Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی جدی به مناسب روز صنعت و معدن اظهار کرد: در هر کشوری که با تحریم رو به رو باشد، اگر تولید داخلی رشد یافته و در داخل کشور ثروت تولید شود، خود به خود یعنی دور زدن تحریم‌ها. هدف اصلی تحریم‌ها این است که تولید ناخالص ملی را کاهش یابد تا ثروت تولید نشود. بنابراین تمام هم و غم ما در کشور باید بر تولید متمرکز شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در حال حاضر در چند حوزه در کشور مزیت نسبی داریم. یکی از این حوزه‌ها معدن است. باید توجه داشت اگر زنجیره‌های تولید در کشور خود را کامل‌تر کرده و ارزش افزوده در کشور ایجاد کنیم بسیاری از این مسائل حل خواهد شد.

در کمیسیون صنایع معدن به دنبال تقویت معادن هستیم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در کمیسیون صنایع معدن به دنبال تقویت معادن به وسیله اصلاح قانون معادن هستیم. مزیت دیگری که کشور وجود دارد، در حوزه پتروشیمی است که با افزایش تولیدی که در طی دو سال گذشته به وجود آمده این حوزه نوعی جایگزین نفت شد و عملا ارزآوری برای کشور داشت. البته این حوزه هنوز باید تقویت شود. در حوزه صنعت نساجی و پوشاک نیز ظرفیت های خوبی در کشور وجود دارد که باید تقویت شود.

وزارت نفت در افزایش مینی‌ پالایشگاه همکاری لازم را نکرده است

جدی گفت: مسئله بعدی مربوط به حوزه نفت است؛ البته مواردی مانند مینی پالایشگاه‌ها نه فروش نفت خام. در این حوزه باید به فضا بدهیم و نفت یا سوخت‌های فسیلی مورد نیاز آن‌ها را تامین کنیم. بسیاری از این‌ها می‌توانند در کشور ارزش افزوده ایجاد کنند. البته باید توجه داشت که یکی از شروط ایجاد این ارزش افزوده، همکاری وزارت نفت که متاسفانه در این حوزه مشکل داشته و وزارت نفت همکاری لازم را نکرده است. اگر بخواهیم تحریم فروش نفت خام را دور بزنیم، تنها راه ایجاد پالایشگاه‌های کوچک است.

تلاش برای تکمیل زنجیره فولاد در کشور

وی با اشاره به صنعت فولاد به عنوان یکی از حوزه‌های مهم در ایران، اظهار کرد: در حوزه فولاد بیشتر در شمش فولاد که یک ماده میانی است موفق عمل کردیم اما در تکمیل زنجیره فولاد هنوز مشکل داریم و این زنجیره کامل نشده است. در همین خصوص در کمیسیون صنایع و معادن طرحی را تصویب کردیم که در تلاش است تا به نوعی از خام فروشی فولاد در کشور جلوگیری کند و کشور به سمت صادرات محصولات نهایی این زنجیره پیش رود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: پیشتر مشکل صنعت فولاد وجود بخشودگی مالیاتی در همه بخش‌های زنجیره فولاد بود؛ حتی در صادرات سنگ آهن. در طرحی که تصویب شده قرار است معافیت مالیاتی از محصولات ابتدایی زنجیره برداشته شود و به محصولات انتهایی زنجیره انتقال یابد.

جدی ادامه داد: در وضعیت فعلی هم خام فروشی داریم و هم به دلیل کامل نبودن زنجیره اشتغال ما دچار مشکل است و ارزش افزوده کمتری به کشور می‌رسد. در همین خصوص توسعه زنجیره فولاد، ساماندهی این زنجیره و اصلاح قانون معادن در دستور کار مجلس است.

وی خاطرنشان کرد: نقش شرکت‌های بزرگ در ارزآوری به ویژه در صنعت فولاد و پتروشیمی مشخص است. در حال حاضر ظرفیت‌های خوبی در این حوزه وجود دارد اما شرایط برای فعالیت این صنایع باید تسهیل شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: به علاوه در تلاشیم تا در حوزه معدن اختیارات بیشتری را به به استان‌ها واگذار کنیم تا هر استان بتواند در جهت رشد خود گام بردارد.

شایان ذکر است ۱۰ تیرماه هرسال با عنوان روز صنعت و معدن نامگذاری شده و در این روز ضمن بررسی شرایط موجود در بخشهای مختلف صنعتی و معدنی کشور، از تعدادی از فعالان در این عرصه تقدیر می‌شود. در واقع این روز که بر پایه‌ی مصوبه‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز صنعت و معدن نامیده شده‌، فرصت مناسبی است تا به مهمترین بخش موثر بر اقتصاد کشور که به نوعی از آن به عنوان موتور محرکه یاد می‌کنند مورد توجه قرار گرفته و با رفع چالش ها و مشکلات موجود در این بخش زمینه برای فعالیت هرچه بیشتر در حوزه صنعت و معدن فراهم شود تا در نهایت شاهد رشد و توسعه صنعت و اقتصاد کشور باشیم.

منبع: تابناک

کلیدواژه: کرونای دلتا بحران آب طالبان موج پنجم کرونا ارزآوری کمیسیون صنایع و معادن مجلس وزارت نفت صنعت فولاد فولاد مبارکه کرونای دلتا بحران آب طالبان موج پنجم کرونا کمیسیون صنایع و معادن زنجیره فولاد ارزش افزوده صنعت و معدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۲۳۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش» جایگزین ۱۷ طرح پتروشیمی شدند

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی راهبرد اصولی دولت سیزدهم را تکمیل زنجیره ارزش به‌منظور پرهیز از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده از منابع هیدورکربوری اعلام کرد و گفت: مجوز حدود ۱۷ طرح پتروشیمی پس از بازنگری‌های انجام‌شده لغو شد و طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش جایگزین آن‌ها شدند.

به گزارش خبرنگار شانا، مرتضی شاهمیرزایی امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌) در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه طرح‌های توسعه میدان‌های گازی کشور با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و اکتشاف و تولید، در جمع خبرنگاران بیان کرد: جهش در تولید کالا و تجهیزات در کنار افزایش تولید محصولات پتروشیمی از برنامه‌های صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ است و به این منظور برنامه‌های مختلفی ترسیم شده که حرکت دانش‌بنیان‌ها در مسیر جهش تولید کالا و تجهیزات، یکی از آن‌هاست.

وی ادامه داد: این موضوع با هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی مطرح و تأکید شده است که کالاهای مورد نیاز خود را با استفاده از توان داخلی تأمین کنند تا شاهد جهش بزرگ و انقلابی در ساخت داخل باشیم، البته تا جایی‌ که آسیبی به برنامه تولید وارد نشود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: جهت‌گیری‌ها در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های صنعت پتروشیمی نیز به‌سمت کالاها و تجهیزات دانش‌بنیان است که پیش از این در خارج سفارش‌گذاری می‌شد.

شاهمیرزایی با اشاره به برنامه فشرده وزارت نفت برای رفع ناترازی بنزین با توجه به افزایش تقاضاها، گفت: با توجه به دستور وزیر نفت و سیاست دولت، صنعت پتروشیمی وارد این حوزه می‌شود تا به‌جای صادرات، از متانول تولیدی صنعت پتروشیمی با فرایند MTG بنزین تولید شود.

وی همچنین با اشاره به اعلام آمادگی متانول‌سازها برای تولید بنزین، افزود: معافیت‌ها و مشوق‌هایی برای این واحدها در نظر گرفته شده و مراحل نهایی برنامه‌ریزی زیرساخت‌ها و سازوکارهای لازم برای سرمایه‌گذاری تولید بنزین از متانول انجام شده است، زیرا ظرفیت تولید متانول در کشور بالاست و زنجیره این محصول توسعه نیافته است.

معاون وزیر نفت ادامه داد: دولت سیزدهم به‌طور ویژه در زمینه تکمیل زنجیره محصولات برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کرده است.

راه‌اندازی نخستین PDH کشور در اوایل سال آینده

شاهمیرزایی با بیان اینکه هلدینگ‌هایی همچون پتروفرهنگ و شستان که واحدهای متانولی بیشتری دارند باید بخشی از ظرفیت خود را برای تولید دیگر محصولات زنجیره آماده و برنامه‌ریزی کنند، گفت: بخشی از واحدهای MTP و MTG در قطب پارسیان در مجاورت قطب عسلویه احداث خواهند شد.

وی از راه‌اندازی واحد PDH پتروشیمی رجال به‌عنوان نخستین PDH کشور تا اوایل سال آینده خبر داد و گفت: سایر طرح‌های PDH نیز در مرحله اجرا قرار دارند و سرمایه‌گذاران به‌دنبال این هستند که صرفه اقتصادی این طرح را افزایش دهند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه هم‌اکنون حدود ۱۲۷ مجوز طرح پتروشیمی به‌طور رسمی صادر شده است، افزود: طرح‌های برنامه هفتم توسعه به‌طور میانگین حدود ۳۷درصد پیشرفت دارند.

شاهمیرزایی راهبرد اصولی دولت سیزدهم را تکمیل زنجیره ارزش به‌منظور پرهیز از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده از منابع هیدورکربوری اعلام و بیان کرد: مجوز حدود ۱۷ طرح پتروشیمی پس از بازنگری‌های انجام‌شده لغو شد و طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش جایگزین آن‌ها شدند.

وی بیان کرد: همچنین طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش در قالب ۲۱ بسته به هلدینگ‌ها ابلاغ و مجوزهای لازم صادر شده است که با جدیت پیگیر اجرای آن‌ها هستیم.

دیگر خبرها

  • ۲۵ درصد معادن استان بوشهر در دشتی است
  • متانول به جای صادرات تبدیل به بنزین می شود
  • متانول به‌جای صادرات تبدیل به بنزین می‌شود
  • «طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش» جایگزین ۱۷ طرح پتروشیمی شدند
  • ارزآوری ۴۰۰ میلیون دلاری صنایع دستی ایران + فیلم
  • کارفرمایان به کارگران معدن توجه ویژه‌ای داشته باشند
  • سرمایه‌گذاری پتروشمی‌ها در بالادست صنعت برای حل مشکل خوراک
  • لزوم شتاب بخشی به تکمیل زنجیره ارزش/ نباید به خارج وابسته باشیم
  • شروط حضور دانش‌بنیان‌ها در معادن
  • سرمایه‌گذاری ۱۵۰ همتی در صنعت و معدن خراسان رضوی