Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@08:17:27 GMT

شجریان و سمندریان از نگاه ابراهیم حقیقی

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۲۲۵۶۳

شجریان و سمندریان از نگاه ابراهیم حقیقی

زمانی که صحبت به مشاهیر معاصر می‌رسد، گویا چندان نیازی به سند برای زنده کردن یاد و خاطره آنها نیست، با این همه آنچه یاد آنها را برای آیندگان زنده نگه می‌دارد و میراث این بزرگان را کامل‌تر به نسل های بعدی منتقل می‌کند، آمیخته شدن یاد و خاطره آنها با یک مجسمه، اثر گرافیکی یا عکسی هنری است.

به گزارش ایسنا، صحبت از گرافیک که به میان می آید، نام یکی از اساتیدی که در این حوزه در ذهنمان نقش می‌بندد، ابراهیم حقیقی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گرافیستی که بدون شک از برجسته‌ترین‌های این حوزه و جزو افرادی است که همزمان کار طراحی پوستر، عکاسی و کارگردانی چند فیلم کوتاه و مستند را نیز انجام داده است.

ابراهیم حقیقی که طراحی لوگوی جشنواره فیلم فجر و همچنین نشانه نوشته ماهنامه فیلم را بر عهده داشته است، هر از گاهی تصویری از بزرگمردان عرصه فرهنگ و هنر را برگزیده و آنها را با هنر گرافیکی خود درمی‌آمیزد تا از این روش یاد و خاطره این بزرگمردان را زنده نگاه دارد.

روز گذشته این هنرمند در حساب رسمی خود در اینستاگرام اثری درباره حمید سمندریان را با مخاطبانش به اشتراک گذاشت.

حمید سمندریان (۹ اردیبهشت ۱۳۱۰ – ۲۲ تیر ۱۳۹۱) کارگردان و مترجم ایرانی بود. سمندریان از سرآمدان نسلی از کارگردانان نامدار نمایش چون عباس جوانمرد، علی نصیریان، بهرام بیضایی، رکن‌الدین خسروی، آربی اوانسیان به‌شمار می‌رفت که تئاتر را در ایران دههٔ ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ به پایگاه جدی‌تری رسانیدند.

حقیقی پیشتر هم در سالروز تولد عباس کیارستمی، اثری را به یاد او منتشر کرد. هنرمندی که هرگز از یادها و خاطره هنردوستان حذف نخواهد شد.

همچنین نوازنده چیره دست تار و سه تار و آهنگساط مطرح؛ محمدرضا لطفی نیز پیشتر توسط هنر این گرافیست باری دیگر جاودانه شد.

کاوه گلستان نیز که از مشهورترین عکاسان و مستندسازان ایرانی به شمار می‌رود، یاد و خاطرش در هنر این گرافیست با جنگ و خون درآمیخته شد.

پرویز پورحسینی، بازیگر محبوب سینما و تلویزیون که سال گذشته به علت ابتلا به کرونا از دنیا رفت با چهره‌ای جوان در قاب قلم حقیقی نقش بست.

احمد شاملو، با نگاهی جدی که چنان با صلابت به صندلی تکیه داده، یاد و خاطرش باری در قاب تصویر حقیقی زنده ماند.

و اما یکی از مشهورترین آثار این هنرمند که پاییز سال گذشته بارها در فضای مجازی دست به دست شد، اثرش از خسروی آواز ایران؛ محمدرضا شجریان است. اثری که چهره این استاد موسیقی را با ترکیبی از نقش گل و مرغ ایرانی به تصویر کشیده است.

استاد بی مثال اخلاق موسیقی؛ هوشنگ ظریف. استادی که تا جایی که توان داشت به تربیت شاگردان موسیقی خود پرداخت و همواره نام نیکی از خود بر جای گذاشت. آن چهره به یاد ماندنی استاد ظریف نیز در گلهای اثر حقیقی درآمیخته شد.

* منبع این آثار اینستاگرام هنرمند است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: محمدرضا شجريان محمدرضا لطفي گرافيك ابراهیم حقیقی حمید سمندریان کاوه گلستان بهرام بيضايي هوشنگ ظریف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۲۲۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلیت‌ کنسرت محسن ابراهیم‌زاده را از «سینماتیکت» تهیه کنید

این کنسرت پاپ، روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت، در دو سانس ۱۹:۴۰ و ۲۲:۴۰ در برج میلاد تهران برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به این سامانه، بلیت تهیه کنند. پیش از این نیز سینماتیکت، تجربه موفقی در بلیت فروشی آنلاین کنسرت محسن یگانه داشت و توانست تمام بلیت‌های کنسرت را بدون هیچ اختلالی به دست مخاطبان برساند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901280

دیگر خبرها

  • ویژه‌برنامه‌های سالروز شهادت امام صادق (ع) در حرم شاهچراغ
  • شوخی دور از ذهن ابراهیم رئیسی با محافظان خود + ویدئو
  • بازخوانی بی‌نظیر آواز شجریان توسط خواننده پایتخت + ویدئو
  • معترضان جنگ غزه ساختمان هامیلتون دانشگاه کلمبیا را تصرف کردند/ خاطره جنگ ویتنام زنده شد
  • آقای همایون شجریان بیایید و بگویید ما اشتباه کردیم!
  • خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز منفی شاخص‌های بازار سرمایه
  • بلیت‌ کنسرت محسن ابراهیم‌زاده را از «سینماتیکت» تهیه کنید
  • سقف تراکنش‌های بانکی بانک رفاه کارگران افزایش یافت
  • کارگران رزمندگان حقیقی نظام جمهوری‌ اسلامی هستند
  • پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز