Web Analytics Made Easy - Statcounter

کشند قرمز یا شکوفایی جلبکی پدیده ای است طبیعی که بر اثر نوعی جلبک میکروسکوپی به وجود می آید و مـوجب تغییـر در رنـگ آب دریا می شوند

 

به گزارش پول نیوز،ب نقل از روابط عمومی منطقه آزاد کیش ، زمانی که جلبک ایجاد کننده رد تاید در تراکم بالا تولید شود، به صورت لکه های رنگی در آب ها که اغلب قرمز رنگ هستند دیده می شود در واقع کشند قرمز همیشه به رنگ قرمز دیده نمی شود بلکه در قالب رنگ های قهوه ای، نارنجی، ارغوانی و زرد نیز نمایان می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

همچنین اغلب مردم هنگام مواجه با این پدیده در ابتدا بخاطر بوی نا متبوع ناشی از تجزیه بی هوازی و رنگ غیر طبیعی آب، علت آن را آلودگی نفتی یا ورود فاضلاب به دریا تشخیص می دهند.

 

تغیرات شرایط آب و هوایی (بالا رفتن درجه حرارت محیط و آب دریا)، پدیده پر غذایی، فاکتورهای هیدرولوژیکی، برخی آلودگی هایی که منشا انسانی دارند می تواند از عوامل ایجاد کننده کشند قرمز باشد.

 

اکسیژن رسانی به گونه های آبزی نظیر برخی از ماهیانی که نسبت به کمبود اکسیژن حساسیت بیشتری نشان می دهند به ویژه آبزیان کف زی نظیر انواع صدف ها، نرم تنان، خیار های دریایی، حلزون های دریایی و ... که قدرت تحرک و جا به جایی کمتری دارند با پدیدار شدن کشند قرمز منجربه آسیب رساندن به اندام های تنفسی و در نهایت سبب مرگ آنها می شود.

 

سمی بودن کشند قرمز زمانی که دارای غلظت بالایی باشد خطرناک است اما بر روی پوست انسان در موقع شنا کردن تاثیری ندارد و در نهایت این سم آنقدر در مقدار آب فرو برده شده توسط شناگر زیاد نیست که خطری برای او داشته باشد.

 

این پدیده همه ساله با آغاز فصل گرما در نقاطی از خلیج فارس رخ می دهد، بیشترین میزان وقوع پدیده کشند قرمز ثبت شده در جزیره کیش مربوط به اواخر فروردین سال 88 بود که موجب مرگ و میر تعداد زیادی از گونه های کف زی و برخی از ماهیان گونه طوطی ماهیان شد که پس از گذشت سه ماه به صورت طبیعی و به طور کامل برطرف شد.

 

لازم به ذکر است در چند روز گذشته با نمایان شدن این پدیده در بخش‌هایی از سواحل شرقی و جنوبی جزیره به اشتباه در برخی از رسانه ها به عنوان آلودگی از آن یاد شده است.

 

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: جلبک قرمز رنگ لکه های رنگی آلودگی نفتی کشند قرمز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۲۵۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهرانی‌ها امروز یک نفس راحت می‌کشند!

براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران میانگین کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون (۷ اردیبهشت ماه) در شرایط قابل قبول است.

به گزارش ایسنا، شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد: آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۸۱ بود و کیفیت هوای پایتخت در شرایط قابل قبول قرار داشت.

آلاینده شاخص هم‌اکنون «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۹۴ و کیفیت هوا در وضعیت قابل قبول است.

تهران از ابتدای سال، ۵ روز هوای پاک و ۳۲ روز هوای قابل قبول داشته است و در هیچ روزی از سال جدید کیفیت هوای تهران در وضعیت ناسالم قرار نگرفته است.

دیگر خبرها

  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • مهار 17 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • آزادسازی اراضی ملی بابل با حکم دادگاه
  • کارگران مایه رشد و شکوفایی کشور هستند
  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»
  • ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور
  • تهرانی‌ها امروز یک نفس راحت می‌کشند!
  • افزایش رطوبت هوا در برخی مناطق خوزستان
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی
  • گلچینی از گل و گیاه ۵ استان کشور در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند