Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی گفت: نهادینه سازی حجاب و عفاف اسلامی در جامعه نیازمند حرکت جمعی و پویااست که تمامی دستگاه ها، نهادها و سازمانهای مردم نهاد مرتبط در این زمینه باید بستری آماده کنند تا بتوانیم در کنار هم گامهای بسیار موثری در حوزه حجاب و عفاف برداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رقیه صادق‌زاده امروز چهارشنبه، ۲۳ تیرماه، در نشست تخصصی نقش حجاب در حفظ تحکیم خانواده که در سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: بحث توسعه فرهنگ حجاب، بستر تحکیم ارزش ها و مفاهیم اخلاقی است و نهادینه‌سازی فرهنگ حجاب و عفاف یکی از ضرورت های جامعه تلقی می‌شود که سعادت فردی و تحکیم خانواده و جامعه را فراهم می‌کند.

وی در خصوص همگانی بودن مسئله حجاب گفت: حجاب تنها موضوع زنان نیست و قطعا باید از طریق دستگاه های مرتبط برنامه های بیشتری برای آقایان در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد: هدف دشمن از جنگ نرم، تضعیف ارزش های معنوی و الهی و از بین بردن اعتقاده و باورهای دینی و مذهبی جوانان ما است و نیاز است که ما با ارائه‌ی آموزش هدفمند و موثر به نسل جوان، رابطه آنان را با حجاب بهتر کرده و در مقابل این هجمه ها بایستیم.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی افزود: این برنامه های آموزشی و سخنرانیها در زمینه حجاب و عفاف در شهرستانها بخوبی پیش میرود و با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است.

وی خاطرنشان کرد: در وصایای شهدا به مسئله حفظ حجاب و عفاف تاکید شده است و ما برای ادامه دادن راه شهدا و امام راحل(ره) باید به وصایای این شهدا عمل کنیم.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به ضرورت رعایت شئونات اسلامی در ادارات گفت: شئونات اداری و اسلامی حتما باید در ادارات رعایت شود و برای هرچه بهتر انجام شدن آن نیاز است که مدیران دستگاهها و رابطین حجاب و عفاف که در تمام دستگاههای اجرایی مشخص هستند و معرفی شده اند حتما در این زمینه فعالیت لازم را داشته باشند.

حجاب مربوط به ظاهر و عفاف مربوط به باطن فرد است

یک مشاور زنان و امور خانواده نیز طی سخنانی در این نشست گفت: هر دو واژه معنای منع و جدایی دارند با این تفاوت که منعی که در بحث حجاب است، مربوط به ظاهر است ولی در بحث عفاف مربوط به باطن و مسئله درونی است.

کوهی افزود: بین حجاب و عفاف ارتباط معناداری وجود دارد بنابراین مبنای حجاب ظاهری حیای درونی است برای همین توجه به عفت و حیا در فضای خانواده ها بسیار مهم است.

وی ادامه داد: حجاب میوه عفاف است و اگر بخواهیم در این زمینه به جایی برسیم باید از درون خانواده بحث عفت و حیا را آغاز کنیم تا به بیرون خانواده هم کشیده و موجب حفظ حجاب شود.

وی در خصوص کسانی که حجاب مناسبی در جامعه ندارند بیان کرد: کسی که ظاهرش تناسبی با شان اجتماعی جامعه اش ندارد، به این معنا نیست که آدم عفیفی نیست و نباید این گونه باشد که با یک تفکر دیگر به او نگاه کنیم لذا ما ابتدا باید نوع نگرشها را در جامعه اصلاح کنیم و سپس به سمت تغییر در رفتار افراد برویم.

این فعال حوزه زنان و خانواده خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که ما در جامعه داریم بحث گذر از سنت به مدرنیته شدن است که این دوران در جامعه ما بسیار طولانی بوده و دلیل آن ناتوانی ما در بسترسازی درست است و اینکه قبل از بسترسازی درست اجازه می دهیم، تغییرات با سرعت به سمت ما هجوم بیاورند.

وی متذکر شد: ما رصدکنندگان و دیده بانان فرهنگی خوبی در جامعه نداشتیم و این ضعف ما است که باید روی آن کار شود.

کوهی در مورد حیای عقل نیز گفت: اگر ما بتوانیم بحث حیای عقل را که امام صادق(ع) مطرح کرده اند، بین قشر جوان و نوجوان و خانواده ها خوب تبیین کنیم، این نوع حیا انسان را از ارتکاب خلاف باز میدارد.

وی در تشریح انواع دیگر حیا اظهار کرد: حیا در کلام و حیا در رفتار انواع دیگر حیا هستند که باید رعایت شوند و کلام و عمل هر فرد باید نمودار شخصیت والای او و متناسب با آن باشد و همان طور که خداوند در قران کریم فرموده است به بندگان من بگو به بهترین نحو با یکدیگر سخن بگویند.

وی افزود: حیای قوت هم نوع دیگری از حیا است و آنچه که باعث می‌شود رفتار نامناسبی صورت نگیرد نیروی فراوانی است که در فرد وجود دارد و اگر افراد جامعه را در بحث حیا قوی بار بیاوریم یعنی یاد بگیرند نیروی زیادی در کنترل خود داشته باشند بسیاری از مشکلات می‌تواند حل شود.

وی ادامه داد: در مقابل، حیای جاهلانه انسان را از تکامل، پیشرفت و رشد باز می‌دارد پس باید به جوانان آموزش دهیم که ارتباطات‌شان در جوامع باید مبتی بر کلمه قرآنی کرامت باشد یعنی رابطه باید بر مبنای کرامت انسانی باشد و اگر مردم این نوع رابطه را یاد بگیرند، سراغ رابطه های انحرافی دیگر نمی‌روند.

وی در پایان گفت: سنگینی کفه تربیتی روی خانم هاست و جنس زن هم لطیف است و تا یک حدی کشش دارد در نتیجه باید به مردان هم آموزش داده شود باید به آقایان هم آموزش داده شود.

به گزارش ایسنا در پایان این نشست که به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان و مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی تبریز و با حضور مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی برگزار شد، به مناسبت هفته حجاب و عفاف از شش نفر از جهادگران، اساتید و دانشجویان تجلیل شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی حجاب عفاف و حجاب آذربایجان شرقی حجاب و عفاف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۲۵۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رادان: دشمن می‌خواهد از خاکریز عفاف و حجاب بگذرد

فرمانده کل انتظامی کشور گفت: دشمن می‌خواهد از خاکریز عفاف و حجاب بگذرد، بعضی از خاکریز‌ها تعیین کننده است چه حفظ آن و چه از دست دادن آن.

به گزارش ایسنا، سردار احمدرضا رادان در جمع اساتید و طلاب مدرسه عالی فقهی امام علی بن موسی الرضا (ع) و خانواده‌های معزز شهدای حریم و حرم، اظهار داشت: قصه پرغصه امروز‌های ما در آمیختگی شبهه، شک، تردید با یقینی حاصل از فقه و علم و عمل است؛ یعنی شبهه بین حجاب با دلایل و برهان قانون مسائل فقهی و عقلی با شبهاتی که حریف و دشمن و خودی نادان در برابرش قرار می‌دهند.

وی به اظهارات مقام معظم رهبری در این باره اشاره کرد و افزود: این قصه‌ای که صورت گرفته، برنامه دشمن است دشمن با برنامه کامل با هدف‌گذاری کامل و دقیق و البته پا به کار و مصمم است، چون اگر به هدف برسد به همه چیز رسیده است و اگر از این مسیر عبور کند از همه جا می‌گذرد.

سردار رادان ادامه داد: دشمن می‌خواهد از خاکریز عفاف و حجاب بگذرد، بعضی از خاکریز‌ها تعیین کننده است چه حفظ آن و چه از دست دادنش وقتی به شهید "علم الهدی" گفتند خرمشهر سقوط کرد گفت دعا کنید دل را از دست ندهیم خرمشهر را می‌توان پس گرفت، اما اگر دل سقوط کند خرم شهر‌ها پس از خرمشهر سقوط می‌کند وآن وقت است که در شهر‌های سقوط کرده زندگی خواهیم کرد.

فرمانده کل انتظامی کشور اضافه کرد: دشمن دست روی موضوع مهمی برای شکستن ما قرار داده است، اگر موفق شود دیگر چیزی برای ما نخواهد ماند.

وی اضافه کرد: ۳۲ سازمانی که در این نظام مسئول بودند برای ساماندهی حجاب و عفاف نه تنها کار خودشان را نمی‌کنند بلکه شبهه و شک و تردید در دل مردم نیز می‌اندازند، دل کسانی که ایجاد شبهه و شک و تردید می‌کنند، تسخیر دشمن شده است.

سردار رادان با اشاره به داستان "اندلس" توصیه کرد که چگونه خانواده‌ها از هم پاشیدند این یعنی سقوط و شکست، مسئله حجاب یک مسئله فرهنگی و اجتماعی است و ما به این مسئله معتقد هستیم، همچنین اعتقاد داریم خیلی از آسیب‌های اجتماعی ریشه در مسائل فرهنگی و اجتماعی دارد.

فرمانده کل انتظامی کشور اعلام داشت: بی حجابی دل‌ها را به سقوط می‌کشاند و بی غیرتی، بی حیایی و بی عفتی را به دنبال خواهد داشت در این صورت دیگر کسی برای ارزش‌های اسلامی سینه سپر نمی‌کند و به افرادی بی تفاوت بدل خواهند شد. الحمدالله خداوند مردم را پشت سر ما قرار داد و این را به دل مردم انداخت که به میدان آمده و حمایت و پشتیانی می‌کنند.

سردار رادان تصریح کرد: امروز ما افتخار داریم در محضر خانواده شهدا، اساتید علم و عمل سوگند یاد می‌کنیم، در مسیر اجرای طرح نور به لطف خدا و نظر ائمه اطهار (ع) و حمایت و پشتیبانی شما، هیچ تردیدی به خود راه نخواهیم داد، تیر‌هایی که به سمت ما رها می‌شود مبارک می‌دانیم و اگر زخمی به ما برسد آن را ذخیره آخرت خود می‌دانیم.

وی تاکید کرد: ما پای همه کار هستیم البته طلاب، خانواده‌های شهدا و اساتید اگر ساکت باشند مطمئناً در دل شما هم تردید ایجاد می‌کنند و بعد خواهند گفت همه مخالف شما هستیم پس ما معتقدیم مسئله حجاب و عفاف نباید به سطح انتظامی برسد و باید با فرهنگی و اجتماعی حل شود که کار به جایی برسد تا نگویند چرا حل نکردید.

فرمانده کل انتظامی کشور خاطرنشان کرد: هدف دشمن سنگ افکنی به پیشانی ماست از همه شما عزیزان و از مسئولان این مدرسه فقهی و از خانواده شهدا و از قلم و بیان شما قدردانی می‌کنم و از همکارانم نیز تشکر می‌کنم که زخم می‌بینند، ولی کم کاری نمی‌کنند و محکم پای کار ایستاده اند.

دیگر خبرها

  • کارگر باید لذت آسایش و رفاه را در کنار اعضای خانواده تجربه کند/ ضرورت نهادینه شدن «فرهنگ کار» در جامعه
  • بیانیه نمایندگان مجلس در حمایت از فراجا برای اجرای طرح عفاف و حجاب
  • دشمنان برای رواج بی حیایی و بی عفتی در جامعه تلاش می کنند
  • بهترین زمان برای نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب دوران کودکی و نوجوانی است
  • یاری شهروندان به پلیس در اجرای قانون حجاب
  • حجاب و عفاف یکی از ابعاد مهم حیات فرهنگی است
  • حمایت جمعی از بانوان اصفهانی از طرح نور
  • سردار رادان: دشمن می‌خواهد از خاکریز عفاف و حجاب بگذرد
  • رادان: دشمن می‌خواهد از خاکریز عفاف و حجاب بگذرد
  • حجاب و عفاف نماد مسلمانی و پرچم افتخار امت اسلامی است