Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-07@20:48:51 GMT

ضربه به فناوری، با سانسورهای عجیب

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۲۵۷۵۳

ضربه به فناوری، با سانسورهای عجیب

همشهری- عمادالدین قاسمی پناه: با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها و البته بسیاری از تفریحات دیگر در سراسر جهان، فناوری VOD که چند سالی از عمر آن می‌گذرد، به یکباره مورد توجه بخش زیادی از مردم قرار گرفت. از چند سال گذشته تلاش‌هایی هم در کشور خودمان برای راه‌اندازی VODها صورت گرفت. هم‌اکنون چند پلتفرم پخش فیلم و سریال در کشور با پخش آنلاین فعالیت می‌کنند که مورد استقبال مردم قرار گرفته‌اند و دیتای آنها از روی شبکه ملی اطلاعات، انتقال پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال، سازمانی به نام ساترا موظف به بررسی محتوای فیلم‌ها شده و تصمیم می‌گیرد که یک‌سریال یا فیلم می‌تواند پخش شود یا نه. همچنین این سازمان به سبک صداوسیما مجاز است که بخش‌هایی از یک فیلم و سریال را ممیزی کند. این در حالی است که پیش از این، صدور مجوز برای محتوای تصویری مانند فیلم‌ها و سریال‌ها به‌عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است.
 

گرایش به سمت خارجی‌ها

طی روزهای اخیر یکی از کارگردان‌ها که بخشی از سریالش سانسور شده بود، در قسمتی از یادداشتش نوشت: «شنیده‌اید که چند پلتفرم بزرگ بین‌المللی از جمله نتفلیکس برای سرمایه‌گذاری روی طرح‌ها و ایده‌های فیلمسازان ایرانی ابراز تمایل کرده‌اند؟ تردید نکنید که به‌زودی زود پلتفرم‌های خارجی، مقصد هنرمندان خلاق ایرانی خواهند شد.» سینا تفنگچی، استاد علوم ارتباطات دانشگاه پیام نور در گفت‌وگو با همشهری، در مورد ممیزی‌هایی که از سوی ساترا صورت می‌گیرد، معتقد است؛ این رویکرد باعث می‌شود که «مردم به سمت سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی متمایل شوند که فیلم‌های بدون سانسور پخش می‌کنند.» درحالی‌که سیاست نظام، سوق دادن مردم به سمت استفاده از ترافیک داخلی است، تفنگچی می‌گوید: «سایت‌هایی که فیلم‌های بدون سانسور پخش می‌کنند از ترافیک خارجی استفاده می‌کنند.» که این موضوع در مغایرت با سیاست‌های موجود مبنی بر تشویق مردم به استفاده از ترافیک داخلی است.
 

فناوری در هرم مازلو

اگرچه فناوری و رسانه را هم می‌توان در هرم آبراهام مازلو، روانشناس مشهوری که نیازهای بشری را در یک هرم طبقه‌بندی کرده بررسی کرد، با این حال تفنگچی می‌گوید: «اگر مازلو امروز می‌خواست این هرم را بازسازی کند، رسانه و فناوری را در رده‌های بالای این هرم و حتی در یک رده اختصاصی قرار می‌داد.»

این کارشناس ارتباطات معتقد است که فناوری VOD باعث شده تا نیاز مردم در بخشی از حوزه فرهنگ تامین شود، در حالی‌ که صدا و سیما و حتی شبکه نمایش خانگی نتوانستند به اندازه این فناوری، موفق عمل کنند.
 

مطالبات اصلی از ناظر محتوا

ناظر محتوای تصویری اگرچه برای نظام‌مند شدن فضای پخش فیلم‌ها هدفگذاری شده اما در عین حال، فعالان این عرصه و مردم مطالباتی هم دارند. تفنگچی در این مورد می‌گوید: «ساترا به جای بعضی از حساسیت‌های غیرضروری باید به سمت مطالباتی دیگر از VODها، ازجمله دوبله شدن یا زیرنویس‌گذاری فیلم‌هایی که از طریق VODها منتشر می‌شود، حرکت کند.

درواقع ساترا از VODها باید بخواهد که فیلم‌ها را به زبان‌های موجود در کشور، مانند عربی، ترکی و کردی و همچنین زبان‌های رسمی دنیا مانند انگلیسی دوبله یا زیرنویس دار کند تا یک کار فرهنگی اساسی صورت بگیرد.»

به‌گفته این استاد دانشگاه، «همچنین ساترا به‌عنوان نهاد سیاستگذار می‌تواند به حوزه قیمت‌گذاری VODها ورود کند و مانع از افزایش بی‌رویه قیمت‌های ارائه سرویس از سوی آنها شود و البته باید تکلیف موضوع کپی رایت از سوی VODها هم روشن شود.»
 

نفوذ VODها در بین مردم

درحالی‌که تعداد کاربران اشتراکی نتفلیکس در سال ۲۰۱۸ از ۱۱۱ میلیون نفر به ۲۰۸ میلیون نفر در ۱۹ آوریل ۲۰۲۱ (۳۰ فروردین ۱۴۰۰) رسیده است، درآمد سالانه آن به ۲۵ میلیارد در سال ۲۰۲۰ رسید. همچنین کل درآمد نتفلیکس در ۳ ماهه اول ۲۰۲۱ به ۱۶/۷ میلیارد دلار رسیده، درحالی‌که این آمار در مدت مشابه سال قبل چیزی حدود ۸/۵ میلیارد دلار بوده است.
پلتفرم‌های ایرانی هم از افزایش پهنای باند خود خبر می‌دهند، به‌طوری که یکی از آنها چندی پیش گزارش داد که کاربران ایرانی ماهانه ۳۶ میلیون گیگا بایت مصرف کرده‌اند.

کد خبر 614294 برچسب‌ها فیلم و سریال ایرانی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: فیلم و سریال ایرانی فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۲۵۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میلان ۳-۳ جنوا

 

به گزارش جام جم آنلاین، در دیداری حساس از هفته سی و پنجم سری A میلان در ورزشگاه سن‌سیرو میزبان جنوا بود. در این بازی جذاب مهمان دو بار جلو افتاد، اما روسونری هر دو بار به بازی برگشت و در نهایت توانست با گل اولیویه ژیرو در دقایق پایانی جلو بیفتد، اما درنهایت جنوا یک بار دیگر به گل رسید و بازی با نتیجه مساوی به پایان رسید.

بازی با گل دقیقه ۵ جنوا آغاز شد. جایی که توموری با خطا بر روی ووگلیاچو مرتکب خطای پنالتی شد و متئو رتگی توانست این ضربه را تبدیل به گل کند.

در دقیقه ۱۳ شوت خطرناک پولیشیچ را دروازه‌بان به زیبایی مهار کرد.در دقیقه ۲۵ هم لیائو شانسش را امتحان کرد، اما توپ با اختلاف نسبتا زیاد به بیرون رفت.

حدود ۱۰ دقیقه بعد باز هم لیائو چند بازیکن حریف را از پیش رو برداشت و به محوطه نزدیک شد، اما ضربه‌اش را دروازه‌بان دفع کرد.

در دقیقه ۴۵ بالاخره میلان به گل رسید. سانتر ساموئل چوکووئزه با ضربه سر فلورنزی به تور دروازه چسبید و مقاومت جنوا از بین رفت و نیمه اول با تساوی ۱-۱ به اتمام رسید.

در سومین دقیقه نیمه دوم، ارسال زیبای ووگلیاچو در مرکز محوطه جریمه با ضربه سر اکوبان وارد دروازه میلان شد و جنوا باز هم جلو افتاد.

در ادامه بازی در میانه‌های میدان دنبال شد و خبری از موقعیت جدی نبود تا اینکه در دقیقه ۶۴ ضربه کم‌جان هرناندز را سنگربان جنوا مهار کرد.

در دقیقه ۷۲ میلان یک بار دیگر بازی را مساوی کرد. این بار سانتر فلورنزی از روی نقطه کرنر و سپس ضربه سر گابیا دروازه جنوا را گشود.

سه دقیقه بعد میلان گل سوم را هم زد. پس از سانتر پولیشیچ ژیرو با یک والی فوق‌العاده در محوطه جریمه حساب کار را ۳-۲ کرد.
۲۰۱۸۶۱۲

در ادامه میلان به خوبی بازی را مدیریت کرد و اجازه خلق موقعیت به حریف نداد، اما یک غفلت باعث شد بازی مساوی شود. در دقیقه ۸۷ ارسال کوتاه تورزبی از سمت راست با اشتباه تیاو وارد دروازه میلان شد تا جنوا با یک گل‌به‌خودی بازی را مساوی کند.
۲۰۱۸۶۰۹

در دقایق پایانی میلان برای زدن گل برتری جلو کشید، اما فرصت کافی برای این کار وجود نداشت و بازی با تساوی ۳-۳ خاتمه یافت. با این مساوی میلان در رتبه دوم ۷۱ امتیازی شد و جایگاه خود را تثبیت کرد.

دیگر خبرها

  • ضربه استادانه کریم آدیمی در تمرینات دورتموند و شگفتی متس هوملس از این ضربه / فیلم
  • این بنر عجیب از شهرداری در مترو صدای همه تهرانی‌ها را درآورد! +تصویر
  • سامانه تامین مالی جمعی آبادیران عرصه‌ای برای جلب مشارکت مردم و تحقق شعار سال
  • قدردانی ائمه جمعه استان از پلیس برای اجرای موفق طرح نور
  • میلان ۳-۳ جنوا
  • گل‌گهر 0 - 0 شمس‌آذر: همه چیز صفر!
  • واکنش مدیرعامل فولاد به جریمه عجیب ویسی!
  • روش‌های عجیب برخی کاندیداها برای رأی آوردن
  • مروری بر سانسورهای عجیب در صدا و سیما/ از دست زدن تک انگشتی تا حذف کلمه «جان» بعد از نام همسر (فیلم)
  • مردم گم شده در دعوای سیاسی بر سر تورم!/یک ضربه دیگر بر بار شیشه/بازی بن‌سلمان با کارت فلسطین