Web Analytics Made Easy - Statcounter

جنگل‌های بنه که به آن «پسته وحشی» نیز می گویند در ارتفاعات جنوب غربی زاگرس، در شرایط مناسب آب و هوایی تا ۳۰۰ سال عمر می کنند؛بنه درختی مقاوم است که در بین گونه های گیاهی زاگرس دارای اهمیت بسیار است.

این جنگل ها پس از پشت سر گذاشتن خشکسالی، آتش سوزی، آفت های گوناگون و چرای بی رویه دام، این بار با تهدید دیگری مواجه شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایجاد شکاف در تنه درختان به قصد صمغ گیری توسط بهره‌برداران غیرمجاز که به آن «کت زنی» نیز می گویند، حیات این جنگل ها را در معرض مرگ تدریجی قرار داده است.
این فرآیند با قطع ارتباط شیره نباتی از زمین به اندام هوایی و قطع آب و غذا به شاخ‌ و برگ درخت سبب آسیب جدی به آن می شود.

سقز، شیره جان این درخت است که دارای خواص دارویی، خوراکی و صنعتی است و در صنایع مختلف عطرسازی، چسب، رنگ، پلیمر، داروسازی، کفپوش و صنایع چوب و کاغذ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهره برداران برای بهره گیری از این ماده، بر تنه درختان به وسیله تبر، شیاری ایجاد می‌کنند و زیر آن را محفظه ای از خاک رس و گل می سازند و به تنه درخت متصل می‌کنند تا شیره درخت در این کاسه‌ها جمع شود.

این خراشیدگی و شیارهای ایجاد شده بر تنه درختان، سبب مرگ تدریجی این گونه ارزشمند زاگرس می شود.

بر اساس ماده ۴۶ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع، هرکس مبادرت به کت زدن یا روشن کردن آتش در تنه درخت جنگلی کند، علاوه بر جریمه نقدی به حبس از سه ماه تا یکسال محکوم خواهد شد.

همچنین بر اساس ماده ۱۰ قانون شکار و صید، عاملان از بین بردن رستنی ها ازجمله خارزنی، قطع درختان، بوته کنی و تعلیف غیرمجاز در مناطق حفاظت شده و پناهگاه های حیات وحش به جریمه نقدی از یکصد هزار تا یک میلیون ریال و حبس از یک ماه تا شش ماه محکوم خواهند شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اقلید درباره اقدامات انجام شده برای حفظ جنگل‌های بنه به خبرنگار ایرنا گفت: شهرستان اقلید ۲۱ هزار هکتار جنگل بنه دارد که چند روزی است مورد هجوم کت زنان قرار گرفته است.

اسحاق امیدوار با اشاره به آسیب ۵۰۰ درخت بنه افزود: برای شناسایی عوامل و همچنین جلوگیری از این اقدام تخریب گرانه کت زنی درختان، ۱۴ نفر از همکاران اداره منابع طبیعی در ساعت ۳ بامداد به منطقه مورد نظر در محدوده روستای بکان وارد شدند.

وی ادامه داد: در پی این عملیات یکی از همکاران اداره منابع طبیعی از قسمت  دست دچار حادثه و به بیمارستان اقلید منتقل شد که حال عمومی وی مساعد است و بزودی تحت عمل جراحی قرار خواهد گرفت.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اقلید افزود : ضمناً شناسایی اولیه عوامل کت زنی درختان انجام شد و همچنان در حال پیگیری هستیم و بزودی خاطیان به قانون سپرده خواهند شد.

شهرستان اقلید با آب و هوای سرد کوهستانی، ییلاق عشایر و دارای مراتع و جنگل در زاگرس جنوب غربی و در ۲۶۷ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

از : سیدمهدی مرتضوی

برچسب‌ها ایرنا اقلید یگان حفاظت سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری زاگرس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایرنا اقلید یگان حفاظت سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری ایرنا اقلید یگان حفاظت سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری زاگرس اداره منابع طبیعی شهرستان اقلید تنه درخت جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۲۵۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار

دریافت 16 MB

به گزارش خبرگزاری مهر، حمزه عشوری اظهار کرد: تصاویر زیبا و ارزشمندی از یک رأس گوزن قرمز (مرال) نر در ارتفاعات جنگلی شهرستان رودبار توسط یک کارگروه زبده از تشکلهای مردمی حافظان هیرکانی (حسین آقایی و مهرداد بخشی پور) با همراهی یکی از محیط بانان حفاظت محیط زیست گیلان به ثبت رسید.

وی افزود: جنگل‌های هیرکانی گیلان از عرصه‌های طبیعی و بی نظیری است که هنوز می‌توان غرش پلنگ ایرانی و بانگ گوزن قرمز (مرال) را در آن شنید. آموزش جوامع محلی، برخورد قاطع با شکارچیان غیرمجاز و تعامل با جوامع بومی و محلی و تلاش شبانه روزی محیط بانان سبب شده تا امنیت در زیستگاه برای این گونه‌های حیات وحش تأمین شود و مشاهده و تصویر برداری از گونه‌های ارزشمند هم نشان از این امنیت دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان خاطرنشان کرد: مشاهده گونه‌های ارزشمند همچون مرال، پلنگ و خرس قهوه‌ای در این استان نشان از این دارد که زیستگاه‌ها برای این حیوانات امن است.

گفتنی است، مرال یا گوزن قرمز که به آن «گاوکوهی» نیز گفته می‌شود از گونه‌های باشکوه جنگل‌های پهن برگ هیرکانی شمال ایران است و یکی از نمادهای تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی و از گونه‌های حمایت شده در زیستگاه‌های استان گیلان است.

کد خبر 6090941

دیگر خبرها

  • اجرای طرح سرشاخه کاری درختان گردو در زارچ
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • قطع درختان و تخریب طبیعت در الیمالات دغدغه مازندرانی‌ها شد + فیلم
  • قطع درختان در محدوده باغ موزه قصر
  • ماجرای قطع درختان در بوستان قصر چیست؟
  • (ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی