرسیهای آزاداندیشی در سطح بوستانها با هماهنگی جامعه المصطفی و حضور بانوان تازه مسلمان شده در خصوص دیدگاه خود به حجاب و پوشش اسلامی و چرایی حجاب به ویژه برای دهه هشتادیها خبر داد.
مسئول بسیج جامعه زنان قم بیان کرد: برقراری جلسات پرسش و پاسخ، هم اندیشی و تبادل نظر، برگزاری مسابقات اعم از نقاشی و دلنوشته، عکس ریحانهها و کتابخوانی، برپایی نمایشگاههای کوچک مد و لباس، عکس و پوستر حجاب، اجرای سرود خیابانی توسط برادران از جمله این برنامههاست.
ابراهیم آبادی در ادامه به معرفی سایر برنامهها با عنوان طرح همیاران حجاب جهت تحکیم پایههای اعتقادی افرادی که حجاب را به صورت کامل رعایت نمیکنند، تولید و انتشار محتوای برجسته و تهیه و چاپ و تحویل درب منازل، اهدای شاخه گل و نبات به محجبین در سطح شهر، تقدیر از کارآفرینان و کسبه محجبه، گشت تذکر لسانی، گسترش میزهای مهربانی در محلهها و جشنهای دختران با موضوع حجاب برای تازه مکلفین و پویش «من حجاب را دوست دارم»، پرداخت.
ابراهیمآبادی در خصوص ازدواج جوانان به برگزاری جلسات هماندیشی موانع ازدواج، کارگاههای آموزشی زوجین در سال اول زندگی جهت تحکیم بنیان خانواده، برگزاری نشست دخترانه و پسرانه خاص مجردین و تشویق به ازدواج آسان، نشست مادرانه خاص مادران دخترها و پسرهای مجرد و ارائه نکات مهم در خصوص ازدواج به هنگام و آسان جوانان اشاره نمود.
مسئول بسیج جامعه زنان قم با توجه به شیوع بیماری کرونا، به بیان رویکرد برگزاری جلسات مجازی برای هماهنگی برنامهها با سازمانها و نهادهای متولی حجاب، برگزاری وبینار پرسش و پاسخ با اساتید دانشگاهها و همچنین دعوت از مردم به ترویج حجاب در فضای مجازی و حقیقی پرداخت.
ابراهیم آبادی عنوان کرد: در سالروز ازدواج حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع)، جمعآوری کادوهایی با عنوان هدیه به حضرت، به صورت نقدی و غیرنقدی، جهت تقدیم به جوانان در شرف ازدواج، با نام «گلریزان» صورت پذیرفت که در این برنامهها همه اقشار و ردههای بسیج و سپاه استان قم در تدارک برنامههایی با موضوع حجاب و عفاف بودند.
بیست و یکم تیرماه سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب به عنوان روز عفاف و حجاب نامگذاری شده و همه ساله از ۲۱ تا ۲۷ تیز به عنوان هفته عفاف و حجاب برنامههای مختلف فرهنگی در خصوص ارتقای این فرهنگ انجام میشود.
انتهای پیام/ح
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: حجاب وعفاف شیوع بیماری کرونا ابراهیم آبادی برنامه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۲۲۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حکمت عفاف و حجاب در ادیان آسمانی
مسئله عفاف و حجاب مورد تأکید کتب آسمانی و آموزههای انبیای الهی است. نمونههای متعددی از مسأله حجاب در کتب مقدس مسیحیان و یهودیان ذکر شده است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجاب معادل تحفّظ نسبت به مواجههی غیر اصولی با افراد غریبه و یا دوری از نگاه آنهاست. این مسئله ریشه در فطرت و ذات پاک انسانها دارد. در واقع انسان هر اندازه به سمت تقویت ایمان به خدا حرکت و از خطاها وگناهان دوری کند، به همان میزان بر عفت و حیای او اثر مثبت میگذارد و فرد مؤمن به صورت خودکار علاقه دارد در دید نامحرمان نباشد، اما همین که از خدا فاصله گرفت، به مرور زمان تقیدات خود را کنار میگذارد و این امر سبب میشود به تدریج از ارزشهایی مثل حیا و حجاب فاصله بگیرد.
از این روست که مسئله عفاف و حجاب مورد تأکید کتب آسمانی و آموزههای انبیای الهی است. نمونههای متعددی از مسأله حجاب در کتب مقدس مسیحیان و یهودیان ذکر شده است. در رساله پطرس آمده است «همچنین ای زنان، شوهران خود را اطاعت نکنید تا اگر بعضی نیز مطیع کلام نشوند، سیرت زنان ایشان را بدون کلام دریابد * چون که سیرت طاهر و خدا ترس شما را ببینند * و شما را زینت ظاهری نباشد، از بافتن موی و متحلّی شدن به طلا و پوشیدن لباس * بلکه انسانیت باطنی، قلبی در لباس غیر فاسدِ روح حلیم و آرام که نزد خدا گرانبهاست* زیرا بدین گونه، زنان مقدسه در سابق نیز که متوکّل به خدا بودند، خویشتن را زینت و شوهران خود را اطاعت میکردند * مانند ساره که ابراهیم را مطیع بود و او را آقا میخواند و شما دختران او شدهاید. (انجیل، رساله پطرس رسول، باب سوم، فقره (1-6) همچنین در رساله پولس چنین آمده است «و همچنین زنان، خویشتن را بیارایند به لباس مزین به حیا و پرهیز، نه به زلفها و طلا و مرواید و رخت گرانبها، بلکه چنانکه زنانی را میشاید که دعوی دینداری کنند به اعمال صالحه. (رساله پولس به تیمونائوس، باب دوم، فقره 9 و10)
میزگرد| درباره حجاب طوری برخورد نکنیم جوانمان دینگریز شود / خصلتی که اجر شهید را داردنزدیک به این نوع دعوت نسبت به عفاف و حیا را در قرآن با تعابیر دیگری مییابیم. خداوند در آیه31 سوره نور خطاب به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله میفرماید «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُولِی الإرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»؛ یعنی «و به زنان با ایمان بگو: چشمان خود را از آنچه حرام است فرو بندند، و شرمگاه خود را حفظ کنند، و زینت خود را مگر مقداری که پیداست [در برابر کسی] آشکار نکنند، و ] برای پوشاندن گردن و سینه [مقنعههای خود را به روی گریبان هایشان بیندازند و زینت خود را آشکار نکنند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدران شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران شوهرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان [هم کیش خود] شان، یا بردگان زر خریدشان، یا خدمتکارانشان از مردانی که ساده لوح و کم عقل اند و نیاز شهوانی حس نمیکنند، یا کودکانی که [به سنّ تمیز دادن خوب و بد نسبت به امیال جنسی] نرسیدهاند و زنان نباید پاهایشان را [هنگام راه رفتن آن گونه] به زمین بزنند تا آنچه از زینتهایشان پنهان میدارند [به وسیله نامحرمان] شناخته شود. و [شما] ای مؤمنان، همگی به سوی خدا بازگردید، امید که رستگار شوید.»
کارنامه 40 ساله عفاف و حجاب (1)| یوسف نبی چرا گرفتار گناه نشد؟ / برای اصلاح عفاف و حجاب مردم را تکریم کنیمدر این آیه چند دعوت از سوی خداوند انجام شده است: فروبستن چشم، حفظ عفت، پنهان کردن زینت، دستهجات محارم و توبه؛ رعایت تمام این مسائل شرعی سبب میشود انسان به فلاح و رستگاری برسد. این مسئله یکی از حکمتهای حفظ عفاف و حجاب است؛ یعنی انسان مؤمنی که قصد دارد به رستگاری برسد، این رستگاری در رعایت عفاف و حجاب اوست و در واقع حجاب، مسیر رسیدن به رستگاری را برای انسان مؤمن هموار میکند و او را به درجات عالی در دنیا و آخرت میرساند. این امر همان حکمتی نهفته در سایر کتب آسمانی در راستای دعوت به رعایت عفاف و حجاب است.
در اوج بانوانی که در پرتو این خصلت مسیر رستگاری را در دنیا و آخرت پیمودند، حضرت مریم و حضرت زهرا سلامالله علیهما و برخی از بانوان شاخص تاریخ بودند. بنابراین با مرور سیره آن بزرگواران میتوان تبیین بهترین از خصلت عفاف داشت. هرچند مسیحیت در سدههای گذشته مسیر انحراف را پیمود و با پیروی از مدرنیته حجاب از نماد مریم مقدس (س) برداشت تا مقدمات افول خود را رقم بزند.
انتهایپیام/