Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@19:02:03 GMT

گلستان در آماده‌باش کامل قرار گرفت

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۲۷۳۹۸

گلستان در آماده‌باش کامل قرار گرفت

رسول حسام عصر چهارشنبه در جلسه آمادگی با تغییرات جوی استان اظهار داشت: علاوه بر آماده باش نیروها، تلاش می شود در صورت وقوع این حادثه قهری و به راه افتادن سیلاب یا آبگرفتگی در معابر از همه تجهیزات موجود برای به حداقل رساندن خسارت ها استفاده گردد.

بر اساس اعلام مدیرکل هواشناسی گلستان و طبق پیش بینی انجام شده از شامگاه امشب (چهارشنبه) بارش های رگباری و رعد و برق، وزش باد شدید و کاهش نسبی دما در استان به وقوع خواهد پیوست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوربخش داداشی گفت: با ورود سامانه بارشی، احتمال بارش های نقطه ای افزایش می یابد و آبگرفتگی برخی معابر و افزایش روان آب‌ها در نقاط مستعد دور از انتظار نیست.

وی بیان کرد: بر اثر فعالیت این سامانه، ارتفاع امواج در دریای خزر به حدود ۲ متر و سرعت وزش تندباد دریایی به ۵۰ کیلومتر در ساعت خواهد رسید.

نوربخش داداشی اظهار داشت: تا روز شنبه باد شدید در استان به ویژه مناطق ساحلی خواهد وزید و تردد قایق‌های صیادی و گردشگری تا چند روز آینده خطرناک است.

بر اساس مشاهدات خبرنگار ایرنا، نخستین بارش‌ها از روستای باغو بندرگز در غرب استان آغاز شده و تا حوالی ساعت ۲۲ شهرهای کردکوی، بندرگز ، بندرترکمن ، گرگان شاهد بارش باران بودند.

صدور اخطاریه هواشناسی سبب شد شهرداری گرگان حدود ۵۰۰ نفر از نیروی خدمات شهری و تجهیزات شهرداری را در حالت آماده باش قرار دهد .

استان سیل خیز گلستان در سال های اخیر همواره شاهد این پدیده قهری بوده است.

گسترده ترین و مشهورترین سیل گلستان فروردین سال ۱۳۹۸ رخ داد که در آن تعداد زیادی از مناطق شهری به خصوص در آق قلا و گمیشان دچار سیلاب و آبگرفتگی بزرگی شدند بطوریکه ارتفاع آب در برخی نقاط به ۳ متر رسید و همه چیز را غرق کرد.

ویران شدن هزاران خانه، تخریب گسترده زیرساخت ها، مرگ ۱۱ نفر، مشکلات بهداشتی و آسیب های اجتماعی و خسارت بیش از ۴۸ هزار میلیارد ریالی از جمله نتایج این سیل بود.

پیش از آن و در مرداد سال ۱۳۸۰ هم سیل دیگری در گلستان رخ داد که با حدود ۵۰۰ کشته به پرتلفات ترین سیل ایران مشهور است.

در جریان این سیل دهها نفر مفقود و تعداد زیادی از اجساد کشف شده نیز هیچگاه شناسایی نشدند و هم اکنون گورستانی در شرق گلستان با افراد گمنام دفن شده وجود دارد.

بنظر می رسد علاوه بر اقدامات ضربتی پیشگیرانه بویژه اجرای طرحهای آبخیزداری؛ استان گلستان نیازمند تدوین اطلس جامع  در حوزه حوادث قهری خاصه سیل است.

برچسب‌ها استان گلستان مدیریت بحران بارش باران گلستان سیل سازمان هواشناسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان گلستان مدیریت بحران بارش باران استان گلستان مدیریت بحران بارش باران گلستان سیل سازمان هواشناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۲۷۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در یزد

آفتاب‌‌نیوز :

براساس تحلیل نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی یزد با وجود تداوم رگبار باران با احتمال رعد و برق و پدیده مه در برخی مناطق بویژه ارتفاعات و نیمه شرقی استان برای امروز، از ساعات ظهر و بعدازظهر فردا مجدداً رشد ابر و عمدتاً در ارتفاعات و نیمه شرقی استان رگبار پراکنده باران با احتمال رعد و برق پیش‌بینی شده است.

هواشناسی استان از شنبه تا دوشنبه جو استان را به نسبت آرام پیش بینی کرده است، اما در ساعات بعدازظهر و اوایل شب بویژه دوشنبه، افزایش ابر و افزایش سرعت باد دور از انتظار نخواهد بود.

بنا بر آخرین آمار بارش‌های صبح امروز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه از ساعت ۶:۳۰ الی ۱۵:۳۰، بیشترین بارش باران در پی بارش‌های شدید روز‌های گذشته در استان یزد از قطرم با ۲۹.۵میلیمتر در بافق گزارش شده است، امروز در ایستگاه رباط ۱۱.۴، خضرآباد ۷.۲ و در تفت ۵.۴ میلیمتر باران گزارش شده است.

شهر یزد نیز امروز هم بی نصیب از بارش‌ها نبود به طوری که کمتر از یک میلیمتر نیز برای مرکز استان گزارش شد.

به گفته «محمد رضا شیر غلامی» رییس گروه توسعه هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی استان، بارش سه‌شنبه شب باران در شهر تفت با رقم ۵۱.۷ میلیمتر، از سال ۷۶ تاکنون در این شهر بی‌سابقه بوده است.

وی افزود: این مقدار بارش در یک شبانه‌روز از زمان تاسیس نخستین ایستگاه هواشناسی در شهرتفت یعنی حدود ۲۷ سال پیش تاکنون بی‌سابقه است.

شیرغلامی خاطرنشان کرد: پیش از این در ۲۴ بهمن ماه سال ۷۶، در تفت ۲۸.۵ میلیمتر باران ثبت شده همچنین رکورد بیشترین بارش‌ها در اردیبهشت ماه را با رقم ۶۵.۵ میلیمتر مربوط به کرخنگان شهرستان مروست و سپس چنارناز همین شهرستان با رقم ۵۹.۵ و پس از آن بختیاری شهرستان خاتم با رقم ۵۲ میلیمتر ذکر کرد که در ۱۱ اردیبهشت سال ۹۹ رخ داده است.

وی همچنین تصریح کرد: از اول سال زراعی جاری (مهرماه سال گذشته تاکنون) ۴۱۰ میلیمتر باران در آمحسن دهبالا در شهرستان تفت ثبت شد و بعد از آن روستای منشاد در شهرستان مهریز با ثبت ۳۹۹ میلیمتر، رکورددار بوده است.

به گزارش ایسنا، بارش باران که از سه شنبه شب در استان یزد آغاز شده همچنان در برخی مناطق استان ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • هشدار هواشناسی برای خودداری از اتراق در حاشیه رودخانه‌ها
  • ۱۰۵ مرکز خرید تضمینی گندم در گلستان آماده فعالیت هستند
  • ویسی، در و پنجره‌های فولاد را بست!
  • بارش باران سیل آسا به زمین‌های کشاورزی روستای عباس آباد خسارت زد + تصاویر
  • آبگیری کامل سد و بند‌های خاکی شهرستان گراش
  • بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم
  • هشدار زرد هواشناسی مدیریت بحران اصفهان را به حال آماده باش درآورد
  • تداوم بارش‌های بی‌سابقه در یزد
  • تداوم بارش‌های بی‌سابقه در استان یزد
  • آخرین جزئیات سیل کم‌سابقه در یزد