Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا،مارون از رودخانه‌های جنوب غربی ایران و از ظرفیت های مهم استان کهگیلویه و بویراحمد و بخصوص شهرستان کهگیلویه برای توسعه بخش کشاورزی است.

این رودخانه از رشته کوه زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می‌گیرد و با عبور از بهبهان و آغاجاری در استان خوزستان جریان می‌یابد و به نامرود جراحی، تالاب شادگان و در فصل‌های پرآب به خلیج فارس می‌ریزد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آب رودخانه مارون از استان کهگیلویه و بویراحمد خارج می‌شود. حوزه آبریز آن مناطق غربی بویراحمد سفلی و قسمت اعظم طیبی و دشمن زیاری را در بر می‌گیرد.

رودخانه پرآب مارون با ظرفیت سالانه یک میلیارد متر مکعب آب از کنار دشت های پهناور شهرستان کهگیلویه می گذرد و استفاده چندانی از این ظرفیت بزرگ برای توسعه کشاورزی منطقه نمی شود.

از ۷۰ هزار هکتار زمین زراعی شهرستان کهگیلویه کمتر از یک دهم آن آبی است و در سایر اراضی کشت دیم همراه با هزینه های گزاف و درآمد حداقلی انجام می شود.
شهرستان های کهگیلویه و چرام اکنون با وجود دشت های وسیع و اراضی مستعد کشاورزی و ظرفیت های بالقوه در بخش های مختلف صنعتی و گردشگری ولی به دلیل نبود برخی زیرساخت ها توسعه چندانی نیافته اند. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد احداث سد آبریز را یکی از مطالبات اصلی مردم و نمایندگان استان دانست و گفت: مخالفت نمایندگان استان خوزستان با اجرای این طرح یکی از مشکلات اساسی در اجرای این پروژه بود.

رسول فرهادی بیان کرد: مجوز ساخت سد آبریز با توجه به ظرفیت های آبی و کشاورزی شهرستاهای کهگیلویه و چرام در مراحل پایانی است.

وی افزود: هر استان و شهرستان با توجه به این ظرفیت می تواند نسبت به احداث سد در پایین دست رودخانه اقدام کند.

فرهادی آورد سالانه رودخانه مارون را بیش از ۶۰۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: با احداث سد آبریز سالانه ۱۲۵ میلیون متر مکعب آب از این ظرفیت برداشت خواهد شد و پس از احداث سد بیش از ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب مازاد به سد مارون در خوزستان سرازیر خواهد شد.

فرهادی حق برداشت شهرستان کهگیلویه از رودخانه مارون را ۳۵۰ میلیون متر مکعب دانست و اظهار کرد: علاوه بر برداشت ۱۲۵ میلیون متر مکعب  مابقی سهم استان با اجرای طرح های سقاوه ، ایستگاه پمپاژ دهدشت غربی و ایستگاه پمپاژ دشت بن لنده برداشت خواهد شد.

فرهادی گفت : این سد در حال کسب پیوست های زیست محیطی است و هیچگونه مشکلی برای اجرا ندارد.

معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: با همکاری همه مسئولان استانی و پیگیری نماینده مردم کهگیلویه در مجلس موافقت نامه سد آبریز ابلاغ شده و تلاش می شود تا پایان این دولت کمیسیون ماده ۲۳ برای تامین اعتبارات لازم نیز تشکیل و مجوزهای لازم اخذ شود.

کیامرث حاجی زاده بیان کرد: یکهزار میلیارد ریال از محل ماده ۵۶ در سال جاری برای تسریع در روند اجرایی این سد در نظر گرفته شد.

حاجی زاده اضافه کرد: سد آبریز  با ارتفاع ۱۴۴ متر، ۱۷۳ میلیون متر مکعب گنجایش مخزن و تولید سالانه ۲۰ مگاوات برق احداث می شود. اولویت در اجرای سد رعایت پیوست های محیط زیست  و پس از آن به سهم آب شرب، کشاورزی و صنعت پرداخته خواهد شد.

حاجی زاده، اظهار داشت: سد آبریز به پایداری آب استان کهگیلویه و بویراحمد و بخشی از خوزستان کمک خواهد کرد.

نماینده مردم شهرستان های کهگیلویه، بهمئی، لنده و چرام در مجلس شورای اسلامی گفت:  با اجرای سد آبریز ۳۰ هزار هکتار از زمین‌ های کشاورزی این شهرستان ها آبی می‌ شود.

حجت الاسلام سید محمد موحد بیان کرد: با اجرای این سد علاوه بر انتقال اب به زمین های کشاورزی ، رونق بخش های جمله گردشگری و کشاورزی منجر به ایجاد اشتغال خواهد شد.

وی با اشاره به گرمسیری بودن شهرستانهای کهگیلویه و لنده و خشکسالی پی درپی سالهای اخیر افزود: با تخصیص حق آبه از رودخانه مارون بخش زیادی از این مشکلات برطرف خواهد شد.

فرماندار کهگیلویه در این رابطه با اشاره به تکمیل فاز اول مطالعاتی پروژه سد آبریز گفت:  عملیات اجرایی این پروژه با تایید موافقت نامه وارد فاز اجرایی خواهد شد.

دارا کریمی نژاد تصریح کرد: انتقال آب رودخانه مارون به دشت‌های تشنه کهگیلویه به شکل نوین بارانی و قطره ای تحولی عظیم در اقتصاد کشاورزی این شهرستان ایجاد خواهد کرد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه این رودخانه در فصول مختلف سال از حجم آب بالایی برخوردار است، با اجرای سد ابریز و تبدیل زمینهای دیم به آبی تحولی بزرگ در این منطقه شاهد خواهیم بود.

کریمی نژاد عنوان کرد: با بهره برداری از این طرح عظیم اشتغال زایی پایدار، بهره وری در زراعت و باغداری در سطح بسیار بالایی در سطح شهرستان ایجاد خواهد شد.
وی بر تعامل و همکاری بیشتر مسئولان کشوری،استانی و مردم در برطرف کردن موانع موجود و تسریع در اجرایی کردن عملیات ساخت سد تاکید کرد.

در بازدید مسوولان وزارت نیرو در بهمن ۹۷ بر آغاز عملیات احداث سد مارون ۲ معروف به آبریز در دولت تدبیر و امید تاکید شد.این طرح هم اکنون دارای کد ملی و با مطالعات نهایی به زودی وارد فاز اجرایی خواهد شد.۴۰۰ میلیارد ریال نیز برای احداث جاده دسترسی به تاج سد در سال ۹۷ نیز تخصیص داده شد که روند اجرایی خوبی دارد.

با اجرای این طرح آب بصورت ثقلی از یک تونل به طول چهار هزار ۹۰۰ متر به لوله‌هایی به طول هفت هزارو ۴۰۰ متر انتقال و با احداث تونلی به طول شش هزارو ۴۵۰ متر آب به دشت های کهگیلویه و چرام خواهد رسید.

  این سد با ارتفاع  ۱۵۰ متر و بصورت آر سی سی اجرا می شود.بر اساس تخصیص وزارت نیرو ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب از این سد به دشت های کهگیلویه و چرام منتقل خواهد شد.

سد آبریز با توجه به تولید ۲۸ هزار مگاوات برق هم برای دولت و هم برای مردم منطقه سودآوری زیادی دارد.سد آبریز در محدوده روستای آبریز در شمال شرقی شهرستان کهگیلویه احداث می شود .

با اجرای این طرح بیش از ۳۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در ۲ شهرستان کهگیلویه و چرام به شبکه‌های نوین آبیاری مجهز خواهد شد.

برچسب‌ها کهگیلویه و بویراحمد شرکت آب منطقه ای اراضی کشاورزی حسن روحانی وزارت نیرو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کهگیلویه و بویراحمد شرکت آب منطقه ای اراضی کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد شرکت آب منطقه ای اراضی کشاورزی حسن روحانی وزارت نیرو استان کهگیلویه و بویراحمد کهگیلویه و چرام شهرستان کهگیلویه میلیون متر مکعب رودخانه مارون متر مکعب آب احداث سد سد آبریز خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۲۴۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جسد یک خانم در رودخانه بشار پیدا شد

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد مدیرعامل هلال‌احمر کهگیلویه‌ و بویراحمد از پیدا شدن جسد خانم غرق شده توسط نجاتگران هلال احمر استان پس از ۶ ساعت عملیات خبر داد.

«کاظم فلاحی دوست» در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در تشریح این حادثه گفت: ساعت ۲۰ دقیقه بامداد پنج شنبه ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ طبق تماس تلفنی با مرکز کنترل و هماهنگی عملیات، خبر غرق شدن یک خانم ۱۷ ساله در رودخانه «بشار» منطقه «تل گاه» جاده اصفهان اعلام شد.

وی اظهار کرد: بلافاصله تیم امداد و نجات پایگاه شهید «ازراش» دنا به منطقه اعزام شده و شروع به جستجوی فرد غرق شده کردند که بعد از ۶ ساعت جستجو حدود ساعت ۶ صبح موفق به پیدا کردن جسد فرد غرق شده شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: همچنین عملیات جستجوی جسد کودک ۵ ساله غرق شده در رودخانه خرسان با تیم نجات و غریق هلال احمر و تجهیزات تخصصی همچنان ادامه دارد.

فلاحی دوست به مردم استان کهگیلویه و بویراحمد بخصوص والدین توصیه کرد: کسانی که به فن شنا آشنا نیستند با توجه به اینکه رودخانه های استان وحشی هستند و بعضاً از نیم تا ۱۶ متر عمق دارند از شنا کردن در رودخانه ها خودداری کنند تا شاهد حوادث ناگوار و تلخ و از دست دادن عزیزان خود نباشیم.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط رودخانه‌ها حتی با آشنا بودن به فن شنا، شنا کردن خطرناک است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تخریب دو ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی نهاوند
  • حرکت به سمت خودمالکی و ساخت مردمی مسکن با پرداخت تسهیلات و عرضه زمین به مردم
  • اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان به راه‌های عشایری خسارت دیده از سیل در کهگیلویه و بویراحمد
  • حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان از بخش کشاورزی زمینه تحول و جهش تولید را فراهم می‌کند
  • جسد یک خانم در رودخانه بشار پیدا شد
  • ساخت ۵۰۰ کیلومتر راه درآذربایجان غربی دردولت سیزدهم
  • احداث مرکز بستر درمانی شهر مارگون به همت خیر لبنانی
  • پیدا شدن جسد بانوی غرق شده در رودخانه بشار
  • 39 تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد
  • ۳۹ تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد