Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - مشکلات عدیده دامداران چهارمحال و بختیاری نظیر معضلات نهاده‌های دامی، بالابودن قیمت علوفه، بالا بودن هزینه‌های تولید و پایین بودن قیمت شیر و گوشت، گویا تمامی ندارد و همه روزه در حال تکرار است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  شهرکرد ، دامداران از عوامل امنیت غذایی در کشور هستند اما زخم بی‌تدبیری‌ بر تن دامداران نشسته و مجبور هستند دام مولد خود را کشتار کنند چرا که دیگر رمقی  برای نگهداری دام ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

می‌توان گفت؛ کوتاهی مسئولین در تامین نیازمندی‌های قشر دامدار و عدم پیش بینی این مشکلات دست به دست هم داده تا امروز دامداران را با مشکل مواجه کنند، دامداران با توجه به قیمت نهاده‌های دامی و کمبود آن، دیگر توان نگهداری دام‌های خود را ندارند و اگر این چنین پیش رود مردم با مشکل تامین لبنیات و گوشت قرمز مواجه می‌شوند.

قیمت کاه نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و به دلیل خشکسالی‌ها، وضعیت مراتع چندان تعریفی نیست، با کمبود کاه و گرانی و کمبود نهاده‌های دامی، ظرف مدت کوتاهی کشور با کمبود دام مواجه خواهد شد.

از طرفی به گفته مسئولان 5 میلیون تن نهاده‌ دامی در بندرامام انباشته شده و این چیزی جز متضرر شدن دامداران در نتیجه توزیع نشدن نهاده‌ها ندارد، در این میان بانک مرکزی با سهل انگاری خود مشکل را دو چندان کرده است و این سهل انگاری موجب خسارت زیاد به دامداران و تلف شدن دام شده است.

کمبود نهاده‌ها، قیمت بالای نهاده‌ها در بازار آزاد، قیمت بالای علوفه، میزان توزیع کم نهاده‌ها و قیمت کم لبنیات از عوامل گلایه دامداران است که نه تنها دامداران را متضرر کرده است بلکه دود این بی‌تدبیری به چشم مردم می‌رود و حالا با چنین شرایطی دامداران مجبور به فروش و یا ذبح دام خود شدند.

دامداران استان چهارمحال و بختیاری ظهر امروز با حضور مقابل استانداری خواستار شنیده شدن صدایشان توسط استاندار و بقیه مسئولان مربوطه شدند.

 مجبوریم دام‌های مولد را با وجود زحمات فراوان ذبح کنم 

یکی از دامداران حاضر اظهار داشت: هر تولیدی باید توجیه اقتصادی داشته باشد بدون سود نمی‌شود به تولید پرداخت، چهارماه است که  هر کیلو شیر سه هزارتومان ضرر می‌دهد و بنده که 700 کیلو شیر دارم در روز دو میلیون تومان ضرر را متحمل می‌شوم، این یعنی من به مردم یارانه می‌دهم! مگر من نفت کشور را می‌فروشم یا وظیفه پرداخت یارانه به مردم را دارم؟

وضعیت نامطلوب صنایع لبنی و دامداری همدان میراثی دیگر از دولت تدبیر و امیدعطش خشکسالی در "سفید دشت" کشاورزی و دامداری را زمینگیر کرده استقصه پرغصه دامداران اصفهان؛ افزایش هزینه تمام شده تولید وعدم تغییر قیمت شیرخام

وی گفت: بنده مجبورم گاوهای مولدی که 7 الی 8 ماه آبستن هستند و روی آن 20 سال اصلاح ژنتیک داشتیم و 40کیلو شیردهی دارد به قیمت دو گوسفند ذبح کنم و اگر این گاو ذبح شود تولید آن 25 سال به طول می‌انجامد، با این روند چند ماه دیگر مردم باید شیر را به قیمت گزاف تهیه کنند و برای تهیه گوشت و حتی شیر خشک وارداتی از بازار داخلی تهیه کنند.

انتهای پیام/7540/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نهاده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۲۴۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی، مدیر کل بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهادکشاورزی در حاشیه بازدید از شرکت دامداران شهرستان نیشابور  گفت:پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است و اکنون جنگ علوفه بصورت نرم در کنار جنگ آب شروع شده است و کشت گیاهان کم آب طلب مانند سورگوم بجای ذرت علوفه‌ای اهمیتی بالاتر از بقایا وبازماند‌های این بخش دارد.

سید احمد رضا سید علیان افزود: در کشور ۸ سایت تبدیل بقایا به خوراک دام وجود دارد که مجموعه نیشابور تنها کارخانه شرق کشور است.

 معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور  هم دراین بازدید با بیان اینکه شهرستان نیشابور از شهرستان‌های پیشرو در زمینه دام در خراسان رضوی است گفت: این شهرستان با بیش از ۶۱ هزار راس دام سنگین و تولید شیری حدود ۲۶ هزار تن در سال در استان در رتبه اول و در تولید گوشت با ۷ هزار و ۵۰۰ تن در سال، رتبه دوم استانی را دارد.

علی مبارکی افزود: در بخش کشاورزی بیش از ۳۰ درصد بقایا داریم و قسمت عمده آن یا سوزانده ویا به دور ریخته می‌شود که باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی می‌شود و از طرفی نیاز شدید به واردات نهاده‌های خام دامی از خارج کشور صدور مجوز‌ها و تسهیلات لازم برای بازگرداندن این پسماند‌ها به چرخه خوراک دامضروری است.

وی گفت: شرکت تعاونی دامداران با داشتن زنجیره‌ای کامل از شیر خام، کارخانه تولید خوراک دام و تاسیس کارخانه تولید خوراک دام از بقایا و پسماند‌های بخش کشاورزی و ارائه مشاوره‌های آموزشی به دامداران، از شرکت‌های نمونه کشوری و استانی در شهرستان می‌باشد.

دیگر خبرها

  • تأکید نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری برنقش اصناف در مهار تورم
  • مشکل شیرخشک‌های یارانه‌ای تا یک ماه آینده برطرف می‌شود
  • استخر‌های ذخیره آب کشاورزی در چهارمحال و بختیاری مهیای پرورش ماهی
  • آغاز پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری
  • لزوم استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام
  • استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام
  • اطمینان خاطر دامداران یزدی از تامین به موقع نهاده دامی
  • ۶۰ هزار هکتار از دیمزارهای چهارمحال و بختیاری زیر کشت رفت
  • جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری
  • مدیریت پسماندها خیلی از مشکلات محیط زیست را برطرف می‌کند